Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Види відповідальності за порушення порядку складання декларації з ПДВ

Роз’яснення
18.08.2025

Яка відповідальність передбачена у разі порушення порядку складання податкової декларації з ПДВ?

Згідно з п. 36.1 Податкового кодексу (далі – ПК) податковим обов’язком визнається обов’язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені ПК, законами з питань митної справи.

Загальні вимоги щодо складання податкової звітності визначено ст. 48 ПК, якою, зокрема передбачено, що податкова декларація повинна містити обов’язкові реквізити, передбачені п. 48.3 та 48.4 ПК, а також бути підписана.

Відповідно до п. 48.7 ПК податкова звітність, складена з порушенням норм ст. 48 ПК, не вважається податковою декларацією, крім випадків, встановлених п. 46.4 ПК.

Відповідальність платників податків визначено гл. 11 розд. II ПК.

За порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності: фінансова, адміністративна та кримінальна (п. 111.1 ПК).

Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затверджено наказом Мінфіну (далі – Порядок № 21).

Платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов’язання, яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника (п. 6 розд. III Порядку № 21).

Відповідно до п. 20 розд. III Порядку № 21 після подання декларації за звітний (податковий) період платник податку має право до закінчення граничного терміну подання декларації за такий самий період подати нову декларацію з виправленими показниками.

Водночас, відповідно до п. 50.1 ПК у разі якщо у майбутніх податкових періодах (із урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПК) платник податків самостійно (у т. ч. за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

При цьому, у разі виявлення факту заниження податкового зобов’язання платник податку повинен сплатити суму недоплати та штраф у розмірі 3 % від такої суми до подання уточнюючого розрахунку.

Пунктом 120.2 ПК визначено, що невиконання платником податків вимог, передбачених абзацами третім – п’ятим п. 50.1 ПК, щодо умов самостійного внесення змін до податкової звітності в частині самостійного нарахування та сплати штрафу, передбаченого цим пунктом, – тягне за собою накладення штрафу в розмірі 5 % від суми самостійно нарахованого заниження податкового зобов’язання (недоплати) та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи.

При самостійному донарахуванні платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, передбачених ст. 50 ПК, суми податкових зобов’язань та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, штрафи, передбачені цією гл. 11 ПК, не застосовуються.

При цьому відповідно до пп. 69.38 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 ПК, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених п. 50.1 ПК, та пені.

Згідно з п. 123.1 ПК вчинення платником податків діянь, що зумовили визначення контролюючим органом суми податкового зобов’язання та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від’ємного значення суми ПДВ платника податків на підставах, визначених пп. 54.3.1, 54.3.2 (крім випадків зменшення суми ПДФО, задекларованої до повернення з бюджету у зв’язку із використанням права на податкову знижку), 54.3.6 ПК, – тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 10 % суми визначеного податкового зобов’язання та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Діяння, передбачені п. 123.1 (крім діянь, передбачених п. 123.21) ПК, вчинені умисно, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 % від суми визначеного податкового зобов’язання та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування (п. 123.2 ПК).

Діяння, передбачені п. 123.2 ПК, вчинені повторно протягом 1 095 календарних днів, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 % суми визначеного податкового зобов’язання та/або іншого зобов’язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування (п. 123.3 ПК).

ЗІР, категорія 101.27

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.11.2025
З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу
Нова система класифікації видів економічної діяльності – розбираємось разом! Більше за темою: Зарядка електромобілів: який це КВЕД і чи потрібна ліцензія? Види діяльності: на що впливає КВЕД? Із 1 січня 2027 року Україна переходить на нову класифікацію видів економічної діяльності – NA...
29.09.2025
Оновлено План-графік проведення перевірок (26.09.2025)
ДПС внесла зміни в План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків. Більше за темою: За який період може бути проведено планову податкову перевірку з огляду на призупинення строків давності? Допуск контролюючих органів до перевірки: покроковий алгоритм дій Чи можн...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
26.12.2025
У 2025 році середній розмір компенсації роботодавцям за облаштування інклюзивного робочого місця складав 77 000 грн
Кожен роботодавець, який працевлаштовує людину з інвалідністю, має право на компенсацію витрат на облаштування робочого місця. Середня така виплата становить 77 тисяч гривень. Більше за темою: Санкції за невиконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю Компенсація витрат на облаштуванн...
26.12.2025
Особливості визначення фінрезультату до оподаткування у разі застосовання прискореної амортизації
Якщо продаж ОЗ відбувся після закінчення періоду нарахування прискореної амортизації такого ОЗ, то фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта ОЗ, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ та зменшується на суму залишкової вартості окремого о...
26.12.2025
Чим керувалася ДПС при складанні Плану-графіка перевірок на 2026 рік
План-графік складено з акцентом на якість перевірок, а не на їх кількість. Контрольні заходи спрямовуються лише на платників, у яких є висока ймовірність порушення податкового законодавства та можливі значні недоплати до бюджету. Більше за темою: Допуск контролюючих органів до перевірки: покроковий...
Кращі матеріали