Коли можна застосовувати пільгу по платі за землю на підставі рішення органу місцевого самоврядування
Чи можуть СГ застосувати зменшений розмір (ставку) орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності на підставі рішення органу місцевого самоврядування, прийнятого на період дії воєнного стану, без внесення змін до діючих договорів оренди?
Відповідно до пп. 10.1.1 та 265.1.3 Податкового кодексу (далі – ПК) плата за землю у складі податку на майно належить до місцевих податків.
Плата за землю – обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (пп. 14.1.147 ПК).
Сільські, селищні, міські ради (далі – ради) в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень (п. 12.3 ПК).
Тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, до рішень рад, військових адміністрацій або військово-цивільних адміністрацій щодо встановлення ставок та пільг з місцевих податків та/або зборів та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовуються вимоги пп. 4.1.9 та п. 4.5, пп. 12.3.3, 12.3.4 і 12.3.7, 12.4.3 та п. 12.5 ПК та Закону від 11.09.2003 № 1160-ІV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», ч. 4 ст. 15 Закону від 13.01.2011 № 2939-VІ «Про доступ до публічної інформації», Закону від 01.07.2014 № 1555-VІІ «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» (пп. 69.34 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК).
Згідно з пп. 12.3.2 ПК у разі прийняття рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів обов’язково визначаються об’єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов’язкові елементи, визначенні ст. 7 ПК із дотриманням критеріїв, встановлених розд. XII ПК для відповідного місцевого податку чи збору.
У розд. ХІІ ПК встановлення ставок орендної плати у меншому розмірі передбачено п. 284.6 ПК у частині плати за землю за земельні ділянки, що входять до складу території індустріальних парків, включених до Реєстру індустріальних парків. Крім цього, п. 12.3 ПК передбачено право органів місцевого самоврядування встановлювати податкові пільги з плати за землю (у т. ч. орендної плати) на підставі рішень органів, зазначених у ч. 3 ст. 33 Кодексу цивільного захисту, про обов’язкову евакуацію населення.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (абзац перший п. 288.1 ПК).
Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою КМУ (абзац четвертий п. 288.1 ПК).
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами) (п. 288.4 ПК).
При цьому, згідно з абзацами другим – третім п. 288.1 ПК органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1-го числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Форма надання інформації затверджена наказом Мінфіну від 17.09.2015 № 783 «Про затвердження форми Переліку орендарів, з якими укладено договори оренди землі державної або комунальної власності», згідно з якою органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування подають контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік.
Отже, враховуючи положення п. 288.1 і 288.4 ПК, у разі встановлення рішенням ради, в межах своїх повноважень, на період дії воєнного стану пониженого розміру (ставки) орендної плати, такий розмір (ставка) застосовується суб’єктами господарювання після внесення відповідних змін до діючих договорів оренди земель державної і комунальної власності. До внесення змін до договорів оренди земель державної і комунальної власності щодо нового розміру (ставки) орендної плати та періоду його застосування, суб’єкти господарювання не можуть застосовувати зменшений розмір (ставку) орендної плати на підставі прийнятого рішення ради, крім випадків, якщо на період дії воєнного стану орган місцевого самоврядування, в межах своїх повноважень, на підставі положень п. 12.3, 284.6 ПК, прийняв рішення про встановлення зменшеного розміру (ставки) орендної плати з визначенням терміну дії таких ставок та з обов’язковою умовою, що зменшені ставки застосовуються без внесення змін до діючих договорів оренди земель державної і комунальної власності.
ЗІР, категорія 111.03
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу