Більше за темою:
Чи може працівник подати до ПФУ свою паперову трудову книжку для оцифрування без участі роботодавця?
Законом від 05.02.2021 № 1217-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» (далі – Закон № 1217, набув чинності з 10.06.2021) унесено зміни, зокрема до ст. 48 КЗпП щодо переведення обліку трудової діяльності працівника з паперової форми (у трудовій книжці) в електронну – у Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у порядку, визначеному Законом від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Законом № 1217 також визначено, що включення Пенсійним фондом до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників здійснюється протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою у порядку та строки, встановлені ПФУ за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері трудових відносин. Тобто цей процес має бути завершено до 10 червня 2026 року.
Отже, електронні трудові книжки – це цифрові аналоги паперових. Вони офіційно діють в Україні з 10 червня 2021 року. Їх впровадили, щоб удосконалити облік трудової діяльності працівників, який ведеться з метою забезпечення накопичення, зберігання та використання інформації про набуті працівником стаж роботи, освіту, кваліфікацію для підтвердження наявного трудового стажу під час укладання трудового договору, призначення пенсій; зменшити паперовий документообіг та ризик втрати чи пошкодження документів, також для забезпечення зручного доступу працівників до даних про свою трудову діяльність, набутий страховий стаж, а в майбутньому – можливість автоматично оформити пенсію без відвідування ПФУ.
Відомості про трудову діяльність працівника зберігаються в складі персональної облікової картки застрахованої особи у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Відомості про трудову діяльність працівника включають:
1) відомості, що дають змогу ідентифікувати особу:
2) відомості про періоди трудової діяльності:
3) дані про особливі умови праці, що дають право на пільги із загальнообов’язкового державного соціального страхування:
4) інформація про судимість за вчинення злочину та про позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю;
5) інформація про підтвердження набутого особою за межами України стажу роботи для застосування накопичення періодів стажу роботи відповідно до міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою.
Оцифрування трудових книжок – це процес переведення паперових записів про трудову діяльність до електронного формату, який здійснюється відповідно до Порядку подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи – підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затвердженого постановою Правління ПФУ від 12.03.2021 № 11-1 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції 16.06.2021 за № 802/36424 (далі – Порядок). Цей Порядок розроблено на виконання пункту 4 постанови КМУ від 27.11.2019 № 1084 «Про запровадження обліку трудової діяльності працівника, фізичної особи – підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі».
Відповідно до Порядку подання відомостей про трудову діяльність може зробити як роботодавець (страхувальник), який до спливу встановленого терміну 10.06.2026 зобов’язаний подати всі записи про роботу своїх працівників до Пенсійного фонду, так і сам працівник (застрахована особа).
Якщо оцифрування трудової книжки здійснює роботодавець, то він:
Щоб самостійно працівнику перевести свою паперову трудову книжку в електронну, необхідно:
У разі відсутності кваліфікованого електронного підпису (КЕП) працівник може особисто звернутися до найближчого сервісного центру Пенсійного фонду України.
Відцифрувати можна будь-які документи, що підтверджують страховий стаж. Перш за все для цього необхідно мати скановані кольорові копії всіх сторінок трудової книжки у хронологічному порядку та інших документів, що підтверджують стаж. Окрім трудової книжки, це також можуть бути:
Відсканована трудова книжка або інші документи, що посвідчують страховий стаж, подаються через персональний кабінет на вебпорталі Пенсійного фонду.
Сканкопії повинні відповідати таким вимогам:
На вебпорталі Пенсійного фонду страховий стаж розраховується з 1 січня 2004 року відповідно до Закону від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», який запровадив поняття «страховий стаж» і передбачив, що періоди трудової діяльності до 1 січня 2004 року будуть зараховуватися в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше. Простими словами, при виході на пенсію буде враховуватися стаж роботи до 2004 року, що вказаний у паперовій трудовій.
Крім того, якщо трудова діяльність працівника почалася до 2004 року, він може самостійно додати відповідну інформацію, надіславши сканкопії документів.
Електронні трудові книжки доступні в кабінеті на порталі електронних послуг ПФУ. Щоб зайти до кабінету, необхідно авторизуватися одним із таких способів:
У Пенсійному фонді наголошують: навіть якщо працівник не подасть дані в електронний формат, страховий стаж не зникне:
«Таким чином, оцифрування трудової книжки не є умовою для збереження стажу, але воно значно спрощує доступ до його підтвердження», – Ірина Тубєлєць, правник Центру правової допомоги ФПУ.
ФПУ