Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Для яких підприємств, установ, організацій правила поведінки працівника є обов’язковими

Важливо

15.10.2024 93 0 0

27 вересня 2024 року набув чинності Закон від 04.06.2024 № 3768-IX «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо встановлення додаткових підстав розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця та деяких інших питань».

Так, ч. 1 ст. 40 КЗпП була доповнена п.14 – невиконання працівником правил поведінки на підприємстві, в установі, організації в частині положень, передбачених ч. 2 ст. 142 КЗпП.

Нова підстава для розірвання трудового договору за ініціативою роботодавця має розглядатися разом із внесеними змінами до ст. 142 КЗпП.

Отже, складовою правил внутрішнього трудового розпорядку відтепер можуть бути правила поведінки на підприємстві, в установі, організації, які містять положення, зокрема про зобов’язання працівників про нерозголошення інформації з обмеженим доступом, зокрема інформації, що становить державну чи комерційну таємницю, а також про умови роботи з конфіденційною інформацією (нова ч. 2).

Установлення правил поведінки на підприємствах, в установах, організаціях, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, та/або об’єктах чи операторах критичної інфраструктури є обов’язковим (ч. 3 ст.142 КЗпП).

Щодо правил поведінки на підприємствах, установах, організаціях,
що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, та/або об’єктах чи операторах критичної інфраструктури

Згідно з ч. 3 ст. 142 КЗпП для підприємств, установ, організацій, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, та/або об’єктах чи операторах критичної інфраструктури такі правила поведінки є обов’язковими.

Перелік об’єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, затверджений однойменною постановою КМУ від 04.03.2015 № 83.

Питання віднесення до об’єктів чи операторів критичної інфраструктури врегульовано Законом від 16.11.2021 № 1882-IX «Про критичну інфраструктуру».

У разі відсутності правил поведінки на вищезазначених підприємствах, в установах, організаціях, то їх прийняття є обов’язковим.

Щодо правил поведінки на підприємстві, в установі, організації

На сьогодні наявність правил поведінки на підприємстві, в установі, організації, які не належать до вищезазначеної категорії підприємств/об’єктів, є необов’язковими, однак на практиці вже тривалий час використовуються ними під час здійснення своєї діяльності.

Наприклад, органи державної влади, як правило, мають правила етичної поведінки працівника, що були розроблені і затверджені виключно для працівників  цих органів.

Відповідні правила і кодекси поведінки також прийняті і тривалий час використовуються підприємствами, організаціями, установами, діяльність яких пов’язана з використанням інформації з обмеженим доступом, зокрема інформації, що становить державну чи комерційну таємницю, а також про умови роботи з конфіденційною інформацією.

Як приклад, у Правилах етичної поведінки працівників апарату Міністерства юстиції України та його територіальних органів, що затвердженні наказом Мін’юсту від 21.09.2017 № 2952/5, зазначено, що до правил доброчесності належить нерозголошення та невикористання інформації, що стала відома у зв’язку з виконанням працівниками системи Міністерства юстиції України своїх обов’язків, у тому числі після припинення своєї діяльності (крім випадків, установлених законом).

У Правилах етичної поведінки в органах Державної податкової служби, затверджених наказом ДПС від 02.09.2019 № 52, визначено, що працівники зобов’язані діяти доброчесно, а саме не розголошувати інформацію, що стала йому (їй) відома у зв’язку з виконанням посадових обов’язків, зокрема персональні дані фізичних осіб, конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, режим якої встановлено Законами від 21.01.1994 № 3855-XII «Про державну таємницю», від 02.10.1992 № 2657-XII «Про інформацію», від 01.06.2010 № 2297-VI «Про захист персональних даних» та від 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації», крім випадків, установлених законом.

У Кодексі етики та ділової поведінки Акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» у розд. 12 «Політика конфіденційності» зазначено, що:

«Компанія поважає право кожного працівника на конфіденційність та забезпечує виконання вимог законодавства України в сфері захисту інформації та персональних даних.

В свою чергу кожен працівник повинен виконувати вимоги законодавства України та внутрішніх документів Компанії, які регулюють процеси доступу, використання та розголошення конфіденційної інформації.

Працівники не розголошують і не використовують в інший спосіб конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, що стала їм відома у зв’язку з виконанням своїх повноважень та професійних обов’язків, крім випадків, встановлених законом.

Працівники не повинні використовувати будь-які відомості про внутрішні процеси, будь-яку інформацію, одержану в процесі виконання своїх повноважень, з метою отримання особистої вигоди чи завдання шкоди Компанії».

Хоча розробка і затвердження правил поведінки працівника для підприємств, установ, організацій, що не мають стратегічного значення для економіки та безпеки держави, та/або об’єктах чи операторах критичної інфраструктури є необов’язковим, проте їх прийняття є доцільним з метою унормування цього питання.

ФПУ


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали