Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Реформа податкової: бізнес за впровадження антикорупційних механізмів

18.09.2025

Корупційні ризики залишаються серед найболючіших проблем податкової сфери. Про це свідчать результати опитування великого бізнесу, що представили в НАЗК під час публічного обговорення проблем взаємодії бізнесу і податкової та очікувань від реформи.

Згідно з даними згаданого опитування, проведеного на замовлення громадської організації «Технології прогресу», корупційні ризики у роботі ДПС та упередженість під час перевірок є більш критичними проблемами для великих компаній, ніж податкове навантаження.

За даними іншого опитування, проведеного на замовлення НАЗК, податкова є найменш корумпованою серед сфер, з якими контактує бізнес: у 2024 році про виникнення корупційної ситуації заявили лише близько 15,8 % підприємців. 

Комплексна податкова трансформація, що наразі триває, має за мету перетворити фіскальну систему на сервісну платформу, орієнтовану на прозорість, цифровізацію та партнерство з бізнесом. У межах реформи, передбаченої Національною стратегією доходів, впроваджується низка інновацій та антикорупційних запобіжників. 

Як розповів заступник голови НАЗК Сергій Гупяк, цього року в ДПС було створено єдиний уповноважений підрозділ з питань запобігання та виявлення корупції. Основна мета нововведення – підпорядкувати безпосередньо Голові ДПС всіх антикорупційних уповноважених терорганів ДПС. Це сприятиме незалежності єдиного уповноваженого підрозділу, зміцненню доброчесності та довіри платників до податкових органів. Національне агентство надає методологічну та координаційну допомогу в реалізації цього експериментального проєкту.

Співзасновник ГО «Технології прогресу» Максим Нєфьодов презентував результати аналітики роботи податкової служби. 

«Є прогрес по багатьом напрямам. Зростає кількість сумлінних платників податків, зростають обсяги продажів через касові апарати. Ми також вітаємо зміни до законодавства, які запровадили нові правила отримання ліцензій на підакцизні товари, що зменшило корупційні ризики», – прокоментував Нефьодов.

Також цього року було введено мораторій на перевірки бізнесу державними органами, крім ризикових платників, і запроваджено електронний аудит («Е-аудит») за міжнародним стандартом SAF-T UA, що дозволяє проводити податкові перевірки дистанційно, без втручання інспекторів. 

Народний депутат, перший заступник голови Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк звернув увагу на проблему тіньової економіки.

«Бізнес зараз не просить ані податкових пільг, ані додаткових преференцій. Бізнес, який працює в білу, просить вплинути на тих, хто працює по-чорному. Тут є великі сподівання і на перезавантажене БЕБ, і на податкову», – сказав Железняк.

Представники бізнес-асоціацій, які взяли участь у дискусіях в НАЗК, наголосили на необхідності покращення податкового законодавства та зміни культури взаємодії податкової та підприємців.

«Податковий кодекс просочений штрафами для бізнесу, однак притягнути до відповідальності податкового інспектора за незаконне рішення практично неможливо», – зазначив співголова правової політики Американської торговельної палати в Україні Віталій Оджиковський.

Більшість скарг від підприємців (60 %), які надійшли до Ради бізнес-омбудсмена у 2024 році та в І кварталі 2025 року, стосуються податкових питань. Це, зокрема, звернення, пов'язані з податковими перевірками, блокуванням податкових накладних і включенням в переліки ризикових платників. Сергій Гупяк повідомив, що НАЗК перевірить, як були впроваджені рекомендації для усунення корупційних ризиків у процедурі зупинення/відновлення реєстрації податкових накладних, надані раніше в межах відповідного дослідження.

Керівниця юридичного відділу YouControl Надія Чаленко підкреслила важливість оприлюднення відкритих даних, якими оперує ДПС.

«Податкова служба не публікує більше 25 наборів відкритих даних із 46, які визначені у відповідній постанові Кабміну. Найбільш важливі серед них – це фінансова звітність, інформація про податкову заборгованість і реєстр ліцензій. На початку війни це був вимушений крок, але зараз інформація потрібна юристам, фінансистам, бухгалтерам для перевірки контрагентів. Ці дані необхідні громадському сектору для проведення досліджень та розслідувань. Така ситуація призводить до втрати довіри і не спонукає бізнес працювати чесно», – зазначила Чаленко.

Як повідомив Сергій Гупяк, НАЗК готує дослідження ключових корупційних ризиків у податковій сфері. Цій темі буде присвячено окремий розділ нової Антикорупційної стратегії України на 2026–2030 роки, яку Національне агентство розробляє спільно з експертними командами. Конкретні заходи передбачатиме Державна антикорупційна програма.

НАЗК

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
16.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін Уряд подав до Ради законопроєкт про скасування актів виконаних робіт ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 05.09.2025 Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
17.09.2025
Коли сторони колдоговору зобов’язані розпочати переговори щодо поновлення дії зупинених положень
Профспілкам і роботодавцям варто своєчасно ініціювати переговори та фіксувати досягнуті домовленості. Більше за темою: Відпустки, святкові та вихідні дні у воєнний період: що прописати в колективному договорі Витяг з колективного договору, де передбачено встановлення гнучкого режиму робочого часу ...
17.09.2025
Зовнішня торгівля України за січень – липень 2025 року
За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із січнем – липнем 2024 року, імпорт – 45 935,7 млн дол. США, або 116,9 %. За січень – липень 2025 року експорт товарів становив 23 309,7 млн дол. США, або 96,5 % порівняно із сі...
17.09.2025
У проєкті Бюджету-2026 є низка серйозних недоліків: Гетманцев
У проєкті Бюджету-2026 є низка позитивних речей, але є й серйозні недоліки. Про що саме мова – дивіться нижче. Більше за темою: За умовами гранту підприємець має працевлаштувати працівників: як це відобразити у податковому розрахунку з ПДФО та ЄСВ? Бюджетні гранти: як застосовувати різниці з...
Кращі матеріали