Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Плани НБУ для приведення інфляції до рівня 5 %

Аналітика
13.09.2024

Рада НБУ 11.09.2024 ухвалила Основні засади грошово-кредитної політики на середньострокову перспективу (далі – Основні засади). Вони визначають цілі, завдання та принципи монетарної політики, а також особливості застосування монетарних інструментів на час повномасштабної війни та певний період повоєнного відновлення.        

Цей документ ґрунтується на пропозиціях Правління НБУ та узгоджується з цілями та принципами попередньої версії Основних засад та діючої Стратегії пом’якшення валютних обмежень, переходу до більшої гнучкості обмінного курсу та повернення до інфляційного таргетування (далі – Стратегія). Він також враховує положення Меморандуму про економічну та фінансову політику з МВФ. 

НБУ застосовуватиме режим гнучкого інфляційного таргетування для підтримання цінової стабільності.

Де-факто НБУ вже перейшов до такого режиму в першому півріччі 2024 року, зокрема заявив про наміри зберегти помірні темпи інфляції у 2024 році та повернути її до цілі 5 % у найближчі роки. Цьому передував успішний перехід до керованої гнучкості курсу та посилення ролі облікової ставки завдяки зниженню рівня економічної невизначеності, модернізації операційного дизайну процентної політики та іншим заходам НБУ. 

Відтепер Основними засадами офіційно визначено, що монетарна політика НБУ спрямовується на приведення інфляції до цілі 5 % на належному горизонті політики, який не перевищуватиме три роки. Такий горизонт політики, тобто період часу, протягом якого НБУ має намір повернути інфляцію до цілі, визначатиметься гнучко. Він враховуватиме необхідність балансування між сприянням адаптації економіки та підтриманням її відновлення, а також збереженням контролю за інфляційними очікуваннями. 

Відповідний формат вирізнятиме поточний режим від повноцінного інфляційного таргетування, який діяв до повномасштабного вторгнення, коли горизонт повернення інфляції до цілі становив 9–18 місяців. НБУ має намір використовувати гнучке інфляційне таргетування до нормалізації функціонування економіки та відновлення повноцінного формату інфляційного таргетування з плаваючим обмінним курсом. 

НБУ використовуватиме узгоджену комбінацію інструментів процентної і валютно-курсової політики, валютних обмежень та інших інструментів для забезпечення цінової стабільності.

Продовжиться робота зі збільшення дієвості каналів монетарної трансмісії для посилення ролі облікової ставки як інструменту монетарної політики. Для цього НБУ сприятиме зниженню економічної невизначеності, збереженню довіри до гривневих інструментів, а також калібруватиме параметри операційного дизайну процентної політики та поступово пом'якшуватиме валютні обмеження відповідно до принципів Стратегії.

НБУ і надалі дотримуватиметься принципів керованої гнучкості обмінного курсу як перехідного режиму на шляху повернення до плаваючого курсоутворення. Важливим завданням НБУ залишатиметься збереження стійкої та контрольованої ситуації на валютному ринку, а також підтримання двосторонніх коливань обмінного курсу. Це сприятиме утриманню інфляційних та курсових очікувань під контролем, збереженню довіри до гривні та захисту міжнародних резервів. Водночас поступове посилення зв'язку обмінного курсу з ринковою кон'юнктурою дасть змогу посилити роль обмінного курсу як поглинача шоків, поліпшить усвідомлення валютних ризиків та сприятиме підвищенню адаптивності української економіки до внутрішніх та зовнішніх змін. 

Крім того, НБУ сприятиме збереженню реальних процентних ставок за строковими гривневими інструментами, зокрема депозитами, на достатньо високому рівні для забезпечення захисту гривневих доходів населення від інфляції. Це важливо, щоб зменшити ризики для стійкості валютного ринку та керованості інфляційних очікувань. 

НБУ також докладатиме зусиль для підтримки відновлення економіки та економічної політики уряду.

Основним внеском НБУ у стійке економічне зростання та активізацію кредитування залишатиметься збереження монетарної стабільності та зниження рівня економічної невизначеності. Це і надалі досягатиметься шляхом збереження стійкої та контрольованої ситуації на валютному ринку та формування середовища з низькою та стабільною інфляцією, а також підтримання стійкості банківської системи. 

Крім того, важливе значення матиме затверджена Стратегія з розвитку кредитування. Вона спрямовується на підтримання кредитного попиту та відповідного фокусування кредитної пропозиції за пріоритетними для країни напрямами для забезпечення стійкого відновлення конкурентоспроможної економіки. НБУ та уряд підтримуватимуть тісну взаємодію для сприяння залученню зовнішнього фінансування та запровадження реформ в Україні. Керуючись євроінтеграційними прагненнями, НБУ докладатиме максимальних зусиль для виконання критеріїв приєднання до ЄС у сфері монетарної політики. Також НБУ і надалі сприятиме виконанню цілей, критеріїв та заходів, передбачених співпрацею з МВФ, іншими міжнародними фінансовими організаціями та інституціями ЄС.  

Довідково

Попередні Основні засади грошово-кредитної політики, що були затверджені 15.04.2022, дали змогу подолати перші шоки повномасштабного вторгнення рф, забезпечити макрофінансову стійкість, безперебійну роботу банківської системи та критичної фінансової інфраструктури. Вони також стали основною рішень, що посприяли подальшому розвитку банківського та небанківського секторів, зниженню економічної невизначеності та збереженню довіри до гривні.

З огляду на поступову адаптацію макрофінансових умов до воєнного стану доцільним є оновлення Основних засад для посилення розуміння та збереження послідовності монетарної політики НБУ, а також зменшення економічної невизначеності.

НБУ


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
08.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Уряд пропонує розшири категорії громадян, які мають право на відстрочку Держпраці перевірятиме роботодавців на предмет мобінгу: законопроєкт підписаний ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 27.06.2025 Які податки планує збільшити ...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
08.07.2025
Правові гарантії щодо безпеки під час повітряних тривог у період воєнного стану
Першочерговий обов'язок кожної держави – захищати право на життя. Більше за темою: Повітряна тривога: дії та відповідальність роботодавця Попри те, що війна триває четвертий рік, а органами державної влади всіх рівнів неодноразово здійснювалося інформування про заходи безпеки під час повітрян...
08.07.2025
Виробники переробної промисловості отримають гранти на відновлення потужностей після обстрілів
Кабмін 7 липня 2025 року затвердив нову редакцію Порядку реалізації програми «Гранти для переробних підприємств». Більше за темою: Бюджетні гранти: як застосовувати різниці з податку на прибуток Кабмін 7 липня 2025 року затвердив нову редакцію Порядку реалізації програми «Гранти д...
07.07.2025
Якою буде нова політика для ринку праці: представлено візію до 2030 року
Мінекономіки провело громадське обговорення перших напрацювань розробки Стратегії зайнятості населення України – 2030. Більше за темою: Чи повинен роботодавець займатися пошуком працівників з інвалідністю для виконання нормативу 3 липня 2025 року Мінекономіки провело громадське обговорен...
Кращі матеріали