У консультації розповімо, як правильно заповнювати паперову трудову книжку з урахуванням усіх вимог законодавства.
Трудова книжка містить такі розділи:
Зверніть увагу: у період дії воєнного стану порядок оформлення й ведення, зокрема, трудових книжок у районах активних бойових дій визначається роботодавцем самостійно. Головна умова в такому разі: забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці (ст. 7 Закону від 15.03.2022 № 2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»). |
До трудової книжки не вносяться такі дані:
При першому заповненні трудової книжки спочатку треба зробити запис на титульному аркуші (на с. 1 – українською мовою і на с. 33 – російською, якщо книжка заповнюється і російською).
Вести трудову книжку російською мовою не обов’язково. Документи оформлюють державною мовою, крім випадків, передбачених законодавством про мови в Україні (п. 14 гл. І розд. ІІ Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5).
Крім того, Закон від 25.04.2019 № 2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної» не передбачає можливості вести діловодство російською мовою.
Зокрема, на титульному аркуші вказуються:
Правильність унесеної інформації працівник повинен завірити своїм підписом. Титульний аркуш трудової книжки підписується працівником кадрової служби або іншою особою, відповідальною за видачу трудових книжок, і засвідчується печаткою підприємства (див. зразок 1).
Зразок 1
|
Наголосимо, що з червня 2021 року облік трудової діяльності працівника здійснюється в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Тільки на вимогу працівника, який уперше приймається на роботу, трудова книжка оформляється роботодавцем в обов’язковому порядку не пізніше п’яти днів після прийняття на роботу. Також, роботодавець лише на вимогу працівника зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається у працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі. Відповідну норму містить ст.48 КЗпП.
Роботодавець видає наказ (розпорядження) про прийняття на роботу, переведення на іншу роботу, заохочення, звільнення.
Саме на підставі цього наказу вноситься запис до трудової книжки.
У графі 4 трудової книжки робиться посилання на такий наказ (див. зразок 2).
Зразок 2
<...>
<...> |
Зверніть увагу! Запис у трудовій книжці повинен точно відповідати тексту наказу (розпорядження). Скорочення в трудовій книжці неприпустимі. |
Між записами в трудовій книжці не повинно бути пропущених рядків. Це робиться з метою запобігання можливих порушень (наприклад, неправомірне внесення періодів роботи, переведень на іншу посаду і т. п.).
Із записами про прийняття, переведення і звільнення роботодавець знайомить працівника під підпис.
Для цього до особистої картки працівника (типова форма № П-2, затверджена спільний наказом Держкомстату та Міноборони від 25.12.2009 № 495/656, далі – Наказ № 495) вноситься відповідний запис (слід у точності повторити запис у трудовій книжці), навпроти якого працівник повинен поставити свій підпис (п. 2.5 Інструкції № 58).
Важлива інформація: У листі Мінекономіки від 25.09.2024 № 4701-05/70518-09 зазначено, що, оскільки наказ Мінстату від 27.10.1995 № 277, який згадується в п. 2.5 Інструкції № 58, втратив чинність у частині затвердження типової форми № П-2, роботодавець має право самостійно визначитися щодо організації кадрового обліку з використанням форми № П-2. Утім, у типовій формі № П-2 потрібно вести облік відпусток та ознайомлювати працівника із записами, внесеними до паперової трудової книжки (якщо трудова книжка оцифрована, то такі записи вносяться до неї за бажанням працівника). Водночас немає потреби вести такий облік саме в типовій формі № П-2, затвердженій Наказом № 495. Див. про це детальніше новину «Чи обов’язково використовувати особову картку типової форми № П-2: коментар до листа Мінекономіки».
Записи вносяться:
Перед унесенням запису про прийняття на роботу в графі 3 у вигляді заголовка (перед самим записом) необхідно написати повне найменування підприємства (установи, організації), включаючи назву його організаційно-правової форми. Замість запису можна також поставити спеціальний штамп (при наявності) із зазначенням назви підприємства. При цьому графи 1, 2 і 4 не заповнюються.
Не допускайте помилок! Уносити до трудової книжки запис про те, що до вступу на роботу працівник не мав виробничого стажу, не потрібно. Такої вимоги Інструкція № 58 не містить. |
Записи про прийняття або переведення працівника на іншу роботу необхідно робити згідно із Класифікатором професій ДК 003:2010 (далі – Класифікатор) та Інструкцією № 58. Найменування посади в трудовій книжці, як і в наказах, і в штатному розписі, повинне відповідати найменуванню професій і посад із Класифікатора.
Урахуйте: не можна поєднувати в назві дві різні професії (див. лист Мінсоцполітики від 18.03.2016 № 106/13/116-16). Наприклад, неприпустимо за допомогою дефіса поєднувати в одну такі професії: бухгалтер-економіст, заступник начальника управління – начальник підрозділу та ін. |
При внесенні запису про звільнення треба обов’язково вказати норму законодавства, згідно з якою звільняється працівник. Формулювання можуть бути, наприклад, такими:
Крім записів про прийняття, переведення і звільнення за місцем роботи до трудової книжки окремим рядком уносять записи про періоди іншої діяльності, а саме (п. 2.18, 2.19 Інструкції № 58):
Вкладиш до трудової книжки видається в тому випадку, коли всі сторінки відповідного розділу книжки (наприклад, відомості про роботу) уже заповнено (п. 3.1 Інструкції № 58). При кожній видачі вкладиша на титульній сторінці книжки ставиться штамп розміром 10 x 25 мм і робиться напис «Видано вкладиш» із зазначенням серії та номера вкладиша. Вкладиш вшивається до трудової книжки. Записи до нього вносяться в тому самому порядку, як і до трудової книжки.
Незалежно від того, яку трудову книжку має працівник (зразка 1938-го або 1974 року), йому видається вкладиш нового зразка.
Урахуйте: вкладиш без трудової книжки вважається недійсним. |
Правила видачі дубліката трудової книжки прописано в розд. 5 Інструкції № 58. Дублікат видається, якщо:
У правому верхньому куті титульного аркуша трудової книжки робиться напис «Дублікат». Якщо ж дублікат видано замість трудової книжки, яка прийшла в непридатність, на першій сторінці зіпсованої книжки здійснюється запис «Видано дублікат», і ця книжка повертається власнику.
Якщо працівник раніше вже працював, то роботодавець, виписуючи йому дублікат трудової книжки, перед першим записом у графі 3 розділу «Відомості про роботу» вносить спочатку запис про його загальний стаж роботи. Ці дані записують сумарно, тобто вказують загальну кількість років, місяців, днів роботи без уточнення де, коли та на якій посаді він працював у минулому.
Далі загальний виробничий стаж розписується за окремими періодами роботи, за умови, що працівник надасть відомості про ці періоди (довідки або завірені у встановленому порядку копії наказів із попередніх місць роботи). Без таких документів записи не вносяться.
Якщо документи, на підставі яких робилися записи до трудової книжки, не містять повних відомостей про роботу в минулому, то в дублікат трудової книжки вносять тільки відомості, наявні в цих документах.
Майте на увазі: записи про загальний стаж і записи про окремі періоди роботи не нумеруються. |
У розділі «Відомості про роботу» указують (див. зразок 3):
І тільки потім пишуть назву підприємства, яка видає дублікат, і відомості про роботу на цьому підприємстві. Оформляючи дублікат трудової книжки, останній роботодавець не засвідчує своїм підписом і печаткою кожний унесений запис про попередні місця роботи. Посвідченню підлягає тільки запис про звільнення працівника.
Зразок 3
<...>
<...> |