Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Проведення позапланової перевірки у зв’язку з вимогою платника податків про перегляд результатів перевірки

Якщо платник податків не згоден із результатами перевірки через те, що податківці під час перевірки не дослідили всі наявні обставини, він має право подати скаргу про перегляд результатів відповідної перевірки або скасування податкового повідомлення-рішення. У статті розповімо, за яких умов проводиться позапланова перевірка щодо перегляду результатів перевірки платника податків.


На якій підставі проводиться позапланова перевірка?

Згідно з пп. 78.1.5 Податкового кодексу (далі – ПК) однією з підстав для проведення документальної позапланової перевірки є подання платником податків заперечення до акта перевірки або скарги на прийняте за її результатами податкове повідомлення-рішення (далі – ППР), в яких вимагається повний або частковий перегляд результатів відповідної перевірки або скасування прийнятого за її результатами ППР, якщо платник у своїй скарзі (запереченнях) посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки.

Зверніть увагу! Така перевірка проводиться виключно з питань, що стали предметом оскарження.

Нагадаємо, акт документальної перевірки складається у двох примірниках і підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, а також платниками податків (керівником платника або уповноваженою ним особою) або їх законними представниками (за наявності) (п. 2 розд. II Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 20.08.2015 № 727).

Якщо платник податків не погоджується з висновками перевірки або фактами та даними, викладеними в акті, він має право подати свої заперечення та/або додаткові документи та пояснення, які, зокрема, підтверджують відсутність провини, наявність пом'якшуючих обставин чи обставин, що звільняють від відповідальності.

Заперечення складаються в довільній формі із зазначенням усіх необхідних реквізитів акта, до якого вони подаються (п. 86.7 ПК). Подати заперечення потрібно протягом 10 робочих днів (далі – р. д.), що настають за днем одержання акта.

Якщо платник податків подав заперечення до акта перевірки, податковий орган зобов'язаний його повідомити про місце та час розгляду матеріалів перевірки, зокрема в режимі відеоконференції. Зробити це податковий орган повинен протягом 2 р. д. із дня отримання від платника заперечень та/або додаткових документів і пояснень, але не пізніше ніж за 4 р. д. до дня розгляду (пп. 86.7.2 ПК).

Заперечення та пояснення до актів перевірок розглядаються спеціальною комісією органу ДПС. Платник податків має право брати участь у процесі розгляду матеріалів перевірки особисто або через свого представника, зокрема в режимі відеоконференції, на що він повинен вказати в запереченнях до акта перевірки (пп. 86.7.3 ПК). При цьому він може надати протягом 10 р. д. після дня одержання заперечень письмові та/або усні пояснення щодо предмету розгляду.

ППР приймається керівником органу ДПС (його заступником чи уповноваженою ним особою) (п. 86.8 ПК). Строк винесення ППР залежить від того, подавалися заперечення до акта перевірки чи ні, а саме:

  • 15 р. д., що настають за днем вручення платнику податків (його представнику) акта перевірки, якщо заперечення не подавалися;
  • 5 р. д., що настають за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання письмової відповіді платнику за результатами розгляду, якщо подавалися заперечення.

Нагадаємо: ППР надсилається (вручається) за кожним окремим податком, збором та/або разом із штрафними санкціями, передбаченими ПК, а також за кожною штрафною (фінансовою) санкцією за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, та/або пенею за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності (п. 58.2 ПК).

Таким чином, якщо платник податків подав заперечення до акта перевірки або скаргу на прийняте за її результатами ППР і вимагає повного або часткового перегляду результатів перевірки/скасування ППР, орган ДПС може призначити перевірку на підставі пп. 78.1.5 ПК.

Однак податкова призначає позапланову перевірку тільки за обов'язкової сукупності таких умов (див. постанову Верховного Суду від 16.04.2020, ЄДРСР, реєстр. № 88832486):

  • подання заперечень до акта перевірки або скарги на прийняте ППР;
  • наявність вимог про повний або частковий перегляд результатів перевірки або скасування оскаржуваного ППР;
  • вказівка платником на обставини, які не були досліджені під час перевірки;
  • неможливість перевірки таких обставин без проведення перевірки.

Які документи повинні надати податківці, які прийшли з позаплановою перевіркою?

Наказ про проведення документальної позапланової перевірки з вищевказаної підстави видається:

  • у разі розгляду заперечення до акта перевірки – контролюючим органом, який проводив перевірку;
  • під час проведення процедури адміністративного оскарження – контролюючим органом вищого рівня, який розглядає скаргу платника податків.

Контролюючий орган, якому доручено провести перевірку, додатково видає наказ у порядку, передбаченому п. 81.1 ПК.

Посадові особи контролюючого органу мають право приступити до позапланової перевірки за умови пред'явлення таких документів:

1. Направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються:

  • дата видачі;
  • найменування контролюючого органу;
  • реквізити наказу про проведення відповідної перевірки;
  • найменування та реквізити суб'єкта (ПІБ фізособи – платника податку, який перевіряється) або об'єкта, перевірка якого проводиться;
  • мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична);
  • підстави, дата початку та тривалість перевірки;
  • посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку.

Направлення на перевірку в такому разі є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу.

2. Копії наказу про проведення перевірки. Як і направлення, наказ повинен містити реквізити, перелічені в п. 81.1 ПК, але замість посади та прізвища перевіряльника в копії наказу має бути зазначено період діяльності, який буде перевірятися.

3. Службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на перевірку. Зразки посвідчень та Інструкцію щодо порядку зберігання, видачі і знищення службових посвідчень працівників ДПС та її територіальних органів затверджено наказом ДПС від 14.08.2019 № 33.

Висновки

Платник податків має право подати заперечення до акта перевірки та оскаржити ППР, прийняте за результатами податкової перевірки, і вимагати повного або часткового перегляду результатів перевірки/скасування ППР. Однак тоді позапланова перевірка призначається тільки за умови, якщо контролерами не були досліджені всі необхідні обставини та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення позапланової перевірки.

Коментарі до матеріалу
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
08.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
07.08.2025
Штатний розпис і скасування Господарського кодексу
З 28.08.2025 перестає діяти Господарський кодекс, яким передбачений обов'язок підприємств мати штатний розпис. Чи потрібно після цієї дати затверджувати штатний розпис? Дізнайтеся з нашої статті. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким передбачена обов'язкова наявність у юросіб тако...
06.08.2025
Формуємо статутний капітал ТОВ: правові питання
У статті розглянемо, як формується статутний капітал на етапі створення ТОВ, якими можуть бути вклади до статутного капіталу, а також які обмеження встановлено законодавством щодо формування статутного капіталу. У статті ми розповімо, що таке статутний капітал і як він формується на етапі створення ...
06.08.2025
Зміна розміру статутного капіталу ТОВ: правові аспекти
Зі статті ви дізнаєтеся, яких правил слід дотримуватись при збільшенні або зменшенні розміру статутного капіталу ТОВ, яка послідовність дій при таких операціях і які документи потрібно оформити. На етапі створення ТОВ його засновники формують статутний капітал, але в подальшому в процесі роботи можу...
Кращі матеріали