Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Податковий запит про причини збитків за 2022 рік: як реагувати

17.02.2023 1762 0 3

Ситуація. Виробниче підприємство отримало від податкової запит із вимогою пояснити, чому подана за 2022 рік декларація з податку на прибуток є збитковою. На думку підприємства, збиткові результати діяльності багатьох суб’єктів господарювання в 2022 році цілком зрозумілі і не потребують пояснень. Наприклад, через війну підприємство в 2022 році не провадило виробничу діяльність, звідси і збитки.

Запитання. Чи треба відповідати на цей запит і що буде, коли його проігнорувати?

Коротка відповідь. Якщо запит складено за всіма правилами податкового законодавства, то на нього слід відповісти.


Що треба знати про податкові запити?

Право податкових органів запитувати у платників податків інформацію закріплено в пп. 20.1.2; 20.1.3; 20.1.14 та п. 73.3 Податкового кодексу (далі – ПК). При цьому запити повинні робитися за певними правилами. Такі правила встановлено ст. 73 ПК, а також Порядком періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженим постановою КМУ від 27.12.2010 № 1245 (далі – Порядок № 1245).

До відома! Органи ДПС мають право направити запит платникові податків не коли їм здумається, а тільки за наявності законних підстав.

Тому якщо ви отримали запит від податкової, спочатку уважно вивчіть його, щоб розуміти:

  • чи правильно оформлений цей запит;
  • чи були у податкового органу законні підстави для направлення вам такого запиту.

А вже потім вирішуйте, будете ви відповідати на запит чи ні.

Обов’язкові реквізити запиту

Отже, будь-який запит повинен мати такі реквізити (п. 73.3 ПК):

  • підстави для направлення запиту із зазначенням інформації, яка це підтверджує;
  • перелік запитаної інформації та перелік документів, які треба подати до органу ДПС;
  • печатка органу ДПС і підпис керівника органу ДПС або його заступника.

Крім того, запит має бути оформлений на бланку органу ДПС, і в запиті мають бути посилання на норми закону, відповідно до яких орган ДПС має право на отримання запитаної інформації (п. 10 Порядку № 1245).

Якщо в отриманому вами запиті є всі необхідні реквізити, то далі переходимо до аналізу підстав для його направлення.

Підстави для запиту

Перелік підстав для направлення запиту органом ДПС закріплено у п. 73.3 ПК. Для вашої зручності наведемо цю інформацію в таблиці нижче.

№ п/п

Підстава для направлення органом ДПС
запиту про надання інформації (п. 73.3 ПК)

1

2

1

За результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які можуть свідчити про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму і фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Увага! Такі факти мають бути зазначені в запиті!

2

Для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» при здійсненні податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до ст. 39 ПК та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених ПК

3

Виявлено недостовірність даних, що містяться в податкових деклараціях, поданих платником податків

4

Стосовно платника податків подано скаргу про те, що:

податкова накладна (далі – ПН) покупцеві товарів/послуг не видана або продавцем допущені помилки в обов’язкових реквізитах ПН, передбачених п. 201.1 ПК, та/або продавцем/покупцем порушені строки реєстрації ПН/РК в ЄРПН;

– акцизна накладна покупцеві не видана або порушений порядок її заповнення та/або реєстрації

5

Для проведення зустрічного звіряння

6

Виявлено недостовірність даних у звіті про підзвітні рахунки, поданому фінансовим агентом

7

Отримано повідомлення від компетентного органу іноземної держави:

– про виявлення таким органом помилок, неповних або недостовірних даних, поданих фінансовим агентом стосовно підзвітного рахунка резидента такої іноземної держави;

– про невиконання фінансовим агентом зобов’язань, передбачених таким міжнародним договором.

Примітка. Ідеться про компетентний орган держави, з якою Україною укладено міжнародний договір, що містить положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою, або укладено міжвідомчі договори

8

Інші випадки, визначені ПК

На яку підставу можуть посилатися податківці в запиті стосовно збитковості декларації, як у нашій ситуації?

У такій ситуації податківці, скоріше за все, у запиті посилатимуться на підставу, зазначену в рядку 1 нашої таблиці (абзац сьомий п. 73.3 ПК, п. 1 у переліку підстав для направлення запиту). Адже сама по собі наявність збитків у декларації не є податковим порушенням, це результат діяльності підприємства за звітний рік. А в абзаці сьомому п. 73.3 ПК ідеться якраз не про виявлення податкового порушення, а про виявлення «фактів, які можуть свідчити про порушення».

Як бачите, формулювання цієї підстави таке, що визнати незаконним запит податкового органу у цьому випадку не вдасться. Тому на такий запит треба дати відповідь, якими б абсурдними не здавалися вам запитання, що містяться у ньому.

Строки для відповіді на запит

Строки для відповіді на запит органу ДПС установлено тим самим п. 73.3 ПК. Вони залежать від підстави для направлення запиту. Так, відповісти треба протягом:

  • 10 робочих днів (далі – р. д.) – якщо запит направлено у зв’язку із проведенням зустрічного звіряння;
  • 15 р. д. – якщо запит направлено за іншими підставами.

Чи призупинені строки для відповіді на запит на час воєнного стану?

Це питання є не таким простим, як здається на перший погляд. Адже крім «воєнного» призупинення строків тут треба зважити і на «карантинні» норми. Розглянемо докладніше, про що йдеться.

На період воєнного стану нормою пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПК було призупинено перебіг строків, визначених податковим та іншим законодавством, контроль за яким здійснюють органи ДПС, за деякими винятками. Серед цих винятків ми знаходимо строки «подання звітності та/або документів (повідомлень)» (абзац другий вищезгаданого підпункту).

І тут виникає запитання:

Чи можна відповідь на запит податкового органу віднести до документів?

На наш погляд, можна. Звернемося до визначення поняття «документ», наведеного в пп. 14.1.1441 ПК. Під документом для цілей ПК розуміють документ, створений у паперовій або електронній формі з дотриманням вимог Законів від 22.05.2003 № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» і від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», складання та/або подання, та/або відправлення якого передбачається ПК, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими на підставі та на виконання ПК, та/або пов’язане з реалізацією прав і обов’язків платника податків та/або контролюючих органів згідно з нормами ПК.

Як бачимо, відповідь за податковий запит цілком вписується у це визначення. Зверніть увагу: обов’язок платника податків надати відповідь на такий запит передбачено нормами ПК (п. 73.3 ПК).

От і виходить, що передбачене пп. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПК призупинення строків не стосується подання відповідей на податкові запити. А це означає, що відповідати на них треба протягом строків, зазначених у п. 73.3 ПК (див. вище).

Проте! У ПК є ще й «карантинні» норми, які теж призупинили перебіг деяких податкових строків.

Так, згідно з п. 528 підрозд. 10 розд. ХХ, на період до кінця місяця, у якому завершується дія карантину, зупиняється перебіг строків, установлених ст. 73 та 78 ПК для відповіді на запити контролюючих органів, крім запитів стосовно:

  • законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або від’ємного значення з ПДВ;
  • оподаткування юрособами або іншими нерезидентами, що провадять господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами з джерелом їх походження з України;
  • податкового контролю за трансфертним ціноутворенням;
  • податкового контролю над нерезидентами (представництвами нерезидентів);
  • валютного контролю в частині дотримання встановлених строків розрахунків за експорт та імпорт товарів.

Під час воєнного стану ця карантинна норма продовжує діяти, оскільки:

  • карантин продовжено до 30.04.2023 (постанова КМУ від 23.12.2022 № 1423);
  • до цієї норми в 2022 році вносилися зміни Законом від 03.11.2022 № 2719-IX. Ці зміни, зокрема, порушили перелік винятків, на які не поширюється карантинне призупинення строків.

І ми не знаходимо у цьому переліку нашого випадку (збитковість декларації з податку на прибуток). А це означає, що в нашому випадку діє «карантинне» призупинення строків, тобто відповісти на отриманий запит податківців можна вже після закінчення карантину. Хоча ми не рекомендуємо вам так зволікати з відповіддю.

Способи відповіді на запит

Відповідь на отриманий запит може бути надана:

  • особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
  • поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
  • в електронному вигляді за допомогою меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету у форматі pdf (обмеження 5 МБ).

Це випливає зі змісту ст. 73 ПК, Порядку № 1245 і роз’яснень ДПС у ЗІР (категорія 129.06).

Відповідати на запит чи ні?

Отже, ми з вами з’ясували, що в нашій ситуації діє «карантинне» призупинення строку, установленого для відповіді на запит. Тому навіть якщо до закінчення карантину ви не дасте відповідь на запит, то ніякої відповідальності за це не буде (адже строк не порушено). Проте рано чи пізно карантин закінчиться, а з ним і призупинення строків. Тобто треба буде готувати відповідь. Але не виключено, що після спливання часу вам буде проблематично згадати ті або інші аргументи на свій захист. Тому не рекомендуємо відсувати підготовку відповіді на безрік.

Якщо отриманий вами запит складено з порушенням вимог (наприклад, у ньому немає усіх необхідних реквізитів або не зазначено законодавчу підставу для направлення запиту), то на такий запит узагалі можна не відповідати. Це прямо передбачено п. 73.3 ПК, де зазначено, що коли запит складено з порушенням вимог цього пункту, то платник податків звільняється від обов’язку відповідати на такий запит.

Наша порада. Навіть якщо запит складено неправильно, ми рекомендуємо відповісти на нього, але зазначити, що ви відмовляєтеся надавати запитану інформацію, оскільки запит оформлено з порушенням законодавчих вимог (зазначте, яких саме).

Якщо запит проігнорувати, якими можуть бути наслідки?

У такому разі у податкового органу буде причина для проведення позапланової перевірки платника податків на підставі пп. 78.1.1 або 78.1.2 ПК. Проте в період воєнного стану проведення багатьох перевірок, у тому числі позапланових, – під забороною.

Так, згідно з пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПК, під час воєнного стану заборонено проводити позапланові перевірки, за винятком зазначених у цьому підпункті. Але серед переліку дозволених позапланових перевірок ми не знаходимо перевірок на підставі пп. 78.1.1. А на підставі пп. 78.1.2 ПК дозволено проводити тільки перевірки, що стосуються контролю за трансфертним ціноутворенням (але це не наш випадок!).

Таким чином, до закінчення воєнного стану органи ДПС не мають права проводити позапланову перевірку у зв’язку з відсутністю відповіді на податковий запит.

Проте! Ви повинні розуміти, що і карантин, і воєнний стан рано чи пізно закінчаться, а ваш обов’язок відповісти на отриманий запит залишиться – так само, як і право органу ДПС провести у вас позапланову перевірку. Тому подумайте, як вам краще вчинити. Можливо, варто відповісти на отриманий запит прямо зараз?

Як скласти відповідь на запит?

Установленої форми відповіді на запит не існує, тому складайте відповідь у довільній формі, але зазначте в ній (п. 15 Порядку № 1245):

  • номер і дату запиту органу ДПС, на який ви відповідаєте;
  • яка інформація була запитана.

Підкріпіть свої слова копіями відповідних підтвердних документів.

Відповідь має бути підписана керівником підприємства, або ж іншою особою, уповноваженою на підписання таких документів керівником підприємства.

Нижче наводиться зразок відповіді на запит, отриманий підприємством у нашій ситуації.

Зразок

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ
«ПРОМТЕХІНСТРУМЕНТ»

61057, Харків, вул. Зелена, 44, офіс 5а, тел. +38 (050) 111-22-33

15.02.2023 № 34/7

Начальнику Головного управління ДПС
у Харківській області
61057, Харків, вул. Пушкінська, 46

Відповідь на запит про надання інформації
від 06.02.2023 № 7731/6/09-03-05-04

Товариство з обмеженою відповідальністю «Промтехінструмент» розглянуло ваш запит про надання інформації від 06.02.2023 № 7731/6/09-03-05-04 та повідомляє таке.

Декларація з прибутку за 2022 рік складена нашим підприємством відповідно до вимог податкового законодавства.

Згідно з пп. 134.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК), показники декларації з прибутку за 2022 рік (далі – декларація) базуються на даних фінансової звітності підприємства, складеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку.

Усі показники декларації підтверджуються первинними документами, регістрами бухгалтерського обліку та фінансовою звітністю відповідно до вимог п. 44.1 ПК. Усі ці документи оформлено відповідно до вимог Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

У березні 2022 року наше підприємство було змушене призупинити виробничу діяльність через ведення активних бойових дій поряд із місцем розташування виробничого цеху, що створювало небезпеку для життя працівників цеху. Більшості працівників підприємства було надано відпустки без збереження заробітної плати на період дії воєнного стану.

У зв’язку з вищезазначеними обставинами ТОВ «Промтехінструмент» у 2022 році не отримало запланованого доходу, але витрати на утримання виробничих приміщень і обладнання залишились. Це і стало причиною збитковості підприємства за результатами 2022 року.

Додатки:

  1. Завірена копія наказу від 01.03.2022 № 75-ОД про призупинення роботи виробничого цеху.
  2. Завірені копії наказів про надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати (на 18 аркушах).

Директор     (підпис)     Василь КОНОНЕНКО

Підстави для запиту.doc
Завантажити
Зразок відповіді.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали