Із чим пов’язані зміни? Нещодавно набули чинності чергові зміни до Закону від 03.07.1996 № 270/96-ВР «Про рекламу» (далі – Закон № 270), унесені Законом від 30.05.2023 № 3136-IX (далі – Закон № 3136). Ці зміни пов’язані з імплементацією норм європейського законодавства до національного законодавства України, вони є важливими для вступу України до ЄС.
Про що стаття? Ми розглянемо, що саме змінилося у рекламній сфері та як ці зміни треба взяти до уваги суб’єктам господарювання (далі – СГ).
Закон № 3136 набув чинності з 02.07.2023, але мав набути з 02.10.2023, при цьому його окремі норми набувають чинності з інших дат, на що вказано у п. 1 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення».
До речі, Закон № 3136 вносить зміни не лише до Закону № 270, а й до інших законодавчих актів.
Роз’яснення Держпродспоживслужби щодо нововведень, які передбачає Закон № 3136, можна знайти на їх сайті.
Розглянемо основні зміни, які можуть так чи інакше стосуватися більшості СГ.
Почнемо з найважливішої для підприємців зміни. Про проблему, яка виникла для підприємців, що розповсюджують рекламу в медіа, ми писали в «Реклама в медіа: що зараз під забороною для підприємців та які перспективи».
До внесення змін у Законі № 270 була ст. 131, за якою розповсюдженням реклами в медіа могли займатися лише юрособи. А підприємці, займаючись цим видом діяльності, ризикували бути оштрафованими.
Закон № 3136 урегулював цю ситуацію таким чином:
До відома! На сьогодні підприємці мають право розповсюджувати рекламу в медіа, при цьому вони не можуть бути оштрафовані за минулі періоди, коли діяла заборона, установлена ст. 131 Закону № 270. |
Багато визначень уточнено та змінено, додалися нові визначення.
Зокрема, було розширено поняття «реклама». Порівняємо два визначення цього поняття:
Визначення терміна «реклама» у п. 15 ст. 1 Закону № 270 |
|
Первісне |
Нове (з 02.10.2023) |
Реклама – інформація про особу або товар, розповсюджена в будь-якій формі та у будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких осіб або товару |
Реклама – інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову або іншу винагороду або з метою самореклами у будь-якій формі та у будь-який спосіб і призначена для того, щоб сформувати або підтримати прямим (пряма реклама, телепродаж) або непрямим (спонсорство, розміщення товару (продакт-плейсмент)) способом обізнаність споживачів реклами та їх інтерес до таких осіб, ідеї та/або товару |
Як бачимо, наразі рекламою визнається інформація не лише про товар та особу, а й про ідею. Також можна побачити, що наразі рекламою вважається розповсюдження інформації за винагороду (крім самореклами).
З іншого боку, у визначенні реклами з’явилося нове поняття – продакт-плейсмент (розміщення товару). Це форма розповсюдження реклами, суть якої полягає в тому, що безпосередньо товар, послуга, торгова марка, інший об’єкт права інтелектуальної власності, під яким ведеться діяльність, або рекомендації щодо них включаються – за грошову або іншу винагороду – до будь-якої програми аудіовізуального медіа (включаючи фільми або контент користувача), що відрізняється від реклами.
Приклади продакт-плейсменту в дії добре знайомі всім нам.
Правила деталізовано (відповідні статті Закону № 270 викладено в новій редакції) для таких видів реклами, як:
На замітку! Визначення аудіальних та аудіовізуальних медіа ви можете знайти в Законі від 13.12.2022 № 2849-IX «Про медіа». |
Також наразі в Законі № 270 закріплено правила для нової форми реклами – продакт-плейсменту (ст. 52).
Для електронних комунікацій використовуються такі ресурси, як:
При використанні вищезгаданих ресурсів для розповсюдження реклами СГ потрібно дотримуватися вимог ч. 2 ст. 143 Закону № 270.
Так, заборонено розповсюджувати рекламу у формі спаму, у тому числі здійснювати масові дзвінки з використанням будь-яких технологій комунікацій без попередньої письмової згоди споживача, у тому числі в електронній формі.
А розповсюджувати рекламу з використанням номерів телефонів або інших мережевих ідентифікаторів споживача можна лише за наявності попередньої письмової згоди такого споживача, у тому числі в електронній формі, та за умови, що споживач має можливість безплатно в будь-який час у простій та зрозумілій формі відмовитися від використання своїх даних, включаючи отримання реклами з використанням номерів телефонів або інших мережевих ідентифікаторів споживача.
Контроль здійснює Держпродспоживслужба.
За порушення зазначеного правила на СГ може бути накладений штраф на підставі ст. 27 Закону № 270. Розміри штрафів у зв’язку із набуттям чинності Законом № 3136 не змінилися. Наприклад, до розповсюджувача реклами, який порушує встановлений законодавством порядок розповсюдження та розміщення реклами, застосовується штраф у розмірі 5-кратної вартості розповсюдження реклами.
Тут хочемо звернути вашу увагу на дві нові заборони:
Якщо ви займаєтеся рекламою в цій сфері, рекомендуємо вам уважно вивчити оновлені вимоги. Зокрема, збільшився відсоток коштів, які рекламодавці алкогольних напоїв зобов’язані спрямовувати на виробництво та розповсюдження соціальної реклами про шкідливість зловживання алкоголем. Тепер це не менше ніж 7 % (ч. 8 ст. 22 Закону № 270). Раніше було щонайменше 5 %.