Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Придбання та амортизація інвестиційної нерухомості

Інвестиційною нерухомістю (далі – ІН) є власна або орендована на умовах фінансової оренди нерухомість, що утримується з метою отримання орендних платежів або збільшення власного капіталу. Порядок обліку ІН регламентується однойменним П(С)БО 32. У цій консультації ми розглянемо на числовому прикладі специфіку обліку операцій по придбанню та амортизації ІН.

Приклад 1

Придбання та амортизація ІН

ТОВ «Будинок» придбало частину будівлі вартістю 900 000 грн. (у т. ч. ПДВ –
150 000 грн.) для подальшої здачі в оренду під офіси. Додаткові витрати становили:

послуги з оформлення права власності –
5 000 грн.;

збір на обов'язкове державне пенсійне страхування (1 % договірної вартості будівлі) – 7 500 грн.;

ремонт будівлі своїми силами з урахуванням вартості будматеріалів і зарплати ремонтних робітників – 10 000 грн.

Наказом про облікову політику передбачено проведення на дату балансу оцінки об'єктів ІН за первісною вартістю, зменшеною на суму амортизації. Амортизація нараховується прямолінійним методом виходячи зі строку експлуатації – 25 років. За місяць сума нарахованої амортизації становить 2 575 грн. [(900 000 грн. – 150 000 грн. + 5 000 грн. +
+ 7 500 грн. + 10 000 грн.) : 25 років : 12 міс.].

Покажемо, як відображаються в обліку придбання та амортизація ІН.

(грн.)

1

2

3

4

5

6

7

8


з/п

Зміст операції

Первинні
документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Перераховано збір до Пенсійного фонду

Платіжне
доручення

651

311

7 500

2

Оплачено послуги з оформлення права власності

371

311

5 000

3

Передано продавцем будівлю на дату оформлення права власності

Акт приймання-передачі
типової форми
№ ОЗ-1*

152

631

750 000

4

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова
накладна

641

631

150 000

5

Включено до вартості будівлі витрати, пов'язані з його придбанням

Інвентарна картка
типової форми № ОЗ-6*,
рахунок, акт
наданих послуг

152

651

7 500**

685

5 000**

6

Відображено зарахування заборгованостей

Бухгалтерська довідка

685

371

5 000

7

Оплачено продавцеві вартість будівлі

Платіжне доручення

631

311

900 000

* Затверджено Наказом № 352.

** Пенсійний збір і вартість послуг з оформлення права власності включаються до первісної вартості об’єкта ІН
(п. 10 П(С)БО 32).

8

Віднесено ремонтні витрати на вартість будівлі

Накладна типової
форми № М-11*,
розрахунково-платіжна
відомість працівника типової форми № П-6**

152

661, 651, 205

10 000***

9

Уведено в експлуатацію частину будівлі

Наказ,
типова форма № ОЗ-6

100

152

772 500

10

Нараховано амортизацію за місяць

Відомість нарахування
амортизації

949

135

2 575

2 575

* Затверджено Наказом Мінстату від 21.06.96 р. № 193.

** Затверджено Наказом Держкомстату від 05.12.08 р. № 489.

*** Інші витрати, пов’язані з доведенням об’єкту ІН до стану, придатного до використання включаються до первісної вартості об’єкта ІН (п. 10 П(С)БО 32).

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 1
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
23.04.2025
Безплатне отримання ОЗ від резидента
Підприємство може отримати об’єкт основних засобів (далі – ОЗ) як за плату, так і безплатно. В останньому випадку бухгалтерів зазвичай цікавить, як визначити вартість об’єкта, за якою його потрібно оприбуткувати, та яким документом підтвердити таку вартість. У статті розповімо, як ...
31.03.2025
Як уникнути ризиків під час оформлення подорожнього листа
Операція зі списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ) повинна бути правильно оформлена документально. І здавалося б, що на практиці відпрацьовано вже свої правила, а сумніви в правильності документування все одно виникають. І причини цього – досвід податкових перевірок, нові суд...
Нове
16.04.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за лютий 2025 року
Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складемо рейтинг із 6 помилок, яких припустилися платники податків як учасники цих спорів. Чому віддати перевагу: букві чи духу закону? Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складем...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
28.01.2025
Формування фінансового результату: відображення в бухобліку
Після завершення звітного фінансового року в бухгалтерії підбивають остаточні підсумки роботи підприємства за рік – порівнюють доходи звітного періоду та витрати, понесені для їх отримання, і визначають фінансовий результат. Як це зробити, читайте в даній статті. Річна фінансова звітність: інс...
Кращі матеріали