Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як у бухобліку відобразити придбання основних засобів за рахунок кредиту?

Підприємство для придбання дорогого обладнання взяло короткостроковий кредит у банку. Як відобразити придбання такого об'єкта основних засобів (далі – ОЗ) у бухобліку?

Завважимо відразу, що вашому постачальникові абсолютно все одно, на чиї гроші ви купуєте у нього обладнання – на свої, гроші спонсора чи позикові. Постачальник у будь-якому випадку видасть (випише) вам абсолютно стандартний пакет документів, який, як правило, включає: договір, рахунки, накладні, акти приймання-передачі, специфікації тощо. На підставі цих документів бухгалтер і відобразить придбання об'єкта ОЗ в обліку підприємства.

У цілому бухоблік у разі придбання ОЗ на позикові кошти практично нічим не відрізняється від бухобліку в разі купівлі ОЗ на власні гроші підприємства. Проте ви нараховуватимете проценти за користування кредитом. Це фінансові витрати підприємства, які треба капіталізувати, коли йдеться про створення ОЗ (п. 3 П(С)БО 31 «Фінансові витрати»).

Пояснимо, що це означає. Капіталізація – це включення фінансових витрат до собівартості кваліфікаційного активу. Кваліфікаційним уважається актив, створення якого забирає більше трьох місяців. Докладніше див. на с. 5 цього номера. Наприклад, виробник обладнання витратив чималий час на його створення. Якщо він використовував у процесі виробництва позикові кошти, то суму процентів він включив до собівартості цього обладнання (кваліфікаційного активу).

Проте у вас ситуація інша – гроші в банку отримано для того, щоб відразу придбати готове обладнання, не витрачаючи час на його створення. Тому проценти за кредитом не треба включати до собівартості обладнання в бухобліку, їх можна відразу відносити на фінансові витрати. Покажемо це проведеннями в таблиці.

Облік придбання об'єкта ОЗ на позикові кошти

(грн.)

№п/п

Зміст операції

Первинні документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Дохід

Витрати

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Отримано позикові кошти з банку

Банківська виписка

311

601

100 000,00

2

Перераховано постачальникові гроші для купівлі обладнання

631

311

100 000,00

3

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ

Податкова накладна

641

631

16 666,67

4

Оприбутковано обладнання

Акт приймання-передачі, накладні

152

631

83 333,33

5

Уведено в експлуатацію обладнання

Акт типової форми № ОЗ-1*

104

152

83 333,33

6

Нараховано проценти банку за користування кредитом

Розрахунок процентів, повідомлення банку

95

684

20 000,00

20 000,00**

7

Перераховано проценти банку

Банківська виписка

684

311

20 000,00

* Затверджено наказом Мінстату від 25.12.95 р. № 352.

** Згідно з пп. 138.10.5 Податкового кодексу (далі – ПК) до складу інших витрат включаються фінансові витрати у вигляді нарахованих процентів (за користування кредитами і позиками, за випущеними облігаціями і фінансовою орендою) та інші витрати підприємства в межах норм, установлених ПК, які пов'язані із запозиченнями (крім фінансових витрат, включених до собівартості кваліфікаційних активів згідно з П(С)БО 31). Аналогічні вимоги містяться і в п. 141.1 ПК: дозволено включати до складу витрат будь-які витрати, пов'язані з нарахуванням процентів за борговими зобов'язаннями (зокрема, за будь-якими кредитами, позиками, депозитами) протягом звітного періоду, якщо такі нарахування обумовлені веденням господарської діяльності платника податків (знову ж таки за винятком фінансових витрат, включених до собівартості кваліфікаційних активів згідно з П(С)БО 31).

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
20.06.2025
Резерв на виконання гарантійних забов'язань: хто повинен створювати та в чому вигода
У статті розповімо, як знання стандартів бухобліку допомагають оптимізувати базу обкладення податком на прибуток. Також поговоримо про формування резерву на виконання гарантійних зобов’язань. Корисна норма бухобліку: згідно з п. 13–18 НП(С)БО 11 «Зобов'язання» підприємствам д...
16.04.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за лютий 2025 року
Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складемо рейтинг із 6 помилок, яких припустилися платники податків як учасники цих спорів. Чому віддати перевагу: букві чи духу закону? Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складем...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
Кращі матеріали