Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Експлуатація основних засобів: облік

Зі статті ви дізнаєтеся, як правильно відобразити в обліку операції з експлуатаціі основних засобів (далі – ОЗ).

Експлуатація ОЗ


Приклад 1

Поліпшення ОЗ

Підприємство в червні 2014 року завершило роботи, пов'язані з виробничою будівлею:

  • поточний ремонт (виконано власними силами) на суму 400 000 грн.;
  • реконструкцію (було залучено підрядну організацію) на суму 6 000 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 1 000 000 грн.).

Ремонтний ліміт становить 1 500 000 грн.

В обліку ці операції відображаються таким чином:

(грн.)

№ п/п

Зміст операції

Первинні документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Витрати

Балансова
вартість

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Здійснено витрати на поточний ремонт виробничої будівлі:
– вартість матеріалів

Наряд
на виконання ремонтних робіт,
вимоги
на відпуск
матеріалів,
бухгалтерські
довідки




231




201




240 000







– зарплата працівників ремонтної групи

231

661

100 000

– сума нарахованого ЄСВ (умовно – 40 %)

231

651

40 000

– амортизація інструменту

231

131

20 000

2

Списано на загальновиробничі витрати (далі – ЗВВ)
витрати на поточний ремонт

Акт виконаних
ремонтних робіт,
бухгалтерська
довідка

91

231

400 000

3

Розподілено ЗВВ (умовно):
– на собівартість проведеної продукції

Бухгалтерська
довідка


23


91


260 000


–***


– собівартість реалізованої продукції

901

91

140 000

140 000***

4

Прийнято роботи підрядника з реконструкції будівлі цеху

Акти форми
№ КБ-2в*,
№ КБ-3*

151

631

5 000 000

5

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова
накладна

641

631

1 000 000

6

Віднесено на збільшення вартості будівлі вартість поліпшення

Акт типової
форми № ОЗ-2**

103

151

5 000 000

1 100 000***

3 900 000***

* Затверджена Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 293.

** Затверджена Наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352.

*** У податковому обліку:

а) витрати на поточний ремонт буде включено в межах ремонтного ліміту:

– до витрат у складі собівартості реалізованої продукції в періоді реалізації такої продукції – 260 000 грн.;

– до витрат як нерозподілені постійні ЗВВ у періоді їх здійснення – 140 000 грн.;

б) витрати на реконструкцію виробничої будівлі:

– включаються до складу витрат (собівартості реалізованої продукції) у сумі 1 100 000 грн. у межах залишку ремонтного ліміту (1 500 000 грн. – 400 000 грн.);

– збільшують балансову вартість будівлі (ОЗ групи 3) на суму перевищення ремонтного ліміту в розмірі 3 900 000 грн. (5 000 000 грн. – 1 100 000 грн.).

Для правильного обліку витрат на поліпшення ОЗ необхідно вести окремий облік використання ремонтного ліміту.

Приклад 2

Переміщення ОЗ із головного підприємства у філію

У червні 2014 року головне підприємство передало філії виробниче обладнання. Його первісна вартість – 800 000 грн., сума накопиченого зносу – 260 000 грн. Обладнання передається:

  • варіант 1 – за залишковою вартістю;
  • варіант 2 – за первісною вартістю з урахуванням накопиченого зносу.

Бухгалтерський облік цих операцій буде таким:

(грн.)


п/п

Зміст операції

Первинні документи

Облік у ГП

Облік у філії

Дт

Кт

Сума

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Передача ОЗ за залишковою вартістю

1

Списано суму зносу ОЗ

Типова форма № ОЗ-1,
відомість нарахування
амортизації

131

104

260 000

2

Передано філії/отримано філією ОЗ

Типова форма
№ ОЗ-1

683

104

540 000

104

683

540 000

3

Нараховано амортизацію на обладнання (сума умовна)

Відомість нарахування
амортизації

91

131

850

Передача ОЗ із урахуванням накопиченого зносу

1

Передано філії/отримано філією ОЗ

Типова форма
№ ОЗ-1

683

104

800 000

104

683

800 000

2

Списано головним підприємством/отримано філією суму накопиченого зносу

Типова форма № ОЗ-1,
відомість нарахування
амортизації

131

683

260 000

683

131

260 000

3

Нараховано амортизацію на обладнання (сума умовна)

Відомість нарахування
амортизації

91

131

850

Приклад 3

Облік наслідків ДТП

Підприємство застрахувало автомобіль (числиться у складі ОЗ). Договір страхування укладено в березні 2014 року строком на один рік. За договором страхова сума становила 360 000 грн., франшиза (2 % страхової суми) – 7 200 грн., страховий платіж – 54 000 грн. У травні поточного року автомобіль потрапив в аварію. Cтраховая компанія виплатила підприємству страхове відшкодування.

Первісна вартість автомобіля – 560 000 грн., сума зносу – 120 000 грн.

Існує два варіанти відображення в обліку наслідків ДТП:

Варіант 1 – автомобіль не підлягає відновленню і списується з балансу підприємства.

У зв'язку з аварією підприємство понесло такі додаткові витрати:

  • вартість експертної оцінки пошкодженого автомобіля – 1 000 грн. без ПДВ;
  • вартість послуг евакуатора – 550 грн. без ПДВ;
  • зарплата за демонтаж списаного авто – 420 грн., нарахований на неї ЄСВ (36,76 %) – 154,40 грн.;
  • вартість процедури зняття автомобіля з обліку в ДАІ – 320 грн. без ПДВ.

У результаті розбирання отримано металобрухт, справедлива вартість якого становила 15 000 грн.

Варіант 2 – автомобіль ремонтується і продовжує експлуатуватися.

Вартість ремонтних робіт – 84 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 14 000 грн.). Ремонт виконує СТО. Страхова компанія визначила розмір збитків від ДТП на суму 86 400 грн., страхове

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали