Експлуатація основних засобів: облік
10.09.2014 545 0 1
Зі статті ви дізнаєтеся, як правильно відобразити в обліку операції з експлуатаціі основних засобів (далі – ОЗ).
Експлуатація ОЗ
Приклад 1
Поліпшення ОЗ
Підприємство в червні 2014 року завершило роботи, пов'язані з виробничою будівлею:
- поточний ремонт (виконано власними силами) на суму 400 000 грн.;
- реконструкцію (було залучено підрядну організацію) на суму 6 000 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 1 000 000 грн.).
Ремонтний ліміт становить 1 500 000 грн.
В обліку ці операції відображаються таким чином:
(грн.)
№ п/п |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
Податковий облік |
|||
Дт |
Кт |
Сума |
Витрати |
Балансова |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Здійснено витрати на поточний ремонт виробничої будівлі: |
Наряд |
|
|
|
|
|
– зарплата працівників ремонтної групи |
231 |
661 |
100 000 |
– |
– |
||
– сума нарахованого ЄСВ (умовно – 40 %) |
231 |
651 |
40 000 |
– |
– |
||
– амортизація інструменту |
231 |
131 |
20 000 |
– |
– |
||
2 |
Списано на загальновиробничі витрати (далі – ЗВВ) |
Акт виконаних |
91 |
231 |
400 000 |
– |
– |
3 |
Розподілено ЗВВ (умовно): |
Бухгалтерська |
|
|
|
|
|
– собівартість реалізованої продукції |
901 |
91 |
140 000 |
140 000*** |
– |
||
4 |
Прийнято роботи підрядника з реконструкції будівлі цеху |
Акти форми |
151 |
631 |
5 000 000 |
– |
– |
5 |
Відображено податковий кредит із ПДВ |
Податкова |
641 |
631 |
1 000 000 |
– |
– |
6 |
Віднесено на збільшення вартості будівлі вартість поліпшення |
Акт типової |
103 |
151 |
5 000 000 |
1 100 000*** |
3 900 000*** |
* Затверджена Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 293. ** Затверджена Наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352. *** У податковому обліку: а) витрати на поточний ремонт буде включено в межах ремонтного ліміту: – до витрат у складі собівартості реалізованої продукції в періоді реалізації такої продукції – 260 000 грн.; – до витрат як нерозподілені постійні ЗВВ у періоді їх здійснення – 140 000 грн.; б) витрати на реконструкцію виробничої будівлі: – включаються до складу витрат (собівартості реалізованої продукції) у сумі 1 100 000 грн. у межах залишку ремонтного ліміту (1 500 000 грн. – 400 000 грн.); – збільшують балансову вартість будівлі (ОЗ групи 3) на суму перевищення ремонтного ліміту в розмірі 3 900 000 грн. (5 000 000 грн. – 1 100 000 грн.). Для правильного обліку витрат на поліпшення ОЗ необхідно вести окремий облік використання ремонтного ліміту. |
Приклад 2
Переміщення ОЗ із головного підприємства у філію
У червні 2014 року головне підприємство передало філії виробниче обладнання. Його первісна вартість – 800 000 грн., сума накопиченого зносу – 260 000 грн. Обладнання передається:
- варіант 1 – за залишковою вартістю;
- варіант 2 – за первісною вартістю з урахуванням накопиченого зносу.
Бухгалтерський облік цих операцій буде таким:
(грн.)
№ |
Зміст операції |
Первинні документи |
Облік у ГП |
Облік у філії |
|||||
Дт |
Кт |
Сума |
Дт |
Кт |
Сума |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
Передача ОЗ за залишковою вартістю |
|||||||||
1 |
Списано суму зносу ОЗ |
Типова форма № ОЗ-1, |
131 |
104 |
260 000 |
– |
– |
– |
|
2 |
Передано філії/отримано філією ОЗ |
Типова форма |
683 |
104 |
540 000 |
104 |
683 |
540 000 |
|
3 |
Нараховано амортизацію на обладнання (сума умовна) |
Відомість нарахування |
– |
– |
– |
91 |
131 |
850 |
|
Передача ОЗ із урахуванням накопиченого зносу |
|||||||||
1 |
Передано філії/отримано філією ОЗ |
Типова форма |
683 |
104 |
800 000 |
104 |
683 |
800 000 |
|
2 |
Списано головним підприємством/отримано філією суму накопиченого зносу |
Типова форма № ОЗ-1, |
131 |
683 |
260 000 |
683 |
131 |
260 000 |
|
3 |
Нараховано амортизацію на обладнання (сума умовна) |
Відомість нарахування |
– |
– |
– |
91 |
131 |
850 |
Приклад 3
Облік наслідків ДТП
Підприємство застрахувало автомобіль (числиться у складі ОЗ). Договір страхування укладено в березні 2014 року строком на один рік. За договором страхова сума становила 360 000 грн., франшиза (2 % страхової суми) – 7 200 грн., страховий платіж – 54 000 грн. У травні поточного року автомобіль потрапив в аварію. Cтраховая компанія виплатила підприємству страхове відшкодування.
Первісна вартість автомобіля – 560 000 грн., сума зносу – 120 000 грн.
Існує два варіанти відображення в обліку наслідків ДТП:
Варіант 1 – автомобіль не підлягає відновленню і списується з балансу підприємства.
У зв'язку з аварією підприємство понесло такі додаткові витрати:
- вартість експертної оцінки пошкодженого автомобіля – 1 000 грн. без ПДВ;
- вартість послуг евакуатора – 550 грн. без ПДВ;
- зарплата за демонтаж списаного авто – 420 грн., нарахований на неї ЄСВ (36,76 %) – 154,40 грн.;
- вартість процедури зняття автомобіля з обліку в ДАІ – 320 грн. без ПДВ.
У результаті розбирання отримано металобрухт, справедлива вартість якого становила 15 000 грн.
Варіант 2 – автомобіль ремонтується і продовжує експлуатуватися.
Вартість ремонтних робіт – 84 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 14 000 грн.). Ремонт виконує СТО. Страхова компанія визначила розмір збитків від ДТП на суму 86 400 грн., страхове
Коментарі до матеріалу