Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Експлуатація основних засобів: облік

Зі статті ви дізнаєтеся, як правильно відобразити в обліку операції з експлуатаціі основних засобів (далі – ОЗ).

Експлуатація ОЗ


Приклад 1

Поліпшення ОЗ

Підприємство в червні 2014 року завершило роботи, пов'язані з виробничою будівлею:

  • поточний ремонт (виконано власними силами) на суму 400 000 грн.;
  • реконструкцію (було залучено підрядну організацію) на суму 6 000 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 1 000 000 грн.).

Ремонтний ліміт становить 1 500 000 грн.

В обліку ці операції відображаються таким чином:

(грн.)

№ п/п

Зміст операції

Первинні документи

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

Сума

Витрати

Балансова
вартість

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Здійснено витрати на поточний ремонт виробничої будівлі:
– вартість матеріалів

Наряд
на виконання ремонтних робіт,
вимоги
на відпуск
матеріалів,
бухгалтерські
довідки




231




201




240 000







– зарплата працівників ремонтної групи

231

661

100 000

– сума нарахованого ЄСВ (умовно – 40 %)

231

651

40 000

– амортизація інструменту

231

131

20 000

2

Списано на загальновиробничі витрати (далі – ЗВВ)
витрати на поточний ремонт

Акт виконаних
ремонтних робіт,
бухгалтерська
довідка

91

231

400 000

3

Розподілено ЗВВ (умовно):
– на собівартість проведеної продукції

Бухгалтерська
довідка


23


91


260 000


–***


– собівартість реалізованої продукції

901

91

140 000

140 000***

4

Прийнято роботи підрядника з реконструкції будівлі цеху

Акти форми
№ КБ-2в*,
№ КБ-3*

151

631

5 000 000

5

Відображено податковий кредит із ПДВ

Податкова
накладна

641

631

1 000 000

6

Віднесено на збільшення вартості будівлі вартість поліпшення

Акт типової
форми № ОЗ-2**

103

151

5 000 000

1 100 000***

3 900 000***

* Затверджена Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 293.

** Затверджена Наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352.

*** У податковому обліку:

а) витрати на поточний ремонт буде включено в межах ремонтного ліміту:

– до витрат у складі собівартості реалізованої продукції в періоді реалізації такої продукції – 260 000 грн.;

– до витрат як нерозподілені постійні ЗВВ у періоді їх здійснення – 140 000 грн.;

б) витрати на реконструкцію виробничої будівлі:

– включаються до складу витрат (собівартості реалізованої продукції) у сумі 1 100 000 грн. у межах залишку ремонтного ліміту (1 500 000 грн. – 400 000 грн.);

– збільшують балансову вартість будівлі (ОЗ групи 3) на суму перевищення ремонтного ліміту в розмірі 3 900 000 грн. (5 000 000 грн. – 1 100 000 грн.).

Для правильного обліку витрат на поліпшення ОЗ необхідно вести окремий облік використання ремонтного ліміту.

Приклад 2

Переміщення ОЗ із головного підприємства у філію

У червні 2014 року головне підприємство передало філії виробниче обладнання. Його первісна вартість – 800 000 грн., сума накопиченого зносу – 260 000 грн. Обладнання передається:

  • варіант 1 – за залишковою вартістю;
  • варіант 2 – за первісною вартістю з урахуванням накопиченого зносу.

Бухгалтерський облік цих операцій буде таким:

(грн.)


п/п

Зміст операції

Первинні документи

Облік у ГП

Облік у філії

Дт

Кт

Сума

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Передача ОЗ за залишковою вартістю

1

Списано суму зносу ОЗ

Типова форма № ОЗ-1,
відомість нарахування
амортизації

131

104

260 000

2

Передано філії/отримано філією ОЗ

Типова форма
№ ОЗ-1

683

104

540 000

104

683

540 000

3

Нараховано амортизацію на обладнання (сума умовна)

Відомість нарахування
амортизації

91

131

850

Передача ОЗ із урахуванням накопиченого зносу

1

Передано філії/отримано філією ОЗ

Типова форма
№ ОЗ-1

683

104

800 000

104

683

800 000

2

Списано головним підприємством/отримано філією суму накопиченого зносу

Типова форма № ОЗ-1,
відомість нарахування
амортизації

131

683

260 000

683

131

260 000

3

Нараховано амортизацію на обладнання (сума умовна)

Відомість нарахування
амортизації

91

131

850

Приклад 3

Облік наслідків ДТП

Підприємство застрахувало автомобіль (числиться у складі ОЗ). Договір страхування укладено в березні 2014 року строком на один рік. За договором страхова сума становила 360 000 грн., франшиза (2 % страхової суми) – 7 200 грн., страховий платіж – 54 000 грн. У травні поточного року автомобіль потрапив в аварію. Cтраховая компанія виплатила підприємству страхове відшкодування.

Первісна вартість автомобіля – 560 000 грн., сума зносу – 120 000 грн.

Існує два варіанти відображення в обліку наслідків ДТП:

Варіант 1 – автомобіль не підлягає відновленню і списується з балансу підприємства.

У зв'язку з аварією підприємство понесло такі додаткові витрати:

  • вартість експертної оцінки пошкодженого автомобіля – 1 000 грн. без ПДВ;
  • вартість послуг евакуатора – 550 грн. без ПДВ;
  • зарплата за демонтаж списаного авто – 420 грн., нарахований на неї ЄСВ (36,76 %) – 154,40 грн.;
  • вартість процедури зняття автомобіля з обліку в ДАІ – 320 грн. без ПДВ.

У результаті розбирання отримано металобрухт, справедлива вартість якого становила 15 000 грн.

Варіант 2 – автомобіль ремонтується і продовжує експлуатуватися.

Вартість ремонтних робіт – 84 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 14 000 грн.). Ремонт виконує СТО. Страхова компанія визначила розмір збитків від ДТП на суму 86 400 грн., страхове

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
21.02.2025
Додаток 5 декларації з ПДВ: порядок заповнення та виправлення помилок
Додаток 5 до декларації з ПДВ (далі – декларація) заповнюється платниками ПДВ, які зобов’язані розподіляти вхідний ПДВ відповідно до п. 199.1 Податкового кодексу (далі – ПК) (заповнюють таблиці 1 і 2) та платниками, що застосовують касовий метод обліку ПДВ (заповнюють таблицю 3). ...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
Нове
16.04.2025
6 помилок платників податків в огляді практики Верховного Суду за лютий 2025 року
Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складемо рейтинг із 6 помилок, яких припустилися платники податків як учасники цих спорів. Чому віддати перевагу: букві чи духу закону? Розглянемо практику Верховного Суду у податкових спорах за лютий 2025 року та складем...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
28.01.2025
Формування фінансового результату: відображення в бухобліку
Після завершення звітного фінансового року в бухгалтерії підбивають остаточні підсумки роботи підприємства за рік – порівнюють доходи звітного періоду та витрати, понесені для їх отримання, і визначають фінансовий результат. Як це зробити, читайте в даній статті. Річна фінансова звітність: інс...
Кращі матеріали