Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Основні засоби: 36 відповідей на гарячі запитання щодо придбання, ремонтів, ліквідації

21.09.2021

Без основних засобів (далі – ОЗ) не може обійтися жодне підприємство. Тому дуже важливо знати правила їх обліку. Будівлі (виробничі та адміністративні), машини та обладнання, автотранспорт, комп’ютерна техніка, телефони, меблі – усе це об’єкти бухгалтерського та податкового обліку.

У спецвипуску «Основні засоби: 36 відповідей на гарячі запитання щодо придбання, ремонтів, ліквідації» розглянуто запитання, які найчастіше ставлять бухгалтери підприємств – платників податку на прибуток і ПДВ на консультаційній лінії та семінарах.

Ви, зокрема, дізнаєтеся:

  • як установити момент переходу права власності на об’єкт ОЗ, що купується;
  • як визначити первісну вартість ОЗ під час купівлі (у т. ч. імпорту), обміну, передання до статутного капіталу, придбання в розстрочку та за рахунок кредитних коштів;
  • як відрізнити об’єкт ОЗ від об’єкта малоцінних необоротних матеріальних активів;
  • чи обов’язково встановлювати ліквідаційну вартість ОЗ та як це зробити;
  • як документально оформити нарахування амортизації;
  • коли починати нарахування амортизації на об’єкт ОЗ, право власності на який переходить тільки після його повної оплати;
  • чи можна нараховувати амортизацію на виробничі ОЗ, що тимчасово простоюють;
  • чи треба ліквідувати об’єкт ОЗ, який замортизувався до нуля;
  • чи вплине на податковий облік об’єкта ОЗ зміна строку його служби в бухобліку;
  • як відрізнити ремонт ОЗ від його поліпшення та багато чого іншого.

Також у багатьох консультаціях наведено зразки заповнення первинних документів для відображення операцій з ОЗ.

Спецвипуск зацікавить керівників підприємств, бухгалтерів, економістів, фінансистів.

Надходження ОЗ

Як документально оформити придбання основних засобів

Як визначити момент переходу права власності на об’єкт ОЗ

Як сформувати первісну вартість ОЗ при різних способах їх надходження на підприємство

Придбання ОЗ із відстроченням платежу більше року: як визначити первісну вартість

Об’єкт ОЗ купується або створюється за рахунок кредитних коштів: як визначити первісну вартість

Як визначити первісну вартість імпортного об’єкта ОЗ

Як ураховувати витрати на технагляд при будівництві об’єкта основних засобів

Які об’єкти є МНМА та чим вони відрізняються від ОЗ

Експлуатація ОЗ

На підставі яких документів об’єкт ОЗ може бути введений в експлуатацію?

Як установити строк корисного використання основних засобів

Чи обов’язково встановлювати ліквідаційну вартість основних засобів?

Які методи нарахування амортизації ОЗ застосовують у бухобліку?

Як документально оформити нарахування амортизації?

Чи можна нараховувати амортизацію на об’єкт ОЗ до виникнення права власності на нього

Які методи амортизації ОЗ застосовуються для податкових цілей?

Чи можна в бухгалтерському та податковому обліку застосовувати різні методи амортизації для одного об’єкта ОЗ?

Чи можна нараховувати податкову амортизацію на виробничі ОЗ, що тимчасово простоюють

Як бути з об’єктом ОЗ, який повністю замортизовано?

Як бухгалтерська переоцінка вплине на податковий облік об’єкта ОЗ?

Чи вплине продовження строку корисного використання ОЗ на податковий облік такого ОЗ?

Ремонт і поліпшення об’єкта ОЗ: як відрізнити та відобразити в обліку

Якими документами оформляються операції з ремонту та поліпшення ОЗ

Вибуття ОЗ

Як вести облік об’єкта основних засобів на субрахунку 286?

Чи можна вартість об’єкта ОЗ перевести з рахунка 286 назад на рахунок 10

Які документи потрібно оформити під час продажу основних засобів?

Чи потрібно під час продажу оcновних засобів застосовувати РРО?

Які податкові наслідки виникають у підприємства під час продажу ОЗ за ціною нижче від балансової вартості?

Як відобразити в обліку передання основних засобів до статутного капіталу?

Які податкові наслідки виникають у підприємства під час продажу МНМА?

Як відобразити в обліку продаж об’єкта ОЗ із нульовою залишковою вартістю

Як оформити та облікувати безплатне передання основних засобів

Як відобразити в обліку демонтаж об’єкта ОЗ

Як визначити звичайну ціну ОЗ при їх ліквідації для цілей ПДВ?

Якими документами підтвердити самостійну ліквідацію ОЗ для цілей ПДВ

Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку недостачу ОЗ і МНМА

Як нараховувати ПДВ-зобов’язання під час списання МНМА

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
15.09.2025
Бізнес вдома: що має врахувати підприємець
Власна квартира чи будинок може стати не лише простором для життя, а й стартовим майданчиком для підприємницької діяльності. Але, перш ніж облаштовувати домашній офіс чи починати консультувати клієнтів із власної вітальні, варто врахувати юридичні, податкові та організаційні нюанси. У цьому пра...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
18.07.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
Нове
15.09.2025
Бізнес вдома: що має врахувати підприємець
Власна квартира чи будинок може стати не лише простором для життя, а й стартовим майданчиком для підприємницької діяльності. Але, перш ніж облаштовувати домашній офіс чи починати консультувати клієнтів із власної вітальні, варто врахувати юридичні, податкові та організаційні нюанси. У цьому пра...
01.09.2025
Товарно-транспортна накладна: заповнення, відповідальність, ризики
ТТН – це не лише транспортний документ, який треба мати при внутрішніх перевезеннях вантажів (перевіряє це Укртрансбезпека). Це і «податковий» документ, який підтверджує реальність перевезення. Тож не дивно, що податківці завжди приділяли особливу увагу до неї. На початку 2025 року...
28.07.2025
Маркетинг і просування в обліку: як правильно відобразити витрати й уникнути податкових ризиків
Ефективне просування товарів і послуг потребує не лише креативних рішень, а й грамотного документального супроводу. Тому важливо знати , як правильно оформити маркетингові договори, рекламні акції, мотиваційні виплати та співпрацю з блогерами, щоб уникнути податкових ризиків і претензій. Ефективне п...
Кращі матеріали