Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оголошувати простій на підприємстві можна тільки при повному зупиненні його роботи


Суть спору

Розпорядженням директора департаменту Публічного акціонерного товариства (далі – ПАТ) оголошено простій для 16 співробітників. Зі змістом розпорядження їх ознайомили в усній формі. Співробітники порахували, що простій був установлений їм незаконно, без відповідних підстав. Через уведення простою вони не отримали зарплати, яку могли б отримати, якби працювали. У зв’язку із цим працівники ПАТ подали позов до суду. У позові вони вказали, що розпорядження відповідача про оголошення ним простою є незаконним, тому ПАТ зобов’язане виплатити їм середній заробіток за час вимушеного прогулу.

Суд першої інстанції відмовив позивачам у задоволенні позову. Тоді вони подали скаргу до апеляційного суду, який задовольнив позов частково, визнавши недійсним розпорядження ПАТ, яким позивачам оголошено простій. З відповідача на користь позивачів була стягнена частина зарплати. Одному із працівників у задоволенні позову було відмовлено, оскільки суд установив, що роботодавець виплатив йому кошти в більшому розмірі, ніж розмір заявлених ним вимог. Відповідач не погодився з таким рішенням апеляційного суду та звернувся з касаційною скаргою до суду.

Висновки суду

Верховний Суд відмовив відповідачеві в задоволенні скарги, залишивши чинним рішення суду апеляційної інстанції. Судом було встановлено, що в ПАТ не було підстав для оголошення простою, оскільки трудові функції позивачів не були припинені, а виконувалися працівниками іншого підприємства (Постанова Верховного Суду від 30.01.19 р., ЄДРСР, реєстр. № 79615943).

Коментар

Простій – це призупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, непереборною силою або іншими обставинами. Наприклад, простій на підприємстві (в окремих структурних підрозділах) може вводитися у зв’язку з поломкою обладнання, на якому виробляється продукція, або у зв’язку з погодними умовами і т. д.

У випадку простою роботодавець може перевести працівників за їхньою згодою, з урахуванням спеціальності та кваліфікації, на іншу роботу на тому самому підприємстві на весь час простою або на інше підприємство, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця (ст. 34 КЗпП). Час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче 2/3 тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу). Зазначимо, що якщо роботодавець оформляє простій у зв’язку з карантином, то такий простій теж повинен оплачуватися в зазначеному розмірі.

Детального порядку оформлення простою в законодавстві не прописано. Порядок дій при простої викладено в листі Мінсоцполітики від 04.10.13 р. № 179/06/186-13. Зокрема, процедура оформлення простою передбачає такі дії:

  • працівник попереджає власника або керівника підприємства, а також свого безпосереднього керівника про початок простою;
  • комісія, створена роботодавцем, складає акт простою;
  • роботодавець видає наказ про оголошення простою. З наказом необхідно ознайомити всіх співробітників, яких він стосується.

У наказі потрібно вказати: причину виникнення простою (наприклад, уведення на території країни карантину, відсутність необхідного обладнання і т. д.), тривалість простою, перелік співробітників, яким оголошено простій, заходи, які будуть ужиті для закінчення простою (якщо це можливо), і порядок оплати часу простою. У нашому випадку судом було встановлено, що підстав для оголошення простою в роботодавця не було, тому що роботи на підприємстві не були зупинені, а виконання службових обов’язків позивачів було покладене на працівників іншого підприємства. Установлювати простій на підприємстві можна тільки у випадку повного зупинення його роботи. Роботодавець не може вводити простій для співробітників, якщо їх обов’язки будуть виконувати інші співробітники, адже простій установлюється, тільки якщо в підприємства немає організаційно-технічних умов, необхідних для виконання робочих функцій.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
27.06.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
27.05.2025
На підприємстві змінився директор: 7 запитань із практики
У статті розглянуто питання, що виникають у підприємства у разі зміни директора. Запитання стосуються оформлення трудових відносин, реєстрації зміни директора в ЄДР, інформування податкового органу, контрагентів та оформлення електронного підпису. Акценти цієї статті: Чи потрібно реєструвати інфо...
Нове
30.06.2025
Проведення позапланової перевірки у зв’язку з вимогою платника податків про перегляд результатів перевірки
У статті розглянемо, коли орган ДПС зобов’язаний призначити позапланову перевірку на вимогу платника податків. Якщо платник податків не згоден із результатами перевірки через те, що податківці під час перевірки не дослідили всі наявні обставини, він має право подати скаргу про перегляд результ...
25.06.2025
Оплату за внутрішнім договором отримано в інвалюті: яка відповідальність загрожує підприємству?
У статті розглянуто, чи можуть платежі за внутрішнім договором здійснюватися в іноземній валюті та чи є відповідальність за такі розрахунки. Підприємство виконує будівельні роботи за договором підряду. Договір укладено з резидентом України – фізособою, будівельні роботи провадяться на територі...
11.06.2025
Адміністративний арешт майна платника податків: підстави та порядок накладення
У статті розглянемо, в яких випадках органи ДПС можуть накласти адміністративний арешт на платника податків. Адміністративний арешт майна платника податків є винятковим інструментом забезпечення виконання податкових зобов’язань цим платником. Застосувати арешт можна лише за наявності передбаче...
Кращі матеріали