Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Дії контролюючого органу щодо внесення до інформаційних електронних баз ДФС податкової інформації – службова діяльність працівників цього органу

23.05.2019

Сторони спору

Позивач – товариство з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ); Відповідач – об’єднана державна податкова інспекція ГУ Міндоходів в області (далі – ОДПІ).

Обставини справи

ОДПІ провела документальну позапланову виїзну перевірку Позивача, за результатами якої склала акт від 16.05.10 р. За висновками цього акта Позивач – платник податків учинив правочини, не спрямовані на реальне настання правових наслідків між ним та його контрагентами. З огляду на висновки перевірки ОДПІ було внесено інформацію в автоматизовану інформаційно-аналітичну систему. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив із того, що зміна контролюючим органом показників податкового обліку в аналітично-інформаційних системах не за наслідками поданої платником податкової звітності має безпосередній вплив на права та інтереси Позивача; такі дії підлягають визнанню неправомірними із подальшим зобов’язанням контролюючого органу здійснити зміни відповідно до поданої податкової звітності. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03.07.13 р. постанову суду першої інстанції у частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій ОДПІ скасовано. Решту постанови суду першої інстанції залишено без змін. У касаційній скарзі Відповідач просив скасувати ухвалені у справі рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення.

Позиції сторін

Позивач (ТОВ). Унесення контролюючим органом в інформаційну електронну базу змін до показників податкового обліку не за наслідками поданої платником податкової звітності і мають безпосередній вплив на права та інтереси Позивача.

Відповідач (ОДПІ). Висновки ОДПІ обґрунтовані з посиланням на ознаки фіктивності контрагентів Позивача, як-от: відсутність основних фондів, трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій; невиконання ними податкового обов’язку з подання податкової звітності. Судами попередніх інстанцій не було враховано обставин установлення під час перевірки Позивача нікчемності правочинів між Позивачем, з одного боку, та його контрагентами, з іншого. Висновки, викладені в акті перевірки, є відображенням дій працівників контролюючого органу і самі собою не призводять до виникнення правових наслідків для платника податків, а отже, такий акт не порушує прав останнього. Включення суб’єктом владних повноважень до баз даних інформації про таку перевірку не створює жодних перешкод для діяльності платника податків.

На чиєму боці суд

Судові рішення скасовано, а в задоволенні позовних вимог відмовлено (Постанова ВСУ від 26.12.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 78986032).

Аргументи суду

  1. Як визначено п. 61.1 ПК, податковий контроль – це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Податковий контроль здійснюється шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів ДФС (пп. 62.1.2 ПК).
  2. Згідно зі ст. 71 ПК інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності ДФС – комплекс заходів із збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання органами ДФС покладених на них функцій та завдань. За приписами п. 72.1 ПК для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності ДФС використовується інформація, що надійшла із різних джерел.
  3. Податкова інформація, зібрана відповідно до ПК, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами цих органів (п. 74.1 ПК).

Висновок

Дії контролюючого органу з унесення до інформаційних електронних баз ДФС податкової інформації, отриманої, у т. ч. від платників податків у вигляді податкової звітності, є службовою діяльністю його працівників з інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності цього органу. Така інформація не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнано протиправними в установленому порядку. Це в однаковій мірі стосується і дій органу ДФС з унесення такої інформації до існуючих інформаційних систем*.

________

* Такий зміст правового регулювання вищевказаних правових норм відповідає позиції ВСУ, викладеній, зокрема, у постановах від 13.02.18 р. (ЄДРСР, реєстр. № 72290288), від 22.11.18 р. (ЄДРСР, реєстр. № 78077131), від 21.11.18 р. (ЄДРСР, реєстр. № 78022909).
Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
25.12.2025
Компенсація бізнесу за знищене чи пошкоджене внаслідок війни майно – з 01.01.2026
У статті розглянемо, у кого з суб’єктів господарювання з 01.01.2026 з’явиться можливість отримати компенсацію за знищене або пошкоджене внаслідок війни майно, а також які документи для цього потрібно буде оформити. У багатьох суб’єктів господарювання (далі – СГ) майно постраж...
03.12.2025
Відомості про транспортні засоби: інформуємо ТЦК до 20 грудня
У статті розглянуто, хто, коли та як повинен інформувати ТЦК про наявність транспортних засобів, а також яка відповідальність загрожує підприємству за неподання цієї інформації. Підприємства, у яких є власні транспортні засоби, зобов’язані двічі на рік подавати до територіальних центрів компле...
01.12.2025
Чи можна провести загальні збори учасників ТОВ/членів фермерського господарства в режимі онлайн
У статті розповімо, чи дозволено проводити загальні збори учасників ТОВ/членів фермерського господарства в режимі відеоконференції. Ситуація. Один з учасників товариства з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ) перебуває за кордоном і не може бути присутнім на загальних зборах учасників ТОВ. ...
Кращі матеріали