Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Дії контролюючого органу щодо внесення до інформаційних електронних баз ДФС податкової інформації – службова діяльність працівників цього органу

23.05.2019

Сторони спору

Позивач – товариство з обмеженою відповідальністю (далі – ТОВ); Відповідач – об’єднана державна податкова інспекція ГУ Міндоходів в області (далі – ОДПІ).

Обставини справи

ОДПІ провела документальну позапланову виїзну перевірку Позивача, за результатами якої склала акт від 16.05.10 р. За висновками цього акта Позивач – платник податків учинив правочини, не спрямовані на реальне настання правових наслідків між ним та його контрагентами. З огляду на висновки перевірки ОДПІ було внесено інформацію в автоматизовану інформаційно-аналітичну систему. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив із того, що зміна контролюючим органом показників податкового обліку в аналітично-інформаційних системах не за наслідками поданої платником податкової звітності має безпосередній вплив на права та інтереси Позивача; такі дії підлягають визнанню неправомірними із подальшим зобов’язанням контролюючого органу здійснити зміни відповідно до поданої податкової звітності. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03.07.13 р. постанову суду першої інстанції у частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій ОДПІ скасовано. Решту постанови суду першої інстанції залишено без змін. У касаційній скарзі Відповідач просив скасувати ухвалені у справі рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення.

Позиції сторін

Позивач (ТОВ). Унесення контролюючим органом в інформаційну електронну базу змін до показників податкового обліку не за наслідками поданої платником податкової звітності і мають безпосередній вплив на права та інтереси Позивача.

Відповідач (ОДПІ). Висновки ОДПІ обґрунтовані з посиланням на ознаки фіктивності контрагентів Позивача, як-от: відсутність основних фондів, трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій; невиконання ними податкового обов’язку з подання податкової звітності. Судами попередніх інстанцій не було враховано обставин установлення під час перевірки Позивача нікчемності правочинів між Позивачем, з одного боку, та його контрагентами, з іншого. Висновки, викладені в акті перевірки, є відображенням дій працівників контролюючого органу і самі собою не призводять до виникнення правових наслідків для платника податків, а отже, такий акт не порушує прав останнього. Включення суб’єктом владних повноважень до баз даних інформації про таку перевірку не створює жодних перешкод для діяльності платника податків.

На чиєму боці суд

Судові рішення скасовано, а в задоволенні позовних вимог відмовлено (Постанова ВСУ від 26.12.18 р., ЄДРСР, реєстр. № 78986032).

Аргументи суду

  1. Як визначено п. 61.1 ПК, податковий контроль – це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Податковий контроль здійснюється шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів ДФС (пп. 62.1.2 ПК).
  2. Згідно зі ст. 71 ПК інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності ДФС – комплекс заходів із збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання органами ДФС покладених на них функцій та завдань. За приписами п. 72.1 ПК для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності ДФС використовується інформація, що надійшла із різних джерел.
  3. Податкова інформація, зібрана відповідно до ПК, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами цих органів (п. 74.1 ПК).

Висновок

Дії контролюючого органу з унесення до інформаційних електронних баз ДФС податкової інформації, отриманої, у т. ч. від платників податків у вигляді податкової звітності, є службовою діяльністю його працівників з інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності цього органу. Така інформація не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнано протиправними в установленому порядку. Це в однаковій мірі стосується і дій органу ДФС з унесення такої інформації до існуючих інформаційних систем*.

________

* Такий зміст правового регулювання вищевказаних правових норм відповідає позиції ВСУ, викладеній, зокрема, у постановах від 13.02.18 р. (ЄДРСР, реєстр. № 72290288), від 22.11.18 р. (ЄДРСР, реєстр. № 78077131), від 21.11.18 р. (ЄДРСР, реєстр. № 78022909).
Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 2
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
18.07.2025
Тракторист-машиніст в сільському господарстві: як правильно прописати посаду?
У штатному розписі сільськогосподарського підприємства є посада «тракторист-машиніст». Відповідний запис зроблено у трудовій книжці працівника. Чи є правильною ця назва і чи матиме працівник право на пільгову пенсію? А як бути, якщо працівник, у трудовій книжці якого зроблено неточний з...
14.08.2025
Документальне оформлення видачі кормів для годівлі тварин
Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокрема, вирощуванням великої рогатої худоби, птиці), мають правильно організувати облік видачі кормів для годівлі. Розгляньмо, як це зробити згідно з чинними нормами. Сільськогосподарські підприємства, що займаються тваринництвом (зокр...
27.06.2025
Агропідприємство заправляє техніку підрядників: як уникнути акцизних ризиків
В даній консультації розглянемо, якими чином агропідприємтва можуть заправляти техніку підрядників,  щоб такі дії не визнали реалізацією пального. Досить часто для виконання тих або інших сільськогосподарських робіт агропідприємства вимушені залучати до роботи підрядників. Згідно із Цивільним к...
Нове
07.08.2025
Штатний розпис і скасування Господарського кодексу
З 28.08.2025 перестає діяти Господарський кодекс, яким передбачений обов'язок підприємств мати штатний розпис. Чи потрібно після цієї дати затверджувати штатний розпис? Дізнайтеся з нашої статті. З 28.08.2025 втрачає чинність Господарський кодекс, яким передбачена обов'язкова наявність у юросіб тако...
06.08.2025
Формуємо статутний капітал ТОВ: правові питання
У статті розглянемо, як формується статутний капітал на етапі створення ТОВ, якими можуть бути вклади до статутного капіталу, а також які обмеження встановлено законодавством щодо формування статутного капіталу. У статті ми розповімо, що таке статутний капітал і як він формується на етапі створення ...
06.08.2025
Зміна розміру статутного капіталу ТОВ: правові аспекти
Зі статті ви дізнаєтеся, яких правил слід дотримуватись при збільшенні або зменшенні розміру статутного капіталу ТОВ, яка послідовність дій при таких операціях і які документи потрібно оформити. На етапі створення ТОВ його засновники формують статутний капітал, але в подальшому в процесі роботи можу...
Кращі матеріали