Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Резерв (забезпечення) гарантійних зобов'язань: формування, використання і відображення в додатку РІ

Правило 1. Створення резерву гарантійних зобов'язань (далі – гарантійний резерв) не є обов'язковим. Це випливає із загального контексту П(С)БО 11. Він створюється на розсуд підприємства і головне – за наявності підстав для його формування (якщо має місце реалізація продукції або товарів із тривалим строком експлуатації, за якими підприємство надає гарантійне обслуговування). За якою методикою і з якою періодичністю визначатиметься цей резерв – підприємство визначає самостійно і фіксує це в обліковій політиці. Зазвичай резерв нараховується з певною періодичністю (щомісяця, щоквартально або щорічно) у відсотках від обсягу реалізації продукції (товарів) за відповідний період.

Правило 2. Сума гарантійного резерву враховується за кредитом субрахунка 473 «Забезпечення гарантійних зобов'язань»:

  • нарахування: Дт 93 «Витрати на збут» – Кт 473 (п. 19 П(С)БО 16);
  • використання: при гарантійному ремонті Дт 473 – Кт 661, 651, 207, 631; при гарантійній заміні Дт 473 – Кт 26, 281;
  • коригування: Дт 93 – Кт 473 – якщо резерв потрібно збільшити; Дт 93 – Кт 473 «стор-но» – якщо резерв потрібно зменшити (п. 18 П(С)БО 11).

У формі № 1 сума гарантійного резерву відображається в рядку 1660 «Поточні забезпечення».

Правило 3. Якщо підприємство, яке раніше не нараховувало гарантійний резерв, почне це робити з 01.01.15 р., це вважатиметься зміною облікової політики. В обліку така зміна відображається точно так, як і виправлення помилки минулих років (п. 12.1, 12.2 П(С)БО 6). Хоча в цій ситуації можливий і інший варіант. Якщо, на думку підприємства, коригування нерозподіленого прибутку здійснити не можна, тоді облікова політика починає застосовуватися тільки після дати її зміни (тобто резерв можна буде нараховувати тільки з 01.01.15 р.) (п. 13 П(С)БО 6).

Для цілей податкового обліку після 1 січня 2015 року операції зі створення, використання та коригування гарантійного резерву у платників податку на прибуток, які для визначення об'єкта оподаткування:

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Статті за темою
09.09.2025
Якщо вчасно не списали заборгованість: як відобразити в обліку
Що робити з кредиторською заборгованістю, яку вчасно не списали? У статті розглядаємо, як підприємству позбутися «завислих» боргів. З наближенням кінця звітного року, а також у зв’язку із набуттям чинності із 04.09.2025 Законом від 14.05.2025 № 4434-IX «Про внесення змін до р...
04.09.2025
Кошти отримано помилково: чи потрібно нараховувати ПДВ?
Чи потрібно нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ, якщо на рахунок платника кошти надійшли через помилку? Зі статті ви дізнаєтесь, чи дійсно у платника ПДВ виникає такий обов’язок та якою є думка ДПС із цього питання. Коли на рахунок платника ПДВ надходять кошти, які йому не належать...
04.09.2025
Кошти отримано помилково: як відобразити в обліку?
На рахунок вашого підприємства кошти можуть потрапити через помилку платника. У такому разі важливо знати, як відобразити цю суму в бухгалтерському та податковому обліку та коли її можна списати, якщо повернення коштів відправнику не відбудеться. На рахунок підприємства надійшли кошти, як виявилось ...
Популярне
20.06.2025
Резерв сумнівних боргів: у яких випадках підприємству вигідно його створювати
Розповімо, які підприємства можуть оптимізувати податок на прибуток шляхом створення резерву сумнівних боргів та як правильно сформувати цей резерв, щоб не було претензій з боку контролюючих органів. У чому полягає проблема: оптимізація об’єкта обкладення податком на прибуток для деяких підпри...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної ...
20.06.2025
Як розрахувати резерв відпусток на дату балансу
У статті розповімо про порядок формування резерву відпусток і регулярність його перегляду. Чи треба щомісячно інвентаризувати резерв? Забезпечення на оплату відпусток формується для рівномірного розподілу витрат на відпустки між звітними періодами. Його створення – обов’язок підприємства...
Нове
15.09.2025
Як оформлювати податкові накладні при експорті товарів, на які поширюється режим експортного забезпечення
Режим експортного забезпечення ПДВ – це спеціальний порядок оподаткування, який застосовується до окремих груп товарів при їх вивезенні за межі митної території України. Він передбачає особливі правила оформлення та реєстрації податкових накладних, що дозволяє експортеру оформлювати нульову ст...
15.09.2025
Зміни у правилах блокування податкових накладних
З 27 вересня 2025 року набудуть чинності зміни до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування. Із нашого огляду ви дізнаєтеся, що саме зміниться у правилах блокування ПН/РК цього разу. Постановою КМУ від 26.08.2025 № 1048 (далі – Постанова № 1048) буде внесено ...
15.09.2025
Робота підприємця на дому: облік придбаної офісної техніки та комунальних платежів
Чи можна підприємцю, який веде бізнес вдома, врахувати витрати на офісну техніку та комунальні послуги? Як такі витрати впливають на об’єкт оподаткування та податковий кредит із ПДВ? Про все це читайте в статті. Бізнес вдома: що має врахувати підприємець У деяких випадках фізособи-підприємці...
Кращі матеріали