Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Щодо відображення сум розбіжностей

13.09.2019

Розбіжності (кількісні, сумові) на рахунках обліку цінностей, витрат і доходів майбутніх періодів, зобов’язань і забезпечень, розрахунків з дебіторами тощо мають усуватися за результатами інвентаризації і прийнятого рішення про їх врегулювання. Керівник підприємства, враховуючи особливості утворення сумових розбіжностей, якщо інших заходів для запобігання (попередження) їх утворення здійснити неможливо, для більш оперативного розгляду і врегулювання таких розбіжностей встановлює зменшену періодичність проведення інвентаризації певних об’єктів обліку


Міністерство фінансів України

Управління методології бухгалтерського обліку

ЛИСТ

від 13.12.04 р. № 31-04200-30-10/22823

Відповідно до статті 10 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов’язані проводити інвентаризацію активів і зобов’язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка. Об’єкти і періодичність проведення інвентаризації визначаються власником (керівником) підприємства, крім випадків, коли її проведення є обов’язковим згідно з законодавством. 

Порядком подання фінансової звітності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419, встановлені випадки обов’язкового проведення інвентаризації, зокрема перед складанням річної фінансової звітності. 

Завдання інвентаризації полягає у: 

  • встановленні фактичної наявності, якості, стану і вартості матеріальних цінностей, грошових коштів, незавершеного виробництва і будівництва, дебіторської заборгованості, зобов’язань і забезпечень, інших активів, витрат і доходів майбутніх періодів, у визначенні розбіжностей; 
  • встановленні за письмовими поясненнями відповідальних за збереження і використання цінностей, за облік дебіторської заборгованості, зобов’язань і забезпечень осіб причин та умов виникнення розбіжностей; 
  • розробці пропозицій щодо врегулювання розбіжностей і впорядкування порядку приймання, зберігання, відпуску і використання цінностей та поліпшення обліку і контролю на підприємстві; 
  • перевірці обґрунтованості записів на рахунках і в регістрах обліку розрахунків з працівниками, бюджетом, державними цільовими позабюджетними фондами, покупцями, постачальниками та іншими дебіторами і кредиторами тощо; 
  • дотриманні порядку врегулювання інвентаризаційних різниць. 

Відповідно до Інструкції по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 11 серпня 1994 року № 69, за даними інвентаризаційних описів (актів інвентаризації) складаються звіряльні відомості по тих цінностях і розрахунках, щодо яких встановлені відхилення від облікових (кількісних, сумових) даних. Заборгованість з дебіторами і кредиторами інвентаризується складанням актів звіряння розрахунків. Заборгованість за розрахунками з установами банків, фінансовими, податковими і казначейськими органами, за відрахуваннями на соціальні заходи повинна бути узгоджена з відповідними органами без залишення в обліку неврегульованих сум (розбіжностей). Висновки постійно діючої інвентаризаційної комісії щодо врегулювання інвентаризаційних розбіжностей (кількісних, сумових) набирають норми розпорядчого документа і є підставою (первинним документом) для записів у бухгалтерському обліку після їх затвердження керівником підприємства. 

Враховуючи наведене, розбіжності (кількісні, сумові) на рахунках обліку цінностей, витрат і доходів майбутніх періодів, зобов’язань і забезпечень, розрахунків з дебіторами тощо мають усуватися за результатами інвентаризації і прийнятого рішення про їх врегулювання. Керівник підприємства, враховуючи особливості утворення сумових розбіжностей, якщо інших заходів для запобігання (попередження) їх утворення здійснити неможливо, для більш оперативного розгляду і врегулювання таких розбіжностей встановлює зменшену періодичність проведення інвентаризації певних об’єктів обліку. 

Методичними рекомендаціями по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 29 грудня 2000 року № 356, передбачено, що регістри бухгалтерського обліку за всіма господарськими операціями на підставі первинних документів ведуться у гривнях і копійках, а при виявленні помилки в облікових регістрах передбачено складання Бухгалтерської довідки, яка буде підставою (первинним документом) для виправного запису до відповідного регістру бухгалтерського обліку і Головної книги. Наслідки недотримання положень (стандартів) бухгалтерського обліку та Інструкції по застосуванню Плану рахунків бухгалтерського обліку (щодо закриття і розподілу витрат) виправляються у порядку, передбаченому для виправлення помилок.

Коментарі до матеріалу
Популярне
21.10.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДПС змінила План-графік: які галузі та регіони перевірятимуть найбільше Актуальні питання щодо оцифрування трудових книжок: роз’яснення ПФУ Кабмін запускає новий модуль управління ризиками для перевірок бізнесу Правила заповнення трудових книжок: роз&rs...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
24.10.2025
Оформлення довіреності у разі перебування за кордоном
Міністерство юстиції пояснює, як людина може оформити нотаріально посвідчену довіреність у країні свого перебування і чи буде такий документ чинним на території України. Більше за темою: Як оформити довіреність на отримання зарплати мобілізованого працівника? Як оформити довіреність на підписання ...
24.10.2025
Коли можливий достроковий вихід на пенсію через дії роботодавця
Право на призначення дострокової пенсії за віком мають особи, трудовий договір з якими розірвано за ініціативи власника або уповноваженого ним органу у зв’язку з виявленими невідповідностями працівника займаній посаді за станом здоров’я у порядку, визначеному КМУ, яким на день звіль...
24.10.2025
Об’єкт та база оподаткування для ЮО – платників ЄП четвертої групи
Для отримання інформації щодо нормативної оцінки земельних ділянок необхідно звертатися до територіальних підрозділів Держгеокадастру за місцем розташування земельних ділянок.  Більше за темою: Особливості подання та заповнення уточнюючої декларації єдинниками четвертої групи у 2025 році ...
Кращі матеріали