Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інвентаризація лікарських засобів і медвиробів на КНП


Об’єкти інвентаризації

Лікарським засобом є (ст. 2 Закону від 04.04.96 р. № 123/96-ВР):

  • будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох активних фармацевтичних інгредієнтів (далі – АФІ) і допоміжних речовин), які мають властивості та призначені для лікування або профілактики захворювань у людей;
  • будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), які можуть бути призначені для запобігання вагітності, відновлення, корекції або зміни фізіологічних функцій у людини шляхом вчинення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу.

Медичний виріб – це будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, які застосовуються як окремо, так і в поєднанні між собою (у т. ч. програмне забезпечення, передбачене для діагностичних та/або терапевтичних цілей і необхідне для належного функціонування медвиробу), призначені виробником для застосування з метою забезпечення діагностики, профілактики, спостереження, лікування або полегшення перебігу хвороби пацієнта у випадку захворювання (пп. 9 п. 2 Техрегламента, затвердженого постановою КМУ від 02.10.13 р. № 753).

Лікарські засоби та медичні вироби (далі – ліки та медвироби) визнаються активом, якщо їх вартість можна достовірно визначити й існує ймовірність отримання майбутніх економічних вигід, пов’язаних з їхнім використанням, та/або якщо мають потенціал корисності (п. 1 розд. 2 Методрекомендацій, затверджених наказом МОЗ від 09.09.14 р. № 635, далі - Методрекомендації № 635).

Придбані (отримані) або виготовлені ліки та медвироби зараховуються на баланс за первісною вартістю і в закладах охорони здоров’я (далі – ЗОЗ) ураховуються (п. 3 розд. 1 Методрекомендацій № 635):

  • у бухгалтерській службі;
  • за місцем їх відповідального зберігання (знаходження, використання), тобто на складі, у відділеннях і на постах (у маніпуляційних кімнатах, кабінетах).
  • У бухгалтерській службі ЗОЗ облік ліків і медвиробів ведеться (п. 4 розд. 1 Методрекомендацій № 635):
  • у кількісному та вартісному вимірах – у гривнях із копійками;
  • за одиницями обліку, тобто за їх найменуваннями;
  • у розрізі матеріально відповідальних осіб (далі – МВО);
  • за місцем їх зберігання (знаходження, використання).

МВО у місцях зберігання (знаходження, використання) ліків і медвиробів ведуть кількісний облік їх руху, а також оперативний облік певних їхніх видів (п. 5 розд. 1 Методрекомендацій № 635). МВО подають до бухгалтерії всі первинні документи щодо надходження та вибуття ліків і медвиробів.

Пам’ятка щодо проведення інвентаризації

За проведення інвентаризації відповідає керівник КНП. На підставі його наказу створюється інвентаризаційна комісія, призначається її голова та члени, установлюється обсяг і строк інвентаризації.

Звертаємо увагу! У випадках, передбачених п. 12 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419, і п. 7 розд. I Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879 (далі - Положення № 879), інвентаризація проводиться в обов’язковому порядку.

Інвентаризаційна комісія в присутності МВО: визначає фактичну наявність ліків і медвиробів шляхом підрахунку, зважування та виміру окремо за кожною МВО; виявляє надлишки та нестачі ліків і медвиробів шляхом зіставлення фактичної наявності з даними бухгалтерського обліку; виявляє зіпсовані та прострочені ліки й медвироби, які потрібно вилучити з обігу. У ході інвентаризації перевіряються не тільки ліки та медвироби, які є в наявності, але й ті, що знаходяться в дорозі, на відповідальному зберіганні, відвантажені покупцям і своєчасно не оплачені і т. п.

Майте на увазі! Ліки та медвироби, які знаходяться за межами КНП, відображаються в окремих інвентаризаційних описах на підставі підтвердних документів. Тобто такі активи відображаються не зі слів МВО, а на підставі підтвердних документів (копій платіжних доручень, договорів, актів приймання-передачі, охоронних розписок і т. д.).

Документальне оформлення

Для документального оформлення результатів інвентаризації ліків і медвиробів можна використовувати:

Окремі описи повинні бути складені для ліків і медвиробів, які:

  • непридатні для використання;
  • знаходяться в дорозі, відвантажені та не оплачені, знаходяться на складах інших підприємств на відповідальному зберіганні і т. п.

Ліки та медвироби зі строком придатності, що закінчився, підлягають вилученню з обігу та списуються з балансу ЗОЗ відповідно до Порядку, затвердженого наказом МОЗ від 22.11.11 р. № 809, і Правил, затвердженими наказом МОЗ від 24.04.15 р. № 242, (п. 6 розд. 2 Методрекомендацій № 635). На підставі інвентаризаційних описів (актів інвентаризації) бухгалтерія складає звіряльні відомості, де відображає всі виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними інвентаризації.

На підставі описів (актів) і звіряльної відомості комісія складає протокол, у якому члени комісії зазначають:

  • стан обліку: на складі, у відділеннях, маніпуляційних кімнатах, кабінетах;
  • фіксують результати інвентаризації;
  • вносять пропозиції щодо поліпшення обліку та усунення недоліків.

Облік результатів інвентаризації

Зіпсовані та прострочені ліки і медвироби списуються з балансу підприємства згідно з методом вибуття запасів, який закріплено в наказі про облікову політику підприємства. Вилучені з обігу ліки та медвироби прибуткуються ЗОЗ як утиль (п. 5 розд. 2 Методрекомендацій № 635) і передаються для знищення або утилізації спеціалізованому підприємству. Витрати на утилізацію відходів включаються до складу інших операційних витрат й обліковуються на однойменному субрахунку 949 (п. 2.12, 2.13 Методрекомендацій № 2). Підставою для відображення в обліку операції зі списання таких активів може бути Акт про наявність лікарських засобів, які не підлягають подальшому використанню, у довільній формі (див. зразок 1).

Зразок 1

АКТ про наявність лікарських засобів, що не підлягають подальшому використанню від 04.11.19 р. № 7

Реєстраційний номер

Назва лікарського засобу

Форма випуску

Дозування

Виробник

Країна виробника

Номер серії лікарського засобу

Наявна кількість

Причина

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1888/01/01

Окситоцин

Упаковки

500 МЕ 1 мл № 10

Біофарма ЗАТ

Україна

42746

7 упаковок

Вилучені з обігу через закінчення строку придатності

Усього

х

х

х

х

х

х

7 упаковок

х

Голова комісії: заступник головного лікаря     (підпис)     О. М. Шевчук

Члени комісії: старша медична сестра     (підпис)     І. П. Дорошенко

економіст (підпис) В. С. Найден

Якщо в ході інвентаризації виявлено надлишки ліків і медвиробів, вони прибуткуються за чистою вартістію реалізації запасів у випадку реалізації або за оцінкою можливого використання запасів, якщо використовуються самим ЗОЗ.

Нестача, виявлена в межах норм природних втрат, списується за розпорядженням керівника на витрати (п. 9 розд. 2 Методрекомендацій № 635). На замітку! Норми природних втрат можуть застосовуватися лише у випадку виявлення фактичних нестач і після взаємозаліку нестач цінностей і надлишків у результаті пересортиці. Якщо норми природних втрат не встановлені, нестачі розглядаються як понаднормативні втрати.

За результатами інвентаризації допускається регулювання інвентаризаційних різниць через взаємозалік надлишків і нестач у результаті пересортиці ліків і медвиробів (п. 8 розд. 2 Методрекомендацій № 635). Приклад оформлення наказу про регулювання інвентаризаційних різниць на підставі протоколу комісії наведено в кінці консультації (див. зразок 2).

Зразок 2

Наказ № 17/И

Про регулювання інвентаризаційних різниць

За протоколом інвентаризації від 11.11.19 р.

На виконання Закону України від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», розд. ІV Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879, Правил утилізації та знищення лікарських засобів, затверджених наказом МОЗ від 24.04.15 р. № 242, Методичних рекомендацій ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я, затверджених наказом МОЗ від 09.09.14 р. № 635, та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.07 р. № 2, НАКАЗУЮ:

Бухгалтерській службі (заступнику головного бухгалтера Онищенко А. І.):

  1. Списати з балансу 7 упаковок окситоцину (ампули 5МЕ по 1 мл № 10), які підлягають вилученню з обігу через сплив строку придатності. Визнати їх балансову вартість іншими витратами операційної діяльності в сумі 469,00 грн.
  2. Оприбуткувати вилучені з обігу 7 упаковок окситоцину (ампули 5МЕ по 1 мл № 10) як утиль за умовною вартістю 7,00 грн (7 пачок по 1,00 грн).
  3. Урегулювати шляхом взаємозаліку інвентаризаційні різниці, що виникли внаслідок пересортиці як надлишки – 3 пляшки натрію хлориду (розчин для інфузій 0,9 % по 500 мл, п/е) та як нестача – 3 пляшки натрію хлориду (розчин для ін’єкцій 0,9 % по 500 мл, скло), у сумі 96,00 грн.

Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Головний лікар (підпис) С. П. Кузнецов

Зверніть увагу! Взаємозалік надлишків і нестач у результаті пересортиці допускається тільки за ліками і медвиробами однакового найменування та в тотожній кількості за умови, що надлишки й нестачі утворилися за один і той самий перевірюваний період і в однієї і тієї самої МВО.

Списання з винних осіб сум збитків, заподіяних крадіжкою, нестачею або втратою, здійснюється відповідно до Порядку № 116.

АКТ про наявність лікарських засобів що не підлягають подальшому використанню.docx
Завантажити
Наказ Про регулювання інвентаризаційних різниць.docx
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
21.05.2025
Придбання сільгосппродукції у фізичних осіб
Іноді в суб’єктів господарювання виникає потреба придбати сільгосппродукцію у фізосіб. Наприклад, продукцію можуть купувати для перероблення або перепродажу, а худобу – для розведення, відтворення тощо. Тож у цій статті ми розповімо, як документально оформити операцію із закупівлі, чи по...
21.04.2025
Змінилася сума ввізного мита: як відобразити наслідки в бухобліку?
У разі зміни митної вартості товару змінюється не лише сума ПДВ, сплаченого на митниці, а й сума ввізного мита. Ця обставина часто викликає запитання у бухгалтерів, оскільки ввізне мито є складовою первісної вартості товару. Ми підкажемо, як відобразити в обліку зміну суми ввізного мита на товар, а ...
24.03.2025
Як показати в обліку повернення комісії банком?
Ситуація. Банк повертає підприємству суму комісії, стягнуту під час отримання підприємством коштів як оплати товару, здійсненої покупцем карткою. Це відбувається у зв’язку з поверненням коштів за придбаний товар покупцю на картку. «Повернення» комісії відбувається так: банк пове...
Популярне
05.04.2025
Продовження строку корисного використання повністю замортизованих основних засобів
Ситуація із практики: строк, визначений під час первинного визнання об’єкта основних засобів (далі – ОЗ), уже закінчився, а актив продовжує використовуватися. НП(С)БУ 7 передбачено, що строк корисного використання (експлуатації) об’єкта ОЗ переглядається в разі зміни очікуван...
11.03.2025
Наказ про встановлення норм витрати палива
Якщо ваше підприємство вирішило вдатися до нормування витрат пального або розмірковує, чи доцільно це робити, постараємося спростити для вас це завдання, навівши в статті: зразок наказу про встановлення норм витрати палива; дві причини, чому на підприємстві необхідний такий наказ. Якщо ваше під...
10.03.2025
Списання ПММ: оформлення документів та облік
Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. Н...
Нове
23.05.2025
Підприємець планує займатися зовнішньоекономічною діяльністю: чи потрібна акредитація на митниці?
Юрист відповідає на запитання, чи потрібно підприємцеві проходити акредитацію на митниці, якщо він має намір займатися експортом та імпортом товарів. Зовнішньоекономічна діяльність Підприємець планує зайнятися зовнішньоекономічною діяльністю: буде експортувати та імпортувати товари. Виникли запитан...
21.05.2025
Придбання сільгосппродукції у фізичних осіб
Іноді в суб’єктів господарювання виникає потреба придбати сільгосппродукцію у фізосіб. Наприклад, продукцію можуть купувати для перероблення або перепродажу, а худобу – для розведення, відтворення тощо. Тож у цій статті ми розповімо, як документально оформити операцію із закупівлі, чи по...
19.05.2025
Імпорт товарів та основних засобів: особливості сплати ПДВ і відображення права на податковий кредит
Вперше імпортуєте товари або обладнання? Дізнайтеся, коли та як сплачувати ПДВ, коли відобразити податковий кредит тощо. Перед підприємствами, які вперше збираються імпортувати товари або основні засоби, постає безліч запитань, а саме: коли та як сплачувати ПДВ, коли можна відобразити податковий кре...
Кращі матеріали