Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Робота місцевих рад в умовах карантину

Карантин

08.05.2020 1259 0 1

Розглянемо, як має виконуватися робота працівниками органів місцевого самоврядування (далі – ОМС) в умовах карантину та як ці установи можуть скористатися своєю автономізацією стосовно прийняття владних рішень.


Законодавче підґрунтя ядіяльності ОМС

За визначенням ст. 2 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280), місцевим самоврядуванням є гарантоване державою право та реальна здатність територальної громади – жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста – самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування розв’язувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів.

Наголошуємо на цьому через те, що ОМС є потужним механізмом, через який населення має, зокрема, доступ до різних послуг, інформації. Завдяки діяльності працівників рад та їх виконавчих органів громадяни мають змогу отримувати медичні, культурні, освітянські, комунальні послуги, оформлювати установчі та інші документи тощо.

ОМС забезпечують здійснення багатьох безперервних процесів, необхідних для підтримання життєздатності держави, особливо в нинішній час.

Повноваження ОМС та їх виконавчих структур детально розписано в Законі № 280. Поділяються вони на власні та делеговані державою.

Звісно, для повноцінного виконання своїх функцій ОМС потребують відповідного фінансового забезпечення.

Згідно зі ст. 61 Закону № 280 ОМС самостійно складають та схвалюють прогнози відповідних місцевих бюджетів, розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом.

Нагадаємо: самостійність місцевих бюджетів гарантується власними та закріпленими за ними на стабільній основі законом загальнодержавними доходами, а також правом самостійно визначати напрями використання коштів місцевих бюджетів відповідно до закону.

Як бачимо, місцеві органи влади в частині фінансування наділені неабиякою автономністю, порівнюючи з держорганами (детальніше на автономності у прийнятті рішень в умовах карантину розглянемо нижче). Однак це не означає свавілля у використанні коштів місцевих бюджетів, і для цього є достатньо законодавчо визначених важелів.

Для прикладу, нині багато ОМС ухвалюють рішення про виділення коштів місцевого бюджету для додаткової оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо виконують лікування інфікованих хворих чи здійснюють заходи захисту від поширення коронавірусу.

Хто забезпечує діяльність ОМС в умовах карантину

Основними категоріями працівників, які виконують роботу в радах та їх виконавчих органах, є посадові особи місцевого самоврядування, діяльність яких регламентується Законом від 07.06.01 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» (далі – Закон № 2493), тобто особи з певними повноваженнями, яким присвоюються ранги згідно із цим Законом.

Як передбачено ст. 8 Закону № 2493, ці посадовці насамперед мають забезпечити ефективну діяльність ОМС, сумлінно ставитися до виконання покладених на них службових обов’язків, не допускаючи дій чи бездіяльності, що зашкодять інтересам громади та держави.

Зауважимо, що водночас із призначенням на посаду ці особи складали присягу й мають неуклінно дотримуватися її, поки працюють в ОМС, особливо нині.

Ідеться про те, що зараз в нашій державі згідно з постановою КМУ від 11.03.20 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі – Постанова № 211) тимчасово запроваджено низку заходів та заборон, включаючи заборону щодо перебування працівників на своїх робочих місцях.

Водночас, оскільки левову частку життєзабезпечувальних функцій покладено саме на ОМС, дотримання цих вимог Постанови № 211 викликає проблеми. Сподіваємося, зараз кожною радою вже розроблено відповідні заходи, які зменшуватимуть ризики населення із зараження новим вірусом, та визначено конкретних виконавців цих заходів. Звісно ж, очільники ради, як і раніше, повною мірою несуть відповідальність за роботу рад, цільове використання коштів місцевих бюджетів тощо. Однак без підлеглих виконувати роботу в таких неочікуваних умовах неможливо.

Робота працівників рад під час карантину

Нагадаємо, що серед прав посадовців ОМС, установлених ст. 9 Закону № 2493, є право на безпечні та необхідні для високопродуктивної роботи умови праці. Це означає, що, як і всі інші громадяни, вони мають бути належним чином захищені й від коронавірусної хвороби.

Знаємо, що Законом від 17.03.20 р. № 530-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СOVID-19)» (далі – Закон № 530) тимчасово запроваджується комплекс правових норм, спрямованих на захист під час карантину як фізичних, так і юридичних осіб.

Зокрема, Законом № 530 предбачається можливість роботи вдома працівників, держслужбовців, посадовців ОМС.

Практика показує, що зараз працівники ОМС виконують свої обов’язки у віддаленому режимі, дистанційно, тобто вдома чи в іншому погодженому з керівником місці, працюючи з використанням електронних засобів, Інтернету тощо.

І це, приміром, відбувається так: керівник структурного підрозділу (фінансового, юридичного, кадрового тощо) відповідної місцевої ради (сільської, селищної, міської, районної у місті – якщо така створена) надсилає скановані документи, що мають бути опрацьовані кожним спеціалістом ради чи виконкому, із зазначенням конкретного терміну їх виконання. Якщо до виконання залучається декілька підрозділів, документ мають отримати всі виконавці.

Далі, не очікуючи закінчення строку, не зайвим буде впевнитися щодо стану виконання доручених завдань, щоб потім не довелося працювати в режимі авралу. Виконані завдання опрацьовуються відповідним керівником структурного підрозділу та надсилаються для підпису голові ради чи його заступнику.

Проте такий варіант роботи є ідеальним. Водночас працівникам ОМС все ж таки доводиться відвідувати своє робоче місце, щоб забезпечити виконання своїх завдань.

Нині в багатьох радах запроваджується, так би мовити, періодичне чергування посадовців рад, і конкретний час такої роботи фіксується в розпорядчому документі ради та доводиться до відома виконавців.

Так, працівники бухгалтерської служби мають змогу виконувати вдома підготовчу роботу щодо звітності за відповідний період. Однак за нагальної потреби (скажімо, якщо домашній комп’ютер вийшов із ладу), вони повинні прибути на своє робоче місце в раду (чи до виконкому), щоб завершити складання звітів на своєму робочому комп’ютері. Можуть бути й інші ситуації, коли посадовцям невідкладно треба бути присутніми на своїх робочих місцях, і потребу в цьому має визначати керівник.

Особливості оформлення режиму роботи під час карантину

У кожному ОМС має бути затверджено такий локальний нормативно-правовий документ, як Правила внутрішнього трудового розпорядку (далі – ПВТР).

ПВТР розробляються згідно з нормами ст. 142 КЗпП, Закону № 280 та Типовими правилами внyтрішнього трудового розпорядку для робітників тa службовців підприємств, установ, організацій, затвердженими постановою Держкомпраці СРСР зa позгодженням з ВЦРПС вiд 20.07.84 р. № 213. Зазвичай ці ПВТР оформлюються як окремий додаток до колдоговору.

Голова місцевої ради, використовуючи надані йому Законом № 280 повноваження, затверджує ПВТР, і цей документ також має бути погоджений трудовим колективом ради.

Зараз, коли зібрати разом увесь колектив фактично заборонено, для внормування режиму роботи під час карантину з конкретизацією особливостей за посадами керівників та виконавців ухвалюється тимчасовий локальний документ, в якому й фіксується режим роботи працівників.

Для цього радимо скористатися документом, який в умовах дії Постанови № 211 застосовується в держорганах, а саме оновленими Типовими правилами внутрішнього службового розпорядку, затвердженими наказом Нацдержслужби від 03.03.16 р. № 50.

Зокрема, очільнику ради можна затвердити своїм наказом перелік працівників, які виконуватимуть роботу дистанційно, а також графік роботи посадовців.

Додамо: оскільки місцеві ради не можуть собі дозволити нехтувати своїми повноваженнями, тобто мають забезпечувати на відповідній території життєдіяльність населення, працівникам слід все ж таки бути присутніми на своїх робочих місцях в порядку та в строки, установлені рішенням голови ОМС.

Наприклад, у малочисельному штаті сільської ради графік виходу на роботу може бути ухвалений так, щоб кожного робочого дня (а може, й у суботу, яка є вихідним днем), у приміщенні ради працював щонайменше один посадовець (тобто в понеділок – голова ради, вівторок – секретар ради, середу – бухгалтер, четвер – землевпорядник, п’ятницю – юрист тощо).

Не забуваймо: незалежно від того, як працює посадовець – віддалено чи безпосередньо на своєму робочому місці, кадрова служба має забезпечити достовірний облік фактично відпрацьованого часу, включаючи періоди роботи поза межами адміністративної будівлі.

Це є актуальним через те, що працівник, наприклад, може перебувати у відпустці (черговій або без збереження заробітку) чи на лікарняному, і тому всі необхідні дані мають бути зафіксовані в табелі обліку робочого часу.

Є ще один важливий момент: працівники, на яких покладено функції щодо забезпечення безперебійної роботи ОМС в умовах карантину (зокрема, відповідальні чергові, спеціалісти засобів зв’язку тощо) залучатимуться до позаурочної роботи (наприклад, понад 8 год. щодня). Якщо вони так працюватимуть систематично, доцільно запровадити для них підсумований облік робочого часу, оформивши його наказом голови ради чи його заступника. Це дозволить обліковувати відпрацьований час, не допускаючи порушення трудового законодавства.

Звісно, про режим роботи під час карантину слід повідомити кожного працівника.

Нововведення щодо ухвалення документів

У кожному ОМС порядок його роботи, зокрема ухвалення владних рішень, регулюється Регламентом роботи ради. Нинішня ситуація вносить до нього корективи.

Законом від 30.03.20 р. № 540-IX унесено зміни до деяких законодавчих актів України, спрямовані на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19). Зокрема, доповнено новою нормою Закон № 280. Відтепер на період карантину (див. Постанову № 211) пленарні засідання місцевих рад мають відбуватися в режимі відеоконференцій або аудіоконференцій (дистанційне засідання), крім розгляду питань, що потребують таємного голосування.

Тож якщо досі до регламенту відповідної ради (виконкому ради) не внесено зміни щодо порядку проведення дистанційних засідань, такий порядок ухвалюється локальним документом очільника ради.

Звертаємо увагу на деякі особливості:

  • порядок денний таких дистанційних засідань може передбачати лише розгляд питань про невідкладне внесення змін до місцевого бюджету, інші питання щодо невідкладних робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, спричинених спалахами хвороби, епідеміями, пандеміями тощо;
  • про дистанційне засідання депутати, члени виконкому ради та населення мають бути повідомлені не пізніше ніж за 24 год. до його початку та із зазначенням порядку денного. Також має бути забезпечено відкритий доступ до трансляції такого засідання, і розміщувати ці дані потрібно на вебсайті ради.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Агро»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права для с/г галузі

4680 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали