Не залишилося жодного бізнесу, який би не відчув впливу пандемії коронавірусної хвороби (COVID-19) та заходів, вжитих для боротьби з її виникненням та поширенням. Проте держава спробувала пом’якшити негативний вплив, запровадивши мораторій на перевірки та звільнення від відповідальності за певні порушення. Розповімо про це детальніше.
Ключовим нормативно-правовим актом, який послаблює контроль за дотриманням госпсуб’єктами законодавства, є Закон від 17.03.20 р. № 533-ХІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 533) та Закон від 30.03.20 р. № 540-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 540). Для зручності розподілимо перевірки на три групи та розповімо про особливості мораторію за кожною з них.
Підрозділ 10 розд. ХХ Податкового кодексу (далі – ПК) доповнено п. 522. Саме тут зазначено, на які перевірки встановлено мораторій: на проведення документальних (планових та позапланових, виїзних та невиїзних) та фактичних перевірок.
Не забуваймо про ще один вид податкових перевірок – камеральні. Закон № 533 не передбачив жодних обмежень щодо проведення камеральних перевірок. Натомість нові правила проведення камеральної перевірки закріпив Закон № 540. За ним, камеральна перевірка податкової декларації за звітні (податкові) періоди березень-травень 2020 року або уточнюючих розрахунків, що були подані платниками податків протягом березня-травня 2020 року, може бути проведена протягом 60 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання. Водночас, такі зміни не стосуються звітності з ПДВ.
Нагадаємо, камеральну перевірку проводять у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування ПДВ, а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.
Зазначимо, будь-яке правило містить винятки. Не обійшлося без них і тут. Мораторій не поширюється на документальні позапланові перевірки, підставою проведення яких є подання платником декларації, де заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ, за наявності підстав для перевірки, визначених у розд. V ПК, та/або з від’ємним значенням ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн (пп. 78.1.8 ПК).
Крім того, мораторій не поширюється на фактичні перевіри в частині порушення наступних вимог законодавства (див. Закон № 540):
Закон № 533 також установив мораторій на проведення перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ (п. 2 розд. І).
Не оминув мораторій і планові заходи із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Однак відповідно до п. 3 розд. ІІ Закону № 533 без жодних обмежень і надалі здійснюватимуться планові перевірки:
Водночас звертаємо увагу на колізію: пп. 4 п. 2 розд. ІІ Закону ід 17.03.20 р. № 530-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» не містить жодних винятків для мораторію на планові заходи із здійснення держнагляду (контролю) у сфері госпдіяльності під час карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19).
Отже, позапланові заходи держнагляду (контролю) здійснюватимуться в загальному порядку. Нагадаємо, підставами для позапланових заходів держнагляду (контролю) слугують:
Зауважимо: деякі органи держнагляду (контролю) проявили розуміння бізнес-середовища в карантинних умовах і з власної ініціативи відмовилися від проведення навіть позапланових перевірок. Наприклад, ГУ Держпраці в Київській області оголосило про тимчасове припинення проведення планових та позапланових заходів держнагляду (контролю), інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, перевірки знань з питань охорони праці.
Зрозуміло, мораторій на перевірки – тимчасовий захід. Тож окреслимо періоди, коли бізнесу не загрожуватимуть деякі види перевірок.
Перевірки, на які встановлено мораторій |
Період дії мораторію |
Документальні та фактичні перевірки |
18 березня – 31 травня 2020 року |
Документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ |
18 березня – 31 травня 2020 року |
Планові заходи із здійснення держнагляду (контролю) у сфері господарської діяльності |
18 березня – 31 травня 2020 року |
Розглянемо кілька ситуацій, пов’язаних зі строком дії мораторію.
Відповідно до п. 86.7 ПК платник податків або його представники в разі незгоди з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті (довідці) перевірки, мають право подати свої заперечення та/або додаткові документи до контролюючого органу, який проводив перевірку.
Реалізувати це право платники можуть протягом 10 робочих днів із дня, що настає за днем отримання акта (довідки).
Оскільки мораторій на перевірки почав діяти з 18.03.20 р., він жодним чином не впливає на перевірки, завершені до цієї дати. До того ж, строк складення акта (довідки) про результати перевірки не зараховується до строку проведення перевірки.
Нагадаємо, акт (довідка) документальної виїзної або невиїзної перевірки складається у двох примірниках протягом п’яти робочих днів із дня, що настає за днем закінчення установленого для проведення перевірки строку, а для платників, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, – протягом 10 робочих днів. Акт (довідка) про результати фактичних перевірок складається не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки.
Тож запровадження мораторію на проведення перевірок не позбавляє платників права подавати заперечення до актів перевірок, завершених до його запровадження, та оскаржувати прийняті за їх результатами податкові повідомлення-рішення (далі – ППР).
Проте платникам, які бажають узяти участь у розгляді заперечень до такого акта перевірки або скарги на ППР з метою обговорення встановлених під час перевірки порушень, надання додаткових пояснень варто врахувати необхідність дотримання заходів щодо запобігання поширенню коронавірусу, передбачених постановою КМУ від 11.03.20 р. № 211. Тобто під час карантину слід дотримуватися профілактичних заходів відповідно до рекомендацій МОЗ.
Документальну планову перевірку передбачають у плані-графіку проведення таких перевірок. Його оприлюднюють на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Зважаючи на мораторій, податківці відкоригують зазначений план-графік щодо перевірок, які були заплановані на період дії мораторію. Оновлений план-графік має бути оприлюднений на офіційному вебпорталі ДПС до 30.03.20 р. Оскільки це пряма норма Закону № 533 (п. 1 розд. І), вважаємо, що шанси на позитивне судове рішення щодо оскарження такого перенесення строків документальної планової перевірки є мізерними.
Проведення документальної планової перевірки можливе лише в разі, якщо платникові податків не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення цієї перевірки вручили під розписку або надіслали рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про її проведення та письмове повідомлення із зазначенням дати початку такої перевірки. Тож, якщо до 18.03.20 р. платникам було надіслано (вручено) письмові повідомлення та копії наказів на перевірки, проведення яких припадає на період дії мораторію, терміни проведення таких перевірок також будуть перенесені на період після закінчення мораторію, про що буде повідомлено таких платників.
Аналогічне стосується і документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ. Тож у разі надсилання (вручення) платникам письмових повідомлень та копій наказів про проведення документальних планових перевірок із зазначенням дати початку перевірки в період з 18 березня до 31 травня 2020 року податківці повідомлять платника про запровадження мораторію на перевірки та про зміну у зв’язку з цим дати початку такої перевірки. У такому разі терміни проведення таких перевірок будуть перенесені податківцями на майбутні періоди після закінчення мораторію.
Відповідь однозначна: такі перевірки зупиняються до завершення мораторію. Зокрема, документальні та фактичні – до 31.05.20 р.
Таке зупинення податкових перевірок перериває строк проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом. Проте ДПС у листі від 20.03.20 р. № 7 рекомендує своїм територіальним органам надіслати платникам, перевірки яких зупинено у зв’язку з мораторієм, листи-повідомлення про таке зупинення та про поновлення таких перевірок з 01.06.20 р. Крім того, про таке зупинення буде зазначено у вступній частині актів (довідок) цих перевірок.
Запроваджений мораторій зумовить зупинення перебігу строків давності, передбачених ст. 102 ПК. Це впливає на строки:
Карантин, як і мораторій, рано чи пізно завершиться. А це запустить маховик перевірок. Однак парламентарі вберегли бізнес від ризиків – звільнили від порушень, вчинених у період мораторію.
За порушення податкового законодавства, вчинені в період з 1 березня до 31 травня 2020 року, штрафні санкції не загрожують.
Водночас, як завжди, маємо винятки: у будь-якому разі санкції накладатимуться за:
До того ж, протягом дії мораторію з 1 березня до 31 травня 2020 року платникам не нараховуватимуть пеню, а нараховану, але не сплачену за цей період пеню спишуть. Тобто, якщо перевірку здійснюватимуть після завершення мораторію, платнику не нараховуватимуть пеню за період, коли діяв мораторій. Водночас у разі нарахування пені до моменту запровадження мораторію, платник повинен оплатити пеню, нараховану до 18.03.20 р., а пеню за період дії мораторію буде списано.
Тимчасово штрафні санкції до платника ЄСВ, передбачені ч. 11 ст. 25 Закону від 08.07.10 р. № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» не застосовують за такі порушення, вчинені в період з 1 до 31 березня, з 1 до 30 квітня 2020 року та з 1 до 31 травня 2020 року:
На відміну від податкових перевірок та перевірок правильності нарахування та сплати ЄСВ, Закон № 533 не містить жодних індульгенцій щодо порушень, вчинених суб’єктами господарювання під час дії мораторію на перевірки, або списання пені, нарахованої за період дії мораторію.
Окремо зупинимося на санкціях, пов’язаних з електронним адмініструванням ПДВ та акцизного податку. Отже, у період з 01.03.20 р. до 31.05.20 р. не каратимуть за нереєстрацію (несвоєчасну реєстрацію) податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також за нереєстрацію (несвоєчасну реєстрацію) акцизних накладних / розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних. На цьому акцентовано в листі ДПС від 20.03.20 р. № 7.
Однак податкові органи також звертають увагу, що не варто забувати про свого контрагента. На їхню думку, порушення щодо реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування до неї негативно впливає на право контрагента платника скористатися правом на нарахування податкового кредиту з ПДВ. А порушення щодо реєстрації акцизної накладної / розрахунку коригування до неї зумовить порушення у процедурах підтвердження легальності отримання пального у контрагента.