Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Слово шеф-редактора ГК «Баланс», Uteka від 1 листопада 2022 року

01.11.2022 453 0 3

Жовтень 2022 року став чи не найнапруженішим періодом восьмимісячного протистояння України збройній агресії рф. Щодня українці з гідністю проходять важкі випробування. Ми пишаємося нашими військовими, волонтерами та громадянами, які працюють для наближення Перемоги!

Незважаючи на тривоги та перебої з електроенергією, у цей складний час український бізнес не лише сумлінно працює, а й допомагає військовим. Бухгалтерам також доводиться пристосовуватися до непростих реалій сьогодення та щоденно робити наполегливі кроки на своєму місці.

Розглянемо, з якими змінами та труднощами суспільство стикнулося на економічному фронті протягом місяця та чого очікувати в листопаді.

Підсумки жовтня

Ризик блокування ПН/РК збільшився

Ні для кого не секрет, що блокування податкових накладних ускладнило нормальну роботу багатьох підприємств. Але замість розв’язання проблеми уряд посилює тиск на бізнес. Як і очікувалось, постановою КМУ від 12.10.2022 № 1154 унесено зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165.

Ці зміни набули чинності 14.10.2022 та, на жаль, посилили критерії блокування ПН/РК, що призвело до масових блокувань у жовтні. Навіть ті платники ПДВ, які раніше не знали, що таке блокування ПН, стикнулись з цією проблемою. До того ж, блокуються ті операції, які є постійними для підприємств.

Про те, що саме змінилося, читайте в Uteka у статті «Зміни до Порядку № 1165: ризик блокування ПН/РК збільшується».

У зв’язку з цим цікавим є аналіз інформації щодо реєстрації/зупинки ПН/РК та роботи комісій ДПС протягом 2020-2022 рр. Ніни Южаніної, яка робить невтішні висновки. Наприклад, у воєнному, 2022 році податкова зупинила реєстрацію ПН/РК на суму ПДВ 21 млрд грн, платники подали повідомлень на 13,7 млрд грн, з яких зареєстровано ПН/РК на суму 11,6 млрд грн. Тобто платники ПДВ не скористалися своєчасно правом на податковий кредит на суму 11,6 млрд грн.

Залишається сподіватися, що урядовці зроблять бодай якісь кроки назустріч бізнесу в цьому питанні, хоча б зважаючи на умови, в яких працюють зараз бухгалтери України, – іноді без світла, без інтернету, під час тривог, ризикуючи життям.

Спрощено подання інформації про бенефіціарів

29.09.2022 офіційно опубліковано Закон від 06.09.2022 № 2571-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення регулювання кінцевої бенефіціарної власності та структури власності юридичних осіб», який набуває чинності через три місяці з моменту публікації (тобто з 29.12.2022), за винятком окремих норм, які почнуть діяти після прийняття відповідних підзаконних актів. Мета Закону – спростити процедуру подання юрособами інформації про своїх кінцевих бенефіціарних власників. До того ж, у юросіб, які не подали інформацію про бенефіціарів, тепер є «відстрочка». Про новації Закону можна дізнатися зі статті в Uteka «Подання інформації про бенефіціарів: вивчаємо новий Закон».

Об’єднано ФСС та ПФУ

Незважаючи на заперечення СПО Об’єднань профспілок, об’єднання ФСС та ПФУ все ж таки відбудеться. 21 жовтня Президент підписав Закон №2620-IX «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (раніше законопроєкт № 3663), який 25 жовтня офіційно опубліковано в «Голосі України» №217. Проте чинності Закон набере лише з 1 січня 2023 року, тож об’єднання відбуватиметься наступного року.

Внаслідок об’єднання адміністративних структур ПФУ та ФСС планується скоротити адміністративні видатки та підвищити ефективність виконання функцій фондів. Припинення ФСС відбуватиметься шляхом його приєднання до ПФУ. Тобто ПФУ крім теперішніх обов’язків здійснюватиме обов’язки ФСС.

Також передбачається оновити редакцію Закону від 23.09.1999 №1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», який установлює порядок та розмір виплати лікарняних, декретних, допомоги на поховання та решти виплат та змін зазнає Закон від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», який установлює правила призначення та виплати пенсій, пенсійний вік, страховий стаж для призначення пенсій тощо.

Звісно, доведеться оновити й підзаконну нормативку. Зокрема, втратять чинність порядки фінансування від ФСС та будуть оновлені інші порядки, наприклад Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджений постановою КМУ від 17.04.2019 № 337, та Порядок обчислення середньої заробітної плати, затверджений постановою КМУ від 26.09.2001 №1266.

Отже, слід урахувати, що з наступного року ПФУ надаватиме страхові виплати за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності: допомога з тимчасової непрацездатності; допомога у зв’язку з вагітністю та пологами; допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві) тощо.

Підкориговано Методрекомендації з обліку ОЗ та біологічних активів

Наказом Мінфіну від 18.10.2022 № 337 затверджено Зміни до деяких методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку, які набули чинності 19 жовтня. Основна мета внесених поправок – приведення Методрекомендацій у відповідність до чинних редакцій НП(С)БО. Зокрема, зміни стосуються обліку багаторічних насаджень, строку корисного використання (експлуатації) та ліквідаційної вартості об’єкта основних засобів, амортизації основних засобів та обліку запасів. Більш детально про це читайте в Uteka у статті «Методрекомендації з обліку ОЗ та біологічних активів: зміни від Мінфіну-2022».

Змінено правила застосування праці іноземців

З 15.10.2022 набули чинності зміни щодо застосування праці іноземців та осіб без громадянства. А саме Законом від 21.09.2022 № 2623-IX унесено зміни до Закону від 22.09.2011 № 3773-VI «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» та до Закону від 05.07.2012 № 5067-VI «Про зайнятість населення». Зокрема, зміни торкнулися розміру плати за отримання дозволу на застосування праці іноземців, способу подання документів для отримання дозволу та строків його дії, підстав для відмови у видачі, продовженні дії, внесенні змін до дозволу і, звісно, неможливості займатися трудовою та іншою діяльністю в Україні іноземців, включених до переліку осіб, які пов’язані із проведенням терористичної діяльності або щодо яких застосовано міжнародні санкції.

Докладний аналіз змін можна прочитати в Uteka у статті «Зміни щодо працевлаштування іноземців та осіб без громадянства: що потрібно врахувати роботодавцю».

Затверджено форму Звіту КІК та оновлено декларацію з податку на прибуток

Наказом Мінфіну від 25.08.2022. № 254 затверджено форму Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченого Звіту про контрольовані іноземні компанії та Порядок їх заповнення. Дія Порядку поширюється на юросіб-резидентів та фізосіб-резидентів, що є прямими або опосередкованими власниками (контролерами) контрольованої іноземної компанії. Наказом також унесено відповідні зміни до декларації з податку на прибуток. 

Зверніть увагу, що першим звітним (податковим) роком для звіту про контрольовані іноземні компанії є 2022 рік. Звіт КІК за 2022 рік можна подати одночасно з річною декларацією про майновий стан і доходи або податковою декларацією з податку на прибуток підприємств за 2023 рік із включенням зазначеного у такому звіті скоригованого прибутку КІК, що підлягає оподаткуванню в Україні, до показників відповідних декларацій за 2023 рік. У такому разі штрафні санкції та/або пеня не застосовуються.

Бронювання працівників в електронній формі

Міністерство аграрної політики та продовольства України створило електронний сервіс – електронний кабінет запитів на бронювання військовозобов’язаних

Починаючи з 14 жовтня бронювання військовозобов’язаних працівників підприємств, установ і організацій агропромислового комплексу можливе лише через кабінет запитів на бронювання. Тобто процедура подання документів для бронювання військовозобов’язаних тепер повністю автоматизована. Це означає, що процес бронювання військовозобов’язаних буде проходити набагато простіше.

Зверніть увагу: листи, надіслані на електронну адресу Agromobplan2022@gmail.com, розглядатися не будуть!

В особистому кабінеті відображатиметься інформація щодо статусу цього запиту. Після успішного завершення розгляду запиту його стан зміниться на «Розглянуто». Можна буде переглянути, яких працівників у результаті було заброньовано, та вивантажити витяги за обраними працівниками або, у разі відмови, побачити причину відхилення запиту.

Докладніше про бронювання читайте в Uteka у статті «Бронювання працівників агросектору: оновлені правила – осінь 2022».

Очікування та прогнози листопада

Держбюджет-2023 мають ухвалити до 10 листопада

Нагадаємо, що 13 вересня уряд схвалив проєкт Закону про Держбюджет на 2023 рік. Наразі він опрацьовується в Міністерстві фінансів, а в другому читанні та в цілому кошторис буде ухвалено до 10 листопада. Ухвалення Держбюджету було перенесено на початок листопада тому, що перемовини з МВФ досі тривають, а від них залежить, чи покриють потреби України у фінансах із зовнішніх джерел.

Заміна пожежних перевірок страхуванням

28.10.2022 опубліковано Закон від 06.10.2022 № 2655-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перших кроків дерегуляції бізнесу шляхом страхування цивільної відповідальності», який набув чинності із дня, що настає за днем опублікування – із 29.10.2022 р (опубліковано 28.10.2022 в Голосі України, № 220).

Що тепер доступно бізнесу? Механізм простий та застосовується лише на добровільних засадах:

  • проводиться аудит пожежної безпеки за заявою суб’єкта господарювання з метою виявлення, запобігання та усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки (він не тягне за собою обов’язку виправляти недоліки);
  • за результатами аудиту укладається договір страхування відповідальності за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам внаслідок надзвичайних ситуацій, небезпечних подій;
  • про наявність страхування повідомляється ДСНС;
  • на період дії договору про страхування суб’єкт господарювання звільняється від планових пожежних перевірок.

Створення фонду ліквідації наслідків збройної агресії

19 жовтня ВРУ схвалила в цілому законопроєкт № 8027 щодо створення фонду ліквідації наслідків збройної агресії. Джерелом наповнення будуть націоналізовані кошти та продаж націоналізованого майна.

Кошти будуть використовуватися за напрямами і з погодженням з Комітетом ВРУ на:

  • будівництво громадських будівель, які були зруйновані або пошкоджені внаслідок збройної агресії рф;
  • реконструкцію, капремонт об’єктів критичної інфраструктури, пов’язаних з наданням послуг водопостачання, водовідведення, теплопостачання; відновлення електропостачання, освітлення та газопостачання;
  • реконструкцію, капремонт будівель для забезпечення житлом ВПО та осіб, які втратили його внаслідок збройної агресії РФ;
  • придбання житлових приміщень для громадян України, відповідні об’єкти нерухомого майна, об’єкти будівництва яких знищено внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією рф;
  • закупівлю медичного обладнання та устаткування для закладів охорони здоров’я, які були пошкоджені внаслідок збройної агресії рф тощо.

Тобто кошти, отримані від примусового вилучення в Україні об’єктів права власності рф, нарешті запрацюють на Україну. Залишилось розробити дієвий механізм контролю за їх використанням.

Зміни щодо ведення е-трудових книжок та зарахування до стажу пільгових періодів

Продовжується удосконалення е-трудових книжок. ВРУ прийняла в другому читанні Законопроєкт № 7433, який, зокрема, вносить зміни до Закону від 08.07.2010 № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та деяких інших законів України щодо захисту прав фізичних осіб під час воєнного стану та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю. На разі закон направлено на підпис Президенту.

Зміни стосуються передачі інформації з Державного реєстру на запити Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.

Також для обліку в електронній формі відомостей про трудову діяльність працівника страхувальником подаються відомості про працівника щодо переміщення з одного структурного підрозділу до іншого або переведення на іншу постійну посаду чи роботу, звільнення, поновлення на роботі, призупинення/відновлення дії трудового договору, а також про присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, складання присяги, стажування, навчання, належності або неналежності осіб, які працюють, забезпечують себе роботою самостійно або навчаються, до членів професійних спілок та інші відомості. Вказані відомості подаються через вебпортал електронних послуг ПФУ в електронній формі.

І ще одна важлива норма, якої чекали платники податків. Нарешті ФОП, у тому числі ФОП – єдинникам, особам, які провадять незалежну професійну діяльність, членам фермерського господарства, які не сплачували страхові внески в період дії воєнного стану в Україні на підставі п. 919– 923 розд. VIII Закону № 2464, такий період включається до страхового стажу та вважається, що страхові суми було сплачено в розмірі мінімального страхового внеску, визначеного законодавством для кожного з таких періодів.

Оновлення Порядку ведення трудових книжок

СПО профспілок оприлюднено для обговорення проєкт постанови КМУ «Питання ведення трудових книжок». Відповідно до проєкту визнається такою, що втратила чинність, постанова КМУ від 27.04.1993 р. № 301 «Про трудові книжки працівників». Натомість пропонується затвердити новий Порядок ведення трудових книжок працівників та зразки бланків трудової книжки і вкладиша до них. Оформлені до набрання чинності цієї постанови трудові книжки можуть використовуватися до заповнення в них усіх сторінок відповідних розділів.

Також установлюється відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок керівників підприємства, установи, організації, представництва іноземного суб’єкта господарювання, міжнародних організацій, представництв міжнародних організацій в Україні, іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, виконавців проєктів міжнародної технічної допомоги.

У разі ухвалення ця постанова набере чинності із дня, що настає за днем її опублікування.

Також оприлюднено проєкт розпорядження КМУ «Про скасування наказу Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 р. № 58».

Зміни до Порядку обчислення середньої заробітної плати

Мінекономіки розробило проєкт змін до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.1995 №100. На сайті Федерації профспілок зʼявився відповідний проєкт постанови КМУ. Але зміни стосуватимуться лише працівників бюджетних установ. А саме зміни внесено до п. 7 Порядку №100, яким передбачено механізм обчислення середньої зарплати для оплати часу відпусток та компенсації за невикористані відпустки.

З метою економії бюджетних коштів та для коректного розрахунку середньої зарплати окремим категоріям працівників для оплати часу відпусток і компенсації за невикористані відпустки, право на які набуто більш як за два попередні робочі роки, що передують поточному робочому рокові, пропонується застосувати понижуючі коефіцієнти від 0,6 до 0,9 залежно від робочого року, що передує двом останнім робочим рокам.

Коли затвердять Перелік територій, на яких ведуться бойові дії

Це вже майже риторичне запитання… Воно досі не вирішено, незважаючи на те, що пройшло вже більш як 8 місяців від початку широкомасштабної війни та постійно порушується як бізнесом, так і Радою бізнес-омбудсмена.

Нагадаємо, що проблема полягає в тому, що без такого переліку суб’єкти господарювання не можуть скористатися низкою податкових пільг. Зокрема, на період воєнного стану і протягом певного часу після його завершення платники можуть бути тимчасово звільнені від нарахування податків на нерухоме майно, землю та екологічного податку. Проте ці норми Податкового кодексу застосовуються до підприємств, розміщених на територіях, на яких ведуться або велися раніше бойові дії, та/або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф. Платники з таких територій мають право частково відкоригувати раніше нараховані суми та в поточному році платити менше податків до бюджету. Можливо, саме в цьому і полягає причина затримки. Виходить, що цими нормами скористатися неможливо, хоча їх і прийняли для підтримки бізнесу. Про це постійно говорять фахівці та наполягають на його прийнятті.

До речі, РБО зверталася до Прем’єр-міністра України, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій та Міністерства фінансів як до відповідальних за розробку проєкту переліку територій та встановила, що навесні підготовкою проєкту переліку територій мало займатися Міністерство оборони, а на початку осені – Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій. На разі ж питання колективно опрацьовують Міністерство оборони, Міністерство внутрішних справ, Міністерство фінансів та Міністерство розвитку громад та територій.

Тобто виходить, як у прислів’ї «Де багато няньок, там дитя без ока». Але більш схоже на свідоме ігнорування норм закону.

Звернення до Прем’єр-міністра України для врегулювання ситуації повторно було надіслано в жовтні 2022 року. Тож продовжуємо очікувати перелік і в листопаді.

«Фінансовий Рамштайн» для України

І наостанок – про гарні новини. Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль заявив про початок роботи над створенням так званого «Фінансового Рамштайну» для України. До нього мають увійти ті країни, які на разі реально підтримують нашу державу фінансами. Ідеться про країни G7, Євросоюз, США та міжнародні фінансові організації – МВФ, Світовий Банк, ЄІБ, ЄБРР. Також є сподівання, що долучитися Організація економічного співробітництва та розвитку як організація, яка стояла біля витоків реалізації плану Маршалла. На практиці «Фінансовий Рамштайн» – це міжнародна фінансова координаційна платформа.

На разі експерти та науковці обговорюють пріоритетність відновлення України. Природні і науково обґрунтовані пріоритети – це відновлення лікарень, інфраструктури. Також ідеться про транспортну інфраструктуру та відновлення житла для людей, соціальних будівель, щоб люди могли пережити зиму й відчувати себе захищеними у своїх домівках. Наступний пріоритет – це повне відновлення житлової соціальної спроможності в Україні. Тобто всі пріоритети будуть покладені на папір, будуть відповідні наукові підсумкові висновки, які ляжуть в основу плану відновлення, який готує величезна група експертів для України.

«Безумовно, ми не можемо затвердити цей план до завершення воєнних дій, але підготувати його треба заздалегідь, щоб потім, зокрема після завершення війни і здобуття нашої перемоги не витрачати роки на підготовку такого плану», – уточнив Прем’єр-міністр.

Звісно, кожен бухгалтер має бути в курсі подій як соціального, так і економічного життя країни. Але не варто забувати і про поточні обов’язки. Нагадуємо, що в листопаді закінчуються строки подання звітності за ІІІ кв. 2022 року, тому вам у пригоді можуть стати публікації:

А ми, як завжди, будемо тримати вас у курсі подій та допомагати у щоденній роботі своїми консультаціями, спецпроєктами та вебінарами.

Зокрема, читайте в листопаді про:

  • нову практику та застосування причини блокування ПН на послуги;
  • списання пального за gps-навігатором;
  • штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН та РК;
  • порядок оскарження «помилок» у реквізитах чека;
  • відрядження медпрацівників: «воєнні» новації від МОЗ;
  • бухоблік спожитої електроенергії для визначення собівартості продукції, якщо підприємство використовує різні джерела електроенергії;
  • оренду, купівлю генератора: дозвільні документи, екоподаток;
  • особливості ліквідації та реорганізації під час воєнного стану;
  • виплати членам ФГ;
  • консервацію земель;
  • зберігання сільгосппродукції;
  • бухгалтерський та податковий облік установлення сонячних панелей на виробничу будівлю тощо.

А також ми вже готуємо:

  • спецвипуск «Будівництво та ремонт виробничих об’єктів»;
  • спецвипуск «Інвентаризація агропідприємств в умовах війни»;
  • спецпроєкт «Оренда нерухомості: облікові особливості та воєнні питання».

Дивіться в листопаді вебінари за темами:

  • Сільгоспземлі у період воєнного стану: актуальні питання права власності та оренди;
  • Особливості проведення інвентаризації-2022.

Можливо, ви пропустили:

Для того щоб ви вчасно розпланували свою роботу та нічого не забули, Uteka нагадує строки звітування та сплати податків у найкориснішій шпаргалці – Календар бухгалтера на місяць. 

Календар бухгалтера на листопад 2022 року

Усе буде Україна!

З повагою
Олена Ткаченко,
шеф-редакторка ГК Баланс, електронного порталу uteka.ua

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали