Інвентаризація нематеріальних активів, як будь-який бізнес-процес, складається з етапів: перевірки фактичної наявності об’єктів нематеріальних активів, їх стану тощо. Із статті ви дізнаєтесь, як діяти членам інвентаризаційної комісії, матеріально відповідальній особі, бухгалтерії підприємства на кожному етапі.
Активи, що належать до нематеріальних активів (далі – НА), наведено в п. 5 НП(С)БО 8 (див. табл. 1).
№ |
Визначальні ознаки |
Характеристика |
1 |
2 |
3 |
1 |
Об’єкт інвентаризації |
Нематеріальний актив. Об’єкт НА – немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований. НП(С)БО 8 виділяє такі групи НА: – права користування природними ресурсами; – права користування майном (у т. ч. і земельною ділянкою); – права на комерційні позначення, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті; – права на об’єкти промислової власності, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті; – авторське право та суміжні з ним права, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті; – інші НА (право на провадження діяльності та ін.) |
2 |
Строк корисного використання |
При визначенні строку корисного використання об’єкта слід ураховувати: – строк корисного використання подібних активів; – передбачуваний моральний знос (наприклад, для НА, що швидко застарівають, установлюється коротший строк корисного використання); – правові або інші подібні обмеження щодо строку корисного використання; – очікуваний спосіб використання НА; – залежність строку корисного використання НА від строку корисного використання інших активів підприємства. Також для нарахування амортизації у бухобліку підприємство може застосовувати строки корисного використання, установлені пп. 138.3.4 Податкового кодексу (далі – ПК). Зверніть увагу! НА з невизначеним строком корисного використання амортизації не підлягають |
3 |
Умови визнання активом |
Щоб об’єкт був визнаний НА, повинні бути дотримані такі умови: – об’єкт не має матеріальної форми; – об’єкт може бути ідентифікований; – від використання об’єкта очікується одержання економічної вигоди; – вартість об’єкта можна достовірно визначити. Не можуть бути визнані НА витрати: – на дослідження; – підготовку та перепідготовку кадрів; – рекламу та просування продукції на ринку; – створення, реорганізацію та переміщення підприємства або його частини; – підвищення ділової репутації підприємства, вартість видань та витрати на створення торгових марок (товарних знаків). Ці витрати відображаються у звітному періоді, в якому їх було здійснено |
Інвентаризацію проводить спеціально створена на підприємстві інвентаризаційна комісія у присутності матеріально відповідальної особи (див. табл. 2).
Що треба зробити |
Відповідальний |
1 |
2 |
Підготовчий етап |
|
Перевірити (пп. 1.1 розд. ІІІ Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879, далі – Положення № 879): – наявність та стан технічних паспортів, іншої техдокументації; – наявність документів на НА, який передано чи взято підприємством в оренду, на зберігання, у тимчасове користування. До таких належать акти приймання-передачі, договори оренди, інвентарні картки на об’єкти. Якщо виявлено розбіжності та неточності у бухобліку чи техдокументації, вносять відповідні виправлення та уточнення |
Бухгалтерія, структурні підрозділи підприємства, в яких зберігається техдокументація на НА |
Перевірити наявність та правильність оформлення регістрів аналітичного обліку, зокрема типових форм*: – № НА-1 «Акт введення в господарський оборот об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів» – № НА-2 «Інвентарна картка обліку об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів»; – № НА-3 «Акт вибуття (ліквідації) об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів» |
Бухгалтерія |
Інвентаризація нематеріальних активів |
|
Оформити письмово розписки, які підтверджують: – здачу в бухгалтерію всіх прибуткових і видаткових документів на об’єкти НА; – оприбуткування прийнятих НА; – списання вибулих НА |
Матеріально відповідальна особа, інвентаризаційні комісії |
Встановити фактичну наявність НА та оцінити: – придатність НА до експлуатації (умови експлуатації, технічний стан); – реальність вартості |
Інвентаризаційна комісія в присутності матеріально відповідальної особи |
Заповнити інвентаризаційний опис |
|
Підбиття підсумків |
|
Перевірити описи та проставити кількісні та цінові показники за даними бухгалтерського обліку |
Бухгалтерія |
Задокументувати результати інвентаризації: – при виявленні нестач або надлишків скласти звіряльну відомість результатів інвентаризації НА |
|
– оформити протокол засідання інвентаризаційної комісії |
Інвентаризаційна комісія |
Затвердити протокол |
Керівник підприємства |
На підставі звіряльної відомості та протоколу засідання інвентаризаційної комісії відобразити інвентаризаційні різниці в обліку підприємства |
Бухгалтерія |
* Типові форми обліку НА затверджені наказом Мінфіну від 22.11.2004 № 732 (далі – Наказ № 732) та є чинними. Але підприємство може застосовувати і самостійно розроблені форми. |
У ході проведення інвентаризації складаються:
Важливо: інвентаризаційні документи оформлюються не менше ніж у двох примірниках з дотриманням вимог, установлених Положенням, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88, для первинних документів (п. 14, 21 розд. ІІ Положення № 879). |
Документи інвентаризації можуть бути заповнені як від руки, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації.
При заповненні інвентаризаційних описів необхідно дотримуватись вимог, установлених п. 1 розд. III Положення № 879:
Розглянемо документальне оформлення результатів інвентаризації НА на числових прикладах.
Приклад 1
На підприємстві станом на 01.11.2025 проведено інвентаризацію НА, зокрема комп’ютерної програми складського обліку «Склад-2». Первісна вартість програми – 25 000 грн, сума амортизації – 2 083 грн.
За підсумками інвентаризації складено інвентаризаційний опис типової форми № НА-4 (див. зразок 1).
<...> Інвентаризаційний опис об’єктів права інтелектуальної власності Розписка До початку проведення інвентаризації всі прибуткові та видаткові документи на об’єкти права інтелектуальної власності передані бухгалтерській службі і всі об’єкти права інтелектуальної власності, одержані мною для використання і зберігання, оприбутковані, а ті, що вибули (ліквідовані), списані.
Комісія, яка створена на підставі наказу (розпорядження) від «03» січня 2025 р. № 3, перевірила наявність об’єктів права інтелектуальної власності станом на«31» жовтня 2025 р. Інвентаризація розпочата: «06» листопада 2025 р. Інвентаризація закінчена: «06» листопада 2025 р. При інвентаризації встановлено:
Всі об’єкти права інтелектуальної власності в інвентаризаційному описі № 7 комісією перевірені в моїй присутності та внесені в опис, у зв’язку з чим претензій до інвентаризаційної комісії не маю. Об’єкти права інтелектуальної власності, перераховані в описі, знаходяться на моєму відповідальному зберіганні.
|
Приклад 2
У ході інвентаризації, проведеної на підприємстві станом на 01.11.2025, було виявлено, що:
Приклад заповнення Звіряльної відомості за типовою формою, затвердженою Наказом № 572, див. у зразку 2.
Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів «10» листопада 2025 р. На підставі розпорядчого документа від «31» жовтня 2025 р. № 35/І проведено інвентаризацію фактичної наявності необоротних активів, за результатами якої встановлено:
<...>
|
Розглянемо в табл. 3, як відображаються у бухгалтерському та податковому обліку результати інвентаризації НА.
Відображення в обліку надлишків |
Відображення в обліку нестач |
1 |
2 |
У бухобліку надлишки НА відображаються аналогічно відображенню надлишків об’єктів основних засобів залежно від причини їх виникнення. Так, якщо на надлишки НА, виявлені під час інвентаризації: – є документи, що підтверджують їх отримання, такі активи зараховуються на баланс проведеннями Дт 154 – Кт 63 (якщо воно не було зроблено в момент отримання НА) та Дт 12 – Кт 154. Первісна вартість НА визначається відповідно до НП(С)БО 8; – немає документів, що підтверджують право власності підприємства на такі активи, тоді в обліку робиться запис Дт 12 – Кт 746 (п. 7.4 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 16.11.2009 № 1327, далі – Методрекомендації № 1327). Такі активи оцінюються за справедливою вартістю у сумі їх можливого продажу чи сплати зобов’язань (п. 13 НП(С)БО 8, п. 4 НП(С)БО 19). Проте визначити їхню справедливу вартість можна лише за умови, що по конкретному об’єкту НА існує активний ринок (п. 4 НП(С)БО 8). Якщо визначити вартість НА на активному ринку важко, тоді можна скористатися послугами професійного оцінювача. Зауважимо, що якщо за результатами інвентаризації оприбутковуються НА, які створені за рахунок цільового фінансування або належать державі, то в обліку робиться запис Дт 12 – Кт 69 (п. 7.4 Методрекомендацій № 1327). Якщо на підставі наявних підтвердних документів можна визначити дату отримання НА, тоді донарахування амортизації відображається так: – за попередній звітний період: Дт 44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)» – Кт 133. У разі безоплатного одержання НА нарахування амортизації відображається додатковим записом Дт 424 «Безоплатно одержані необоротні активи»– Кт 44; – за поточний звітний період: Дт 91–94 (залежно від напряму використання НА) – Кт 133. Якщо НА одержано безоплатно, при нарахуванні амортизації робиться додатковий запис Дт 424 – Кт 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів». Відображення в обліку з податку на прибуток і ПДВ здійснюється так само, як і при обліку надлишків основних засобів |
Якщо під час інвентаризації НА виявлено нестачі, об’єкт НА підлягає списанню такими проведеннями: Дт 976 «Списання необоротних активів» – Кт 12 «Нематеріальні активи» (у сумі залишкової вартості); Дт 133 – Кт 12 у сумі нарахованої амортизації. В обліку з податку на прибуток платники податків, які здійснюють коригування фінрезультату, у разі списання відсутнього об’єкта НА мають відкоригувати фінрезультат до оподаткування згідно з п. 138.1, 138.2 ПК. Оприбуткування неврахованих НА, виявлених у результаті інвентаризації, ведеться за правилами бухобліку. Оскільки ліквідований НА більше не використовується у господарській діяльності платника, нараховуються податкові зобов’язання з ПДВ виходячи із залишкової вартості НА на початок звітного періоду, в якому здійснюється його списання (п. 189.1, 198.5 ПК). Майте на увазі! Податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПК при ліквідації НА нараховуються, тільки якщо при придбанні такого НА суми ПДВ підлягали включенню до складу податкового кредиту покупця. Якщо НА придбавався, наприклад, у неплатника ПДВ чи немає податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН, тобто немає підстав для відображення податкового кредиту, тоді податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПК при ліквідації такого НА не нараховуються |