Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Інвентаризація нематеріальних активів

18.08.2025

Інвентаризація нематеріальних активів, як будь-який бізнес-процес, складається з етапів: перевірки фактичної наявності об’єктів нематеріальних активів, їх стану тощо. Із статті ви дізнаєтесь, як діяти членам інвентаризаційної комісії, матеріально відповідальній особі, бухгалтерії підприємства на кожному етапі.


Що інвентаризуємо?

Активи, що належать до нематеріальних активів (далі – НА), наведено в п. 5 НП(С)БО 8 (див. табл. 1).

Таблиця 1. Характеристика нематеріальних активів


з/п

Визначальні ознаки

Характеристика

1

2

3

1

Об’єкт інвентаризації

Нематеріальний актив.

Об’єкт НА – немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований.

НП(С)БО 8 виділяє такі групи НА:

– права користування природними ресурсами;

– права користування майном (у т. ч. і земельною ділянкою);

– права на комерційні позначення, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;

– права на об’єкти промислової власності, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;

– авторське право та суміжні з ним права, крім тих, витрати на придбання яких визнаються роялті;

– інші НА (право на провадження діяльності та ін.)

2

Строк корисного використання

При визначенні строку корисного використання об’єкта слід ураховувати:

– строк корисного використання подібних активів;

– передбачуваний моральний знос (наприклад, для НА, що швидко застарівають, установлюється коротший строк корисного використання);

– правові або інші подібні обмеження щодо строку корисного використання;

– очікуваний спосіб використання НА;

– залежність строку корисного використання НА від строку корисного використання інших активів підприємства.

Також для нарахування амортизації у бухобліку підприємство може застосовувати строки корисного використання, установлені пп. 138.3.4 Податкового кодексу (далі – ПК).

Зверніть увагу! НА з невизначеним строком корисного використання амортизації не підлягають

3

Умови визнання активом

Щоб об’єкт був визнаний НА, повинні бути дотримані такі умови:

– об’єкт не має матеріальної форми;

– об’єкт може бути ідентифікований;

– від використання об’єкта очікується одержання економічної вигоди;

– вартість об’єкта можна достовірно визначити.

Не можуть бути визнані НА витрати:

– на дослідження;

– підготовку та перепідготовку кадрів;

– рекламу та просування продукції на ринку;

– створення, реорганізацію та переміщення підприємства або його частини;

– підвищення ділової репутації підприємства, вартість видань та витрати на створення торгових марок (товарних знаків).

Ці витрати відображаються у звітному періоді, в якому їх було здійснено

Пам’ятка з проведення інвентаризації

Інвентаризацію проводить спеціально створена на підприємстві інвентаризаційна комісія у присутності матеріально відповідальної особи (див. табл. 2).

Таблиця 2. Особливості процесу інвентаризації нематеріальних активів

Що треба зробити

Відповідальний

1

2

Підготовчий етап

Перевірити (пп. 1.1 розд. ІІІ Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879, далі – Положення № 879):

– наявність та стан технічних паспортів, іншої техдокументації;

– наявність документів на НА, який передано чи взято підприємством в оренду, на зберігання, у тимчасове користування. До таких належать акти приймання-передачі, договори оренди, інвентарні картки на об’єкти.

Якщо виявлено розбіжності та неточності у бухобліку чи техдокументації, вносять відповідні виправлення та уточнення

Бухгалтерія, структурні підрозділи підприємства, в яких зберігається техдокументація на НА

Перевірити наявність та правильність оформлення регістрів аналітичного обліку, зокрема типових форм*:

№ НА-1 «Акт введення в господарський оборот об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів»

№ НА-2 «Інвентарна картка обліку об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів»;

№ НА-3 «Акт вибуття (ліквідації) об’єкта права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів»

Бухгалтерія

Інвентаризація нематеріальних активів

Оформити письмово розписки, які підтверджують:

– здачу в бухгалтерію всіх прибуткових і видаткових документів на об’єкти НА;

– оприбуткування прийнятих НА;

– списання вибулих НА

Матеріально відповідальна особа, інвентаризаційні комісії

Встановити фактичну наявність НА та оцінити:

– придатність НА до експлуатації (умови експлуатації, технічний стан);

– реальність вартості

Інвентаризаційна комісія в присутності матеріально відповідальної особи

Заповнити інвентаризаційний опис

Підбиття підсумків

Перевірити описи та проставити кількісні та цінові показники за даними бухгалтерського обліку

Бухгалтерія

Задокументувати результати інвентаризації:

– при виявленні нестач або надлишків скласти звіряльну відомість результатів інвентаризації НА

– оформити протокол засідання інвентаризаційної комісії

Інвентаризаційна комісія

Затвердити протокол

Керівник підприємства

На підставі звіряльної відомості та протоколу засідання інвентаризаційної комісії відобразити інвентаризаційні різниці в обліку підприємства

Бухгалтерія

* Типові форми обліку НА затверджені наказом Мінфіну від 22.11.2004 № 732 (далі – Наказ № 732) та є чинними. Але підприємство може застосовувати і самостійно розроблені форми.

Документальний супровід

У ході проведення інвентаризації складаються:

Важливо: інвентаризаційні документи оформлюються не менше ніж у двох примірниках з дотриманням вимог, установлених Положенням, затвердженим наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88, для первинних документів (п. 14, 21 розд. ІІ Положення № 879).

Документи інвентаризації можуть бути заповнені як від руки, так і за допомогою електронних засобів обробки інформації.

При заповненні інвентаризаційних описів необхідно дотримуватись вимог, установлених п. 1 розд. III Положення № 879:

  1. Нематеріальні активи вносяться до опису за найменуваннями відповідно до основного призначення об’єкта, із зазначенням інвентарного номера, виробника, заводського номера (за наявності), року випуску, первісної (переоціненої) вартості, суми зносу, строку корисного використання та інших даних. Під час інвентаризації машин, обладнання та транспортних засобів перевіряють також заводські номери кузова, двигуна шасі та ін.
  2. Якщо виявлено об’єкти НА, які не значаться в обліку, а також об’єкти, про які немає даних, до опису вносяться відсутні відомості про такі об’єкти. Оцінка виявлених об’єктів провадиться за справедливою вартістю.

Розглянемо документальне оформлення результатів інвентаризації НА на числових прикладах.

Приклад 1

На підприємстві станом на 01.11.2025 проведено інвентаризацію НА, зокрема комп’ютерної програми складського обліку «Склад-2». Первісна вартість програми – 25 000 грн, сума амортизації – 2 083 грн.

За підсумками інвентаризації складено інвентаризаційний опис типової форми № НА-4 (див. зразок 1).

Зразок 1. Інвентаризаційний опис об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів

<...>

Інвентаризаційний опис об’єктів права інтелектуальної власності
у складі нематеріальних активів № 7

Розписка

До початку проведення інвентаризації всі прибуткові та видаткові документи на об’єкти права інтелектуальної власності передані бухгалтерській службі і всі об’єкти права інтелектуальної власності, одержані мною для використання і зберігання, оприбутковані, а ті, що вибули (ліквідовані), списані.

Особа, відповідальна за використання об’єкта права інтелектуальної власності

Завідувач складу
(посада)

Орел
(підпис)

Ольга ОРЕЛ
(ім’я, по батькові, прізвище)

Комісія, яка створена на підставі наказу (розпорядження) від «03» січня 2025 р. № 3, перевірила наявність об’єктів права інтелектуальної власності станом на«31» жовтня 2025 р.

Інвентаризація розпочата: «06» листопада 2025 р.

Інвентаризація закінчена: «06» листопада 2025 р.

При інвентаризації встановлено:


з/п

Назва об’єкта права інтелектуальної власності

Характеристика, призначення

Дата придбання

Первісна вартість, грн

1

2

3

4

5

1

Комп’ютерна програма «Склад-2»

Комп’ютерна програма для автоматизації обліку складських операцій

08.05.2023

25 000,00

Строк корисного використання

Фактична наявність, кількість

За даними бухгалтерського обліку

Кількість

Вартість, грн

Сума накопиченої амортизації, грн

6

7

8

9

10

5 років

1

1

25 000,00

2 083,00

 

Голова комісії

головний інженер
(посада)

Сокіл
(підпис)

Тарас СОКІЛ
(ім’я, по батькові, прізвище)

Члени комісії

бухгалтер
(посада)

Згоник
(підпис)

Ірина ЗГОНИК
(ім’я, по батькові, прізвище)

Всі об’єкти права інтелектуальної власності в інвентаризаційному описі № 7 комісією перевірені в моїй присутності та внесені в опис, у зв’язку з чим претензій до інвентаризаційної комісії не маю. Об’єкти права інтелектуальної власності, перераховані в описі, знаходяться на моєму відповідальному зберіганні.

Особа, відповідальна за використання
об’єкта права інтелектуальної власності

«06» листопада 2025 р.

Орел
(підпис)

Тарас СОКІЛ
(ім’я, по батькові, прізвище)

Вказані в описі дані перевірив «06» листопада 2025 р.    

 

Головний бухгалтер
(посада)

Шевчук
(підпис)

Сергій ШЕВЧУК
(ім’я, по батькові, прізвище)

Приклад 2

У ході інвентаризації, проведеної на підприємстві станом на 01.11.2025, було виявлено, що:

  • на балансі підприємства не обліковувалося авторське право на відеоролик із рекламною інформацією, придбаний підприємством у травні 2019 року у неплатника ПДВ за 13 000 грн. Авторські права не були відображені в обліку підприємства через відсутність первинних документів. На дату проведення інвентаризації всі необхідні документи вже отримано;
  • комп’ютерна програма з обробки даних, придбана підприємством за первісною вартістю 32 000 грн, непридатна до використання та відновленню не підлягає. Сума нарахованої амортизації становила 27 000 грн. У ході розслідування було встановлено винну в псуванні програми особу. Завдані підприємству збитки буде відшкодовано у розмірі залишкової вартості об’єкта НА. Під час придбання програми підприємство не відображало податкового кредиту.

Приклад заповнення Звіряльної відомості за типовою формою, затвердженою Наказом № 572, див. у зразку 2.

Зразок 2. Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів

Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів
(основні засоби, нематеріальні активи, інші необоротні
матеріальні активи, капітальні інвестиції)

«10» листопада 2025 р.
(дата складання)

На підставі розпорядчого документа від «31» жовтня 2025 р. № 35/І проведено інвен­та­ризацію фактичної наявності необоротних активів, за результатами якої встановлено:


з/п

Найменування, стисла характеристика та призначення об’єктів

Рік випуску (будівництва) чи дата придбання (введення в експлуатацію)

Одиниця виміру

Матеріально відповідальна особа

1

2

3

4

5

1

Авторське право на відеоролик, призначений для використання в рекламі

2025

1

Кирпа І. С

2

Комп’ютерна програма для оброблення даних клієнтської бази

2023

1

Шинкар М. С.

Разом

Х

Х

Х

Номер

Результати інвентаризації

лишки

нестачі

інвентарний/номенклатурний

заводський

паспорта

кількість

сума

кількість

сума

6

7

8

9

10

11

12

3125

1

13 000,00

 

 

2150

 

 

1

5 000,00

Х

Х

Х

 

 

 

 

<...>

Бухгалтер

Шевчук
(підпис)

Сергій ШЕВЧУК
(ініціали, прізвище)

 

Голова комісії

головний інженер
(посада)

Сокіл
(підпис)

Тарас СОКІЛ
(ім’я, по батькові, прізвище)

Члени комісії:

бухгалтер
(посада)

Згоник
(підпис)

Ірина ЗГОНИК
(ім’я, по батькові, прізвище)

Відображення результатів інвентаризації

Розглянемо в табл. 3, як відображаються у бухгалтерському та податковому обліку результати інвентаризації НА.

Таблиця 3. Результати інвентаризації нематеріальних активів

Відображення в обліку надлишків

Відображення в обліку нестач

1

2

У бухобліку надлишки НА відображаються аналогічно відображенню надлишків об’єктів основних засобів залежно від причини їх виникнення.

Так, якщо на надлишки НА, виявлені під час інвентаризації:

є документи, що підтверджують їх отримання, такі активи зараховуються на баланс проведеннями Дт 154 – Кт 63 (якщо воно не було зроблено в момент отримання НА) та Дт 12 – Кт 154. Первісна вартість НА визначається відповідно до НП(С)БО 8;

немає документів, що підтверджують право власності підприємства на такі активи, тоді в обліку робиться запис Дт 12 – Кт 746 (п. 7.4 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 16.11.2009 № 1327, далі – Методрекомендації № 1327).

Такі активи оцінюються за справедливою вартістю у сумі їх можливого продажу чи сплати зобов’язань (п. 13 НП(С)БО 8, п. 4 НП(С)БО 19). Проте визначити їхню справедливу вартість можна лише за умови, що по конкретному об’єкту НА існує активний ринок (п. 4 НП(С)БО 8).

Якщо визначити вартість НА на активному ринку важко, тоді можна скористатися послугами професійного оцінювача. Зауважимо, що якщо за результатами інвентаризації оприбутковуються НА, які створені за рахунок цільового фінансування або належать державі, то в обліку робиться запис Дт 12 – Кт 69 (п. 7.4 Методрекомендацій № 1327).

Якщо на підставі наявних підтвердних документів можна визначити дату отримання НА, тоді донарахування амортизації відображається так:

– за попередній звітний період: Дт 44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)» – Кт 133. У разі безоплатного одержання НА нарахування амортизації відображається додатковим записом Дт 424 «Безоплатно одержані необоротні активи»– Кт 44;

– за поточний звітний період: Дт 91–94 (залежно від напряму використання НА) – Кт 133. Якщо НА одержано безоплатно, при нарахуванні амортизації робиться додатковий запис Дт 424 – Кт 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів».

Відображення в обліку з податку на прибуток і ПДВ здійснюється так само, як і при обліку надлишків основних засобів

Якщо під час інвентаризації НА виявлено нестачі, об’єкт НА підлягає списанню такими проведеннями: Дт 976 «Списання необоротних активів» – Кт 12 «Нематеріальні активи» (у сумі залишкової вартості); Дт 133 – Кт 12 у сумі нарахованої амортизації.

В обліку з податку на прибуток платники податків, які здійснюють коригування фінрезультату, у разі списання відсутнього об’єкта НА мають відкоригувати фінрезультат до оподаткування згідно з п. 138.1, 138.2 ПК.

Оприбуткування неврахованих НА, виявлених у результаті інвентаризації, ведеться за правилами бухобліку.

Оскільки ліквідований НА більше не використовується у господарській діяльності платника, нараховуються податкові зобов’язання з ПДВ виходячи із залишкової вартості НА на початок звітного періоду, в якому здійснюється його списання (п. 189.1, 198.5 ПК).

Майте на увазі! Податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПК при ліквідації НА нараховуються, тільки якщо при придбанні такого НА суми ПДВ підлягали включенню до складу податкового кредиту покупця.

Якщо НА придбавався, наприклад, у неплатника ПДВ чи немає податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН, тобто немає підстав для відображення податкового кредиту, тоді податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПК при ліквідації такого НА не нараховуються

Таблиця 1. Характеристика нематеріальних активів.doc
Завантажити
Таблиця 2. Особливості процесу інвентаризації нематеріальних активів.doc
Завантажити
Зразок 1. Інвентаризаційний опис об'єктів права інтелектуальної власності.doc
Завантажити
Зразок 2. Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів.doc
Завантажити
Таблиця 3. Результати інвентаризації нематеріальних активів.doc
Завантажити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
28.07.2025
Адвокатські послуги: як впливає статус надавача на податкові наслідки отримувача
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Судові витрати: правові та облікові питання» Адвокати, адвокатські об’єднання чи бюро мають особливий статус. Користуючись їхніми послугами, зокрема, для представництва в судах, отримання правової допомоги, суб’єктам господарюв...
28.07.2025
Як відобразити в обліку судові витрати?
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Судові витрати: правові та облікові питання» Судові спори – справа не дешева. При цьому витрати, пов’язані із судовими розглядами, несе як особа, яка звернулася до суду (позивач), так і особа, проти якої відкривається справа (в...
28.07.2025
Забезпечення під судові позови: визнання та оцінка в бухобліку
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Судові витрати: правові та облікові питання» Якщо двома словами, то резерв під судові витрати створюється для покриття можливих судових позовів. Тож інтерес до цього резерву має підприємство-відповідач, тобто порушник. Утім, і в теоретичні...
Популярне
25.06.2025
Стажист чи учень: у чому відмінність та як правильно назвати
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Практика та стажування на підприємстві» Деякі назви професійних робіт не відповідають усталеним, оскільки їх виконують особи без досвіду роботи (зокрема, які проходять стажування чи учнівство на підприємстві). Крім того, деякі назви посад ...
20.06.2025
Бібліотека Баланс № 12 «Резерви: формування, облік, оптимізація та податкові ризики»
Питання резервів – одне з найбільш недооцінених у бухгалтерському обліку. Останнім часом з огляду на прямий вплив на податкові наслідки та прискіпливу увагу податківців це питання набуло особливої актуальності. А свіжа судова практика підтверджує, що можна дорого заплатити за неформування рез...
25.06.2025
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Практика та стажування на підприємстві»
Питання, пов’язані із практикою та стажуванням учнів та студентів, є важливими не тільки для закладів освіти, де навчаються такі особи, але й для суб’єктів господарювання, у яких учні та студенти проходять практику та стажування. Ця тема має багато нюансів, про які ми розповідаємо в ць...
Нове
28.07.2025
Пільги зі сплати судового збору
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Судові витрати: правові та облікові питання» Судовий збір сплачується під час подання документів до суду. Усі знають, що до позовної заяви, апеляційної скарги слід додати документ, що підтверджує сплату судового збору. Проте певні категорі...
28.07.2025
Адвокатські послуги: як впливає статус надавача на податкові наслідки отримувача
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Судові витрати: правові та облікові питання» Адвокати, адвокатські об’єднання чи бюро мають особливий статус. Користуючись їхніми послугами, зокрема, для представництва в судах, отримання правової допомоги, суб’єктам господарюв...
28.07.2025
Як відобразити в обліку судові витрати?
Серія Бібліотека «Баланс» Спецтема «Судові витрати: правові та облікові питання» Судові спори – справа не дешева. При цьому витрати, пов’язані із судовими розглядами, несе як особа, яка звернулася до суду (позивач), так і особа, проти якої відкривається справа (в...
Кращі матеріали