Як подати заперечення до акта податкової перевірки
Для кого ця стаття: для сільгосппідприємств і фермерських господарств, не згодних із висновками перевірки, проведеної органом ДФС.
Із цієї статті ви дізнаєтеся: чому сільгосппідприємству необхідно подати заперечення до акта перевірки, як правильно скласти та подати заперечення.
Як сільгосппідприємство отримує від органу ДФС акт перевірки?
Існує два способи отримання акта перевірки сільгосппідприємством:
- акт безпосередньо вручається директору, бухгалтеру або іншій уповноваженій особі підприємства. У випадку незгоди з даними, викладеними в акті, його необхідно підписати із запереченнями при отриманні. При цьому свою незгоду з висновками перевірки можна відобразити такою фразою: «Із висновками акта не згодні. Заперечення до акта будуть подані протягом 5 робочих днів». А потім слід підготувати та подати органу ДФС обґрунтовані заперечення;
- акт надсилається рекомендованим листом із повідомленням про вручення на адресу сільгосппідприємства, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань. У цьому випадку сільгосппідприємство висловлює свою незгоду шляхом подання органу ДФС обґрунтованих письмових заперечень.
Навіщо подавати заперечення до акта перевірки?
Якщо за результатами перевірки (камеральної, документальної або фактичної) орган ДФС доходить висновку про порушення платником податкового та іншого законодавства, контроль над дотриманням якого віднесено до компетенції органів ДФС, то такі порушення відображаються в акті перевірки (п. 86.1 Податкового кодексу, далі – ПК). Саме акт перевірки є підставою для прийняття ДФС податкового повідомлення-рішення (далі – ППР), яким визначається сума грошового зобов'язання (податку та/або штрафу) (пп. 54.3.2, ст. 58 ПК).
На практиці більшість податкових перевірок закінчується донарахуванням сум податків або накладенням штрафів.
Свою незгоду з висновками перевіряючих сільгосппідприємство може викласти в запереченнях до акта перевірки (п. 86.7 ПК). Подання заперечень – це перший крок до захисту своїх прав і можливість досудового врегулювання розбіжностей між органом ДФС і сільгосппідприємством (наприклад, перевіряючі вважають, що платник порушив вимоги законодавства, а він наполягає на правомірності своїх дій).
Рекомендуємо в будь-якому разі подавати заперечення до акта податкової перевірки, адже, не витративши ні копійки, можна обійтися без донарахувань і штрафів. |
На практиці доводи можуть бути враховані податковою або залишені без уваги. Приймаючи ППР, податкова зобов'язана враховувати не тільки висновки акта перевірки, але й результати розгляду поданих платником податків заперечень до нього, а також додатково поданих їм документів, якщо такі були (п. 44.7, 86.8 ПК).
Наприклад, якщо подані платником доводи та додаткові документи підтверджують відсутність у його діях порушень законодавчих вимог, орган ДФС може не приймати ППР і не донараховувати грошове зобов'язання або прийняти ППР, донарахувавши грошове зобов'язання на меншу суму, ніж передбачалося спочатку.
І якщо все-таки орган ДФС залишив без уваги доводи платника і прийняв ППР, донарахувавши суму податку та/або штрафу, то подання заперечень до акта перевірки не було даремним витрачанням часу. Адже в разі адміністративного або судового оскарження платник зможе посилатися на доводи, викладені в запереченнях, або на документи, не взяті до уваги ДФС. Так, орган ДФС уже не зможе стверджувати, що не знав про ці доводи. Особливо це важливо при судовому оскарженні. Адже згідно із ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства (далі – КАС) платник податків зобов'язаний доводити наявність обставин, якими обґрунтовані вимоги про скасування ППР.
Чи обов'язково подавати додаткові документи?
На практиці найчастіше платники опиняються в ситуації, коли:
- в акті перевірки не відображено всі документи, фактично подані перевіряючим при перевірці. Тобто орган ДФС указує на порушення податкового та іншого законодавства, посилаючись на відсутність таких документів. Подання заперечень разом із документами, що, на думку фіскалів, відсутні, підтвердить факт їх наявності в сільгосппідприємства та факт їх подання;
- при перевірці платник дійсно не подав податковій окремі документи, у результаті чого вона дійшла висновку про порушення тієї або іншої норми законодавства. Наприклад, деякі документи були втрачені та відновлені вже після закінчення перевірки. Подаючи заперечення разом із додатковими документами, платник отримує шанс довести відсутність порушень.
Який строк установлено для подання заперечень?
Платник має право подати заперечення протягом 5 робочих днів із дня, що настає за днем отримання акта перевірки (п. 86.7 ПК).
Наприклад, підприємство отримало акт перевірки 25.06.18 р. Отже, відлік 5-денного строку починається з 26.06.18 р., а заперечення можуть бути подані по 04.07.18 р. включно (при розрахунку 5-денного строку враховуються робочі дні – 26.06.18 р., 27.06.18 р., 02.07.18 р., 03.07.18 р., 04.07.18 р. включно і не враховуються вихідні дні – 28.06.18 р., 29.06.18 р., 30.06.18 р., 01.07.18 р.).
Як скласти заперечення?
Форма заперечень до акта перевірки законодавчо не встановлена. Тому сільгосппідприємство може складати такі заперечення в довільній формі або скористатися запропонованим нами варіантом (див. зразок у кінці консультації, доступний для скачування на сайті компанії в анонсі цього випуску).
ЗРАЗОК Головне управління ДФС Заперечення до акта перевірки
|
Виходячи із практики, в запереченнях необхідно вказати:
- найменування податкового органу, якому подаються заперечення;
- повне найменування, адресу місцезнаходження та контактний номер телефону платника;
- реквізити (дату та номер) акта перевірки;
- порушення, зазначені в акті, які вважаються помилковими;
- обґрунтування правомірності позиції платника (посилання на норми законодавства та підтвердні документи);
- намір брати участь у розгляді заперечень (при бажанні).
Заперечення подаються податковому органу, який проводив перевірку. Заперечення можна подати безпосередньо до канцелярії, отримавши на другому примірнику відмітку про отримання, або направити цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Чи зобов'язаний фіскальний орган повідомляти про дату розгляду заперечень?
Так, зобов'язаний, але тільки якщо сільгосппідприємство виявило бажання взяти участь у розгляді заперечень. Тоді фіскальний орган зобов'язаний направити йому повідомлення про місце та час проведення такого розгляду не пізніше наступного робочого дня із дня отримання заперечень, але не пізніше ніж за 4 робочих дні до дня їх розгляду (п. 86.7 ПК).
Як правило, податкова повідомляє по телефону, причому далеко не завжди заздалегідь.
У який строк податкова зобов'язана розглянути заперечення?
Заперечення повинні бути розглянуті протягом 7 робочих днів, що настають за днем їх отримання (п. 86.7 ПК). Тобто якщо податкова отримала заперечення 04.07.18 р., то відлік 7-денного строку починається з 05.07.18 р., а відповідь повинна бути вручена або направлена платнику в строк по 13.07.18 р. включно (при розрахунку строку враховуються робочі дні – 05.07.18 р., 06.07.18 р., 09.07.18 р., 10.07.18 р., 11.07.18 р. і не враховуються вихідні дні – 07.07.18 р. і 08.07.18 р.).
Висновки
Якщо за результатами перевірки податковий орган доходить висновку про порушення платником податкового та іншого законодавство, то такі порушення відображаються в акті перевірки. У подальшому акт є підставою для прийняття ППР, яким визначається сума грошового зобов'язання платника. У разі незгоди з висновками перевіряючих сільгосппідприємство може подати заперечення до акта перевірки. Подання заперечень – це перший крок до захисту своїх прав і можливість досудового врегулювання розбіжностей між фіскальним органом і платником.
Коментарі до матеріалу