Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

Бухгалтерський облік у неприбуткових організаціях

23.01.2017 86359 0 12

Як і всі юридичні особи, неприбуткові організації ведуть бухгалтерський облік і складають фінансову звітність згідно з вимогами Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі – Закон № 996) і стандартами бухобліку (п. 1 ст. 2 Закону № 996). При цьому неприбуткові організації за власним рішенням можуть застосовувати як спрощений План рахунків бухгалтерського обліку, затверджений наказом Мінфіну від 19.04.01 р. № 186, так і звичайний План рахунків, затверджений наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291.

Розглянемо особливості бухобліку у неприбуткових організацій, обумовлені специфікою їх діяльності.

Доходи

Порядок визнання і відображення доходів регламентовано П(С)БО 15. Як випливає з п. 7 цього стандарту, доходи можуть бути отримані у вигляді виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інших операційних, фінансових та інших доходів.

Водночас слід брати до уваги характер надходжень. Завважимо, що всі профільні закони обов'язково містять статтю, у якій названі джерела надходження доходів. Зберемо такі можливі джерела в чотири групи.

Група 1. Цільове фінансування. Це кошти, отримані неприбутковою організацією на фінансування конкретних програм або заходів, а також для покриття її планових витрат. Це може бути благодійна (гуманітарна) допомога, цільова фінансова допомога, субсидії, дотації, членські, цільові внески тощо.

У бухобліку цільове фінансування відображають при його отриманні на рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» або на рахунку 47 «Забезпечення майбутніх витрат і платежів» – якщо використовується спрощений План рахунків (п. 2 Наказу № 186). Цільове фінансування не визнають доходом до тих пір, поки немає підтвердження, що воно буде отримане і підприємство виконає умови такого фінансування (п. 16 П(С)БО 15).

Якщо цільове фінансування було спрямоване:

на придбання оборотних активів або інші цілі, не пов'язані з капітальними вкладеннями, – то у цьому випадку доходи визнають протягом тих періодів, у яких були здійснені витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування (п. 17 П(С)БО 15) (див. операцію 1 у прикладі 1);

на фінансування капітальних інвестицій – тоді доходи визнають протягом строку корисного використання придбаних об'єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів) – пропорційно сумі нарахованої амортизації таких об'єктів (п. 18 П(С)БО 15). Завважимо, що безоплатно отримані запаси та ОЗ зараховуються на баланс підприємства за справедливою вартістю на дату отримання з урахуванням витрат, пов'язаних з отриманням такого об'єк­та (п. 8, 10 П(С)БО 7; п. 9, п. 12 П(С)БО 9). При цьому на величину справедливої вартості «безплатних» ОЗ збільшується сальдо субрахунка 424 «Додатковий капітал» (п. 13 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561). Вартість таких ОЗ амортизується в загальному порядку, причому одночасно з нарахуванням амортизації зменшується залишок на субрахунку 424 і визнається дохід за субрахунком 745 «Дохід від безплатно отриманих активів» (див. операцію 2 у прикладі 1);

на компенсацію здійснених витрат – таке цільове фінансування визнають дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу (п. 19 П(С)БО 15) (див. операцію 3 у прикладі 1).

Група 2. Нецільове фінансування. Це кошти (майно), які отримані без конкретно встановлених умов їх витрачання (безоплатно отримані кошти, послуги або ТМЦ). Отримане нецільове фінансування визнають дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу (п. 19 П(С)БО 15). Фактично облік аналогічний обліку безоплатно отриманих коштів або ТМЦ (див. операцію 5 у прикладі 1).

Група 3. Пасивні доходи. Це проценти, дивіденди, страхові виплати і відшкодування, роялті. Проценти визнають доходами в тих звітних періодах, до яких вони належать. Роялті визнають доходами за принципом нарахування згідно з економічним змістом відповідної угоди. Дивіденди відображають у складі доходів у періоді прийняття рішення про їх виплату (п. 20
П(С)БО 15) (див. операцію 6 у прикладі 1).

Група 4. Інші доходи. Це доходи від продажу товарів (послуг), що пропагують ідеї організації, для захисту яких вона була створена; від здачі майна в оренду, від продажу залишків запасів, основних засобів, інвалюти, від курсових різниць тощо. Дохід визнають у разі збільшення активу або зменшення зобов'язання, які приводять до зростання власного капіталу, за умови, що дохід може бути достовірно оцінений (п. 5 П(С)БО 15). Передоплати й аванси не вважаються доходом (див. операції 4 та 7 у прикладі 1).

Витрати

Порядок визнання і відображення витрат регламентований П(С)БО 16. Ніяких особливостей для неприбуткових організацій цей стандарт не містить.

Загальні правила обліку витрат такі (п. 5–8 П(С)БО 16):

витрати відображаються одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов'язань;

витратами звітного періоду визнається таке збільшення активів або зменшення зобов'язань, яке приводить до зменшення власного капіталу, за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені;

витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони були здійснені;

витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються в періоді їх здійснення. Нагадаємо, що при отриманні та освоєнні коштів цільового фінансування неприбуткові організації повинні орієнтуватися на норми п. 17–18 П(С)БО 15 і визнавати доходи «під витрати»;

якщо актив забезпечує отримання економічних вигід протягом декількох звітних періодів, то витрати визнаються шляхом систематичного розподілу його вартості (наприклад, у вигляді амортизації) між такими звітними періодами.

Усі витрати неприбуткової організації класифікуються залежно від характеру операцій і видів діяльності.

Кошторис

Кошторис – це основний документ, за допомогою якого неприбуткова організація контролює доходи і витрати, джерела їх надходження, напрямок використання і зв'язок зі статутною діяльністю. Зазвичай кошторис є переліком сум очікуваних доходів і запланованих витрат. При цьому доходи і витрати повинні бути збалансовані.

Чи обов'язково неприбутковій організації складати кошторис?

Вимога про обов'язкову наявність кошторису у неприбуткової організації міститься не в кожному профільному законі. Наприклад, про кошторис творчих спілок згадується у ст. 16 Закону від 07.10.97 р. № 554/97-ВР – його затверджує правління. Як випливає зі ст. 10 Закону від 29.11.01 р. № 2866-III, використання і розпорядження коштами ОСББ здійснюється відповідно до затвердженого кошторису (або на підставі окремих рішень загальних зборів співвласників). А ось у ст. 11 Закону № 4572 сказано тільки, що статут громадського об'єднання повинен містити відомості про джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна об'єднання.

Як правило, у статуті неприбуткової організації зазначається, що надходження коштів (доходи) та їх витрачання (витрати) на кожний рік (декілька років, квартал) визначаються кошторисом, який затверджується уповноваженим органом.

Приклад 1

Протягом 2016 року у неприбуткової організації (громадська екологічна організація, код ознаки неприбутковості за старим Реєстром – 0006, за новим Реєстром – 0032) були такі операції:

1) отримані та освоєні цільові кошти у вигляді членських внесків (на утримання та оренду офісу, оплату праці членів організації) у сумі 145 000 грн.;

2) отримані та освоєні цільові кошти (пожертвування юрособи) (на придбання дозиметра ДКГ-21 Ecotest CARD, який використовуватиметься громадською організацією) у сумі
9 000 грн.;

3) здійснені витрати на створення і роздрукування брошур і листівок екологічної спрямованості в сумі 20 000 грн. (спонсор компенсує ці витрати громадської організації);

4) проведений безплатний семінар на тему «Екологічна безпека в Україні» (укладений цивільно-правовий договір із лектором, здійснені витрати на оренду залу) – загальна сума витрат становить 30 000 грн.;

5) отримана нецільова фіндопомога від юрособи в сумі 100 000 грн.;

6) нараховані (отримані) проценти за депозитом у сумі 16 000 грн.;

7) нарахований (отриманий) дохід у сумі
10 000 грн. від здачі в суборенду тимчасово вільного приміщення організації.

Неприбуткова організація не є платником ПДВ.

Відображення цих господарських операцій у бухобліку покажемо в таблиці.

(грн.)


п/п

 

Зміст операції

 

Первинні
документи

 

Бухгалтерський облік

 

Дт

 

Кт

 

Сума

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

1

 

Отримано цільові кошти (членські внески)

 

Виписка банку, статут

 

311

 

48

 

145 000

 

Відображено витрати на оренду офісу

 

Договір оренди,
акт наданих послуг

 

92

 

631

 

50 000

 

Відображено суму ПДВ

 

Податкова накладна

 

92

 

631

 

10 000

 

Нараховано заробітну плату та ЄСВ працівникам неприбуткової організації

 

Відомість нарахування
заробітної плати

 

92

 

661, 651

 

85 000

 

Відображено дохід від цільового фінансування у розмірі здійснених витрат

 

Бухгалтерська
довідка

 

48

 

718

 

145 000

 

2

 

Отримано і визнано доходами майбутніх періодів цільове фінансування на придбання дозиметра

 

Виписка банку,
договір (лист)

 

311

 

48

 

9 000

 

48

 

69

 

9 000

 

Оплачено дозиметр

 

Виписка банку

 

631

 

311

 

9 000

 

Оприбутковано і введено в експлуатацію дозиметр

 

Накладна типової форми № М-11*, податкова
накладна, акт уведення
в експлуатацію
типової форми № ОЗ-1**

 

152

 

631

 

9 000

 

104

 

152

 

9 000

 

Нараховано знос (амортизацію) дозиметру (сума умовна)

 

Відомість
нарахування амортизації

 

92

 

131

 

777

 

Відображено доходи періоду (у сумі зносу)

 

Бухгалтерська довідка

 

69

 

745

 

777

 

3

 

Відображено витрати на створення і друкування «екологічних» брошур і листівок

 

Договір з друкарнею,
накладні типової форми
№ М-11*,
акт виконаних робіт

 

23

 

685, 631

 

20 000

 

Отримано компенсацію раніше здійснених витрат

 

Виписка банку,
договір (лист)

 

311

 

377

 

20 000

 

Визнано дохід від цільового фінансування
в сумі отриманої компенсації раніше здійснених витрат

 

Звіт,
бухгалтерська довідка

 

377

 

718

 

20 000

 

«Екологічні» брошури і листівки роздано волонтерами громадянам

 

949

 

23

 

20 000

 

4

 

Відображено витрати на проведення «екологічного» семінару

 

Договір оренди залу, акти виконаних робіт (з лектором) і наданих послуг

 

949

 

685

 

30 000

 

5

 

Отримано нецільову фіндопомогу

 

Виписка банку

 

311

 

718

 

100 000

 

6

 

Унесено кошти на депозит у банку

 

Виписка банку

 

313

 

311

 

100 000

 

Отримано проценти, що належать за договором

 

Договір, виписка банку

 

311

 

732

 

16 000

 

7

 

Передано орендареві приміщення за договором суборенди

 

Акт приймання-передачі

 

 

01

 

70 000

 

Нараховано орендну плату за звітний період

 

Договір, рахунок

 

377

 

713

 

10 000

 

8

 

Відображено фінансовий результат:

– доходи

Бухгалтерська
довідка

 


718, 745, 732, 713

 


791, 792, 793

 


291 777***

 

– витрати

 

791

 

92, 949

 

195 777***

 

* Затверджена наказом Мінстату від 21.06.96 р. № 193.

** Затверджена наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352.

*** Прибуток, отриманий неприбутковою організацією у звітному періоді, становить 96 000 грн. (291 777 грн. –
– 195 777 грн.). За рішенням керівного органу він буде спрямований на підвищення економічної обізнаності населення
і допомоги постраждалим у результаті подій, які призвели до значного погіршення екологічної ситуації в Україні.

 

 

 

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Комерція»

Найповніша бібліотека безпечних рішень з бухобліку, податків та права

4428 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали