Бухгалтерський облік у неприбуткових організаціях
Як і всі юридичні особи, неприбуткові організації ведуть бухгалтерський облік і складають фінансову звітність згідно з вимогами Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі – Закон № 996) і стандартами бухобліку (п. 1 ст. 2 Закону № 996). При цьому неприбуткові організації за власним рішенням можуть застосовувати як спрощений План рахунків бухгалтерського обліку, затверджений наказом Мінфіну від 19.04.01 р. № 186, так і звичайний План рахунків, затверджений наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291.
Розглянемо особливості бухобліку у неприбуткових організацій, обумовлені специфікою їх діяльності.
Доходи
Порядок визнання і відображення доходів регламентовано П(С)БО 15. Як випливає з п. 7 цього стандарту, доходи можуть бути отримані у вигляді виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інших операційних, фінансових та інших доходів.
Водночас слід брати до уваги характер надходжень. Завважимо, що всі профільні закони обов'язково містять статтю, у якій названі джерела надходження доходів. Зберемо такі можливі джерела в чотири групи.
Група 1. Цільове фінансування. Це кошти, отримані неприбутковою організацією на фінансування конкретних програм або заходів, а також для покриття її планових витрат. Це може бути благодійна (гуманітарна) допомога, цільова фінансова допомога, субсидії, дотації, членські, цільові внески тощо.
У бухобліку цільове фінансування відображають при його отриманні на рахунку 48 «Цільове фінансування і цільові надходження» або на рахунку 47 «Забезпечення майбутніх витрат і платежів» – якщо використовується спрощений План рахунків (п. 2 Наказу № 186). Цільове фінансування не визнають доходом до тих пір, поки немає підтвердження, що воно буде отримане і підприємство виконає умови такого фінансування (п. 16 П(С)БО 15).
Якщо цільове фінансування було спрямоване:
на придбання оборотних активів або інші цілі, не пов'язані з капітальними вкладеннями, – то у цьому випадку доходи визнають протягом тих періодів, у яких були здійснені витрати, пов'язані з виконанням умов цільового фінансування (п. 17 П(С)БО 15) (див. операцію 1 у прикладі 1);
на фінансування капітальних інвестицій – тоді доходи визнають протягом строку корисного використання придбаних об'єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів) – пропорційно сумі нарахованої амортизації таких об'єктів (п. 18 П(С)БО 15). Завважимо, що безоплатно отримані запаси та ОЗ зараховуються на баланс підприємства за справедливою вартістю на дату отримання з урахуванням витрат, пов'язаних з отриманням такого об'єкта (п. 8, 10 П(С)БО 7; п. 9, п. 12 П(С)БО 9). При цьому на величину справедливої вартості «безплатних» ОЗ збільшується сальдо субрахунка 424 «Додатковий капітал» (п. 13 Методичних рекомендацій, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.03 р. № 561). Вартість таких ОЗ амортизується в загальному порядку, причому одночасно з нарахуванням амортизації зменшується залишок на субрахунку 424 і визнається дохід за субрахунком 745 «Дохід від безплатно отриманих активів» (див. операцію 2 у прикладі 1);
на компенсацію здійснених витрат – таке цільове фінансування визнають дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу (п. 19 П(С)БО 15) (див. операцію 3 у прикладі 1).
Група 2. Нецільове фінансування. Це кошти (майно), які отримані без конкретно встановлених умов їх витрачання (безоплатно отримані кошти, послуги або ТМЦ). Отримане нецільове фінансування визнають дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу (п. 19 П(С)БО 15). Фактично облік аналогічний обліку безоплатно отриманих коштів або ТМЦ (див. операцію 5 у прикладі 1).
Група 3. Пасивні доходи. Це проценти, дивіденди, страхові виплати і відшкодування, роялті. Проценти визнають доходами в тих звітних періодах, до яких вони належать. Роялті визнають доходами за принципом нарахування згідно з економічним змістом відповідної угоди. Дивіденди відображають у складі доходів у періоді прийняття рішення про їх виплату (п. 20
П(С)БО 15) (див. операцію 6 у прикладі 1).
Група 4. Інші доходи. Це доходи від продажу товарів (послуг), що пропагують ідеї організації, для захисту яких вона була створена; від здачі майна в оренду, від продажу залишків запасів, основних засобів, інвалюти, від курсових різниць тощо. Дохід визнають у разі збільшення активу або зменшення зобов'язання, які приводять до зростання власного капіталу, за умови, що дохід може бути достовірно оцінений (п. 5 П(С)БО 15). Передоплати й аванси не вважаються доходом (див. операції 4 та 7 у прикладі 1).
Витрати
Порядок визнання і відображення витрат регламентований П(С)БО 16. Ніяких особливостей для неприбуткових організацій цей стандарт не містить.
Загальні правила обліку витрат такі (п. 5–8 П(С)БО 16):
витрати відображаються одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов'язань;
витратами звітного періоду визнається таке збільшення активів або зменшення зобов'язань, яке приводить до зменшення власного капіталу, за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені;
витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони були здійснені;
витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються в періоді їх здійснення. Нагадаємо, що при отриманні та освоєнні коштів цільового фінансування неприбуткові організації повинні орієнтуватися на норми п. 17–18 П(С)БО 15 і визнавати доходи «під витрати»;
якщо актив забезпечує отримання економічних вигід протягом декількох звітних періодів, то витрати визнаються шляхом систематичного розподілу його вартості (наприклад, у вигляді амортизації) між такими звітними періодами.
Усі витрати неприбуткової організації класифікуються залежно від характеру операцій і видів діяльності.
Кошторис
Кошторис – це основний документ, за допомогою якого неприбуткова організація контролює доходи і витрати, джерела їх надходження, напрямок використання і зв'язок зі статутною діяльністю. Зазвичай кошторис є переліком сум очікуваних доходів і запланованих витрат. При цьому доходи і витрати повинні бути збалансовані.
Чи обов'язково неприбутковій організації складати кошторис?
Вимога про обов'язкову наявність кошторису у неприбуткової організації міститься не в кожному профільному законі. Наприклад, про кошторис творчих спілок згадується у ст. 16 Закону від 07.10.97 р. № 554/97-ВР – його затверджує правління. Як випливає зі ст. 10 Закону від 29.11.01 р. № 2866-III, використання і розпорядження коштами ОСББ здійснюється відповідно до затвердженого кошторису (або на підставі окремих рішень загальних зборів співвласників). А ось у ст. 11 Закону № 4572 сказано тільки, що статут громадського об'єднання повинен містити відомості про джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна об'єднання.
Як правило, у статуті неприбуткової організації зазначається, що надходження коштів (доходи) та їх витрачання (витрати) на кожний рік (декілька років, квартал) визначаються кошторисом, який затверджується уповноваженим органом.
Приклад 1
Протягом 2016 року у неприбуткової організації (громадська екологічна організація, код ознаки неприбутковості за старим Реєстром – 0006, за новим Реєстром – 0032) були такі операції:
1) отримані та освоєні цільові кошти у вигляді членських внесків (на утримання та оренду офісу, оплату праці членів організації) у сумі 145 000 грн.;
2) отримані та освоєні цільові кошти (пожертвування юрособи) (на придбання дозиметра ДКГ-21 Ecotest CARD, який використовуватиметься громадською організацією) у сумі
9 000 грн.;
3) здійснені витрати на створення і роздрукування брошур і листівок екологічної спрямованості в сумі 20 000 грн. (спонсор компенсує ці витрати громадської організації);
4) проведений безплатний семінар на тему «Екологічна безпека в Україні» (укладений цивільно-правовий договір із лектором, здійснені витрати на оренду залу) – загальна сума витрат становить 30 000 грн.;
5) отримана нецільова фіндопомога від юрособи в сумі 100 000 грн.;
6) нараховані (отримані) проценти за депозитом у сумі 16 000 грн.;
7) нарахований (отриманий) дохід у сумі
10 000 грн. від здачі в суборенду тимчасово вільного приміщення організації.
Неприбуткова організація не є платником ПДВ.
Відображення цих господарських операцій у бухобліку покажемо в таблиці.
(грн.)
№
|
Зміст операції
|
Первинні
|
Бухгалтерський облік
|
||
Дт
|
Кт
|
Сума
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
Отримано цільові кошти (членські внески)
|
Виписка банку, статут
|
311
|
48
|
145 000
|
Відображено витрати на оренду офісу
|
Договір оренди,
|
92
|
631
|
50 000
|
|
Відображено суму ПДВ
|
Податкова накладна
|
92
|
631
|
10 000
|
|
Нараховано заробітну плату та ЄСВ працівникам неприбуткової організації
|
Відомість нарахування
|
92
|
661, 651
|
85 000
|
|
Відображено дохід від цільового фінансування у розмірі здійснених витрат
|
Бухгалтерська
|
48
|
718
|
145 000
|
|
2
|
Отримано і визнано доходами майбутніх періодів цільове фінансування на придбання дозиметра
|
Виписка банку,
|
311
|
48
|
9 000
|
48
|
69
|
9 000
|
|||
Оплачено дозиметр
|
Виписка банку
|
631
|
311
|
9 000
|
|
Оприбутковано і введено в експлуатацію дозиметр
|
Накладна типової форми № М-11*, податкова
|
152
|
631
|
9 000
|
|
104
|
152
|
9 000
|
|||
Нараховано знос (амортизацію) дозиметру (сума умовна)
|
Відомість
|
92
|
131
|
777
|
|
Відображено доходи періоду (у сумі зносу)
|
Бухгалтерська довідка
|
69
|
745
|
777
|
|
3
|
Відображено витрати на створення і друкування «екологічних» брошур і листівок
|
Договір з друкарнею,
|
23
|
685, 631
|
20 000
|
Отримано компенсацію раніше здійснених витрат
|
Виписка банку,
|
311
|
377
|
20 000
|
|
Визнано дохід від цільового фінансування
|
Звіт,
|
377
|
718
|
20 000
|
|
«Екологічні» брошури і листівки роздано волонтерами громадянам
|
949
|
23
|
20 000
|
||
4
|
Відображено витрати на проведення «екологічного» семінару
|
Договір оренди залу, акти виконаних робіт (з лектором) і наданих послуг
|
949
|
685
|
30 000
|
5
|
Отримано нецільову фіндопомогу
|
Виписка банку
|
311
|
718
|
100 000
|
6
|
Унесено кошти на депозит у банку
|
Виписка банку
|
313
|
311
|
100 000
|
Отримано проценти, що належать за договором
|
Договір, виписка банку
|
311
|
732
|
16 000
|
|
7
|
Передано орендареві приміщення за договором суборенди
|
Акт приймання-передачі
|
–
|
01
|
70 000
|
Нараховано орендну плату за звітний період
|
Договір, рахунок
|
377
|
713
|
10 000
|
|
8
|
Відображено фінансовий результат: – доходи |
Бухгалтерська
|
|
|
|
– витрати
|
791
|
92, 949
|
195 777***
|
||
* Затверджена наказом Мінстату від 21.06.96 р. № 193. ** Затверджена наказом Мінстату від 29.12.95 р. № 352. *** Прибуток, отриманий неприбутковою організацією у звітному періоді, становить 96 000 грн. (291 777 грн. – |
Коментарі до матеріалу