Фінансова та благодійна допомога: оформлення, облік, оподаткування
Облік та оподаткування фінансової та гуманітарної допомоги, грантів
Читайте по теме:
Гранти є одним із джерел фінансування обумовлених проєктів. У період воєнного стану для підтримки бізнесу гранти надаються як державою, так і нерезидентами, міжнародними організаціями. Зокрема, з літа 2022 широко обговорюваним є проєкт «єРобота» (для розвитку бізнесу, на садівництво, теплиці тощо).
У статті розповімо:
Про наслідки отримання гранту платником єдиного податку йшлося у статті «Чи обкладати єдиним податком отриманий грант».
Особливості обліку інвалютних цільових надходжень – «Інвалютне цільове фінансування: чи є місце курсовим різницям?».
Поняття «грант» визначено в законах: від 26.11.2015 № 848-VIII «Про наукову і науково-технічну діяльність»; від 14.12.2010 № 2778-VI «Про культуру»; від 21.06.2012 № 4999-VI «Про виконання програм Глобального фонду для боротьби із СНІДом, туберкульозом та малярією в Україні»; від 06.03.2003 № 601-IV «Про державну підтримку книговидавничої справи в Україні» та інших законодавчих і підзаконних актах, що регулюють отримання та використання грантів.
Головний критерій віднесення до грантів фінансових та інших ресурсів, що надходять, – їх надання на безоплатній і безповоротній основі для проведення конкретних (цільових) заходів на умовах, визначених постачальниками ресурсів (грантодавцями/донорами).
Процедура отримання гранту схожа на тендер (тобто на конкурсних умовах). Але, на відміну від тендера, який проводиться серед претендентів на освоєння бюджетних коштів (їх називають субсидіями, капітальними/поточними трансфертами), на грант можуть претендувати особи (юридичні або фізичні, ФОП), що мають інноваційні, новаторські продукти та/або рішення з високим потенціалом зростання на ринку або ж задля підтримки бізнесу (на створення робочих місць тощо).
Донор (грантодавець) оголошує грантовий конкурс, претенденти вивчають його умови, подають заявки. Для отримання гранту зазвичай складається проєкт, який повинен містити чітко сформульовану мету та конкретні результати, які від нього очікують.
У проєкті треба відзначити ресурси, необхідні для його реалізації. Грантодавець обирає отримувача коштів і в подальшому, як правило, контролює їх використання.
Грант може бути отриманий як у національній, так і в іноземній валюті. Зазначимо, що умови отримання гранту залежать як від самого гранту, так і від особи-грантодавця.
Також різним може бути кількість учасників проєкту, як, наприклад, у разі надання міжнародної технічної допомоги (далі – МТД).
Зараз діє проєкт «єРобота», який включає 6 грантових програм, спрямованих на стимулювання підприємницької діяльності. Зокрема, це програми мікрогрантів на відкриття чи розвиток власного бізнесу, грантів на створення й розвиток переробних підприємств, закладки саду та виноградарства, тепличного господарства, підтримки ІТ-стартапів та старту в ІТ-сфері (див. постанови КМУ від 21.06.2022 № 738 «Деякі питання надання грантів бізнесу», від 24.06.2022 № 737 «Про реалізацію експерименту з організації навчання осіб за освітніми програмами у сфері інформаційних технологій «Старт в ІТ», Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам підприємництва, затверджений постановою КМУ від 24.01.2020 № 28).
Детальніше про них за посиланнями:
До відома: щоб уявити особливості отримання грантів від ЄС, можна переглянути Анотовану типову грантову угоду Програми фінансування ЄС на 2021–2027 роки.
Міжнародна технічна допомога - фінансові та інші ресурси та послуги, що відповідно до міжнародних договорів України надаються партнерами з розвитку на безоплатній та безповоротній основі з метою підтримки України (п. 2 Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого постановою КМУ від 15.02.2002 № 153, далі - Порядок № 153).
Порядком № 153 встановлено правила отримання та реєстрації МТД.
Обов’язковими учасниками МТД є центральні та місцеві органи виконавчої влади, Нацбанк та інші компетентні органи, зацікавлені в розвитку проєкту (їх називають бенефіціарами), а також Секретаріат КМУ (це відомство координує всі процедури та ухвалює рішення).
Донором (партнером із розвитку) може бути іноземна держава, уряд та уповноважені урядом іноземної держави органи, іноземний муніципальний орган або міжнародна організація, що надають МТД згідно з міжнародними договорами України.
Після досягнення всіма сторонами домовленості складається проєкт – документ, яким визначаються загальні дії учасників проєкту, а також ресурси, необхідні для досягнення цілей надання МТД протягом установлених строків.
У проєкті визначаються такі учасники:
Зазначимо, що з 17.10.2020 завдяки Постанові № 942 учасником проєкту може також бути субпідрядник – будь-яка особа (резидент або нерезидент), яка має письмову угоду з виконавцем або реципієнтом, забезпечує реалізацію проєкту (програми) у частині або загалом та проводить процедури закупівлі за кошти МТД у межах проєкту (програми). Проєкти (програми) підлягають обов’язковій держреєстрації, яка є підставою для акредитації їх виконавців, а також реалізації права на отримання відповідних пільг, привілеїв, імунітетів, передбачених законодавством і міжнародними договорами України (див. нижче) (п. 11, 12 Порядку № 153).
МТД може залучатися у вигляді грантів (п. 3 Порядку № 153).
До речі: грантова угода – це угода між партнером з розвитку або виконавцем та реципієнтом про передачу фінансових ресурсів (грантів) у національній чи іноземній валюті в рамках проекту (програми).
Реципієнт забезпечує цільове використання МТД під час реалізації проєктів (програм). Він зараховує на баланс матеріальні цінності, що надійшли в рамках проектів (програм), протягом 10 календарних днів (п. 44 Порядку № 153).
Виконавець та субпідрядник, які реалізують право на звільнення від обкладення ПДВ операцій, що здійснюється в рамках проєктів МТД, щомісяця до 20-го числа складають та подають в письмовому та електронному вигляді органові ДПС, в якому перебуває на обліку як платник податків, Інформаційне підтвердження придбання товарів, робіт і послуг у пільговому режимі за кошти міжнародної технічної допомоги за проєктом (програмою) (за формою, наведеною в додатку 8 до Порядку № 153).
Поняття «бюджетний грант» уведено до ПК (пп. 14.1.2771) з 23.12.2020 Законом № 962. Це цільова допомога у вигляді коштів або майна, які надаються на безоплатній і безповоротній основі за кошти державного та/або місцевих бюджетів, МТД для реалізації проєкту або програми у сферах культури, туризму та в секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, установленому законом. Перелік постачальників бюджетних грантів визначає КМУ. Перелік надавачів бюджетних грантів затверджено постановою КМУ від 18.08.2021 № 867 (далі – Перелік № 867). На разі в ньому є лише Український культурний фонд (код ЄДРПОУ 41436842).
Наведене визначення є вагомим саме для цілей обкладення ПДФО, податком на прибуток, єдиним податком тощо.
У національних стандартах бухобліку поняттю «грант» відповідає поняття «цільове фінансування». Основні принципи обліку операції з його отримання викладено в п. 16–19 НП(С)БО 15 «Дохід».
Для обліку операцій, пов’язаних із надходженням та освоєнням коштів фінансування, Інструкцією, затвердженою наказом Мінфіну від 30.11.1999 № 291, передбачено спеціальні рахунки (субрахунки):
Названі рахунки/субрахунки використовуються у схемі, в якій показано правила формування доходу під час освоєння цільового фінансування (див. таблицю 1).
Цільове фінансування Цільове фінансування не визнається доходом доти, поки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування (п. 16 НП(С)БО 15) Отримання коштами фіксують проведенням Дт 311 (312) – Кт 377 |
||
Капітальних інвестицій |
Минулих витрат |
Поточних витрат (майбутніх) |
Цільове фінансування капітальних інвестицій визнають доходом протягом періоду корисного використання відповідних об’єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно до суми нарахованої амортизації цих об’єктів (п. 18 НП(С)БО 15) |
Цільове фінансування для компенсації витрат (збитків), яких зазнало підприємство, та фінансування для надання підтримки підприємству без установлення умов його витрачання на виконання в майбутньому певних заходів відображають у доході одночасно з визнанням дебіторської заборгованості (п. 19 НП(С)БО 15) |
Отримане цільове фінансування (у т. ч. кошти, вивільнені від оподаткування у зв’язку з наданням пільг з податку на прибуток підприємств) визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування (п. 17 НП(С)БО 15) |
Визнане цільове фінансування відображається записом Дт 377 – Кт 482 (484). Під час використання фіксується дохід майбутніх періодів Дт 482 (484) – Кт 69 і визнаються доходи протягом строку корисного використання відповідного об’єкта інвестицій (основних засобів, нематеріальних активів, їх поліпшень тощо) пропорційно до нарахованої на них амортизації Дт 69 – Кт 745. |
На момент визнання цільового фінансування як дебіторської заборгованості одночасно фіксується дохід Дт 377 – Кт 482 (484) і відразу ж – Дт 482 (484) – Кт 718. |
Визнане цільове фінансування відображається проведенням Дт 377 – Кт 482 (484). А ось дохід чекає, коли будуть понесені витрати, пов’язані з таким цільовим фінансуванням: Дт 482 (484) – Кт 718. |
Витрати, пов’язані з освоєнням грантів, відображаються в бухобліку за загальними правилами. Залежно від того, на що були витрачені кошти, застосовуються норми НП(С)БО 16, 7 або 8. Тобто для фіксації понесених витрат або оприбуткування придбаних основних засобів, нематеріальних активів тощо діють загальні правила бухобліку (незважаючи на те, що понесені вони за рахунок цільового фінансування).
Зазначимо, що підприємства, які застосовують міжнародні стандарти, керуються спеціальним МСБО 20 «Облік державних грантів і розкриття інформації про державну допомогу». У межах цієї статті про облік за МСБО не говоритимемо.
В обліку з податку на прибуток операції отримання та витрачання грантової допомоги відображаються всіма отримувачами за правилами бухобліку.
Водночас, якщо отримувач, який зобов’язаний коригувати фінрезультат на різниці з розд. III ПК, направив допомогу, наприклад, на придбання основних засобів, то він повинен розрахувати податкові різниці за амортизацією вибуттям згідно зі ст. 138 ПК (див., зокрема, лист ДФС від 29.12.2016 № 22758/5/99-99-15-02-02-16).
Особливі правила визначення об’єкта обкладення податком на прибуток передбачено для отримувачів бюджетних грантів (пп. 140.4.8, пп. 140.5.16 ПК, Інформаційний лист від 22.01.2021 № 18).
Важливо: спецправила стосуються саме бюджетних грантів у розумінні пп. 14.1.2771 ПК. Як уже зазначено вище, Перелік надавачів цих грантів затверджує КМУ. На сьогодні це Перелік № 867, і в ньому є лише Український культурний фонд.
Зверніть увагу! Для бюджетних грантів передбачено різниці, які коригують фінансовий результат. Застосовувати такі різниці зобов’язані всі платники податку на прибуток (навіть ті, хто відмовився від різниць). Це прямі винятки з пп. 134.1.1 ПК.
Так, фінрезультат звітного періоду:
Узагальнимо сказане в таблиці 2.
(застосовують усі платники податку на прибуток, зокрема й ті, які відмовилися від різниць)
Фінрезультат до оподаткування |
|
збільшується (пп. 134.1.1, пп.140.5.16 ПК) |
зменшується (пп. 134.1.1, пп. 140.4.8 ПК) |
на суму витрат, пов’язаних із виконанням умов договору про надання бюджетного гранту*, понесених у поточному звітному періоді за кошти таких грантів (але не більше суми таких грантів) та включених до складу витрат поточного звітного періоду відповідно до НП(С)БО або МСФЗ |
на суму бюджетних грантів*, отриманих платником податку та включених до складу доходів звітного періоду відповідно до НП(С)БО або МСФЗ |
Рядок 3.1.14 додатка РІ |
Рядок 3.2.6 додатка РІ |
* Бюджетний грант у визначенні пп. 14.1.2771 ПК. За Переліком № 867 його надавачем є Український культурний фонд. Тож у разі отримання гранту від іншої організації (навіть якщо це бюджетна програма), у контексті ПК це не буде саме «бюджетним грантом» і спецрізниці не застосовуватимуться. |
В окремих випадках отримувачам деяких видів допомоги за ПК і міжнародними договорами можуть бути надані пільги з податку на прибуток. Перелік суб’єктів, що мають такі пільги, а також умови їх застосування встановлено п. 142.2, 142.3 (за об’єктом «Укриття»), а також п. 381 підрозд. 4 розд. ХХ ПК (щодо реалізації проєкту модернізації Бортницької станції очистки стічних вод). Крім того, від оподаткування можуть звільнятися гранти, отримані підприємствами за міжнародними угодами (п. 3.2 ПК). Скажімо, Договір між Урядом України та Європейським Банком Реконструкції та Розвитку про співробітництво та діяльність Постійного Представництва ЄБРР в Україні.
Пільги наводяться у відповідному розділі Довідників пільг.
Платник податку – отримувач міжнародної технічної допомоги у рядках 01 – 04 відображає показники (результати) усіх видів діяльності, у тому числі пільгової діяльності.
Для визначення податку на прибуток від оподатковуваної діяльності (рядок 06 Декларації) у загальному порядку від значення показника «Об’єкт оподаткування» (рядок 04 Декларації) віднімається значення рядка 05 ПЗ Декларації «Прибуток, звільнений від оподаткування, або збиток від діяльності, прибуток від якої звільнений від оподаткування (+, -)», та в разі позитивного значення отриманий результат помножується на базову (основну) ставку податку на прибуток, установлену п. 136 ПК.
Зокрема, операції, пов’язані з отриманням пільг під час використання міжнародної технічної допомоги обліковуються згідно із правилами бухгалтерського обліку та підлягають відображенню в додатку ПЗ до рядка 05 ПЗ Декларації.
Водночас платник податку, який не сплачує податок на прибуток підприємств у зв’язку з отриманням податкових пільг, веде облік сум таких пільг, які відображаються в додатку ПП до Декларації (ГУ ДПС у Дніпропетровській області, новина 29.07.2022, категорія 102.19 «ЗІР»).
Отримання фінансування не є постачанням, тому не підлягає обкладенню ПДВ (пп. 14.1.191, 14.1.185, п. 185.1 ПК). Про це, зокрема, зазначали й податківці в ІПК ДПС від 18.12.2020 № 5260/ІПК/99-00-05-06-02-06. Процитуємо два важливі висновки з роз’яснення:
Схожі висновки звучали в ІПК від 01.09.2020 № 3656/ІПК/99-00-05-06-02-06 (щодо Грантової угоди з Євратомом).
Типово податківці полюбляють висувати умову: «якщо таке фінансування не є компенсацією вартості товарів/послуг, що поставляються отримувачем».
Операції, пов’язані з освоєнням грантів, ураховуються в загальному порядку.
Тобто в разі придбання із вхідним ПДВ є право на податковий кредит (за умови наявності зареєстрованої податкової накладної в ЄРПН чи в разі імпорту – митної декларації).
Важливо: сам собою факт отримання гранту на купівлю ОЗ, товарів, послуг тощо не зобов’язує підприємство нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання під час такого придбання, оскільки для цього немає підстав ні в п. 198.5, ні у ст. 199 ПК.
Проте якщо товари/послуги, придбані за грантові кошти, використовуються:
Зверніть увагу! Згідно з п. 201.10 ПК у разі здійснення постачань товарів/послуг платник податків – продавець товарів/послуг зобов’язаний у встановлений строк скласти податкову накладну (далі – ПН), зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) і подати покупцеві на його вимогу. Отже, якщо кошти, які платник податків отримує як грант (ЗІР, категорія 101.16):
На підтвердження сказаного звернімося до ІПК ДФС від 03.09.2019 № 11/6/99-00-07-03-02-15/ІПК та від 01.02.2018 № 406/6/99-99-15-03-02-15/ІПК. У них розглядається ситуація, коли підприємство (бенефіціар) отримує кошти у вигляді гранту від європейської організації на умовах, визначених грантовою угодою, з метою відшкодування своїх витрат за проєктом. Питання стосується застосування режиму звільнення від обкладення ПДВ отриманих коштів.
У підсумку податківці дійшли таких висновків:
Звільняються від оподаткування операції (абзаци другий і третій п. 197.11 ПК) з:
Окреме звільнення є за МТД, яка надається відповідно до ініціативи країн Великої вісімки «Глобальне партнерство проти розповсюдження зброї та матеріалів масового знищення» у п. 28 підрозд. 2 р. ХХ ПК.
Механізм отримання права на звільнення від оподаткування операцій, яке реалізується в рамках проєктів МТД, регламентується Порядком № 153 (див. також вище).
Згідно з п. 23 Порядку № 153 виконавець або субпідрядник, які реалізують право на податкові пільги, передбачені законодавством і міжнародними договорами України (крім договорів, пов’язаних із виконанням робіт із підготовки до зняття та зняття енергоблоків Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об’єкта «Укриття» в екологічно безпечну систему), щомісяця до 20-го числа складають і подають у письмовому та електронному вигляді органу ДПС, в якому перебувають на обліку як платники податків, інформаційне підтвердження за формою з додатка 8 до Порядку № 153.
Отже, за дотримання умов, передбачених Порядком № 153, операції постачання товарів/послуг у рамках проєкту МТД і затвердженого плану закупівлі товарів, робіт і послуг, які придбаваються за кошти МТД, звільняються від обкладення ПДВ.
Тобто під час придбання виконавцями проєктів МТД (субпідрядниками) у постачальників товарів/послуг у рамках таких проєктів ціна товарів/послуг визначається без ПДВ (див., зокрема, ІПК ДФС від 15.01.2019 № 125/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).
На пільгові операції постачання, за якими є звільнення від оподаткування, складається ПН «Без ПДВ», яка підлягає обов’язковій реєстрації в ЄРПН! (п. 17 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307, категорія 101.16 «ЗІР»). Звільнені від ПДВ операції постачання за ст. 197 ПК відображаються в рядку 5 декларації з ПДВ та в Додатку 5 (пп. 6 п. 3 розд. V та розд. V1 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 28.01.2016 № 21, ІПК ДПС від 17.03.2020 № 1106/6/99-00-07-03-02-06/ІПК, ІПК ДПС від 21.05.2021 № 1980/ІПК/99-00-21-03-02-06).
Під час придбання товарів, робіт, послуг з вхідним ПДВ маєте право як платник ПДВ відобразити ПК (головне – щоб постачальником була зареєстрована ПН у ЄРПН). У такому разі не важливо, в яких операціях вони використовуватимуться – право на ПК є.
Дійсно, у разі використання товарів, за якими на «вході» було право на ПК з ПДВ, в операціях, які звільнені від обкладення ПДВ за ст. 197 ПК, виникає питання «компенсуючих» ПЗ з ПДВ. У загальному випадку вони нараховуються, але в цій ситуації – ні, бо для МТД прямий виняток у п. 197.11 ПК (у пп. «б» п. 198.5 сказано, що компенсуючі ПДВ не нараховуються в разі використання придбаного в операціях, передбачених п. 197.11 ПК). Тому «повних» компенсуючих податкових зобов’язань з ПДВ за пільговими операціями постачання з п. 197.11 ПК не буде.
А чи будуть «часткові» компенсуючі ПЗ на придбання, які одночасно використовуються і в пільговій, і в оподатковуваній діяльності за ст. 199 ПК?
Ні, бо також п. 197.11 (МТД) серед винятків: у п. 199.6 ПК сказано, що правила цієї статті (тобто ст. 199 ПК) не застосовуються в разі «проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1, пунктами 197.11 та 197.24 статті 197 цього Кодексу».
Узагальнимо сказане на прикладах.
Приклад 1
Підприємство-видавець (платник ПДВ і податку на прибуток) отримало від резидента (Український інститут книги – держустанова при Мінкультури та інформаційної політики) грант у розмірі 5 млн грн на оплату прямих витрат, безпосередньо пов’язаних із виданням книжкової продукції державною мовою. До таких витрат належать: витрати на авторську винагороду та/або придбання прав на використання об’єкта права інтелектуальної власності, підготовку оригінал-макета, друк та витратні матеріали, пов’язані із друком, у т. ч. витрати на виготовлення електронних та аудіокниг. За умовами договору із грантодавцем кошти гранту можуть бути використані на оплату витрат, здійснених у період із 01.02.2022 до 31.12.2022 (витрати мають підтверджуватися накладними або актами).
Підприємство освоїло кошти в розмірі 5 млн грн у період, визначений у грантовій угоді, і на зазначені в ній цілі.
Особливістю цього гранту є те, що він не спрямований на реалізацію конкретного замовлення (проєкту). Тому частина придбань за рахунок грантових коштів може враховуватися як актив (наприклад, закуплені витратні матеріали), а частина – брати участь у формуванні собівартості готової продукції, причому різних замовлень (див. ряд. 2 таблиці 3).
У бухобліку підприємства ці операції відображаються так:
№ з/п |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума, грн |
|||
1 |
Надійшли кошти цільового фінансування (грант) |
Виписка банку, |
311 |
377 |
5 000 000 |
377 |
482 |
5 000 000 |
|||
2 |
Відображено вартість придбаного паперу та інших витратних матеріалів, сума авторської винагороди, витрати на оплату праці та ін.* |
Накладні, |
20, 23/1, 23/2 |
631, 685, 661, 665 та ін. |
5 000 000 |
3 |
Оплачено за кошти гранту вартість придбаних матеріалів, виплачено зарплату та авторську винагороду та ін. |
Виписка банку |
631, 685, 661, 665 та ін. |
311 |
5 000 000 |
4 |
Відображено використання коштів цільового фінансування |
Не оформляється |
482 |
69** |
5 000 000*** |
5 |
Відображено готову продукцію 1 і 2, виготовлену за участю «грантових» витрат (суми умовні) |
Бухгалтерська довідка, |
26/1 |
23/1 |
3 890 000 |
26/2 |
23/2 |
4 560 000 |
|||
6 |
Реалізовано частину готової продукції 1 і 2 |
Накладні, Z-звіт РРО |
361 |
701 |
1 900 000 |
7 |
Списано собівартість готової продукції 1 і 2 (сума умовна)*** |
Бухгалтерська довідка, |
901**** |
26/1, 26/2 |
1 330 000 |
8 |
Відображено дохід від цільового фінансування (п. 17 НП(С)БО 15)*** |
Бухгалтерська довідка, |
69 |
718**** |
|
* Вхідний ПДВ включено до вартості придбань, оскільки вони беруть участь у звільнених від обкладення ПДВ операціях (пп. 197.1.25 ПК).** На практиці в наведеній ситуації типово саме в цей момент визнають дохід поточного періоду Дт 482 - Кт 718. Тому платникам податків рекомендуємо отримати відповідне роз’яснення від контролюючого органу. Адже правильним було б зафіксувати освоєння коштів як дохід майбутніх періодів Дт 482 - Кт 69. А коли фіксуватимуться витрати поточного періоду, пов’язані з виконанням гранту, тоді й доходи поточного періоду виникатимуть.*** Різниці не застосовуємо, оскільки грант – не бюджетний (у розумінні пп. 14.1.2771 ПК).**** Одночасно з визнанням витрат, пов’язаних із виконанням гранту, фіксують дохід від цільового фінансування. Фактично в цій ситуації витрати на виготовлення продукції виникли під час її реалізації, тому саме в цей момент фіксують дохід від цільового фінансування (застосування цього варіанта ускладнене тим, що неможливо достеменно встановити частину витрат у виготовленій продукції, яка профінансована саме грантом, тому то часто на практиці визнання доходу фіксують за фактом освоєння коштів на виробництво). |
Приклад 2
Сільгоспідприємство отримало грант за проєктом «теплиця», зокрема, на придбання виробничого обладнання та спорудження теплиці в сумі 360 000 грн, купило це обладнання за 360 000 грн (у т. ч. ПДВ – 60 000 грн) і ввело його в експлуатацію.
У бухобліку ці операції відображаються так (див. таблицю 4):
№ з/п |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума, грн |
|||
1 |
Надійшли кошти цільового фінансування (грант) |
Виписка банку, |
311 |
377 |
360 000 |
377 |
482 |
360 000 |
|||
2 |
Отримано обладнання |
Накладні, ТТН, |
152 |
631 |
300 000 |
3 |
Відображено податковий кредит |
Податкова накладна |
641 |
631 |
60 000 |
4 |
Здійснено розрахунки з постачальником |
Виписка банку |
631 |
311 |
360 000 |
5 |
Визнано доходами майбутніх періодів вартість обладнання, придбаного за кошти цільового фінансування* |
Не оформляються |
482 |
69 |
360 000 |
6 |
Уведено в експлуатацію обладнання |
Акт приймання-передачі |
104 |
152 |
300 000 |
7 |
Нараховано амортизацію на обладнання (сума умовна) |
Розрахунок амортизації |
23 |
131 |
2 000 |
8 |
Визнано дохід у сумі пропорційній амортизації обладнання, придбаного за кошти цільового фінансування* |
Не оформляються |
69 |
745 |
2 400 |
* Вхідний ПДВ, який опинився у податковому кредиті, «профінансований» грантом (адже на придбання обладнання використано 360 000 грн, у т. ч. ПДВ – 60 000 грн). Це цільове фінансування пов’язане з придбанням обладнання – необоротного активу (капінвестиції). Відповідно, дохід фіксується одночасно з нарахуванням амортизації і пропорційно до його суми (п. 18 Н(П)СБО 15). Тому сума цільового фінансування (усі 360 000 грн) спершу відображається як дохід майбутніх періодів (Кт 69), і під час амортизації пропорційно до неї в доходах поточного періоду: Дт 69 – Кт 745.На практиці застосовують альтернативний підхід: фіксувати дохід майбутніх періодів без урахування ПДВ, яке потрапило до податкового кредиту, а суму податкового кредиту відразу ж визнавати в доходах від цільового фінансування «як частину освоєного гранту»). Тоді на 60 000 грн відразу під час фіксації проведенням податкового кредиту було б Дт 482 - Кт 745. А під час нарахування амортизації розподілялася б решта цільового фінансування (умовно було б не 2 400, а 2 000 грн щомісячно, «розподілялося б» протягом строку корисного використання не 360 000 грн, а 300 000 грн). Проведення за таким підходом див. у статті «Ремонти та поліпшення основних засобів за рахунок цільового фінансування».Та цей варіант автору не імпонує, про що зазначалося вище.Тому варто визначити свій підхід у наказі про облікову політику (особливо актуально, якщо на кону значні суми).** Можна використовувати типову форму, затверджену наказом Мінфіну від 13.09.2016 № 818. |