Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Видача листків непрацездатності: Верховна Рада пропонує удосконалення

11.03.2025

Народні депутати пропонують внести зміни до Закону від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» в частині врегулювання питання листків непрацездатності, їх перевірки та здійснення повернення сум страхових виплат у разі встановлення необґрунтованості видачі листків непрацездатності.

Як пояснюють розробники законопроєкту № 13062, допомога по тимчасовій втраті працездатності надається особі на підставі електронного медичного висновку про тимчасову непрацездатність, сформованого лікарем в електронній системі охорони здоров’я. Разом з тим, в умовах воєнного стану, враховуючи випадки відсутності у лікарів технічної можливості для доступу до електронної системи охорони здоров’я на тимчасово окупованих або на деокупованих територіях, виникають труднощі в отриманні пацієнтами допомоги по тимчасовій втраті непрацездатності.

З метою дотримання прав пацієнта на отримання страхових виплат, законопроєктом запропоновано внести до ст. 9 розд. VII Прикінцеві та перехідні зміни Закону № 1105 щодо формування та видачі паперового листка непрацездатності у разі відсутності технічної можливості його формування в електронному вигляді.

Також, потребує врегулювання процес перевірки листків непрацездатності, та документів, що є підставою для їх формування. Зокрема необхідно закріпити на законодавчому рівні, що перевірки медичних висновків про тимчасову непрацездатність (електронний документ, що є підставою для формування листка непрацездатності) мають право робити тільки уповноважені лікарі з відповідною кваліфікацією та досвідом роботи. Відповідно до наданих їм повноважень, вони будуть перевіряти обґрунтованість медичних висновків про тимчасову непрацездатність та приймати відповідні рішення (про не/обґрунтованість медичного висновку про тимчасову непрацездатність), що будуть підставою для не/формування вимоги ПФУ щодо усунення порушення та повернення коштів. 

Тому представляючи орган, який проводить перевірки і вимагає усунення порушення, уповноважений лікар повинен мати відповідну кваліфікацію та досвід роботи. Відбір і залучення таких лікарів має здійснюватися за прозорою автоматизованою процедурою за допомогою електронної системи охорони здоров'я, дотримуючись принципу екстериторіальності. Саме норми про екстериторіальність та деперсоналізованість даних пацієнтів при перевірках мінімізують корупційні ризики при прийнятті рішення щодо обґрунтованості видачі або продовження листка непрацездатності.

Відповідно до законопроєкту за результатами проведеної уповноваженими особами перевірки, Пенсійний фонд має право вимагати від закладів охорони здоров’я усунення порушень, або ж повернення коштів виплачених за листком непрацездатності, визнаним необґрунтованим. Ні страхувальник, ні пацієнт не беруть участі у формуванні медичного висновку про тимчасову непрацездатність, тому і відповідальність на них не покладається. Отже, ні чинна редакція, ні зміни жодним чином не вплинуть на права та обов'язки пацієнтів.

У зв’язку з цим, необхідно удосконалити процес повернення надміру виплаченої суми страхової виплати за листком непрацездатності, визнаним необґрунтованим, надавши можливість закладу охорони здоров’я оскаржувати рішення та, за необхідності, надавати докази, які свідчать про правомірність дій лікаря під час формування висновку про тимчасову непрацездатність.

Верховна Рада


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
18.11.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня З 1 січня 2026 року діятиме нова система КВЕД: що зараз робити бізнесу Працевлаштування осіб з інвалідністю: ключові зміни для роботодавців з 1 січня 2026 року Оновлено правила для визначення критично важливих підприємств Змінено Порядок надіслання контролююч...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
19.11.2025
Нові правила фінмоніторингу СПФМ: Мінфін переносить запуск
Мінфін запропонував перенести дати запуску е-кабінету для суб’єктів первинного фінансового моніторингу. Відповідний проєкт наказу оприлюднено на сайті відомства. Більше за темою: Як проводяться перевірки суб'єктів первинного фінмоніторингу, підконтрольних Мінфіну Фінмоніторинг від НБУ: ...
18.11.2025
ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2026 рік
Наказом Державної регуляторної служби затверджено План здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) органів державного нагляду (контролю) на 2026 рік. Більше за темою: Мораторій на безпідставні перевірки - 2025: що змінилося? Допуск контролюючих органів до перевірки: покроковий алг...
18.11.2025
Затверджено зміни до НП(С)БОДС 126 «Оренда»
Відповідно до ст. 56 Бюджетного кодексу України, ст. 6 Закону про бухоблік та пп. 5 п. 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 № 375, вносяться зміни до НП(С)БОДС 126 «Оренда». Докладніше див. нижче. Більше за темою: Бухоблік земельних ...
Кращі матеріали