Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Видача листків непрацездатності: Верховна Рада пропонує удосконалення

11.03.2025

Народні депутати пропонують внести зміни до Закону від 23.09.1999 № 1105-XIV «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» в частині врегулювання питання листків непрацездатності, їх перевірки та здійснення повернення сум страхових виплат у разі встановлення необґрунтованості видачі листків непрацездатності.

Як пояснюють розробники законопроєкту № 13062, допомога по тимчасовій втраті працездатності надається особі на підставі електронного медичного висновку про тимчасову непрацездатність, сформованого лікарем в електронній системі охорони здоров’я. Разом з тим, в умовах воєнного стану, враховуючи випадки відсутності у лікарів технічної можливості для доступу до електронної системи охорони здоров’я на тимчасово окупованих або на деокупованих територіях, виникають труднощі в отриманні пацієнтами допомоги по тимчасовій втраті непрацездатності.

З метою дотримання прав пацієнта на отримання страхових виплат, законопроєктом запропоновано внести до ст. 9 розд. VII Прикінцеві та перехідні зміни Закону № 1105 щодо формування та видачі паперового листка непрацездатності у разі відсутності технічної можливості його формування в електронному вигляді.

Також, потребує врегулювання процес перевірки листків непрацездатності, та документів, що є підставою для їх формування. Зокрема необхідно закріпити на законодавчому рівні, що перевірки медичних висновків про тимчасову непрацездатність (електронний документ, що є підставою для формування листка непрацездатності) мають право робити тільки уповноважені лікарі з відповідною кваліфікацією та досвідом роботи. Відповідно до наданих їм повноважень, вони будуть перевіряти обґрунтованість медичних висновків про тимчасову непрацездатність та приймати відповідні рішення (про не/обґрунтованість медичного висновку про тимчасову непрацездатність), що будуть підставою для не/формування вимоги ПФУ щодо усунення порушення та повернення коштів. 

Тому представляючи орган, який проводить перевірки і вимагає усунення порушення, уповноважений лікар повинен мати відповідну кваліфікацію та досвід роботи. Відбір і залучення таких лікарів має здійснюватися за прозорою автоматизованою процедурою за допомогою електронної системи охорони здоров'я, дотримуючись принципу екстериторіальності. Саме норми про екстериторіальність та деперсоналізованість даних пацієнтів при перевірках мінімізують корупційні ризики при прийнятті рішення щодо обґрунтованості видачі або продовження листка непрацездатності.

Відповідно до законопроєкту за результатами проведеної уповноваженими особами перевірки, Пенсійний фонд має право вимагати від закладів охорони здоров’я усунення порушень, або ж повернення коштів виплачених за листком непрацездатності, визнаним необґрунтованим. Ні страхувальник, ні пацієнт не беруть участі у формуванні медичного висновку про тимчасову непрацездатність, тому і відповідальність на них не покладається. Отже, ні чинна редакція, ні зміни жодним чином не вплинуть на права та обов'язки пацієнтів.

У зв’язку з цим, необхідно удосконалити процес повернення надміру виплаченої суми страхової виплати за листком непрацездатності, визнаним необґрунтованим, надавши можливість закладу охорони здоров’я оскаржувати рішення та, за необхідності, надавати докази, які свідчать про правомірність дій лікаря під час формування висновку про тимчасову непрацездатність.

Верховна Рада


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
29.07.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Президент затвердив мораторій на перевірки бізнесу Оновлено правила ведення військового обліку: постанова КМУ від 16.07.2025 Оприлюднено зміни до КЗпП щодо встановлення наявності ознак трудових відносин Чи потрібно переоформлювати документи, якщо змінилася на...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
01.08.2025
Документи, які набули чинності з 28 липня по 3 серпня 2025 року
Документи, які набули чинності цього тижня та стануть у нагоді при здійсненні господарської діяльності. Закон України від 03.06.2025 № 4466-IX «Про факторинг» Закон України від 18.06.2025 № 4503-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентств...
01.08.2025
Зміни в законодавстві з 28 липня по 1 серпня 2025 року
Збірка змін в законодавстві, які відбулися цього тижня Президент підписав Закон про факторинг Закон передбачає удосконалення регулювання факторингу в Україні та окремих положень чинних законів України, що стосуються надання факторингових послуг. Кабмін вкотре оновив правила військового обліку та п...
01.08.2025
Як здійснюватиметься нагляд за надавачами нефінансових платіжних послуг в межах запровадження відкритого банкінгу
Унесено зміни до нормативно-правових актів НБУ щодо нагляду на платіжному ринку. Зміни стосуються небанківських надавачів платіжних послуг із надання відомостей із рахунків та з ініціювання платіжних операцій. Національний банк визначив порядок здійснення нагляду за надавачами нефінансових платіжних...
Кращі матеріали