Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Підписатися

З 1 лютого в найбільших банках буде діяти ліміт на перекази в 150 тис. грн на місяць

Увага!

28.01.2025 109 0 0

10 грудня найбільші банки підписали Меморандум про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних послуг (далі – Меморандум). Згодом до них приєдналися ще 23 банки та 2 фінансові компанії (платіжні системи):

  • АТ «Укрексімбанк»;
  • АБ «УКРГАЗБАНК»;
  • АТ «КРИСТАЛБАНК»;
  • АТ «КБ «ГЛОБУС»;
  • ПАТ «МТБ БАНК»;
  • АТ «АБ «РАДАБАНК»;
  • АТ «Ідея Банк»;
  • АТ «АЛЬТБАНК»;
  • АТ «Банк Альянс»;
  • АТ «ЄПБ»;
  • АБ «КЛІРИНГОВИЙ ДІМ»;
  • АТ «Полікомбанк»;
  • АТ «БАНК ТРАСТ-КАПІТАЛ»;
  • АТ «Український банк реконструкції та розвитку»;
  • АТ «ОКСІ БАНК»;
  • АТ «ПЕРШИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК»;
  • АТ «АГРОПРОСПЕРІС БАНК»;
  • ТОВ «НоваПей» (NovaPay);
  • АТ «ПроКредит Банк»;
  • АТ "Комінбанк»;
  • АТ «Правекс банк»;
  • ТОВ «ФК «ЕВО» (RozetkaPay);
  • АТ «БАНК «УКРАЇНСЬКИЙ КАПІТАЛ»;
  • АТ «СЕНС БАНК»;
  • АТ «СКАЙ-БАНК».

Меморандум стосується взаємодії банків та надавачів платіжних послуг із клієнтами фізособами, ФОП та ФОП як частини групи пов’язаних компаній, удосконалює та стандартизує підходи банків щодо моніторингу операцій клієнтів із застосуванням ризик-орієнтовного підходу, що допоможе виключити варіанти недобросовісної конкуренції. 

Це ініціатива банківського сектору спрямована на зменшення тіньового сектору економіки, а також протидію терористичній й диверсійній діяльності росії, що фінансується через використання «дропів». Вона має на меті унеможливлення використання карток та платіжної інфраструктури шахраями та іншими зловмисниками. 

Ключові моменти Меморандуму 

Надавачі платіжних послуг, які доєднались до Меморандуму, погоджуються на запровадження у своїй діяльності уніфікованих ринкових практик та підходів. Зокрема до процесів: 

  • належної перевірки клієнтів на етапі встановлення ділових відносин; 
  • моніторингу фінансових операцій по рахункам клієнтів відповідно до наявної інформації про клієнта та фактично здійснювані операції; 
  • встановлення автоматизованих цілодобових правил моніторингу платіжних операцій з особливою увагою на моніторингу та обмеженню операцій у нічний час (з 24:00 по 06:00), для виявлення випадків не характерної фінансової поведінка, та протидії шахрайським схемам, викраденню коштів через засоби соціальної інженерії, недопущення участі клієнтів у схемах допрів; 
  • встановлення правил на здійснення фінансових операцій (надання продуктів/послуг) клієнтів відповідно до узгоджених підходів та процедур, які базуватимуться на ризик-орієнтованому підході; 
  • обміну інформацією між банками – учасниками Меморандуму про клієнтів та їх діяльність, яка містить ознаки підозрілості у відповідності до вимог чинного законодавства та нормативно-правових актів НБУ. 

Підписувачи Меморандуму зобов’язалися здійснювати перекази клієнтів з урахуванням запровадженого у банку ризик-орієнтованого підходу. 

Це означатиме, що банки не встановлюватимуть ліміти на операції клієнтів з підтвердженими джерелами доходів (зокрема зарплатних клієнтів та інших клієнтів з підтвердженими доходами), а також волонтерів, ідентифікованих Надавачем Платіжних Послуг згідно з вимогами постанови Правління НБУ від 24.02.2022 № 18. 

Якщо ж документально підтвердженого доходу немає, то банки зобов’язуються встановити ліміти (поширюватимуться на перекази за реквізитами IBAN) на операції: 

  • з 01.02.2025 – по клієнтам «високого» рівня ризику встановлювати ліміт в сумі до 50 тис. грн/міс.; 
  • по клієнтам «середнього» та «низького» рівня ризику – у відповідності до лімітів та строків поетапної реалізації: 
    • з 01.02.2025 – в сумі до 150 тис. грн/міс.; 
    • з 01.06.2025 – в сумі до 100 тис. грн/міс. 

Ліміти не включатимуть операції з переказу коштів між двома рахунками, які клієнт відкрив в одному банку. За наявності документально підтверджених доходів клієнта, що перевищують встановлений на дату ліміт, банки будуть здійснювати перекази в рамках підтвердженого доходу. 

Крім того, клієнт під час обслуговування має право звернутися до надавача платіжних послуг – учасника із запитом для підвищення встановлено ліміту з обов’язковим наданням документального підтвердження коштів. 

Для більш ефективної побудови системи управління ризиками надавачі платіжних послуг – учасники наголошують на необхідності запровадження системних кроків та співпраці із НБУ та держорганами в частині: 

  • надання учасникам доступу до офіційної інформації за допомогою онлайн – сервісу державних послуг про дохід клієнта, про судові справи тощо; 
  • створення централізованого реєстру сумнівних клієнтів зокрема із ознакою «дроп», як додаткове джерело інформації для вивчення клієнта при встановленні/перегляді ділових відносин. 

Довідково. Нагадаємо, що з 1 жовтня НБУ на пів року ввів тимчасовий ліміт для карткових переказів між фізособами на суму 150 000 грн на місяць лише для вихідних платежів строком на півроку. Перехідний період у шість місяців дозволить НБУ та учасникам ринку напрацювати комплексні та системні рішення для вирішення проблеми «дропів» із залученням банківської спільноти, інших державних органів, в тому числі правоохоронних. 

НБУ


Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу

Кращі матеріали