Із 1 листопада набула чинності нова Інструкція про ведення касових операцій банками в Україні, затверджена постановою Правління НБУ від 25.09.18 р. № 103 (далі – Інструкція № 103), та втратила чинність Інструкція, затверджена постановою Правління НБУ від 01.06.11 р. № 174.
Зокрема, Інструкцією № 103:
Небанківські фінустанови та Укрпошта зобов’язані виконувати вимоги Інструкції № 103 у частині переказу готівки в гривні із застосуванням ПТКС, а також оформлення касових документів.
Інструкцією № 103 регулюються такі касові операції: приймання через касу банку готівки національної та іноземної валюти (далі – готівка) від клієнтів для зарахування на власні рахунки та рахунки юридичних і фізичних осіб або на рахунок банку; видача готівки клієнтам з їхніх рахунків через касу банку; приймання від фізичних та юридичних осіб готівки для переказу і виплати отримувачу суми переказу в готівці через операційну касу банку; отримання банком у Нацбанку підкріплення готівкою, здавання придатної та не придатної до обігу готівки; вилучення з обігу сумнівних банкнот (монет) та надсилання їх на дослідження до Нацбанку; обмін клієнтам не придатних до обігу та вилучених з обігу банкнот (монет) гривні на придатні, монет на банкноти, банкнот на монети, банкнот (монет) одних номіналів на банкноти (монети) інших номіналів; оброблення готівки; прийняття на інкасо банкнот іноземних держав та іменних чеків.
Інструкцією № 103 затверджено нові вимоги, зокрема:
До 1 грудня банки зобов’язані розробити (унести зміни до діючих) та затвердити внутрішні положення (інструкції) про організацію роботи щодо здійснення касових операцій, а до їх затвердження – керуватися в роботі відповідними діючими положеннями.
Із 1 листопада розрахунки за операціями з облігаціями внутрішньої державної позики України, стороною яких є нерезидент, здійснюються з урахуванням особливостей, установлених постановою Правління НБУ від 18.09.18 р. № 100.
Так, за правочином щодо ЦП, укладеним поза фондовою біржею, стороною якого є нерезидент, розрахунки можуть здійснюватися за принципом «поставка ЦП проти оплати», «поставка ЦП без оплати» або «оплата проти поставки ЦП» виключно, якщо другою стороною такого правочину є банк, який діє від свого імені та за свій рахунок, або нерезидент.
В інших випадках, коли стороною правочину є нерезидент, депозитарій Нацбанку обслуговує розрахунки за такими правочинами щодо ЦП тільки за принципом «поставка ЦП проти оплати» і тільки в разі їх укладення на фондовій біржі (п. 49 гл. 5 Положення, затвердженого постановою Правління НБУ від 21.12.17 р. № 140).
Із 1 листопада по 31 грудня 2018 року застосовуються нові Граничні тарифи на загальнодоступні телекомунікаційні послуги, затверджені рішенням Нацкомзв’язку від 18.09.18 р. № 488. Зокрема, для населення (як міст та райцентрів, так і сіл та селищ міського типу) підвищилася місячна абонплата за користування телефонним апаратом із погодинною оплатою місцевих розмов.
Документом затверджено також граничні тарифи на зазначені послуги на період із 1 січня 2019 року. Установлено, що оператори мають право знижувати Граничні тарифи, але не нижче рівня собівартості відповідної послуги.
Із 4 листопада набуває чинності Порядок виконання митних формальностей на повітряному транспорті, розроблений на виконання ч. 2 ст. 246 Митного кодексу, зокрема:
Документом визначено особливості митного контролю та оформлення ПС, що виконує міжнародний рейс; контролю за реекспортом/реімпортом ПС тощо (наказ Мінфіну від 03.08.18 р. № 671).
Із 5 листопада набуває чинності оновлене Положення про систему BankID Нацбанку, затверджене постановою Правління НБУ від 30.08.16 р. № 378, у редакції постанови Правління НБУ від 03.10.18 р. № 105.
Положенням визначається порядок функціонування національної системи електронної дистанційної ідентифікації фізичних осіб (далі – система), підключення, зупинення та відновлення роботи абонентів системи, передачі ідентифікаційних даних у системі. Положенням розширюються можливості використання дистанційної ідентифікації фізосіб через систему суб’єктами надання адміністративних послуг, банками та небанківськими установами, а також оновлюється порядок підключення до системи та умови користування нею.
Із 7 листопада довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи (далі – платежі), видаватиметься відповідно до Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 03.09.18 р. № 733.
За вибором платника:
Із 7 листопада набуває чинності Закон від 05.10.17 р. № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги» (далі – Закон № 2155). Згідно із Законом № 2155 електронна довірча послуга (далі – ЕДП) – це послуга, що надається для забезпечення електронної взаємодії двох або більше суб’єктів, які довіряють надавачу ЕДП надання такої послуги.
Закон № 2155 регулює відносини, що виникають між юридичними, фізичними особами, суб’єктами владних повноважень у процесі надання, отримання ЕДП, процедури надання цих послуг, нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері ЕДП, а також основні організаційно-правові засади електронної ідентифікації. Суб’єктами відносин у цій сфері є: користувачі та надавачі ЕДП; органи з оцінки відповідності; засвідчувальний центр; центральний засвідчувальний орган (далі – ЦЗО); контролюючий орган.
До складу ЕДП входять: створення, перевірка та підтвердження удосконаленого електронного підпису чи печатки; формування, перевірка та підтвердження: чинності сертифіката електронного підпису чи печатки, сертифіката автентифікації веб-сайту, електронної позначки часу; реєстрована електронна доставка; зберігання удосконалених електронних підписів, печаток, електронних позначок часу та сертифікатів, пов’язаних із цими послугами. Кожна така послуга може надаватися як окремо, так і в сукупності.
Електронна взаємодія фізичних та юридичних осіб, яка потребує відправлення, отримання, використання та постійного зберігання за участю третіх осіб електронних даних, аналоги яких на паперових носіях:
Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, держреєстратори, нотаріуси та інші суб’єкти, які здійснюють функції держреєстратора, для засвідчення чинності відкритого ключа використовують лише кваліфікований сертифікат відкритого ключа, а в разі набуття, зміни чи припинення прав та/або обов’язків фізичної або юридичної особи застосовують виключно засоби кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП) або печатки, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання. Порядок використання ЕДП у вищеназваних суб’єктах установлює КМУ.
КЕП – це удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу КЕП і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Обов’язкові вимоги до надання кваліфікованої ЕДП зі створення, перевірки та підтвердження КЕП чи печаток, а також порядок перевірки їх дотримання установлюються КМУ.
Ідентифікація фізособи, яка звернулася за отриманням послуги формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, здійснюється за умови її особистої присутності за паспортом громадянина України або за іншими документами, що унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи (ч. 2 ст. 22).
Кваліфікований надавач ЕДП:
Електронні дані з накладеним ЕЦП, який підтверджено з використанням посиленого сертифіката відкритого ключа, визнаються після 7 листопада 2018 року електронними даними зі створеним КЕП, але не пізніше 7 листопада 2020 року.
ЕЦП та посилений сертифікат відкритого ключа, що його підтверджує, видані згідно із Законом № 852, до 7 листопада 2018 року застосовуються користувачами ЕДП, кваліфікованими надавачами ЕДП, які продовжують їх обслуговувати, відповідно як КЕП та кваліфікований сертифікат електронного підпису до закінчення строку дії посиленого сертифіката відкритого ключа, але не пізніше 7 листопада 2020 року.
Із 7 листопада втрачає чинність Закон від 22.05.03 р. № 852-IV «Про електронний цифровий підпис» (далі – Закон № 852).
Також унесено зміни до деяких законів України, зокрема:
Закон № 2155 направлений на реформування законодавства у сфері використання відкритих ключів та надання ЕДП з урахуванням досвіду Євросоюзу, визнання в Україні ЕДП, які надаються їх іноземними постачальниками. Очікується, що це забезпечить активний розвиток транскордонного співробітництва та інтеграцію України у світовий електронний інформаційний простір.
Із 7 листопада у зв’язку з набуттям чинності Закону № 2155 унесено зміни до деяких актів КМУ, зокрема:
Низку постанов КМУ визнано такими, що втратили чинність (постанова КМУ від 10.05.18 р. № 356).
Із 7 листопада набуває чинності Порядок використання ЕДП в органах державної влади, місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях державної форми власності, затверджений постановою КМУ від 19.09.18 р. № 749 на виконання ч. 3 ст. 17 Закону № 2155. Організацію використання кваліфікованих ЕДП у державній установі забезпечує відповідальний підрозділ або працівник, визначений рішенням такої установи (її керівника). Низку постанов КМУ визнано такими, що втратили чинність.
Із 7 листопада набуває чинності Порядок, затверджений постановою КМУ від 10.10.18 р. № 821 на виконання ч. 12 ст. 31 Закону № 2155. Документом визначено механізм передачі на зберігання ЦЗО кваліфікованих сертифікатів електронного підпису, електронної печатки та автентифікації веб-сайту, документованої інформації кваліфікованим надавачем ЕДП у разі припинення його діяльності з надання таких послуг, а також передачі її на архівне зберігання.
ЦЗО розглядає повідомлення про припинення надання кваліфікованих ЕДП та погоджує план припинення діяльності протягом 15 робочих днів (далі – р. д.) з дня його реєстрації. Кваліфікований надавач ЕДП складає акт приймання-передачі документованої інформації на зберігання до ЦЗО за формою додатка до Порядку та передає документи: в електронній формі – протягом 10 р. д. з моменту прийняття рішення ЦЗО про виключення кваліфікованого надавача з Довірчого списку; на папері – протягом 20 р. д. із зазначеного моменту.
Із 7 листопада набувають чинності обов’язкові вимоги до Довірчого списку, затверджені постановою КМУ від від 26.09.18 р. № 775 на виконання ч. 2 ст. 35 Закону № 2155.
Довірчий список – це перелік кваліфікованих надавачів ЕДП та інформації про послуги, що ними надаються. Кваліфіковані надавачі несуть відповідальність за правильність відомостей, що подаються ЦЗО для внесення до Довірчого списку.
Список публікується в безпечному режимі з обов’язковим додаванням електронної печатки ЦЗО у вигляді, придатному для автоматизованої обробки, із збереженням та захистом даних, які містяться в ньому.
Інформація, що міститься в Довірчому списку, є відкритою, актуальною та оновлюється раз на три місяці або в разі внесення змін. До Довірчого списку забезпечується цілодобовий доступ через телекомунікаційні мережі загального користування.
Із 7 листопада Адміністрація Держспецзв’язку:
Адміністрації Держспецзв’язку надано право звертатися до суду в разі виникнення спорів із питань організації спецзв’язку та захисту інформації, криптографічного та технічного захисту державних інформаційних ресурсів та інформації, вимога щодо захисту якої встановлена законом, спорів у сфері ЕДП, а також з інших спорів (постанова КМУ від 19.09.18 р. № 750).
Із 7 листопада накладається КЕП:
Із 7 листопада набуває чинності наказ Мін’юсту від 12.06.18 р. № 1827/5, яким унесено зміни до нормативних документів міністерства з метою приведення їх у відповідність до Закону № 2155, зокрема:
Із 7 листопада змінюється спосіб підписання розпорядження та інформаційного повідомлення при обміні інформацією між депонентом та депозитарною установою, між клієнтом та Центральним депозитарієм. Накладається КЕП розпорядника рахунка (для інформаційного повідомлення – КЕП уповноваженої особи Центрального депозитарію або депозитарної установи) – у разі надання розпорядження та інформаційного повідомлення у формі електронного документа. Цілісність наданого розпорядження та інформаційного повідомлення, а також ідентифікація підписувача здійснюються шляхом перевірки КЕП (абзац п’ятий п. 1 гл. 3 розд. V Положення, затвердженого рішенням НКЦПФР від 23.04.13 р. № 735) (рішення НКЦПФР від 10.07.18 р. № 451).
Із 7 листопада уточнюється порядок подання арбітражними керуючими обов’язкових відомостей (інформації) через онлайн-систему електронної звітності арбітражних керуючих. Форма повідомлення вважається поданою з моменту проставляння КЕП арбітражного керуючого із застосуванням засобів КЕП чи печатки, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання, та надходження підписаної форми до Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство (абзац третій розд. ІІ Порядку, затвердженого наказом Мін’юсту від 18.01.13 р. № 130/5) (наказ Мін’юсту від 12.09.18 р. № 2936/5).
Із 16 листопада набуває чинності Закон від 18.09.18 р. № 2545-VIII «Про забезпечення прозорості у видобувних галузях». Зокрема:
Першим обов’язковим звітним періодом є 2018 рік.
СГ та материнські підприємства у видобувних галузях, які є суб’єктами розкриття інформації, несуть відповідальність:
Законом унесено зміни:
Протягом 90 днів з дня набуття чинності Закону № 2545 (тобто до 15 лютого 2019 року):
СГ, які провадять діяльність у видобувних галузях, мають направити до Мінвугілля інформацію про істотні умови угод про користування надрами (крім угод про умови користування надрами) разом з відповідними витягами з таких угод для оприлюднення;
на офіційному веб-сайті Держгеонадра розміщуються копії спеціальних дозволів на користування надрами (далі – спецдозвіл), угод про умови користування надрами та додатків до них (у т. ч. зміни до програм робіт), інформація про заяви на отримання спецдозволів, заяви про проведення підготовки ділянок надр до аукціонів із продажу спецдозволів, а також про будь-які зміни до зазначених документів.
Із 24 листопада набуває чинності Закон від 15.05.18 р. № 2418-VIII, яким з метою спрощення процедури іноземного інвестування в Україні, запровадження правильного правового режиму обліку права власності на ЦП клієнтів глобальних зберігачів або інших фінансових посередників унесено зміни:
Із 24 листопада у зв’язку з набуттям чинності Закону № 2418-VIII визнано таким, що втратив чинність, Порядок надання дозволу на розміщення та/або обіг ЦП українських емітентів за межами України, затверджений рішенням НКЦПФР від 20.06.13 р. № 1105 (рішення НКЦПФР від 28.08.18 р. № 593).
До 1 грудня укладаються: