Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оскарження ППР: строки звернення до суду

Роз’яснення
28.07.2025

По справі № 500/2276/24 спірним є питання додержання позивачкою строку звернення до суду з позовом про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень після проведення процедури адміністративного оскарження та отримання рішення контролюючого органу про залишення її скарг без задоволення.

Досліджуючи це питання ВП Верховного Суду зазначила, що в адміністративному судочинстві можна виділити такі строки оскарження рішень/дій/бездіяльності суб’єкта владних повноважень:

1) якщо платник податків не оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку – строк звернення до суду становить 6 місяців (ч. 2 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства, далі – КАС);

2) якщо платник податків оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку, яке не стосується нарахування грошових зобов`язань (наприклад, блокування ПН; присвоєння ризикового статусу тощо), – строк звернення до суду становить 3 місяці (ч. 4 ст. 122 КАС);

3) якщо платник податків оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку, яке передбачає нарахування грошових зобов`язань (наприклад, податкове повідомлення-рішення), – строк звернення до суду становить 1 місяць (норма п. 56.19 Податкового кодексу (далі – ПК), яка є спеціальною щодо норми ч. 4 ст. 122 КАС).

Щодо визначення загальної та спеціальної норми ВП Верховного Суду зазначила, що із системного аналізу правових норм чинного законодавства, які регулюють правовідносини при дотриманні строків звернення до суду з позовом про оскарження податкових повідомлень-рішень після застосування процедури досудового (адміністративного) оскарження таких повідомлень-рішень, загальною нормою є ч. 4 ст. 122 КАС, а спеціальною нормою є п. 56.19 ПК.

Ці дві правові норми (загальна і спеціальна) не породжують колізію, адже має місце не суперечність між правовими нормами, а доповнення норми спеціальної дії та встановлення системного законодавчого регулювання, а тому спеціальна норма, передбачена ПК, має пріоритет у регулюванні спірних правовідносин.

Крім того, Велика Палата відступила від висновку, викладеного в п. 101 постанови Великої Палати від 19.01.2023 у справі № 140/1770/19, про те, що норма п. 56.18 ПК встановлює спеціальні строки звернення до суду, відсилаючи в цьому питанні до ст. 102 цього Кодексу.

У контексті зазначеного Велика Палата вказала, що норма п. 56.18 ПК не встановлює строку звернення до суду з позовом про оскарження податкового повідомлення-рішення та не є відсильною до норми, яка їх встановлює, а отже, не є тим «іншим законом», яким встановлені спеціальні строки звернення до суду.

Строк у 1 095 днів, встановлений ст. 102 ПК, є саме строком давності, у межах якого за платником податків зберігається право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу, а не строком звернення до суду із такими вимогами.

ВП Верховного Суду зауважила, що вона відступає не від постанов у вказаних справах, а від конкретного висновку, викладеного в них. Цей висновок міг бути сформульований не тільки у зазначених постановах. Відсутність згадки повного переліку постанов, від висновку хоча б в одній із яких щодо застосування норм права Велика Палата відступила, не означає, що відповідний висновок надалі застосовний (див. постанову Великої Палати від 27.03.2019 у справі № 521/21255/13-ц).

Постанова Верховного Суду від 16.07.2025 по справі за № 500/2276/24.

«Судова влада України»

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
09.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (накази від 15.07 та 17.07.2025) Зміни в зарплаті «підакцизних» СГ із 1 жовтня 2025 року: Закон опубліковано У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт щодо змін у законодавстві про мобілізацію...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
09.09.2025
Особливості оформлення довіреності: що слід знати
Розглянемо, хто відповідно до законодавства має право засвідчувати довіреності, які вимоги до змісту та форми довіреності, який термін довіреності, що таке припинення представництва щодо довіреності та скасування довіреності, право представника відмовитися від вчинення дій, визначених довіреністю, р...
09.09.2025
Вплив законодавства з охорони праці на трудове та професійне навчання
Якщо навчальний заклад має майстерні, лабораторії, цеха, в яких може застосовуватися трудове навчання та праця, то чи мають бути обов’язковими нормативно-правові акти з охорони праці? Більше за темою: Інструкція з охорони праці для працівників офісу Інструкція з охорони праці для студентів, ...
09.09.2025
Порядок розробки та реєстрації колективних договорів
Чи закінчуються строки дії колективного договору? Чи буде він чинним і після , чи слід приймати новий колективний договір? Більше за темою: Відпустки, святкові та вихідні дні у воєнний період: що прописати в колективному договорі Витяг з колективного договору, де передбачено встановлення гнучкого ...
Кращі матеріали