Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оскарження ППР: строки звернення до суду

Роз’яснення
28.07.2025

По справі № 500/2276/24 спірним є питання додержання позивачкою строку звернення до суду з позовом про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень після проведення процедури адміністративного оскарження та отримання рішення контролюючого органу про залишення її скарг без задоволення.

Досліджуючи це питання ВП Верховного Суду зазначила, що в адміністративному судочинстві можна виділити такі строки оскарження рішень/дій/бездіяльності суб’єкта владних повноважень:

1) якщо платник податків не оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку – строк звернення до суду становить 6 місяців (ч. 2 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства, далі – КАС);

2) якщо платник податків оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку, яке не стосується нарахування грошових зобов`язань (наприклад, блокування ПН; присвоєння ризикового статусу тощо), – строк звернення до суду становить 3 місяці (ч. 4 ст. 122 КАС);

3) якщо платник податків оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку, яке передбачає нарахування грошових зобов`язань (наприклад, податкове повідомлення-рішення), – строк звернення до суду становить 1 місяць (норма п. 56.19 Податкового кодексу (далі – ПК), яка є спеціальною щодо норми ч. 4 ст. 122 КАС).

Щодо визначення загальної та спеціальної норми ВП Верховного Суду зазначила, що із системного аналізу правових норм чинного законодавства, які регулюють правовідносини при дотриманні строків звернення до суду з позовом про оскарження податкових повідомлень-рішень після застосування процедури досудового (адміністративного) оскарження таких повідомлень-рішень, загальною нормою є ч. 4 ст. 122 КАС, а спеціальною нормою є п. 56.19 ПК.

Ці дві правові норми (загальна і спеціальна) не породжують колізію, адже має місце не суперечність між правовими нормами, а доповнення норми спеціальної дії та встановлення системного законодавчого регулювання, а тому спеціальна норма, передбачена ПК, має пріоритет у регулюванні спірних правовідносин.

Крім того, Велика Палата відступила від висновку, викладеного в п. 101 постанови Великої Палати від 19.01.2023 у справі № 140/1770/19, про те, що норма п. 56.18 ПК встановлює спеціальні строки звернення до суду, відсилаючи в цьому питанні до ст. 102 цього Кодексу.

У контексті зазначеного Велика Палата вказала, що норма п. 56.18 ПК не встановлює строку звернення до суду з позовом про оскарження податкового повідомлення-рішення та не є відсильною до норми, яка їх встановлює, а отже, не є тим «іншим законом», яким встановлені спеціальні строки звернення до суду.

Строк у 1 095 днів, встановлений ст. 102 ПК, є саме строком давності, у межах якого за платником податків зберігається право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу, а не строком звернення до суду із такими вимогами.

ВП Верховного Суду зауважила, що вона відступає не від постанов у вказаних справах, а від конкретного висновку, викладеного в них. Цей висновок міг бути сформульований не тільки у зазначених постановах. Відсутність згадки повного переліку постанов, від висновку хоча б в одній із яких щодо застосування норм права Велика Палата відступила, не означає, що відповідний висновок надалі застосовний (див. постанову Великої Палати від 27.03.2019 у справі № 521/21255/13-ц).

Постанова Верховного Суду від 16.07.2025 по справі за № 500/2276/24.

«Судова влада України»

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
26.08.2025
Роз’яснення Мінекономіки щодо організації бронювання військовозобов’язаних: лист від 19.08.2025
Мінекономіки: лист від 19.08.2025 № 2704-20/55225-03 щодо організації бронювання військовозобов’язаних. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у фермерському ...
Нове
01.10.2025
Кримінальна відповідальність за умисну несплату ПДФО та військового збору: практика БЕБ
Ухилялися від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів)? Як можна уникнути кримінальної відповідальності? Більше за темою: Фортифікаційні споруди на земельних ділянках: коли не сплачувати земельний та єдиний податки, МПЗ? Фінмоніторинг від НБУ: як банки виявляють схеми ухилення від спл...
01.10.2025
Перевіряємо дані у СПОВ: як перевірити стаж в е-трудовій книжці
Відображення даних про страховий стаж та доходи працівників, а також електронна трудова книжка: як перевірити стаж? Більше за темою: Чи може працівник подати до ПФУ свою паперову трудову книжку для оцифрування без участі роботодавця? Постановою КМУ від 04.06.1998 № 794 «Про затвердження Полож...
01.10.2025
Укртрансбезпека відповідає на запитання щодо внутрішніх нерегулярних перевезень
Ознайомтеся з відповідями на найпоширеніші питання від перевізників щодо роботи модуля «Внутрішні нерегулярні перевезення». Більше за темою: Затверджено порядок функціонування системи e-ТТН: що зміниться для учасників перевезень? Перевезення ТМЦ для власних потреб: чи потрібна ТТН...
Кращі матеріали