Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Оскарження ППР: строки звернення до суду

Роз’яснення
28.07.2025

По справі № 500/2276/24 спірним є питання додержання позивачкою строку звернення до суду з позовом про визнання протиправними і скасування податкових повідомлень-рішень після проведення процедури адміністративного оскарження та отримання рішення контролюючого органу про залишення її скарг без задоволення.

Досліджуючи це питання ВП Верховного Суду зазначила, що в адміністративному судочинстві можна виділити такі строки оскарження рішень/дій/бездіяльності суб’єкта владних повноважень:

1) якщо платник податків не оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку – строк звернення до суду становить 6 місяців (ч. 2 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства, далі – КАС);

2) якщо платник податків оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку, яке не стосується нарахування грошових зобов`язань (наприклад, блокування ПН; присвоєння ризикового статусу тощо), – строк звернення до суду становить 3 місяці (ч. 4 ст. 122 КАС);

3) якщо платник податків оскаржував рішення контролюючого органу в досудовому (адміністративному) порядку, яке передбачає нарахування грошових зобов`язань (наприклад, податкове повідомлення-рішення), – строк звернення до суду становить 1 місяць (норма п. 56.19 Податкового кодексу (далі – ПК), яка є спеціальною щодо норми ч. 4 ст. 122 КАС).

Щодо визначення загальної та спеціальної норми ВП Верховного Суду зазначила, що із системного аналізу правових норм чинного законодавства, які регулюють правовідносини при дотриманні строків звернення до суду з позовом про оскарження податкових повідомлень-рішень після застосування процедури досудового (адміністративного) оскарження таких повідомлень-рішень, загальною нормою є ч. 4 ст. 122 КАС, а спеціальною нормою є п. 56.19 ПК.

Ці дві правові норми (загальна і спеціальна) не породжують колізію, адже має місце не суперечність між правовими нормами, а доповнення норми спеціальної дії та встановлення системного законодавчого регулювання, а тому спеціальна норма, передбачена ПК, має пріоритет у регулюванні спірних правовідносин.

Крім того, Велика Палата відступила від висновку, викладеного в п. 101 постанови Великої Палати від 19.01.2023 у справі № 140/1770/19, про те, що норма п. 56.18 ПК встановлює спеціальні строки звернення до суду, відсилаючи в цьому питанні до ст. 102 цього Кодексу.

У контексті зазначеного Велика Палата вказала, що норма п. 56.18 ПК не встановлює строку звернення до суду з позовом про оскарження податкового повідомлення-рішення та не є відсильною до норми, яка їх встановлює, а отже, не є тим «іншим законом», яким встановлені спеціальні строки звернення до суду.

Строк у 1 095 днів, встановлений ст. 102 ПК, є саме строком давності, у межах якого за платником податків зберігається право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу, а не строком звернення до суду із такими вимогами.

ВП Верховного Суду зауважила, що вона відступає не від постанов у вказаних справах, а від конкретного висновку, викладеного в них. Цей висновок міг бути сформульований не тільки у зазначених постановах. Відсутність згадки повного переліку постанов, від висновку хоча б в одній із яких щодо застосування норм права Велика Палата відступила, не означає, що відповідний висновок надалі застосовний (див. постанову Великої Палати від 27.03.2019 у справі № 521/21255/13-ц).

Постанова Верховного Суду від 16.07.2025 по справі за № 500/2276/24.

«Судова влада України»

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
11.11.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Мінфін відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 30.10.2025 Президент підписав Закон щодо бронювання працівників з проблемними ВОД Прийнято Закон щодо обґрунтування видачі листків непрацездатності Верховна Рада прийняла за основу законопр...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
12.11.2025
Якщо заборгованість із зарплати виплачується у листопаді 2025 року
Індекси для визначення компенсації зарплати за попередні періоди, яка виплачується у 2025 році Порядок нарахування та виплати компенсації заробітної плати, нарахованої у період з 01.01.01 р., затверджений постановою КМУ від 21.02.2001 № 159 (з урахуванням внесених змін постановами КМУ від 09.08.20...
12.11.2025
Як єдинникам четвертої групи визначати загальне мінімальне податкове зобов’язання
МПЗ щодо земельної ділянки, НГО якої проведена, та МПЗ щодо земельної ділянки, НГО якої не проведена, обчислюється за формулами наведеними у ст. 381 ПКУ. Особливості визначення загального МПЗ платників єдиного податку встановлено ст. 2971 ПКУ. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Чи можна зменши...
12.11.2025
Які пільги із земельного податку встановлені для ЮО
Пільги щодо сплати земельного податку для юридичних осіб встановлені ст. 282 ПКУ. Докладніше див. нижче. Більше за темою: Чи можна отримати статус підприємця за адресою реєстрації у зоні бойових дії? Опубліковано перелік ТОТ і територій ведення бойових дій: як скористатися податковими пільгами Які...
Кращі матеріали