Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Спадкове майно та хто може ним управляти

Роз’яснення
10.06.2025

До складу спадщини може входити майно, що потребує постійного догляду, збереження або вжиття певних юридичних чи фактичних дій для підтримання його у належному стані. Це можуть бути житлові будинки, приватні підприємства, цінні папери, земельні ділянки, сільськогосподарські тварини тощо.

З метою забезпечення цілісності такого майна, запобігання його псуванню, втраті господарського призначення або зменшенню вартості законодавство передбачає можливість призначити особу, яка буде здійснювати управління спадщиною до з’явлення спадкоємців або до її прийняття.

Встановлення управління спадковим майном передбачено ст. 1285 Цивільного кодексу (далі – ЦК), ст. 61 Закону від 02.09.1993 № 3425-XII «Про нотаріат» та гл. 9 розд. ІІ Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Мін’юсту від 22.02.2012 № 296/5 (далі – Порядок).

Згідно з цивільним законодавством, якщо у складі спадщини є майно, яке потребує утримання, догляду, вчинення інших фактичних чи юридичних дій для підтримання його в належному стані, нотаріус, а в сільських населених пунктах – посадова особа органу місцевого самоврядування призначає управителя спадщини з числа спадкоємців або виконавців заповіту, а в разі їх відсутності – укладає договір на управління спадщиною з іншою особою. Це може бути як фізична особа з повною цивільною дієздатністю, так і юридична особа.

У разі відсутності спадкоємців або виконавця заповіту особою, яка управляє спадщиною, до складу якої входить земельна ділянка, є сільська, селищна, міська рада за місцерозташуванням такої земельної ділянки.

Особа, яка управляє спадщиною, має право на вчинення будь-яких необхідних дій, спрямованих на збереження спадщини до з’явлення спадкоємців або до прийняття спадщини. Вона має право на плату за виконання своїх повноважень (ЦК).

Передача майна в управління не тягне за собою переходу права власності на нього до його управителя.

Укладання договору на управління спадщиною

Відповідно до п. 9 гл. 9 розд. ІІ Порядку договір на управління спадщиною укладається нотаріусом з дотриманням вимог ч. 2 ст. 212 ЦК. Згідно з нею особи, які вчиняють правочин, мають право обумовити припинення прав та обов’язків обставиною, щодо якої невідомо, настане вона чи ні (скасувальна обставина).

Текст договору викладається без застосування спеціальних бланків нотаріальних документів згідно з актом опису спадкового майна, який є невід’ємною частиною договору (перелік цього майна може викладатися в тексті договору). Договір на управління спадщиною не реєструється в реєстрі для реєстрації нотаріальних дій. Інформація про укладення договору на управління спадщиною заноситься до Книги обліку договорів на управління спадщиною.

При укладанні зазначеного правочину нотаріус зобов’язаний пересвідчитись у тому, що це майно було власністю спадкодавця на момент відкриття спадщини, про що зазначається в тексті договору з посиланням на реквізити відповідного документа (за наявності).

Припинення дії договору на управління спадщиною

Якщо до нотаріуса за місцем відкриття спадщини надійшла заява про прийняття спадщини нотаріус повідомляє особу, з якою укладений договір на управління спадщиною, про припинення дії правочину.

У разі відсутності спадкоємців за законом і за заповітом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття спадщини ніким із спадкоємців, а також відмови від її прийняття укладений договір на управління спадщиною діє до ухвалення судом рішення про визнання спадщини відумерлою (п. 10 гл. 9 розд. ІІ Порядку).

Інформація станом на 09.06.2025.

Мін’юст

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.08.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня ДПС відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 01.08.2025 Із 6 серпня ДПС змінює кваліфіковані сертифікати для підписання повідомлень: завантажте нові Кабмін пропонує зміни до Закону про бухоблік щодо запровадження звітності із сталого розв...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
21.05.2025
Критично важливі підприємства до 28 травня мають подати відповідні дані: лист Мінекономіки
Більше за темою: Перелік галузевих та регіональних нормативних актів, якими затверджено критерії визнання підприємств критично важливими в особливий період Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Мінекономіки в листі від 19.05.2025 № 27-11/37509-07 поінформу...
Нове
15.08.2025
Як ФОП-єдиннику виправити самостійно виявлену помилку з податкового зобов’язання з єдиного податку
Декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця може подаватися платником єдиного податку (першої – третьої групи) як звітна (звітна нова), так і уточнююча. Більше за темою: Заповнення декларації фізособами – єдинниками першої – третьої груп ЄСВ-звіт...
15.08.2025
Чи поширюються нові строки реєстрації ПН/РК в ЄРПН на зведені ПН
Податковим кодексом передбачено складання податкових накладних за щоденними підсумками операцій (якщо податкова накладна не була складена на ці операції), реєстрація яких в ЄРПН здійснюється в загальному порядку.  Більше за темою: Податкові накладні за щоденними операціями та зведені...
15.08.2025
Що робити у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН: поради від ДПС
Зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН – досить важливе питання, яке треба вирішувати своєчасно. Розглянемо, як платник податків може вплинути на розблокування ПН/РК, подавши документи та пояснення до комісії регіонального рівня та ін. Більше за темою: Як взяти участь у розгляді скарги на рішення ...
Кращі матеріали