Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи може правонаступник включити суму ПДВ до податкового кредиту, якщо ПН зареєстровано після реорганізації

Роз’яснення
11.11.2025

Чи має право правонаступник включити до складу податкового кредиту суму ПДВ на підставі податкової накладної, складеної на особу, яка була реорганізована шляхом приєднання, якщо реєстрація такої податкової накладної відбулася після реорганізації?

Правила складання податкових накладних і їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) та формування податкового кредиту з ПДВ визначено ст. 201 та 198 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Згідно з п. 201.1 та 201.10 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Перелік обов’язкових реквізитів, які зазначаються у податковій накладній, визначено у пп. «а»–«л» п. 201.1 ПКУ, зокрема, такими реквізитами є: повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник ПДВ, – покупця (отримувача) товарів/послуг; податковий номер платника податку (продавця та покупця).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (п. 201.10 ПКУ).

Відповідно до п. 198.6 ПКУ не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими п. 201.11 ПКУ.

Порядок анулювання реєстрації платника регулюється ст. 184 ПКУ та регламентується розд. V Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2014 № 1130, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 17.11.2014 за № 1456/26233.

Згідно з пп. «б» п. 184.1 ПКУ реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника ПДВ, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників ПДВ і відбувається, якщо будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов’язань із податку у випадках, визначених розд. V ПКУ.

З моменту анулювання реєстрації особи як платника ПДВ така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних (п. 184.5 ПКУ).

Сума від’ємного значення, що підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду платника, що реорганізується шляхом приєднання підлягає перенесенню до складу податкового кредиту правонаступника у наступному періоді після підписання передавального акта відповідно до законодавства. Таке перенесення здійснюється в разі, якщо сума від’ємного значення, що підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду платника, що реорганізується, підтверджена документальною перевіркою контролюючого органу (п. 198.7 ПКУ).

Відповідно до п. 184.6 ПКУ у разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.

Ураховуючи викладене, право на включення до складу податкового кредиту сум ПДВ, зазначених у зареєстрованій в ЄРПН податковій накладній, має виключно покупець товарів/послуг, що зазначений у такій податковій накладній, за умови дотримання ним інших вимог, визначених ПКУ для формування податкового кредиту, та лише в періоді його перебування у статусі зареєстрованого платника ПДВ. З моменту анулювання його реєстрації як платника ПДВ такий покупець позбавляється права на віднесення сум податку до складу податкового кредиту.

Отже, якщо податкова накладна/розрахунок коригування була зареєстрована постачальником в ЄРПН після реорганізації платника податку – покупця шляхом приєднання, правонаступник такого платника податку не має права на включення такої податкової накладної/розрахунку коригування до податкового кредиту.

ЗІР, категорія 101.13

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
11.11.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Мінфін відповідає на актуальні запитання платників податків: лист від 30.10.2025 Президент підписав Закон щодо бронювання працівників з проблемними ВОД Прийнято Закон щодо обґрунтування видачі листків непрацездатності Верховна Рада прийняла за основу законопр...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
08.10.2025
Оновлено Довідник умовних кодів товарів
ДПС опублікувала оновленний Довідник умовних кодів товарів. ДПС опублікувало оновлений Довідник умовних кодів товарів. Умовний код товару Назва товару 00101 житловий будинок 00102 будівля 00103 ...
Нове
11.11.2025
У витягу з рішення експертної команди виявлено помилку: як виправити
З 2025 року в Україні запроваджено нову систему оцінювання повсякденного функціонування особи. За результатами такого оцінювання експертна команда ухвалює рішення, на підставі якого людині може бути встановлено статус інвалідності. Як бути, якщо у відповідному документі виявлено помилку Більше ...
11.11.2025
Чи має право представник ТЦК та СП у цивільній формі перевіряти громадян
Чи може представник ТЦК та СП у цивільній формі перевіряти документи громадян? Більше за темою: Чи потрібно повідомляти ТЦК про направлення військовозобов’язаного працівника у тривале відрядження? В яких випадках подавати до ТЦК Повідомлення з додатка 1, а в яких – з додатка 4 до Поряд...
11.11.2025
Чи може розмір зарплати бути нижчим від мінімального
На підприємстві працівники не виконують встановлені норми виробітку. Після оплати праці їх дохід є нижчим за МЗП – чи правомірно це? Більше за темою: Неоподатковувані розміри доходів, які залежать від МЗП та ПМ Відповідно до ст. 21 Закону від 24.03.1995 № 108/95-ВР «Про оплату праці&raq...
Кращі матеріали