Заходи державного нагляду (контролю), які здійснюються у період воєнного стану
Постановою КМУ від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (далі – Постанова) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Водночас згідно з п. 2 Постанови протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах, за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України.
Таким чином, рішення щодо доцільності здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) в окремих сферах віднесено до компетенції центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Довідково
Відповідно до п. 2 Постанови за рішенням Мінекономіки, як центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у зазначених сферах, дозволено протягом періоду воєнного стану проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю):
- щодо суб’єктів господарювання роздрібної торгівлі у сфері формування, встановлення та застосування цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, за переліком, затвердженим постановою КМУ від 22.04.2020 № 341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення» Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (наказ Мінекономіки від 02.04.2022 № 679);
- у сфері охорони праці, гігієни праці, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю з підстав, визначених абзацами п’ятим, восьмим та дев’ятим ч. 1 ст. 6 Закону від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон № 877) Державній службі з питань праці (наказ Мінекономіки від 16.06.2023 № 5782).
Крім того, протягом періоду воєнного стану дозволено проведення:
- планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сферах енергетики та комунальних послуг – за рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (п. 3 Постанови);
- планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері проведення азартних ігор та у лотерейній сфері – за рішенням Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (п. 3 Постанови);
- заходів державного нагляду та контролю у сфері медіа – за рішенням Національної ради з питань телебачення і радіомовлення (п. 4 Постанови);
- позапланових заходів державного нагляду (контролю) за формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін, з питань захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг – за рішенням Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (п. 41 Постанови);
- заходів державного нагляду (контролю) у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку – за рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (п. 6 Постанови);
- позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов’язаної з розробленням, виготовленням, постачанням спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку та інших технічних засобів негласного отримання інформації – за рішенням Служби безпеки України (п. 7 Постанови).
Також звертаємо увагу, що здійснення заходу державного нагляду (контролю) за бажанням суб’єкта господарювання стосується його прав та законних інтересів.
Отже, прийняття центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, рішення про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням не суперечить Постанові.
Щодо продовження здійснення заходів державного нагляду (контролю) після завершення періоду дії воєнного стану – звертаємо увагу, що ст. 5 та 6 Закону № 877 встановлено вимоги щодо проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Так, ч. 5 ст. 5 Закону № 877 встановлено, що строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб’єктів мікро-, малого підприємництва – п’яти робочих днів.
Абзацом першим ч. 4 ст. 6 Закону № 877 встановлено, що строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб’єктів малого підприємництва – двох робочих днів.
Продовження строку здійснення планового та позапланового заходів не допускається.
Відповідно до абзацу першого ч. 6 ст. 7 Закону № 877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
Таким чином, у зв’язку з введенням в Україні режиму воєнного стану планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю), які не завершені та за результатами здійснення яких не складено акт, не можуть бути продовжені після завершення дії воєнного стану, оскільки строки проведення таких заходів перевищуватимуть строки, встановлені Законом № 877.
Мінекономіки
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу