Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як заповнити додаток 1 до декларації екоподатку в частині викидів двоокису вуглецю у разі перевищення їх обсягу (500 тонн) протягом поточного року

Роз’яснення
15.09.2025

Як заповнюється додаток 1 до податкової декларації екологічного податку за звітні квартали поточного року в частині викидів двоокису вуглецю в атмосферне повітря у разі перевищення граничного обсягу цих викидів (500 тонн) протягом поточного року?

Відповідно до пп. 240.1.1 Податкового кодексу (далі – ПК) платниками екологічного податку є суб’єкти господарювання, юридичні особи, що не провадять господарську (підприємницьку) діяльність, бюджетні установи, громадські та інші підприємства, установи та організації, постійні представництва нерезидентів, включаючи тих, які виконують агентські (представницькі) функції стосовно таких нерезидентів або їх засновників, під час провадження діяльності яких на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони здійснюються: викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення.

Пунктом 240.7 ПК встановлено, що не є платниками податку за викиди двоокису вуглецю суб’єкти, зазначені у п. 240.1 ПК, якими здійснюються такі викиди в обсязі не більше 500 тонн за рік.

Якщо річний обсяг викидів двоокису вуглецю перевищує 500 тонн за рік, суб’єкти зобов’язані зареєструватися платниками податку у податковому (звітному) періоді, в якому відбулося таке перевищення. Такі платники зобов’язані скласти та подати податкову звітність, нарахувати та сплатити податок за податковий (звітний) період, у якому відбулося таке перевищення, у порядку, передбаченому ПК.

Слід зазначити, що об’єкт оподаткування сукупних викидів двоокису всіма, а не окремим джерелом викидів, одноразово зменшується на величину граничного обсягу викидів двоокису вуглецю.

Платник податку за викиди двоокису вуглецю самостійно адмініструє граничний обсяг викидів двоокису вуглецю, визначений п. 240.7 ПК, сукупно по всіх окремих джерелах забруднення, якими здійснюються викиди двоокису вуглецю в атмосферне повітря.

Об’єктом та базою обкладення екологічним податком, зокрема, є обсяги та види забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (пп. 242.1.1 ПК).

Разом з тим, база обкладення екологічним податком за викиди двоокису вуглецю за результатами податкового (звітного) року зменшується на обсяг таких викидів у розмірі 500 тонн за рік (п. 242.4 ПК).

При обчисленні податкових зобов’язань з податку за викиди двоокису вуглецю у разі перевищення граничної кількості викидів у обсязі 500 тонн у звітному (податковому) кварталі база оподаткування податку за викиди двоокису вуглецю визначається як фактичний обсяг викидів двоокису вуглецю за податковий (звітний) квартал, зменшений на обсяг таких викидів у розмірі 500 тонн.

У наступних звітних (податкових) періодах, що настають після перевищення величини граничного обсягу викидів двоокису вуглецю, податкові зобов’язання обчислюються за об’єктом оподаткування податком за викиди двоокису вуглецю, що відповідає фактичному обсягу викидів двоокису вуглецю.

Форма податкової декларації екологічного податку затверджена наказом Мінфіну від 17.08.2015 № 715 (зареєстрований у Міністерстві юстиції 03.09.2015 за № 1052/27497) (далі – Декларація). Невід’ємною частиною Декларації є додатки (розрахунки), зокрема розрахунок за викиди забруднюючих речовин за викиди в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення здійснюється у додатку 1 до Декларації. При цьому для кожного стаціонарного джерела забруднення складається два окремих додатка 1, один з яких – для декларування податкових зобов’язань з екологічного податку за двоокису вуглецю.

Рядок 2 Декларації та рядок 3 додатка 1 заповнюються відповідно до Кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад, затвердженого наказом Міністерства розвитку громад та територій від 26.11.2020 № 290 (далі – КАТОТТГ).

Починаючи зі звітного (податкового) періоду, в якому досягнуто граничний обсяг викидів двоокису вуглецю, платник декларує податкові зобов’язання за такі викиди, що перевищують граничний обсяг, в окремому додатку(ах) 1 до Декларації(ій), яку(і) подає до кожного контролюючого органу за місцезнаходженням стаціонарного (них) джерела(л) забруднення. При цьому такий окремий додаток 1 заповнюється по кожному стаціонарному джерелу забруднення із зазначенням у рядку 6 Декларації «доповнення до Податкової декларації за довільною формою» інформації про фактичні викиди двоокису вуглецю щодо всіх належних такому платнику стаціонарних джерел забруднення, на яких здійснюються викиди двоокису вуглецю, у табличній формі окремими рядками (за кожним кодом адміністративно-територіальної одиниці, визначений за КАТОТТГ, за місцем розташування джерел забруднення) з початку року (в т. ч. за звітний квартал).

У рядку 3 додатка 1 зазначається наступна інформація:

  • у рядку 3.1 – код територіальної громади, визначений за КАТОТТГ, на території якої знаходиться стаціонарне джерело забруднення;
  • рядку 3.2 – код адміністративно-територіальної одиниці, визначений за КАТОТТГ, за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення.

У рядку 4.1 додатка 1 зазначається:

  • у колонці 2 рядка 4.1 «код забруднюючої речовини» − визначений відповідно до додатка 7 до Декларації код двоокису вуглецю, що викидається в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення − 243.4.001;
  • колонці 3 рядка 4.1 «фактичний обсяг викидів» − обсяг викидів двоокису вуглецю, що перевищує граничний обсяг таких викидів (500 тонн) за звітний (податковий) квартал поточного року, в якому досягнуто таке перевищення, а в наступних звітних (податкових) кварталах поточного року – фактичний обсяг викидів двоокису вуглецю за цей період (квартал).

При цьому за звітний (податковий) квартал поточного року, в якому відбулося перевищення граничного обсягу викидів двоокису вуглецю сумарно всіма стаціонарними джерелами забруднення, розподіл перевищеного обсягу викидів двоокису вуглецю за цей період здійснюється платником екологічного податку самостійно, для цього ним визначається принцип розподілу зазначеного обсягу викидів між стаціонарними джерелами забруднення, що має бути зафіксовано в розпорядчому документі;

  • у колонці 4 рядка 4.1 «ставка податку» − ставку податку за викиди двоокису вуглецю, встановлену п. 243.4 ПК;
  • колонці 5 рядка 4.1 «величина» − суму податкового зобов’язання з податку за викиди двоокису вуглецю, обчислену як добуток між фактичним обсягом викидів двоокису (колонка 3 ряд. 4.1) та ставкою податку за викиди двоокису вуглецю (колонка 4 ряд. 4.1).

ЗІР, категорія 117.05

 

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
30.09.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня   Унесено зміни до переліку територій бойових дій і ТОТ (наказ від 11.09.2025) З 27 вересня змінюються правила реєстрації ПН: роз’яснення ДПС Зміни в бронюванні: що передбачено в Програмі діяльності КМУ Для ФОП та самозайнятих – нові правила...
08.09.2025
Закон № 4536 опубліковано 3 вересня: огляд основних змін
Закон № 4536 вносить зміни, зокрема, до Податкового кодексу, Закону від 08.07.2010 № 2464-VІ , Закону від 18.06.2024 № 3817-ІХ. Більшість норм Закону № 4536 набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року. Більше за темою: Квартальна об&...
17.07.2025
Кабмін оновив правила визначення критичності підприємств для бронювання працівників
Порядок та Критерії, за якими бронюють працівників підприємств, знову зазнали змін. Розглянемо, кого цього разу це стосується. Більше за темою: Зарплатні критерії для бронювання працівників: обчислюємо середню зарплату Строки зберігання документів з військового обліку та бронювання Бронювання у ф...
Нове
03.10.2025
Заповнення Звіту про КІК у разі здійснення КІК операцій з резидентами України
У графі 32 Звіту про КІК зазначають всі без виключення операції КІК, проведені із нерезидентами – пов’язаними особами відносно такої КІК. Така інформація відображається по кожній операції окремо без її деталізації. Детальніше див. нижче. Більше за темою: Коментар до Закону № 3706 (КІК) ...
03.10.2025
Чи потрібно з 1 жовтня ФОП-єдиннику без найманих працівників у разі продажу підакцизних товарів сплачувати за себе ЄСВ у подвійному розмірі
Сплата єдиного внеску за себе фізособами-підприємцями (без найманих працівників), які проводять господарську діяльність з продажу підакцизних товарів, здійснюється з 1 жовтня 2025 року без змін – у межах від мінімального страхового внеску до страхового внеску, обчисленого з максимальної величи...
03.10.2025
Заповнення Звіту про КІК у разі здійснення операцій, що не впливають на фінрезультат до оподаткування
Податковим кодексом та Порядком заповнення Звіту про контрольовані іноземні компанії, скороченої форми Звіту і подання до контролюючого органу не визначено винятку щодо відображення операцій залежно від фінансового результату до оподаткування таких операцій. Більше за темою: Коментар до Закону № 37...
Кращі матеріали