ЕСЗ: технічна реалізація кваліфікаційних критеріїв та аномально низькі ціни – Мінекономіки
Мінекономіки у листі від 03.09.2024 № 3323-04/65721-06 надало роз’яснення щодо технічної реалізації кваліфікаційних критеріїв в ЕСЗ та питання аномально низької ціни.
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 03.09.2024 № 3323-04/65721-06
Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, установи, організації, підприємства та інші суб’єкти сфери публічних закупівель
Щодо технічної реалізації кваліфікаційних критеріїв в ЕСЗ та питання аномально низької ціни
Мінекономіки як Уповноважений орган, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, інформує.
Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
Щодо технічної реалізації кваліфікаційних критеріїв в ЕСЗ
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей.
Відповідно до частини першої статті 22 Закону тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель.
Згідно з частиною другою статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема: інструкція з підготовки тендерних пропозицій, один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень Особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до пунктів 1 та 11 частини першої статті 9, частини восьмої статті 12 Закону наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 затверджено Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі (далі – Порядок), що визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на вебпорталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель (далі – вебпортал), подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель.
Згідно з пунктом 3 Порядку розміщення інформації в електронній системі закупівель здійснюється замовником/ЦЗО/учасником/постачальником/органом оскарження/органами державного фінансового контролю шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором і реалізованих в електронній системі закупівель, та завантаження відповідних документів через автоматизоване робоче місце замовника/ЦЗО/учасника/постачальника органу оскарження органів державного фінансового контролю.
При цьому слід врахувати, що згідно з пунктом 3 Порядку у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.
У свою чергу, відповідно до Стратегії реформування системи публічних закупівель на 2024–2026 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 № 76-р (далі – Стратегія), одним із завдань Стратегії є реалізація в електронній системі закупівель тендерної документації та тендерної пропозиції в електронній формі.
Так, одним із завдань Операційного плану реалізації у 2024–2025 роках Стратегії є стандартизація документів у сфері публічних закупівель та цифровізація процесів з метою зменшення операційних витрат замовників та учасників на роботу в електронній системі закупівель, зменшення кількості помилок та операційних витрат на формування та вивчення різних за структурою та наповненням документів тендерної документації та тендерної пропозиції.
У зв’язку з цим ДП «ПРОЗОРРО» технічно реалізувало чергову частину електронної тендерної документації – кваліфікаційні критерії. Відтак з 30.07.2024 у тестовому режимі замовникам надана можливість розміщення інформації щодо кваліфікаційних критеріїв шляхом заповнення електронних форм з окремими полями. При цьому звертається увага замовників, що даний функціонал матиме обов’язковий характер.
Принагідно з питаннями технічної реалізації вищевказаних полів пропонуємо ознайомитися на Prozorro Інфобокс за посиланням: https://infobox.prozorro.org/articles/kvalifikaciyni-kriteriji-v-elektronniy-tenderniy-dokumentaciji
Водночас наказом Мінекономіки від 07.04.2020 № 648 веб-порталом Уповноваженого органу з питань закупівель визначено інформаційнотелекомунікаційну систему «PROZORRO» за адресою в мережі Інтернет: www.prozorro.gov.ua, відповідальним за забезпечення функціонування та наповнення веб-порталу є державне підприємство «ПРОЗОРРО» (далі – ДП «ПРОЗОРРО»). Тому у разі потреби з питань технічної реалізації можливо додатково звертатися до ДП «ПРОЗОРРО».
Щодо аномально низької ціни
Ураховуючи листа Антимонопольного комітету України від 14.08.2024 № 20-29.1/09-7884е як органу оскарження, інформуємо замовників щодо правильного визначення в тендерній документації терміну «аномально низької ціни».
Так, під час розгляду скарг Комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) встановила, що до органу оскарження надходять скарги щодо визначення в тендерній документації аномально низької ціни, яка не відповідає вимогам чинного законодавства.
У зв’язку з цим, Комісія звертає увагу замовників з метою уникнення помилок під час формування умов тендерних документацій, враховувати порядок визначення аномально низької ціни залежно від того, застосовується аукціон під час проведення тендеру чи ні.
Замовники під час проведення процедур закупівель із застосуванням аукціону в тендерній документації встановлюють визначення аномально низької ціни, передбачене пунктом 37 Особливостей, для проведення тендеру без застосування аукціону.
Так, відповідно до пункту 37 Особливостей за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування електронного аукціону. Пунктом 37 Особливостей встановлено, що під терміном «аномально низька ціна тендерної пропозиції» розуміється:
- ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі та/або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції; аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота), повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.
Водночас визначення аномально низької ціни наведене в Законі, а саме, відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону аномально низька ціна тендерної пропозиції (далі – аномально низька ціна) – ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).
Отже, у разі проведення відкритих торгів із застосуванням електронного аукціону термін «аномально низька ціна» визначається відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону. Водночас, якщо за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону, термін «аномально низька ціна» визначається відповідно до положень пункту 37 Особливостей.
Виконувач обов’язків директора департаменту
сфери публічних закупівель та конкурентної політики
Валерій ШЕРГІН
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу