Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Посадова інструкція бухгалтера: що буде при її відсутності?

07.09.2020

Посадова інструкція – це документ на підприємстві, який врегульовує функціональні обов’язки та права працівників, вимоги  щодо їх освіти та кваліфікації на посадах, які існують у штатному розписі. Інструкція спрямована саме на посаду, а не під певного конкретного працівника, тобто існує безособово. Посадовими інструкціями можна навести лад у питанні, хто й за що відповідає у бухгалтерії. Це дозволяє керівництву: чинити моральний тиск на працівників, які не поспішають виконувати свої трудові обов’язки; застосовувати заходи дисциплінарного покарання (догана, звільнення) за невиконання посадових обов’язків; аргументувати невідповідність працівника зайнятій посаді; з’ясувати перевищення повноважень. Крім цього посадова інструкція дозволяє працівнику чітко розуміти правила гри та коло своїх посадових обов’язків; аргументувати невідповідність поставленого завдання обов’язкам за посадою. В останньому випадку можливі й конфліктні ситуації, але посадова інструкція стає аргументом, коли керівництво віддає розпорядження, які не відповідають посадовим інструкціям працівника. Очевидно, що бухгалтер не повинен фізично розвантажувати товар чи переносити вантаж. На жаль, таке буває. Аргумент «це не відповідає моїй посадовій інструкції», хоча й конфліктний, але вагомий.  

Посадова інструкція – це одночасно інструмент дисциплінарного впливу на працівника та його захисту. Однак, є безліч підприємств (особливо малих), де посадові інструкції відсутні чи  роздруковані типові, суто формальні і  по цим правилам ніхто «не живе». Цілком логічно постає питання, а чи треба взагалі посадова інструкція бухгалтера? Законодавством не заборонено відхилятися від типових інструкцій та частково перерозподіляти обов’язки працівників між іншими особами. І тоді кожний відповідає за своє, що є перевагою наявності реальних посадових інструкцій, які відповідають дійсному стану справ у бухгалтерії підприємства.

Відсутність посадової інструкції – це порушення трудового законодавства. Кожний працівник має бути ознайомлений зі своїми трудовими обов’язками під розписку й саме посадова інструкція дозволяє це зробити швидко та належним чином задокументувати («З посадовою інструкцією ознайомлений, дата, підпис» – надпис здійснюється на наказі про прийняття на роботу). Виходить, що якщо немає посадової – не було й ознайомлення з посадовими обов’язками чи було, але неповне.

Що значить відсутність посадової інструкції – порушення трудового законодавства? Це штраф за ст. 265 КЗпП України – «порушення інших вимог трудового законодавства» – 1 мінімальна зарплата (з 1 вересня 2020 року – 5000 грн). При цьому його можна накласти за кожну відсутню посадову інструкцію за посадами штатного розпису.

Посадові інструкції бухгалтерів мають бути не тільки на підприємствах, але й у фізичних осіб-підприємців, якщо вони мають найманих працівників та оформляють трудові відносини з бухгалтером. ФОП повинні мати правила внутрішнього трудового розпорядку, штатний розпис та видавати накази з кадрових питань. Незалежно від того, чи це підприємство, чи ФОП, роботодавець має роз’яснити працівникові його права і обов’язки (ч. 1 ст. 29 КЗпП). Саме ця норма трактує обов’язковість наявності посадових інструкцій щодо найманих підприємцем працівників.

Посадова інструкція бухгалтера складається на основі Національного класифікатора професій (наказ Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327), де можна знайти перелік правильних назв посад (професій); Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників ДК 003:2010 (наказ Мінпраці від 29.12.2004 № 336), де можна знайти зразок типових посадових інструкцій по кожній професії. Для складання посадових інструкцій бухгалтерів можна звернутися до ч. 7 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996, де визначаються обов’язки головного бухгалтера. Крім вищеназваних нормативних документів можуть знадобитися правила внутрішнього трудового розпорядку, статут чи інші внутрішні документи підприємства, якщо в них визначаються певні обов’язки, які має виконувати бухгалтер чи інший працівник.

Розробляти посадові інструкції має керівник підприємства з залученням керівника кадрової служби, а також керівників відповідних підрозділів, наприклад, головного бухгалтера.

kr.dsp.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
06.05.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Прийнято закон щодо обміну інформацією та призупинення дії трудового договору Класифікатор професій та кваліфікаційні характеристики об'єднали з Реєстром кваліфікацій: підписано Закон До ДПС будуть подавати інформацію про банківські рахунки не тільки СГД, а та...
27.02.2025
Зберігання та використання пального на підприємстві у 2025 році: облік, податки та документальне оформлення
Марафон-2025: головні бухгалтерські акценти року У суб'єктів господарювання, які використовують у своїй діяльності транспортні засоби, інші машини та механізми, що споживають пальне, постійно виникають запитання, пов'язані з обліком і документальним оформленням операцій з таким пальним, а також зі з...
14.02.2025
Зміни в законодавстві з 10 по 14 лютого 2025 року
Кабмін затвердив зміни до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів Унесено зміни до постанови КМУ від 14.04.1997 № 346 «Про затвердження Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам закладів та установ ...
Нове
09.05.2025
Мінагрополітики здійснює моніторинг відповідності критично важливих підприємств Критеріям
Мінагрополітики наголошує на неухильному дотриманні вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів протягом діяльності підприємств з дати прийняття рішення про визначення їх критично важливими.  Більше за темою: Бронювання військовозобов’язаних працівників агропромислового се...
09.05.2025
Скільки отримає пенсіонер у разі благодійної пожертви від юрособи
Якщо благодійна пожертва адресна, 70 % суми виплачується пенсіонеру, 30 % суми спрямовується до бюджету ПФУ та використовується як фінансовий ресурс на виплату пенсій. Більше за темою: Договір пожертви До фінансування пенсійних виплат на благодійній основі може долучитися будь-яка юридична або...
09.05.2025
Інструктаж з охорони праці у разі надомної або дистанційної роботи
Більше за темою: Зміни стосовно дистанційної та надомної роботи В організації працює три особи (начальник та 2 головних спеціаліста). Наразі стало питання щодо проходження навчання з ОП: чи повинен проходити начальник організації чи спеціаліст, який займається розробкою та реєстрацією інструкц...
Кращі матеріали