Як повідомлялось раніше, СПО об’єднань профспілок виступив з ініціативою внесення змін до Закону про Держбюджет на 2025 рік щодо підвищення розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної зарплати за підсумками виконання держбюджету у першому півріччі 2025 року.
На виконання постанови Президії ФПУ від 20.03.2025 № 27/5 та враховуючи п. 26 розділу «Прикінцеві положення» Закону про Держбюджет на 2025 рік, яким передбачено можливість підвищення розмірів прожиткового мінімуму, мінімальної зарплати та збільшення видатків на виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у разі позитивної динаміки зміни прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України з урахуванням можливостей ресурсної частини держбюджету, СПО об’єднань профспілок на початку липня 2025 року надіслав відповідне звернення до КМУ.
Слід зазначити, що мінімальна зарплата в Україні у 2025 році становить 8 000 грн (як і в 2024 році), але «на руки» працівник отримує 6 160 грн після сплати податків (ПДФО 18 % та військовий збір 5 %). Це не дозволяє працівнику оплатити навіть мінімальний набір продуктів та послуг та не відповідає реальній вартості життя в Україні Так, за розрахунками Мінсоцполітики, фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб у цінах червня 2025 року склав 11 464 грн (майже в чотири рази більше прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого ст. 7 Закону про Держбюджет на 2025 рік).
Наразі отримано відповідь від Мінфіну,в якій зазначено, що на сьогодні для внесення змін у Закон про Держбюджет на 2025 рік щодо підвищення розмірів прожиткового мінімуму і мінімальної заробітної плати немає підстав. Основні прогнозні макропоказники, на основі яких було розраховано показники Держбюджету на 2025 рік, було затверджено постановою КМУ від 28.06.2024 № 780 «Про схвалення основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2025–2027 роки». Наразі зміни до цієї постанови Уряду не вносились.
Також Мінфін зазначив, що під час розгляду порушених питань Мінекономіки у листі від 27.07.2025 № 4704-05/50455-03 звернуло увагу, що підвищення мінімальної зарплати вимагає комплексного аналізу економічних наслідків з метою недопущення посилення фінансового навантаження на бізнес та спричинення «тінізації» доходів, врахування потенційного впливу на макроекономічну стабільність, фінансових можливостей держави та бізнесу, а також проведення консультацій з представниками бізнесу та заінтересованими сторонами.
Проте, Профспілкова сторона вчергове звертає увагу, що зростання розмірів основних державних соціальних стандартів та гарантій наблизить законодавство України до європейських трудових стандартів та сприятиме підтримці купівельної спроможності працівника, стимулюватиме повернення людей на український ринок праці, легалізацію заробітної плати, зростання надходжень до бюджетів та Пенсійного фонду.
Лист СПО профспілок – до Мінфіну – у додатку
Департамент з питань бюджету та оплати праці ФПСУ