Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Витрати суб’єктів господарювання на дотримання податкового законодавства в 2024 році – дослідження

Аналітика
06.01.2025

Дослідження витрат платників податків на дотримання податкового законодавства (податковий комплаєнс) в Україні (TCCS) дає уявлення про досвід платників податків під час подання документів і сплати податків та можливість оцінити їхні витрати, пов'язані з дотриманням адміністративних вимог і процедур ДПС, пов'язаних з податковим обліком, включаючи подання документів і сплату податків, роботу з податковими інспекторами та оскарження рішень ДПС. Методологія дослідження ґрунтувалась на стандартизованій методології дослідження витрат платників податків на дотримання податкового законодавства, розробленій Світовим банком. Результати дослідження забезпечують базовий рівень, згідно якого можна буде оцінювати майбутні зусилля з модернізації ДПС. 

Дослідження охоплювало всіх активних платників податків, зареєстрованих в ДПС, і проводилося у формі веб-опитування. Відповіді було отримано від 3 169 респондентів. З них 85,1 % склали власники бізнесу, 74,1 % – фізичні особи-підприємці, а 25,9 % відповідей надали представники юридичних осіб. 60,2 % опитуваних не мають найманих працівників, 37,2 % мають у штаті до 50 осіб, а 2,6 % – понад 50 працівників. 90 % підприємств працюють у сфері послуг, на промисловість та сільське господарство припадає 6,02 та 3,71 % відповідно.  

Респонденти походять з усіх регіонів України, окрім АР Крим. 

Українські підприємства витрачали в середньому 74,4 дні на рік на виконання податкових зобов'язань. Часові витрати на дотримання податкових зобов'язань залежать від розміру підприємства: підприємства без найманих працівників витрачали близько 26 робочих днів на рік, тоді як підприємства з більш ніж 50 працівниками – 400 днів.  

Респонденти зазначили, що найбільш трудомісткою частиною витрат на дотримання податкового законодавства було діловодство, пов’язане з податковим обліком. На це припадає майже 45 % загального витраченого часу середнього підприємства.  

Великі підприємства, як правило, витрачають більше часу на ведення податкового обліку в порівнянні з малими.  

Подання податкових документів, незважаючи на наявні електронні сервіси, вимагає значних витрат від підприємств незалежно від їхнього розміру. 

Витрати на дотримання податкового законодавства у грошовому еквіваленті в середньому становлять понад 100 тис. грн. на рік: 

  • для малих підприємств з оборотом менше 1 млн грн витрати становили понад 31 тис. грн або щонайменше 3 % від обороту; 
  • для великого бізнесу витрати склали майже 900 тис. грн, або до 1 % від обороту. 

Респонденти свідчать, що податкові перевірки все частіше зосереджуються на великих платниках податків. У той час як 13,8 % підприємств заявили про проходження податкових перевірок, 40,1 % компаній, які мають понад 50 працівників, повідомили про податкові перевірки. Середня тривалість податкової перевірки становила лише 6,2 години. 

Відповіді говорять про те, що не завжди виконуються адміністративні процедури податкових перевірок, причому їх дотримання є меншим у випадку малих підприємств. Респонденти повідомили, що податкові інспектори пред'являли офіційний наказ про проведення перевірки лише у 54,6 % випадків: 

  • лише у 33 % випадків для підприємств без найманих працівників; 
  • 81 % випадків – для великих підприємств. 

Платники податків були задоволені ввічливістю працівників ДПС і дистанційною взаємодією (включаючи електронні сервіси), але зазначили, що працівники ДПС іноді були недоступні для надання допомоги або їхня допомога не була ефективною. Ввічливість персоналу та дистанційна взаємодія з податковими органами отримали позитивну оцінку на рівні 63 % та 58,8 % відповідно. Майже 36 % респондентів оцінили готовність персоналу ДПС допомогти як погану або дуже погану. Загальна ефективність роботи податкових інспекторів отримала неоднозначні відгуки: 41,8 % респондентів оцінили її позитивно, 31 % - негативно, а 24,6 % не визначилися або відмовилися відповідати. 

Близько 75 % підприємств подавали податкову звітність в електронному вигляді через Електронний кабінет платника податків, але платники скаржилися на його незручність у користуванні та технічні збої: 

  • понад 20 % респондентів поскаржилися на якість і своєчасність електронних повідомлень ДПС; 
  • 17,1 % зазначили, що електронний кабінет не зберігає заповнені форми; 
  • 15,2 % мали проблеми з отриманням довідок онлайн. 

Респонденти зазначили, що підприємства, подібні до їхнього, не декларують значну частку доходів та заробітної плати у податковій звітності. За оцінками респондентів, підприємства, подібні до їхнього, відображають у податковій звітності лише: 

  • 61,1 % фактичного річного доходу; 
  • 52,2 % заробітної плати. 

Відповіді свідчать, що вторгнення Росії в Україну мало руйнівний вплив на ділову активність. Кожне десяте підприємство повідомило, що воно перемістило свою діяльність та/або працівників. На Сході України майже половина підприємств повідомила про переміщення. Значна частина робочої сили переїхала. Особливо це стосується малих підприємств: 

  • 42,1 % підприємств повідомили, що планують повністю повернутися на попереднє місце розташування після завершення вторгнення; 
  • 46,3 % респондентів оцінили своє фінансово-економічне становище як погане. 

Малі підприємства та ті, що не мають найманих працівників, найбільш схильні вважати своє фінансове становище поганим. Більші підприємства частіше вважають своє фінансове становище задовільним або добрим. 

Вторгнення, що триває, змінило основні перешкоди, з якими стикався бізнес у період 2021-2023 років, але одними з ключових викликів залишаються корупція і складність дотримання податкового законодавства.  

Низька купівельна спроможність населення, проблеми з постачанням електроенергії та нестабільність тепер очолюють «першу десятку» перешкод у 2023 році, відтіснивши проблему «корупції в дозвільних органах» з першого на четверте місце. 

Респонденти визначили сфери, які потребують покращення з точки зору податкового адміністрування. Найчастіше згадуються такі сфери:  

  • стабільність податкового законодавства;  
  • вдосконалення електронних Кабінетів платників податків шляхом надання можливості надсилати автоматизовані повідомлення; покращення інтеграції податкової звітності з комерційними інструментами управління бізнесом; 
  • поліпшення адміністративної підтримки з боку ДПС;  
  • боротьба з корупцією та неофіційними платежами;  
  • покращення доступу до підтримки для підприємств, що постраждали від вторгнення. 

ДПС

Ukraine_TCCS_2024_Dec_12_2024_UA.docx
Завантажити

Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm

Коментарі до матеріалу
Популярне
17.06.2025
Топ-20 новин минулого тижня
Найбільш цікаві новини минулого тижня Яку інформацію зобов’язані подавати критично важливі підприємства до ПФУ Оприлюднено проєкт змін до НП(С)БО 12 До 20 червня підприємства мають подати до ТЦК інформацію про наявність транспортних засобів Зміна правил призупинення трудових договорів в умо...
20.05.2025
Актуальні рахунки для сплати податків
Інформація про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску Більше за темою: Нова форма ТТН: огляд змін Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства Затверджуємо та оновлюємо штатний розпис: правила та нюанси Сп...
17.04.2025
З 16.04.2025 почали діяти терміни зберігання документів щодо військового обліку
Більше за темою: Накази та розпорядження: основні терміни, види і строки зберігання Строки зберігання первинних документів збільшено: чи вплине це на строки давності для перевірок Міністерство юстиції наказом від 14.03.2025 № 748/5 затвердило зміни до Переліку типових документів, що створюють під ...
Нове
20.06.2025
89 % громадських організацій не здали річну фінансову звітність за 2024 рік
Цей тренд почався задовго до повномасштабної. Серед областей, які не є окупованими або на яких не ведуться бойові дії, від звітності ухиляються найчастіше у Київській та Чернівецькій областях. Більше за темою: Пасивні доходи громадських організацій і податки 92 189 громадських організацій (ГО)...
20.06.2025
Повідомити про хід будівництва можна буде в застосунку «Дія»
Невдовзі повідомити про початок і завершення будівництва можна буде через застосунок «Дія». Уряд ухвалив відповідну постанову. Це ще один крок до прозорості та оптимізації сфери містобудування й будівництва.   У застосунку «Дія» процедура спрощена. Власники приватних бу...
19.06.2025
Перевірка обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності
За результатами перевірок упереджено здійснення страхових виплат за необґрунтовано виданими та продовженими листками непрацездатності на загальну суму 46,7 тис. грн та відшкодовано закладами охорони здоров’я неправомірно виплачених страхових коштів на суму 59,5 тис. грн. Більше за темою: Ліка...
Кращі матеріали