Щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану – лист Мінекономіки
Мінекономіки в листі від 15.07.2024 № 3323-04/50395-06 надало роз'яснення щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану.
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 15.07.2024 № 3323-04/50395-06
Органам державної влади, органам місцевого самоврядування, установам, організаціям,
підприємствам та іншім суб’єктам сфери публічних закупівель
Щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану
Міністерство економіки України як Уповноважений орган, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, інформує.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) (далі – Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
З 09.07.2024 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 05.07.2024 № 782 «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – постанова № 782), крім пункту 2, підпункту 4 пункту 3 та пункту 4 змін, які набирають чинності з 01.09.2024.
Відповідно до пункту 2 постанови № 782 закупівлі, розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою.
Щодо ступеню локалізації
Згідно зі змінами, внесеними постановою № 782, зокрема абзацу третього пункту 3 Особливостей, під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим – шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, крім підпункту 4 пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, з урахуванням положень, визначених цим абзацом. У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного пунктом 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість якого у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, встановлених пунктом 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.
Отже, вимога про ступінь локалізації застосовується замовником до закупівель товару у складі робіт чи послуг (якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного пунктом 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону), у разі якщо його вартість становить або перевищує 200 тисяч гривень.
Особливості також доповнено абзацом п’ятим пункту 3, який передбачає, що положення пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовуються замовниками у разі здійснення замовником закупівлі товарів, робіт чи послуг, якщо країною походження таких товарів (зокрема, якщо набуття замовником у власність таких товарів передбачається за результатом виконання робіт чи надання послуг) є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15 квітня 1994 р. в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30 березня 2012 р. в м. Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що містять положення про державні закупівлі, у тому числі угоди про вільну торгівлю, або країна, яка є учасником Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі».
Таким чином, замовник здійснює закупівлю товару з переліку, визначеного підпунктом 2 пункту 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, у тому числі у разі набуття замовником у власність товару під час здійснення закупівлі робіт чи послуги (послуг), з країн, які підпадають під дію положень Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, незалежно від монетарних (вартісних) порогових меж таких угод та рівня покриття (за суб’єктами), на яких вони поширюються.
Перелік країн, з якими укладено угоди про вільну торгівлю, що містять положення про державні закупівлі, а також перелік країн, які є учасниками Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», опубліковано на офіційному вебсайті Мінекономіки за посиланням: http://surl.li/scwfhf; https://cutt.ly/bXOOz1H; https://cutt.ly/cXOQ4P1; https://cutt.ly/4XOWyAi.
Щодо права здійснювати закупівлю без відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару
Постановою № 782 внесено зміни до пункту 13 Особливостей, якими доповнено перелік випадків, у разі яких передбачена можливість замовникові здійснити придбання товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, без використання електронної системи закупівель (далі – ЕСЗ) шляхом укладення прямого договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару.
Так, пункт 13 Особливостей доповнено підставами, коли:
- здійснюється закупівля товарів, необхідних для проведення ремонту та відновлення техніки, на виконання договору про спільну діяльність, стороною якого виступає АТ «Укрзалізниця» та укладеного з метою підвищення обороноздатності держави на період дії правового режиму воєнного стану в Україні;
- здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг, необхідних для забезпечення будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, виконання мобілізаційних завдань (замовлень), заходів, пов’язаних з підготовкою і виконанням завдань територіальної оборони, виконання договорів, що містять інформацію з обмеженим доступом, якщо така закупівля здійснюється для нагальних потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів на їх запит з подальшою передачею таких товарів, робіт та послуг на облік запитувача. Запит Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів погоджується (затверджується) їх уповноваженою службовою (посадовою) особою та повинен містити обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі відповідно до цього підпункту;
- здійснюється закупівля газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових), їх оренда, а також закупівля товарів, робіт та послуг, пов’язаних з їх будівництвом та введенням в експлуатацію, для підготовки до опалювального сезону 2024/2025 року.
При цьому для випадків, передбачених підпунктами 15, 17, 18, 20, 21 пункту 13 Особливостей, замовник може не публікувати договір про закупівлю та/або додатки до нього.
Крім цього, постановою № 782 підпункт 15 пункту 13 Особливостей викладений в новій редакції та стосується випадків, коли здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об’єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового, нафтогазового комплексів та об’єктів критичної інфраструктури підсектору залізничного транспорту сектору транспорту і пошти, у тому числі для організації захисту їх працівників у частині будівництва, створення та облаштування об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об’єктів, а також для проведення першочергових аварійно-відбудовних робіт на об’єктах залізничної інфраструктури та ремонту тягового і рухомого складу.
Щодо тендерної документації та підстав для відхилення замовником тендерної пропозиції
Постановою № 782 передбачено, що тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.
Відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 Особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до 44 пункту Особливостей.
Щодо публікації в ЕСЗ інформації про місцезнаходження
Постановою № 782 в Особливостях надано можливість замовникові в інформації про закупівлю вказувати укрупнено адміністративно-територіальні одиниці (область, район, місто, район у місті, селище, село) замість населеного пункту.
У випадках, коли розголошення місцезнаходження замовника або постачальника в ЕСЗ несе загрозу безпеці замовника та/або постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), така інформація в звіті про виконання договору про закупівлю, укладеному відповідно до пункту 10 цих особливостей, може зазначатися як назва адміністративно-територіальної одиниці (область, район, місто, район у місті, селище, село) місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юридичної особи)/місце проживання (для фізичної особи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або назва адміністративно-територіальної одиниці (область, район, місто, район у місті, селище, село), в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги).
Щодо змін до Особливостей, які набирають чинності з 1 вересня 2024 року
З 1 вересня 2023 року набирають чинності положення пункту 2, підпункту 4 пункту 3 та пункту 4 змін постанови № 782, якими відкориговано норму, яка стосується оприлюднення змін до істотних умов договору про закупівлю, у випадках їх внесених на підставі пункту 19 Особливостей, до укладених відповідно до пункту 13 Особливостей договорів про закупівлю.
При цьому абзац тридцять п’ятий пункту 13 Особливостей буде замінено абзацами такого змісту:
«У разі укладення договору про закупівлю відповідно до пункту 13 Особливостей замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, оприлюднює в ЕСЗ договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у формі розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.
У разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 13, 15, 17, 18, 20, 21 цього пункту замовник не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору розміщує в ЕСЗ договір про закупівлю та додатки до нього, а також отриманий від Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС, вищих військових навчальних закладів запит – у разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпункту 21 цього пункту, що автоматично оприлюднюються в ЕСЗ через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні.
У разі внесення змін до договору про закупівлю, укладеного відповідно до підпунктів 17, 18, 20, 21 пункту 13 Особливостей, у випадках, передбачених пунктом 19 цих особливостей, разом з повідомленням про внесення змін до договору про закупівлю замовник розміщує в ЕСЗ зміни до договору про закупівлю, що автоматично оприлюднюються в ЕСЗ через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні. У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, укладеного відповідно до підпунктів 13, 15 цього пункту, протягом трьох робочих днів з дня їх внесення до договору про закупівлю замовник розміщує в ЕСЗ такі зміни до договору про закупівлю, що автоматично оприлюднюються в через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні.».
Отже, зазначеними нормами передбачено забезпечення розміщення замовниками в ЕСЗ договорів про закупівлю, укладених відповідно до підпунктів 13, 15, 17, 18, 20, 21 пункту 13 Особливостей, а також змін до них.
При цьому оприлюднення таких договорів буде здійснено ЕСЗ автоматично через 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні.
Тому для забезпечення технічної реалізації в ЕСЗ ці положення будуть діяти з 1 вересня 2024 року.
Принагідно інформуємо, що 12.07.2024 представниками Міністерства економіки України та ДП «Прозорро» проведено вебінар, присвячений основним змінам, що внесені постановою № 782, який доступний за посиланням: https://www.facebook.com/prozorro.gov.ua/videos/1670102923763748.
Виконувач обов’язків директора департаменту
сфери публічних закупівель та конкурентної політики
Валерій ШЕРГІН
Приєднуйтесь до Uteka у Telegramm
Коментарі до матеріалу