Із цієї статті ви дізнаєтеся: як оформити на роботу водія, які трудові гарантії йому належать, як слід організувати його робочий час тощо.
Що можна зробити на практиці: користуючись нашими рекомендаціями, правильно скласти наказ про прийняття на роботу водія та інші кадрові документи.
Водій на підприємстві – фігура особлива. Він повинен не тільки володіти навиками упевненого водіння автомобіля, але й уміти швидко знаходити рішення у стресових ситуаціях, а також мати відмінне здоров’я. У цій статті ми поговоримо детально про те, як роботодавцеві правильно оформити працевлаштування водія.
Приймаючи на роботу водія, звертайте увагу:
Увага! Щоб підтвердити відсутність протипоказань за станом здоров’я, кандидатові на посаду водія потрібно пройти медогляд. Про порядок проходження медоглядів водіями читайте в «Як організувати передрейсові медогляди водіїв»). |
А тут розглянемо докладніше два перших критерії.
Залежно від виду керованого транспортного засобу (далі – ТЗ) ст. 15 Закону від 30.06.93 р. № 3353-XII «Про дорожній рух» установлені обмеження за віком. Так, право на керування:
Тобто законодавчо встановлено мінімальний вік для отримання прав на керування ТЗ тієї або іншої категорії.
Проте! Максимального вікового цензу для водіння ТЗ не встановлено. Це означає, що роботодавець може прийняти на роботу водія пенсійного віку, якщо у того немає медичних протипоказань для керування ТЗ. |
Кваліфікаційні вимоги до водіїв визначені в Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск № 69 «Автомобільний транспорт»), затвердженому наказом Мінтрансу та зв’язку від 14.02.06 р. № 136.
Кваліфікаційні характеристики діляться на загальні та додаткові. Для вашої зручності наведемо їх у таблиці.
На кого поширюються |
Кваліфікаційні характеристики |
Загальні вимоги (для водіїв усіх ТЗ) |
|
1. Наявність водійського посвідчення*. 2. Повна або базова загальна середня освіта. 3. Професійно-технічна освіта (навчальний заклад з підготовки водіїв ТЗ). 4. Спеціальна підготовка за типовими навчальними планами і програмами підготовки відповідної категорії. 5. Проходження кваліфікаційної атестації |
|
Додаткові характеристики |
|
Для водіїв ТЗ з категоріями С, С1, BE, C1E, CE, D1E, DE у разі перевезення небезпечних вантажів |
Стаж роботи – не менше 3 років на ТЗ відповідної категорії та спеціальна підготовка за типовими навчальними планами і програмами підготовки водіїв з перевезення небезпечних вантажів відповідного класу |
Для водіїв ТЗ категорії D |
Безперервний стаж керування ТЗ категорії B, C1, C, D1 або декількох з них протягом 3 років |
Для водіїв ТЗ категорії D1 |
Безперервний стаж керування ТЗ категорії В та/або С1 протягом 3 років |
Для осіб, які мають посвідчення на право керування ТЗ будь-якої категорії, але останнім часом не працювали водіями більше 12 місяців або наймаються на роботу водіями вперше |
Стажування з практичного керування відповідним ТЗ |
* Посвідчення водія відповідної категорії дійсне протягом 30 років з дати його видачі, крім посвідчення, яке видане вперше. Водійське посвідчення, видане особі вперше, дійсне протягом 2 років з дня видачі з обмеженим правом керування ТЗ (п. 2 Положення, затвердженого постановою КМУ від 08.05.93 р. № 340, далі – Положення № 340) |
Згідно з абзацом четвертим п. 9 Положення № 340 водійський стаж підтверджується випискою з трудової книжки або довідкою з місця роботи із зазначенням:
Будьте уважні! Виписка і довідка повинні бути завірені підписом посадової особи підприємства. |
Кандидат на посаду водія підходить за віком, має потрібну кваліфікацію і не має протипоказань за станом здоров’я. Тепер потрібно правильно оформити водія на роботу.
Крок 1. Подання заяви про прийняття на роботу
Майбутній співробітник подає заяву про прийняття на роботу, а також:
Крок 2. Видання наказу (розпорядження) про прийняття на роботу
На підставі заяви оформляється наказ про прийняття водія на роботу за типовою формою № П-1, затвердженою наказом Держкомстату від 05.12.08 р. № 489, або в довільній формі, але із зазначенням обов’язкових реквізитів (див. зразок у кінці консультації). З наказом співробітника знайомлять під підпис.
У наказі необхідно зазначити найменування посади згідно із Класифікатором ДК 003:2010. У нашому випадку це може бути, наприклад, водій автотранспортних засобів (КП 8322), водій навантажувача (КП 8334).
Крок 3. Повідомлення органів ДПС
До органу ДПС подається повідомлення про прийняття на роботу водія за формою додатка до постанови КМУ від 17.06.15 р. № 413. Повідомлення подається до того, як водій стане до роботи.
Крок 4. Унесення запису до трудової книжки
До трудової книжки водія вноситься запис про прийняття на роботу на підставі відповідного наказу (розпорядження).
Так, потрібно, проте порядок присвоєння класності водієві в законодавстві не описаний. Тому керівник підприємства має самостійно розробити цей порядок і закріпити в локальному акті. Це може бути, наприклад, Положення про присвоєння класності водіям або відповідний наказ. Або можна передбачити цю процедуру в колективному договорі.
На замітку! При складанні такого локального документа слід зважати на вимоги до кваліфікації водіїв, установлені в примітці до п. 4 розд. II Випуску № 69. |
Ні, чинне законодавство цього не вимагає. Тому новий роботодавець може, але не зобов’язаний залишити за водієм клас, установлений на попередній роботі (див. лист Мінсоцполітики від 30.12.15 р. № 781/13/116-15).
При працевлаштуванні водієві можна присвоїти III клас з подальшим присвоєнням:
Зробіть усе правильно! Класність присвоюється водієві кваліфікаційною комісією під час кваліфікаційної атестації. Присвоєння класності оформляється наказом з установленням доплати за класність.
Водій прийнятий на роботу, йому встановлена класність. Тепер роботодавцеві слід визначитися, який режим роботи можна встановити водієві. У цьому питанні необхідно дотримуватися законодавчих вимог.
Режим робочого часу водіїв має свої особливості, передбачені розд. I Положення, затвердженого наказом Мінтранспорту та зв’язку від 07.06.10 р. № 340 (далі – Положення № 340).
Водіям, яким установлено підсумований облік робочого часу, тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку в окремі періоди може бути зменшена до 8 послідовних годин протягом будь-якого двадцятичотиригодинного періоду, відлічуючи від початку робочої зміни; при цьому робочий час протягом облікового періоду не має перевищувати норму робочого часу, установлену законодавством, а нормальна тривалість роботи водіїв не повинна перевищувати 40 годин на тиждень.
Якщо водієві встановлено 5-денний робочий тиждень з двома вихідними, тривалість щоденної роботи визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками змінності, які затверджуються роботодавцем. Проте ця тривалість все одно не повинна бути більше 40 годин на тиждень (п. 2.2 Положення № 340).
Важливий момент! Якщо водій працює 6 днів на тиждень з одним вихідним, то щоденно він може працювати не більше 7 годин. |
Роботодавець не має права систематично залучати водіїв ТЗ до роботи понад установлену тривалість робочого часу!
До робочого час водія входять (п. 2.1 Положення № 340):
Так, якщо за умовами роботи водієві не може бути встановлена щоденна або щотижнева тривалість робочого часу. Проте це можна зробити тільки за узгодженням з органом профспілкової організації (профспілковим представником).
При підсумованому обліку робочого часу роботодавець складає графік змінності (за формою додатка 1 до Положення № 340). У цьому графіку визначається тривалість робочих днів (змін) і вихідних. Графік складається на весь обліковий період (наприклад, на місяць).
Кожен водій має бути ознайомлений із графіком під підпис не менше ніж за 2 тижні до початку облікового періоду (п. 2.5 Положення № 340).
Для довідки. Обліковий період – це період, у межах якого загальна тривалість робочого часу не повинна перевищувати нормальної кількості облікових годин за цей час. Наприклад, обліковим періодом може бути місяць, квартал, рік. |
При підсумованому обліку тривалість робочого часу за обліковий період не може перевищувати нормальну кількість робочих годин. При цьому тривалість робочого дня (зміни) водія має бути не більше 10 годин.
Якщо під час роботи у водія бувають тривалі простої, очікування або йому необхідно дати можливість доїхати до робочого місця, тоді тривалість робочого дня можна збільшити до 12 годин. Проте збільшення робочого дня до 12 годин можливе тільки за умови, що безпосередній час керування ТЗ протягом дня (зміни) не перевищує 9 годин (п. 2.3 Положення № 340).
Норми щоденного і щотижневого відпочинку водіїв передбачені в розд. V Положення № 340. Тривалість щотижневого відпочинку водіїв має становити 45 годин (безперервно). Тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку протягом 24 годин, відлічуючи з початку робочого дня, має бути не менше 10 годин (безперервно). Наприклад, водій працював з 07.00 до 16.00. У такому разі він повинен відпочивати як мінімум 10 годин – з 16.00 до 02.00 наступного дня.
Якщо протягом робочої зміни ТЗ керують два водії, кожен з них має щодня відпочивати не менше 8 послідовних годин.
При підсумованому обліку робочого часу тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку в окремі періоди може бути зменшена до 8 послідовних годин протягом будь-яких 24 годин. Відлік у цьому випадку ведеться з початку робочої зміни. При цьому робочий час протягом облікового періоду не повинен перевищувати норму робочого часу, установлену законодавством. Невикористані години щоденного (міжзмінного) відпочинку підсумовуються і надаються водієві у вигляді додаткових вільних від роботи протягом облікового періоду годин – у порядку, передбаченому графіком змінності (п. 5.2 Положення № 340).
Роботодавець має встановити перерви протягом робочого дня водія. Після 4 годин керування ТЗ перерви можуть бути такими (п. 4.1, 4.2 Положення № 340):
Перерва на відпочинок і харчування не включається до робочого часу водія! Конкретна тривалість перерв, їх початок і кінець установлюються у правилах внутрішнього трудового розпорядку підприємства.
Водієві повинна надаватися щорічна основна відпустка тривалістю не менше 24 календарних днів (далі – к. д.) за відпрацьований робочий рік (ст. 75 КЗпП; ст. 6 Закону від 15.11.96 р. № 504/96-ВР, далі – Закон № 504).
Крім того, водій має право на щорічні додаткові відпустки:
Зразок
ТОВ «Апельсин» Наказ № 123-ОК 15.11.20 р. м. Луцьк Про прийняття на роботу Прийняти на роботу Сороченка Анатолія Федоровича з 16.11.20 р. на посаду водія автотранспортних засобів із посадовим окладом згідно зі штатним розписом із випробувальним терміном 1 (один) місяць. Підстава: заява Сороченка А. Ф. від 15.11.20 р. Директор (підпис) В. А. Короленко З наказом ознайомлений: 16.11.20 р. (підпис) А. Ф. Сороченко |
При прийнятті на роботу водій крім трудової книжки та інших документів, які подаються у разі працевлаштування, зобов’язаний подати копії водійського посвідчення, довідку про проходження медогляду тощо. Також існують особливості, пов’язані з установленням водіям режиму роботи і перерв на відпочинок і харчування. Крім того, роботодавець має встановити водієві класність. При працевлаштуванні водієві можна присвоїти III клас, оскільки законодавством не встановлений обов’язок зберігати йому класність, присвоєну на колишньому місці роботи (хоча це і не заборонено). Надалі за рішенням роботодавця водієві може бути присвоєна кваліфікація II, а потім і I класу.