Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи обов'язково підприємству-єдиннику формувати резерв відпусткових?

Запитання – відповіді

Підприємство перебуває на спрощеній системі оподаткування і сплачує єдиний податок за ставкою, передбаченою для третьої групи єдинників (5 %). Чи обов'язково такому підприємству в бухгалтерському обліку створювати резерв для оплати відпусток?

Чи має право юрособа – єдинник третьої групи не створювати резерв відпусткових, залежить від розміру підприємства (мікро- чи ні), а не від системи оподаткування, на якій воно перебуває.

Нагадаємо, до 2023 року юрособи – єдинники третьої групи мали право не формувати резерв на оплату відпусток за прямим винятком із пп. 2 п. 2 та п. 8 розд. І НП(С)БО 25 «Спрощена фінансова звітність» як ті, що ведуть спрощений бухоблік доходів і витрат згідно з податковим законодавством (п. 44.2, пп. 296.1.3 Податкового кодексу). Однак змінами, унесеними наказом Мінфіну від 12.01.2023 № 18 (чинний з 17.02.2023), їх вилучено з пп. 2 пп. 2 розд. І НП(С)БО 25. Тож після цього система оподаткування не має значення для вирішення питання щодо формування резервів у бухобліку.

Кому дозволено не формувати резерви та забезпечення в бухобліку?

Пункт 7 розд. І НП(С)БО 25 надає право відмовитися від формування резервів і забезпечень (зокрема, і від резерву на оплату відпусток) двом категоріям юросіб, зазначеним у  пп. 2 п. 2 розд. І НП(С)БО 25. Це ті, хто складає фінансову звітність за спрощеними формами № 1-мс та № 2-мс, а саме:

  • мікропідприємства в розумінні ст. 2 Закону від 16.07.1999 № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Для того щоб бути мікропідприємством, потрібно відповідати принаймні двом критеріям із трьох (на основі показників фінзвітності за рік, що передує звітному):
    1) балансова вартість активів – до 350 тис. євро включно;
    2) чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 700 тис. євро включно;
    3) середня кількість працівників – до 10 осіб включно;
  • непідприємницькі товариства.

Детально про те, які підприємства потрапляють до категорії мікро- і коли змінюється група, – у статті «Мікро, мале, середнє чи велике: навіщо треба визначати розмір підприємства» та прикладах від Мінфіну в статті «Як підприємству визначити категорію, до якої воно належить (мікро-, мале, середнє, велике)».

Тож, якщо єдинник належить до мікропідприємств, він має право відмовитися від створення резерву на оплату відпусток та інших резервів. Рішення про це слід зафіксувати в наказі про облікову політику.

Рекомендації, як правильно сформулювати це рішення, надано в статті «Формування резервів і забезпечень: для кого – обов'язок, а для кого – право?».

Важливо! Безумовно, на базу обкладення єдиним податком жодним чином не впливає той факт, формує юрособа – єдинник третьої групи резерв відпусткових чи ні. Однак, якщо зазирнути в перспективу і прорахувати різні варіанти в майбутньому, то єдиннику, який є мікропідприємством, не варто формувати резерв на оплату відпусток. Бо, якщо він перейде на загальну систему оподаткування, тобто стане платником податку на прибуток, відпустки, які будуть у нього нараховуватися за рахунок резерву, сформованого на єдиному податку, ніяк не позначаться на зменшенні податку на прибуток (бо до витрат ці відпусткові не потраплять). Про це – у статті «Резерв на оплату відпусток: чи є різниці з податку на прибуток?».

Тож, зважаючи на цей податковий момент, рекомендуємо мікропідприємствам – єдинникам третьої групи відмовитися від створення резерву відпусткових, прописавши це в обліковій політиці.

А ось підприємствам – платникам податку на прибуток вигідно формувати цей резерв, бо витрати на його формування вплинуть на фінрезультат – зменшать базу оподаткування.

Ще одна ремарка! Пам’ятайте, що витрати на створення резервів впливають на фінрезультат, а значить, і на чистий прибуток. Ухвалюючи рішення про виплату дивідендів, засновники орієнтуються якраз на чистий прибуток (вони зможуть розподілити як дивіденди не більше, ніж його сума). Тому цей нюанс також варто врахувати, якщо засновники планують нарахування дивідендів.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
17.10.2025
Оплата практики учнів закладів професійної освіти та керівників практики
Практика учнів закладів професійної освіти в деяких випадках є оплачуваної, та керівник практики на підприємстві також має отримати відповідну оплату. Які є умови для оплати практики та як це відобразити у звітності, розповімо у статті.  Щодо оплати часу виробничої практики учнів професійного н...
09.09.2025
Як оподатковується сума компенсації за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб?
Розглянуто, чи нараховуються податки на суму компенсації за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб. Підприємство прийняло на роботу внутрішньо переміщену особу. Чи нараховувати податки на суму отриманої компенсації за її працевлаштування? Розглянемо це питання детально. Порядок компенсації за ...
08.09.2025
Вихідна допомога при звільнені: розмір, розрахунок, оподаткування
Як відомо, у день звільнення працівника роботодавець зобов’язаний виплатити всі належні йому суми, зокрема зарплату за відпрацьований час та інші виплати за час роботи, грошову компенсацію за невикористану відпустку та, звісно, вихідну допомогу, якщо це передбачено законодавством чи колдоговор...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
14.11.2025
У воєнний період підприємство змінює режим роботи: як оформити відносини із працівниками
У статті розповімо, як підприємству змінити режим роботи та якими документами це оформити. Під час воєнного стану багато підприємств установлюють персоналу режим неповного робочого дня. Такий крок зазвичай викликаний економічними факторами (наприклад, скоротилася кількість замовлень, але підприємств...
14.11.2025
Призупинення дії трудового договору: документальне оформлення
У статті розглянуто, які документи потрібно оформити для призупинення дії трудового договору. Призупинення дії трудового договору: застосовуємо нові правила У статті ми розповімо, які документи і як саме потрібно їх оформити для призупинення трудового договору. Загальні правила Правила призупинення...
14.11.2025
Чи можна встановлювати додаткові вихідні дні замість святкових?
У статті ми з’ясували, чи правомірно під час дії воєнного стану встановлювати на підприємстві додаткові вихідні або святкові дні та як це правильно зробити. Під час воєнного стану не діє норма ст. 73 КЗпП, якою встановлено святкові й неробочі дні в мирний час. Також не застосовуються норми ч. ...
Кращі матеріали