Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Електронний лікарняний: дії працівника та роботодавця

22.09.2021

Усе частіше хворим працівникам «видають» електронний лікарняний (далі – е-лікарняний), а з 1 жовтня 2021 року система охорони здоров’я має повністю перейти на такі лікарняні. У зв’язку із цим у роботодавців виникає багато запитань про те, що їм робити, коли працівник приніс е-лікарняний. У консультації розглянемо алгоритм дій працівника і роботодавця в цій ситуації.


Крок 1. Дії працівника, якому відкрито е-лікарняний

Працівник має відразу повідомити роботодавця про те, що йому відкрили е-лікарняний. Зробити це він може будь-яким зручним способом, наприклад по телефону або через будь-який додаток, наприклад Viber, тощо.

Бажано заздалегідь організувати на підприємстві процедуру сповіщення працівником відповідних служб, що займаються лікарняними (наприклад, відділу кадрів, бухгалтерії або комісії із соціального страхування).

У будь-якому випадку до відома працівників потрібно довести, що вони зобов’язані повідомляти про наявність у них лікарняних. Чому це важливо, розповімо далі.

Крок 2. Пошук лікарняного в Реєстрі

Якщо працівникові відкрили е-лікарняний, значить, інформацію про це внесено до електронного Реєстру листків непрацездатності (далі – Реєстр). Порядок організації та ведення Реєстру затверджений постановою КМУ від 17.04.19 р. № 328 (далі – Порядок № 328). Сформований е-лікарняний стане доступним для перегляду в день його створення.

Інформація з Реєстру надається застрахованим особам і страхувальникам (роботодавцям) за період перебування особи в трудових відносинах із ними.

Інформація надається через електронні кабінети (наприклад, кабінет страхувальника) зареєстрованим користувачам на вебпорталі послуг Пенсійного фонду України (далі – ПФУ) у вигляді витягу з Реєстру. Це і буде е-лікарняний, на підставі якого нараховують допомогу.

Пошук відомостей у Реєстрі здійснюється за прізвищем, іменем, по батькові та датою народження застрахованої особи, її реєстраційним номером облікової картки платника податків (п. 17 Порядку № 328).

При переході за кнопкою «Дані з Електронного реєстру листків непрацездатності» в розділі «Страхувальникам» в особистому кабінеті роботодавця відкривається можливість проглядання всіх записів про тимчасову непрацездатність працівників, зареєстрованих у Реєстрі (про те, як реєструватися на порталі електронних послуг у ПФУ, див. в «Електронні лікарняні: 9 запитань від роботодавців»).

Працівник повідомив, що йому відкрито е-лікарняний. Але підприємство не знаходить у Реєстрі інформацію ні про цього працівника, ні про його лікарняний. Що робити в цьому випадку?

Якщо роботодавець не знаходить конкретний е-лікарняний, то причиною цього може бути незбіг даних працівника (П. І. Б., дата народження, податковий номер особи) у реєстрі пацієнтів МОЗ і реєстрі застрахованих осіб ПФУ. Через це система не ідентифікує хворого як застраховану особу й інформація не синхронізується з Реєстром. Щоб виправити це, потрібно перевірити:

  • працівникам – свої анкетні дані в декларації, підписаній із лікарем, і, якщо потрібно, виправити їх;
  • роботодавцям – відомості про застрахованих осіб, подані ними у звітах до ПФУ (персоніфікація).

Крок 3. Перевірка е-лікарняного

Листок непрацездатності як електронний документ має містити таку інформацію:

  • єдиний реєстраційний номер;
  • період тимчасової непрацездатності;
  • інформацію про тимчасово непрацездатну людину (П. І. Б., ІПН);
  • причину непрацездатності;
  • найменування та ідентифікаційний код медичної установи, що видала листок;
  • спеціальний КЕП або електронну печатку (див. роз’яснення на сайті ФСС від 22.07.21 р.).

На замітку: підприємство самостійно вирішує, у якому вигляді зберігати в себе е-лікарняний: у паперовому у вигляді роздруківки (на сьогодні ця функція на порталі ПФУ поки що не доступна) чи електронному.

Працівникові відкрили декілька е-лікарня­них, оскільки він продовжує хворіти. Яка нумерація має бути у таких лікарняних?

Якщо оформлено декілька медичних висновків, які становлять один випадок тимчасової непрацездатності, то е-лікарняний формують у порядку черговості створення медвисновків. У цьому випадку кожен наступний е-лікарняний формують у Реєстрі як продовження першого (міняється дата закриття), з додаванням наступного порядкового номера після дефіса до унікального номера першого листка непрацездатності. Наприклад, нумерація може бути така: «2000000021-1», «2000000021-2», «2000000021-3» тощо. Така серія е-лікарняних становить один страховий випадок (див. роз’яснення ФСС від 22.07.21 р.).

Правда, на сьогодні в разі продовження періоду непрацездатності в е-лікарняних іноді проставляють різні унікальні номери (через технічні складнощі у програмному забезпеченні), і зрозуміти, що це один страховий випадок (а значить, оплачувати перші п’ять днів непрацездатності роботодавець має тільки один раз), можна за номером самого страхового випадку, який зазначається в таких е-лікарняних.

Крок 4. Призначення допомоги: визначаємо строк

Як було зазначено, е-лікарняний доступний для перегляду в день його створення. При цьому він відразу має передбачувану дату закінчення хвороби і статус «Закритий». Але оплачувати його потрібно після завершення строку тимчасової непрацездатності, зазначеного в цьому листку (адже такий період може змінитися).

Е-лікарняний уважається виданим із наступного дня після дати його закриття (п. 3 розд. II Порядку, затвердженого наказом МОЗ від 17.06.21 р. № 1234, далі – Порядок № 1234).

Щоб легко було відстежувати закінчення періоду хвороби, статус е-лікарняного автоматично змінюється на «Готовий до сплати» (у загальному випадку – наступного дня після закриття е-лікарняного).

Важливо: до завершення перехідного періоду (до 1 жовтня 2021 року) е-лікарняні вважаються виданими і стають готовими до оплати через 5 днів після закриття (роз’яснення ФСС від 03.09.21 р.).

Після появи запису «Готовий до сплати» допомогу вже можна призначати.

У разі створення е-лікарняного у зв’язку з вагітністю і пологами допомогу можна призначати відразу після відкриття (п. 1 розд. III Порядку № 1234, роз’яснення на сайті ФСС від 11.06.21 р.).

Крок 5. Засідання комісії із соцстрахування

Отримання е-лікарняного не впливає на процедуру призначення, розрахунку і виплати матеріального забезпечення, тобто в цьому питанні після впровадження е-лікарняних нічого не змінилося.

Рішення про призначення допомоги із соцстрахування приймає комісія (уповноважений) із соціального страхування, яка створюється на підприємстві (або фізособою-підприємцем) незалежно від форми власності, на якому працює 15 і більше чоловік.

Якщо працівників менше, обирається уповноважений із соцстрахування. На новоствореному підприємстві комісія (уповноважений) створюється (обирається) у місячний строк після його держреєстрації (п. 1.9 Положення, затвердженого постановою правління ФСС від 19.07.18 р. № 13).

Основною формою роботи комісії є засідання, які проводяться не рідше двох разів на місяць. Рішення комісії (уповноваженого) оформляються протоколом у день їх прийняття.

Призначити працівникові матеріальне забезпечення на підставі готового до оплати е-лікарняного (тобто провести засідання комісії) потрібно протягом 10 календарних днів (далі – к. д.) з дня закінчення періоду тимчасової непрацездатності (ст. 32 Закону від 23.09.99 р. № 1105-XIV, далі – Закон № 1105). Нагадаємо, для паперових лікарняних строк призначення допомоги становив 10 к. д. з дня отримання лікарняного від працівника.

Крок 6. Розрахунок суми допомоги

У порядку цього розрахунку також нічого не змінилося. Як і раніше, бухгалтерія підприємства обчислює суму виплати виходячи з розрахункового періоду і страхового стажу працівника згідно з Порядком, затвердженим постановою КМУ від 26.09.01 р. № 1266.

Крок 7. Подання до ФСС заяви-розрахунку на отримання коштів

Після призначення допомоги комісією із соцстрахування протягом 5 робочих днів (як для паперових, так і для е-лікарняних) до ФСС потрібно подати заяву-розрахунок (п. 2 Порядку, затвердженого постановою правління ФСС від 19.07.18 р. № 12, далі – Порядок № 12).

Тобто строк подання заяви-розрахунку становить 15 днів: 10 к. д. плюс 5 робочих днів із дати видачі е-лікарняного (статус «Готовий до сплати»).

Щоб підприємство не пропустило зазначені строки, важливо, щоб працівники своєчасно повідомляли про видані їм лікарняні. Адже, по-перше, від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку залежить дата фінансування допомоги Фондом. А по-друге, затримка з поданням заяви-розрахунку може бути розцінена Держінспекцією з праці (вона має право це контролювати) як інші порушення законодавства про працю з накладенням відповідних штрафних санкцій.

За якою формою подається заява-розраху­нок для е-лікарняних?

Форма заяви-розрахунку для е-лікарняних наведена в додатку 1 до Порядку № 12. Правда, є деякі особливості:

  • у такого лікарняного відсутня серія, але йому присвоюється унікальний номер;
  • у е-лікарняному трохи відрізняються причини непрацездатності.

Докладніше про особливості оформлення заяв-розрахунків за е-лікарняними див. на сайті ФСС.

Увага! Випадки тимчасової непрацездатності, оформлені паперовим листком непрацездатності та е-лікарняним, уважаються різними страховими випадками. Тому роботодавець має подати заяви-розрахунки окремо за кожним видом лікарняних. Тобто в одній заяві-розрахунку не можуть бути зазначені паперові та е-лікарняні.

Телефон гарячої лінії ФСС із питань оплати е-лікарняних: 0-800-501-892.

Крок 8. Виплата допомоги працівникові після отримання коштів від ФСС

Після надходження страхових коштів на спецрахунок роботодавець повинен видати працівникам суми допомоги з тимчасової непрацездатності (по вагітності та пологах) у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати зарплати (ст. 32 Закону № 1105), або відразу після отримання коштів від ФСС.

Нагадаємо, страхувальник повинен відзвітувати перед ФСС протягом місяця з дня проведення виплат. У разі неподання повідомлення про виплату протягом трьох місяців робочі органи ФСС проводять перевірку використання страхувальником коштів Фонду. Форму повідомлення наведено в додатку 2 до Порядку № 12.

Коментарі до матеріалу
Статті за темою
09.10.2025
Індексація зарплати в жовтні 2025 року
У статті розглянуто особливості проведення індексації зарплати в жовтні 2025 року та наведено кілька практичних прикладів. Уже чотири місяці поспіль коефіцієнти індексації не змінюються. 2025 року право на індексацію виникло лише в липні для тих працівників, яким не підвищували оклади (ставки) з бер...
30.09.2025
Варіанти дій роботодавця в разі пошкодження підприємства
У статті розглянуто 7 можливих варіантів дій роботодавця в разі пошкодження чи знищення підприємства. Війна завжди призводить до руйнівних наслідків, зокрема й до пошкодження підприємств або їхніх виробничих приміщень. Через це працівники не можуть виконувати свої трудові обов’язки, а перед ро...
23.09.2025
Які дії роботодавця в разі неповернення заброньованого працівника з-за кордону?
У відповіді на запитання з’ясовуємо, як діяти роботодавцю, якщо заброньований працівник не повертається із закордонної відпустки. Практична ситуація Заброньований працівник не повернувся із закордонної відпустки, повідомивши через месенджер, що не планує повертатися в Україну найближчим часом...
Популярне
18.08.2025
Облік витрат на створення вебсайту
У статті розповімо, що таке вебсайт та як відображати в бухгалтерському та податковому обліку витрати на його створення. Сьогодні вебсайти використовуються з різними цілями. Деякі виконують тільки представницькі функції. Це може бути, наприклад, сайт-візитка – електронний аналог традиційної па...
28.07.2025
Як застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування
У статті розглянуто, за яких умов у разі виплати доходів нерезидентам можна застосовувати міжнародні договори (конвенції) про уникнення подвійного оподаткування, а також у чому полягають особливості оподаткування окремих видів доходів за правилами конвенцій. Резиденти України (як юрособи, і фізособи...
18.07.2025
Які документи повинен мати водій для прийняття на роботу
У цій статті розглянуто, які документи слід вимагати від водія під час прийняття його на роботу. Під час виконання трудових обов’язків водій відповідає за транспортний засіб (далі – ТЗ), пасажирів, вантаж. Тому роботодавець, приймаючи особу на таку посаду, повинен перевірити, чи є в неї ...
Нове
10.10.2025
Середня зарплата для ліцензіатів – роздрібних торговців підакцизними товарами: (не)однозначні 16/12 тис. грн
У статті розглянемо, який розмір середньої зарплати має бути у суб’єктів господарювання, що мають ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, сидром або перрі, тютюновими виробами, рідинами для електронних сигарет та пальним, а також як її визначати та які нюанси враховувати. У світлі...
09.10.2025
Індексація зарплати в жовтні 2025 року
У статті розглянуто особливості проведення індексації зарплати в жовтні 2025 року та наведено кілька практичних прикладів. Уже чотири місяці поспіль коефіцієнти індексації не змінюються. 2025 року право на індексацію виникло лише в липні для тих працівників, яким не підвищували оклади (ставки) з бер...
07.10.2025
Протягом якого часу слід зберігати копії військово-облікових документів працівників, з якими припинено трудові відносини?
Відповідаємо на запитання щодо строку зберігання копій військово-облікових документів звільнених працівників. Ситуація із практики Скільки часу має зберігати роботодавець копії військово-облікових документів звільнених військовозобов’язаних працівників? Терміни зберігання документів, що форм...
Кращі матеріали