Підприємство вирішило змінити свою назву. Замість ТОВ «Солнечный горизонт» тепер буде ТОВ «Сонячний небокрай». У зв’язку із цим виник ряд практичних запитань.
Вам потрібно оформити рішення про перейменування підприємства, затвердити нову редакцію статуту та зареєструвати зміни у держреєстратора. Також у ряді випадків доведеться оформити й інші документи (див. запитання 2–9).
Рішення про перейменування підприємства, як правило, приймають його власники. Наприклад, у ТОВ таке рішення належить до компетенції загальних зборів учасників (п. 2 ч. 2 ст. 30 Закону від 06.02.3018 № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою і додатковою відповідальністю»). У цьому випадку в нормі зазначено, що до компетенції загальних зборів учасників належить унесення змін до статуту підприємства. А, як ви розумієте, у разі зміни назви підприємства неминуче виникає необхідність унести зміни до статуту. Тому і змінити назву ТОВ мають право тільки загальні збори. Рішення загальних зборів учасників ТОВ оформляється протоколом.
Одночасно треба затвердити нову редакцію статуту підприємства: адже найменування підприємства фігурує в його установчих документах.
Крім того, «актуальне» найменування юрособи має бути зазначене в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР) (ч. 3 ст. 90 Цивільного кодексу). Тому зміну назви підприємства і нову редакцію статуту необхідно зареєструвати у держреєстратора. Для цього потрібно подати суб’єкту держреєстрації пакет документів, а саме (ч. 4 ст. 17 Закону від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», далі – Закон № 755):
До уваги! Розмір адмінзбору становить 0,3 прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого на 1 січня поточного року (з округленням до найближчих 10 грн) (ст. 36 Закону № 755). У 2022 році сума адмінзбору дорівнює 740 грн. |
За загальним правилом повідомляти податковий орган про такі зміни не потрібно. Але в окремих випадках це зробити все ж таки доведеться (див. нижче).
Пояснимо докладніше. Згідно з п. 66.5 Податкового кодексу (далі – ПК), податковий орган потрібно інформувати тільки про ті зміни, які не відображені в ЄДР. У нашому ж випадку зміна назви підприємства буде зареєстрована держреєстратором, відомості про це будуть унесені до ЄДР, а податковий орган дізнається про ці зміни в порядку інформаційної взаємодії ЄДР з інформаційними системами держорганів (ст. 13 Закону № 755).
А ось якщо ваше підприємство є єдинником та/або має зареєстровані РРО, тоді ви повинні самостійно повідомити податковий орган про зміну назви.
Єдинники. Виходячи з п. 298.4 ПК про зміну назви підприємства податковий орган потрібно повідомити протягом місяця з дати реєстрації зміни назви в ЄДР. У цьому випадку до податкового органу подається реєстраційна заява за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308 (з позначкою «Зміни»). На підставі цієї заяви орган ДПС внесе зміни до реєстру платників єдиного податку.
РРО. У разі зміни своєї назви підприємство повинне перереєструвати РРО. Такий висновок випливає з п. 2 гл. 3 розд. ІІ Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Мінфіну від 14.06.2016 № 547 (далі – Порядок № 547).
Для цього протягом 5 робочих днів (далі – р. д.) з моменту виникнення змін потрібно подати до податкового органу за місцем реєстрації РРО:
Якщо немає підстав для відмови в перереєстрації РРО, така процедура забере не більше 2 р. д. з дня подання заяви. Зміни будуть унесені до інформаційно-телекомунікаційної системи ДПС, а вам (вашому РРО) видадуть нове реєстраційне посвідчення.
У разі змін у найменуванні суб’єкта господарювання відбувається його перереєстрація як платника ПДВ (абзац п’ятий п. 183.15 ПК).
Якщо платник податків включений до ЄДР, така перереєстрація здійснюється контролюючим органом без подання заяви платником податків – на підставі відомостей з ЄДР. Аналогічна норма є в п. 4.1 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2014 № 1130 (далі – Положення № 1130).
Тобто для перереєстрації платником ПДВ у зв’язку зі зміною назви підприємству не потрібно подавати спеціально до податкового органу заяву або будь-які документи, ПДВ-перереєстрацію податковий орган має здійснити сам.
Наша порада. Ви можете в добровільному порядку – для прискорення процесу – подати до податкового органу заяву про перереєстрацію (форма № 1-ПДВ наведена в додатку 1 до Порядку № 1130). Або хоча б контролюйте цей процес: переконайтеся в тому, що податковий орган провів перереєстрацію своєчасно і у вас не виникне проблем з реєстрацією ПН/РК у ЄРПН. |
Так, потрібно. У цьому випадку слід керуватися Порядком реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженим постановою КМУ від 31.01.2007 № 70 (далі – Порядок № 70).
У п. 3 Порядку № 70 зазначено, що роботодавець, у якого змінилося найменування, зобов’язаний подати заяву до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі – Фонд) протягом 10 р. д. після держреєстрації таких змін. Заява подається за формою, затвердженою наказом Мінпраці від 14.03.2007 № 98.
Майте на увазі! Заяву можна подати до Фонду тільки особисто або відправити поштою. На жаль, поки що немає технічної можливості подати заяву в електронному вигляді. Проте вважаємо, що найближчим часом ситуація для роботодавців повинна кардинально змінитися. |
Про зміни, що стосуються подання звітності до Фонду, ми вже писали (див. «Скасували подання звіту до фонду соцзахисту осіб з інвалідністю»). Так, Законом від 18.10.2022 № 2682-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» (далі – Закон № 2682, набув чинності з 06.11.2022) скасовано обов’язок подання роботодавцями звіту до Фонду.
Крім того, очікується прийняття підзаконних актів для приведення нормативної бази у відповідність із Законом № 2682 (на це відводиться місячний строк з дати набуття чинності Законом № 2682). Уважаємо, що і Порядок № 70 буде підкоригований.
Тому цілком можливо, що незабаром роботодавцям уже не потрібно буде самим інформувати Фонд про зміни в назві, ця інформація надходитиме з ЄДР до Фонду, як і до інших держорганів. Про всі зміни ми обов’язково вас проінформуємо, стежте за нашими публікаціями.
Так, потрібно.
У цих питаннях слід керуватися Законом від 05.07.2012 № 5067-VI «Про зайнятість населення» (далі – Закон № 5067). Обов’язок роботодавців отримувати дозвіл на працевлаштування іноземця (далі – дозвіл) передбачений ст. 42 Закону № 5067. А в ст. 425 цього Закону сказано, що роботодавець зобов’язаний повідомити територіальний центр зайнятості про зміну найменування юрособи (п. 1 ч. 1) – у цьому випадку будуть унесені зміни до отриманого роботодавцем дозволу.
Тому потрібно подати до центру зайнятості заяву (за формою додатка 3 до постанови КМУ від 15.11.2017 № 858) протягом 30 днів з моменту реєстрації змін у найменуванні підприємства (ч. 3 ст. 425 Закону № 5067). Ніяких документів додавати до заяви не потрібно – відомості про зміну найменування центр зайнятості отримає з ЄДР (ч. 2 ст. 425 Закону № 5067).
Подати заяву можна декількома способами (ч. 4 ст. 422 Закону № 5067):
Так, про зміну назви підприємства потрібно повідомити органи ліцензування, що видали вашому підприємству ліцензії. Такий обов’язок передбачений ст. 15 Закону від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі – Закон № 222). Повідомити ці органи потрібно у строки, установлені ліцензійними умовами, але не пізніше місяця з того моменту, коли відбулися зміни.
Тобто тут потрібно керуватися конкретними ліцензійними умовами. Якщо їх немає для вашого виду діяльності – тоді орієнтуйтеся на місячний строк, установлений Законом № 222.
Наприклад, у Ліцензійних умовах провадження освітньої діяльності, затверджених постановою КМУ від 30.12.2015 № 1187, установлено, що про зміну даних, зазначених у документах, які додавалися до заяви на отримання ліцензії, ліцензіат зобов’язаний повідомити протягом 30 календарних днів (далі – к. д.). Проте якщо зміни стосуються місця провадження освітньої діяльності, тоді про ці зміни ліцензіат зобов’язаний повідомити протягом 7 р. д. Але в нашому випадку зміни стосуються найменування, тому строк для повідомлення – 30 к. д.
Увага, адміністративний штраф! Якщо ліцензіат не повідомить орган ліцензування про зміну відомостей, зазначених у заяві на отримання ліцензії, то йому (його посадовим особам) загрожує адміністративний штраф на підставі ст. 164 КУпАП у розмірі від 250 до 500 НМДГ (від 4 250 до 8 500 грн). |
Що стосується повідомлення інших дозвільних органів, то тут правила встановлені Законом від 06.09.2005 № 2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі – Закон № 2806).
Так, у ч. 8 ст. 41 Закону № 2806 зазначено, що зміна найменування юрособи не є підставою для переоформлення документа дозвільного характеру. Проте ця норма зовсім не означає, що немає необхідності повідомляти дозвільні органи про зміну своєї назви. У цьому питанні потрібно орієнтуватися на спеціальні закони, що регламентують отримання дозволів у тій або іншій сфері госпдіяльності.
Крім того, у самому Законі № 2806 зазначено, що коли суб’єкт господарювання провадить певну діяльність без отримання документа дозвільного характеру (на підставі подання декларації), то про зміну інформації, яка була зазначена в такій декларації, він зобов’язаний повідомити дозвільний орган протягом 7 р. д. після таких змін (ч. 6 ст. 4 Закону № 2806).
Так, потрібно.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 25 Закону від 05.10.2017 № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», отримання суб’єктом, який видав кваліфікований сертифікат відкритого ключа, інформації про зміну ідентифікаційних даних користувача електронних довірчих послуг (далі – ЕДП) є підставою для скасування цього ключа.
Тобто, простіше кажучи, отримавши з ЄДР інформацію про те, що підприємство змінило найменування, надавач ЕДП скасує дію сертифікатів для КЕП, виданих директору та головному бухгалтеру цього підприємства.
Крім того, згідно з п. 70 Вимог у сфері електронних довірчих послуг, затверджених постановою КМУ від 07.11.2018 № 992, у разі зміни відомостей, що містяться в договорі про надання кваліфікованої ЕДП, заявник повинен у 3-денний строк повідомити про це надавача ЕДП і подати документи, що підтверджують ці зміни.
Тому в нашому випадку підприємству необхідно звернутися із заявою до надавача ЕДП (додавши до заяви виписку з ЄДР) та оформити нові сертифікати відкритих ключів для директора і головного бухгалтера.
Так, потрібно. І хоча зараз облік трудової діяльності працівників переводиться в електронну сферу, проте на багатьох підприємствах продовжують вести паперові трудові книжки та як і раніше діє Інструкція про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджена наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.1993 № 58 (далі – Інструкція № 58).
Так, виходячи з вимог п. 2.15 Інструкції № 58 у разі зміни назви підприємства потрібно внести про це запис до трудових книжок працівників. Запис робиться окремим рядком у графі 3 із зазначенням дати перейменування, а у графі 4 трудової книжки зазначається підстава для перейменування – наказ або розпорядження, його дата і номер.
На замітку! Роз’яснення Мінсоцполітики із цього питання можна знайти в листі від 12.07.2018 № 278/0/22-18. |
Таким чином, підприємству спочатку потрібно видати наказ про внесення запису до трудових книжок працівників, а потім уже на підставі цього наказу внести записи до трудових книжок (див. зразки 1 та 2).
Зразок 1
<...> НАКАЗ 21.11.2022 м. Дніпро № 77-ОД <...> У зв’язку зі зміною найменування Товариства з обмеженою відповідальністю «Солнечный горизонт» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Сонячний небокрай» унести записи до трудових книжок працівників товариства 21.11.2022. Підстава: відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, що підтверджуються відповідним витягом з цього реєстру. <...> |
Зразок 2
<...>
<...> |
У законодавстві із цього приводу нічого не сказано. Проте цей момент може бути узгоджений сторонами в умовах договору. Тому зверніть увагу на зміст ваших договорів – там може бути наведений порядок і строк такого повідомлення.
Якщо ж у договорі нічого із цього приводу не зазначено, то повідомити контрагентів усе одно варто, оскільки це у ваших інтересах. Адже тепер у вашого підприємства інша назва, а значить, під час розрахунків з контрагентами можливі непорозуміння, також можуть виникнути запитання і в контролюючих органів.
Наша порада. Складіть у довільній формі лист-повідомлення на ім’я керівника контрагента (або на ім’я контрагента-підприємця). Обов’язково зазначте в листі дату зміни найменування вашого підприємства (це дата реєстрації змін у ЄДР). Такий лист слід завірити підписом керівника вашого підприємства, не зайвим буде додати до нього копію виписки (витягу) з ЄДР. |
Що стосується повідомлення обслуговуючих банків, то раніше ці моменти були описані в п. 22 Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.2003 № 492. Там було зазначено, що повідомити банк про зміну відомостей, які містяться в ЄДР, слід у порядку, передбаченому договором із цим банком.
Наразі ця інструкція втратила свою чинність на підставі постанови Правління НБУ від 13.06.2022 № 118, а замість неї новий документ не прийнятий.
Тому тут виходьте з умов договору з обслуговуючим банком. А якщо цей момент у договорі не передбачений, тоді відправте банку лист-повідомлення у довільній формі, так само як і іншим контрагентам.