Облік зворотних відходів
Облік зворотних (повторних) відходів не є чимсь складним: досить лише дотримуватися норм Податкового кодексу (далі – ПК) та бухгалтерського обліку. Водночас обережні бухгалтери побоюються, що під час перевірки ревізори можуть застосувати власні уявлення про зворотні відходи, що призведе до штрафних санкцій. Тож у цій статті ми з вами розглянемо не лише як здійснювати облік (податковий і бухгалтерський) таких відходів, але й як довести правомірність своїх дій у суді.
Визначення терміна «зворотні відходи» немає ні в ПК, ні в жодному іншому чинному нормативно-правовому акті.
Дехто з податкових консультантів посилається на п. 2.13 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.07 р. № 2 (далі – Наказ № 2, Методрекомендації № 2). У ньому, зокрема, визначено, що «зворотні відходи виробництва – це залишки сировини, матеріалів, напівфабрикатів та інших видів матеріальних цінностей, що утворились у процесі виробництва продукції (робіт, послуг), втратили повністю або частково споживчі властивості початкового матеріалу (хімічні та фізичні) і через це використовуються з підвищеними витратами (зниженням виходу продукції) або зовсім не використовуються за прямим призначенням. Прикладами відходів виробництва можуть бути стружка, обрубки металу, обрізки тканини тощо».
Водночас згідно з п. 1 Указу Президента України від 03.10.92 р. № 493/92 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» з 01.01.93 р. нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. У п. 2 цього Указу передбачено, що органом державної реєстрації таких нормативно-правових актів та контролю є Мін’юст.
У пп. 8 п. 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою КМУ від 02.07.14 р. № 228, зазначено, що Мін’юст відповідно до покладених на нього завдань здійснює державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, а також інших органів, акти яких відповідно до законодавства підлягають державній реєстрації.
Оскільки Наказ № 2 не зареєстровано в Мін’юсті, він має рекомендаційний характер та не є обов'язковим до виконання підприємствами. Відповідно й затверджені ним Методрекомендації не є нормативно-правовим актом у розумінні закону та не можуть установлювати, змінювати чи припиняти норми права. За своєю правовою природою вони мають рекомендаційний, роз'яснювальний та інформаційний характер.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
і приклади
доступу
питання експерту
оновлення
матеріалів
матеріалів c 2015 року