Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Суборенда держземлі: як оформити і хто сплачує за землю до бюджету

18.11.2016

Із цієї статті ви дізнаєтеся:

  • за яких умов орендар землі державної або комунальної власності може передати її в суборенду;
  • хто сплачує до бюджету орендну плату за землю у випадку суборенди земельної ділянки.

Що можна зробити на практиці:

  • укласти договір суборенди земельної ділянки або його частини;
  • суборендарю зареєструвати право суборенди в порядку, установленому законодавством.

Що таке суборенда земельної ділянки?

Суборенда землі – це передача земельної ділянки її користувачем (орендарем) іншій особі в користування на визначений строк і на умовах, погоджених з орендодавцем.

За яких умов можна передати земельну ділянку в суборенду?

Земля в Україні може бути передана в користування юрособам на праві власності, у постійне користування (державним і комунальним підприємствам) та в оренду. При оренді землі орендодавцем виступають місцеві органи влади від імені держави, а орендарем – юрособа.

Нормами п. 6 ст. 93 Земельного кодексу (далі – ЗК) передбачене право орендаря передавати земельну ділянку в суборенду при виконанні таких умов:

1. Земельна ділянка або її частина повинна передаватися без зміни її цільового призначення.

2. Потрібно отримати згоду орендодавця на здачу землі в суборенду.

Як має бути оформлена згода орендодавця на передачу землі в суборенду?

Згода орендодавця на суборенду землі може бути (ст. 8 Закону від 06.10.98 р. № 161-XIV, далі – Закон № 161):

  • передбачена договором оренди;
  • виражена в письмовій формі.

Якщо протягом місяця на запит орендаря від орендодавця не надійде письмове повідомлення про свою згоду або заперечення на здачу в суб­оренду, земля може бути передана в суборенду.

Як оформити відносини суборенди?

Такі відносини оформляються договором суб­оренди на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування – орендодавця земель державної та комунальної власності (ст. 16 Закону № 161).

Умови договору повинні бути обмежені умовами оренди та не суперечити їм. При укладанні договору суборенди слід ураховувати, що (ст. 8 Закону № 161):

  • строк суборенди не може перевищувати строк оренди, установлений договором між орендодавцем та орендарем. Зазначимо, що загальний строк оренди землі за договором оренди не може перевищувати 50 років (ст. 19 Закону № 161);
  • у разі припинення договору оренди дія договору суборенди припиняється;
  • право суборенди підлягає державній реєстрації (ст. 4 Закону від 01.07.04 р. № 1952) відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 25.12.15 р. № 1127;
  • за угодою сторін договір може бути завірений нотаріально.

Договір суборенди повинен містити всі істотні умови договору оренди землі, передбачені ст. 15 Закону № 161 (з урахуванням вимог ст. 8 цього Закону), а саме:

  • кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки;
  • строк дії договору;
  • розмір плати за суборенду, порядок її сплати та перегляду, порядок застосування індексації, умови розрахунків, а також відповідальність за несплату.

За погодженням сторін до договору можуть бути включені й інші умови.

Які земельні ділянки не можна передавати в суборенду?

Законом № 161 заборонено передавати в суб­оренду земельні ділянки, на яких розташовані цілісні майнові комплекси підприємств та установ державної і комунальної власності.

Які документи необхідні для передачі землі в суборенду?

Крім самого договору для передачі земельної ділянки в суборенду знадобляться:

  • план або схема земельної ділянки, що передається в суборенду;
  • кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та установлених земельних сервітутів;
  • акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
  • акт приймання-передачі об'єкта суборенди – земельної ділянки.

Якщо договором суборенди передбачаються заходи, спрямовані на охорону та поліпшення об'єкта суборенди, до нього повинна додаватися угода про відшкодування суборендарю витрат на такі заходи (ст. 15 Закону № 161).

Хто платить за землю до бюджету – орендар чи суборендар?

Згідно з п. 288.6 Податкового кодексу (далі – ПК) плата за суборенду земельних ділянок державної та комунальної власності не може перевищувати орендну плату.

Плата за землю вноситься до бюджету у вигляді земельного податку та орендної плати. Платником орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності до бюджету є підприємство-орендар нa підставі укладеного з місцевою владою договору оренди землі (п. 288.1 ПК). Тому сплачувати за землю до бюд­жету і подавати відповідному контролюючому органу податкову декларацію повинен орендар. Аналогічне роз'яснення розміщено в ЗІР (категорія 112.01). Тобто суборендарю не потрібно подавати декларацію та сплачувати орендну плату до бюджету.

У свою чергу, суборендар дoлжен виконувати умови укладеного договору суборенди земельних ділянок, у тoму числі про внесення плати за суборенду таких ділянок орендарю.

Висновки

Орендар землі державної та комунальної власності може передати земельну ділянку або її частину в суборенду іншій особі при наявності згоди на це орендодавця (місцевих органів влади).

Відносини суборенди оформляються договором суборенди, у якому повинні бути зазначені всі істотні умови, установлені законодавством для договорів оренди землі.

При передачі земельної ділянки в суборенду платником орендної плати за землю до бюджету залишається його орендар – підприємство, що уклало договір оренди з органами місцевої влади.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Статті за темою
16.12.2025
Документальне оформлення операцій зі списання майна
Списання запасів та основних засобів через фізичне чи моральне старіння, непридатність або форс-мажорні обставини потребує чіткого документального підтвердження. У статті розповімо, які документи слід оформити в разі списання майна, та наведемо їх зразки для використання на практиці. Списання майна ...
16.12.2025
Списання зіпсованих запасів: документальне оформлення та облік
Як діяти підприємству, якщо запаси зіпсувалися внаслідок ворожої атаки, тривалого відключення електроенергії або закінчення строку придатності? У статті розглянемо порядок дій у цій ситуації, документальне оформлення списання та його відображення в бухгалтерському та податковому обліку. Списання май...
15.12.2025
Металобрухт, отриманий від списання основних засобів: оприбуткування та реалізація
Після списання основних засобів на підприємстві часто утворюється металобрухт, який можна оприбуткувати та вигідно здати. У статті розповімо, як такі операції оформити документально та відобразити в обліку, а також чи потрібно при цьому розподіляти ПДВ. Списання майна через знищення та непридатність...
Популярне
24.10.2025
Облік шин та акумуляторів
У статті розглянемо: до якого виду активів належать шини й акумулятори – оборотних чи необоротних; як вести облік їх придбання, заміни та списання; що потрібно зробити, щоб не сплачувати екоподаток з шин та акумуляторів (відходів). Із цієї статті ви дізнаєтеся: до якого виду активів належа...
02.12.2025
Відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці: кому та як оформити?
У статті розглянемо у якому порядку працівникам надається додаткова щорічна відпустка за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці. Із цієї статті ви дізнаєтесь, у яких випадках роботодавець зобов’язаний надати співробітникові додаткову щорічну відпустку за роботу зі шкідливими і важкими у...
23.10.2025
Як відобразити в обліку надлишки активів в платників податку на прибуток та єдинників
У статті розглянемо особливості обліку надлишків основних засобів, нематеріальних активів і запасів у розрізі бухгалтерського обліку, податку на прибуток та єдиного податку. У процесі інвентаризації підприємство може виявити надлишки активів, які необхідно взяти на баланс, відобразивши цю операцію...
Нове
22.12.2025
Чи може бути прибуток чи збиток у неприбуткової організації?
Якщо в бухобліку неприбуткової організації фінрезультат дорівнює нулю, бухгалтер спокійний. Але як тільки він бачить, що доходи перевищили витрати звітного періоду і є бухгалтерський прибуток, виникають побоювання: чи не втратить організація статус неприбуткової, адже «виліз» прибуток; ч...
22.12.2025
Головні справи бухгалтера для закриття року
Добігає кінця 2025 рік, тому бухгалтеру час підбивати підсумки та «закривати» фінансовий рік. Для цього доцільно скласти план дій, щоб нічого не упустити. Нагадаємо, які саме справи не слід відкладати на наступний рік, щоб його початок був прогнозованим та спокійним. Добігає кінця 20...
18.12.2025
Мікропідприємство стало малим: як змінити облікову політику
У разі переходу мікропідприємства в мале виникає питання про зміну облікової політики щодо резервів та забезпечень, оцінки необоротних активів тощо. У статті розповімо, що підприємство має взяти до уваги, змінюючи групу за розміром. З 01.01.2018 з метою бухобліку та складання фінзвітності запровад...
Кращі матеріали