Для того щоб забезпечити грамотний облік списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ), бухгалтер повинен мати первинні документи, які фіксують транспортну роботу (пробіг) та фактичні витрати ПММ. Типові форми цих документів законодавчо не затверджено, тож їх можна розробити самостійно. На що слід звернути увагу та як відобразити в обліку операції зі списання ПММ, розповімо в цій статті.
Для того щоб довести правомірність списання ПММ, підприємство повинне мати документи, що підтверджують:
На останньому пункті зупинимося докладніше.
Для щоденного обліку транспортної роботи та фактичних витрат ПММ потрібний первинний документ. Раніше для цієї мети застосовувалися подорожні листи типових форм, затверджених:
У 2013 році типові форми подорожніх листів було скасовано, отже, мати при собі подорожній лист водієві не обов’язково (див. рішення ВАСУ від 21.09.2017, ЄДРСР, реєстр. № 69332978). Але це не означає, що без первинки такого роду взагалі можна обійтися. Ці документи, що називається, прижилися на практиці, вони, як і раніше, зручні для обліку роботи водія і витрати пального.
На сьогодні типову форму документа на списання ПММ не затверджено. Підприємству необхідно самостійно затвердити порядок списання та форми таких документів (наказом про облікову політику або окремим наказом про затвердження первинних документів з обліку транспортної роботи та списання ПММ).
Наприклад, можливі такі варіанти:
Зрозуміло, усі первинні документи, розроблені підприємством, повинні мати обов’язкові реквізити, перелічені в ч. 2 ст. 9 Закону від 16.07.1999 № 996-XIV (далі – Закон № 996) та в п. 2.3 Положення № 88.
Зауважимо, що держоргани теж не заперечують проти самостійної розробки та затвердження документа, що підтверджує списання ПММ (див. лист ДФС від 02.11.2015 № 23178/6/99-99-19-02-02-15, лист Мінінфраструктури від 23.04.2013 № 4492/25/10-13). Однак у цьому документі не можна обмежитися лише зазначенням кількості витрачених літрів ПММ та їх вартістю, оскільки тоді він, швидше за все, буде визнаний таким, що не дозволяє ідентифікувати господарську операцію. А це загрожує донарахуванням ПДВ за п. 198.5 Податкового кодексу (далі – ПК) (див., наприклад, рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.04.2023, ЄДРСР, реєстр. № 110409862), а можливо, і визнанням додаткового блага з нарахуванням ПДФО та військового збору на всю вартість зазначеного у ньому палива. Тому на практиці облік транспортної роботи ведеться за допомогою самостійно розроблених подорожніх листів (аналогічних скасованим типовим формам), у яких фіксується вся необхідна інформація про поїздку. Розглянемо, які реквізити доцільно включити до подорожнього листа та акта на списання ПММ, щоб у перевіряльників не було претензій до цих документів.
Наведемо примірний перелік реквізитів подорожнього листа з огляду на норми ч. 2 ст. 9 Закону № 996, п. 2.3 Положення № 88 та специфіку господарських операцій із ПММ:
Зверніть увагу! При самостійній розробці форми дорожнього листа можна повністю повторити скасовану типову форму подорожнього листа вантажного або легкового автомобіля. Однак при цьому настійно рекомендуємо прибрати гриф «Затверджено» з реквізитами Наказів № 74 і № 488, що втратили чинність. Інакше перевіряльники можуть вважати, що на підприємстві використовується скасована форма подорожнього листа, яка не є належним первинним документом. Прикладом є постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 31.03.2023, ЄДРСР, реєстр. № 109942659 (підприємець судився з ДПС). І хоча у цій справі суд став на бік підприємця, прецедент був. Тому форма подорожнього листа має бути затверджена виключно внутрішнім наказом на підприємстві. |
Уважаємо, що можна. У підприємств є право складати зведені документи для контролю та впорядкування опрацювання інформації на основі первинних документів (п. 2.1 Положення № 88). Тому можна оформити зведений подорожній лист за місяць. Як будь-який первинний документ, він повинен містити всі обов’язкові реквізити, визначені ст. 9 Закону № 996.
Для відображення в такому документі інформації про госпоперації, важливо вказати витрату ПММ у розрізі поїздок (днів) протягом місяця, а не просто загальну кількість спожитих за місяць літрів.
Також дані про фактичну витрату ПММ можна отримати із системи контролю за роботою автомобіля (наприклад, GPS-трекерів).
Наведемо приклади оформлення подорожнього листа (див. зразок 1) та акта на списання ПММ (див. зразок 2).
Зразок 1.
Подорожній лист
Товариство з обмеженою відповідальністю «Ток» Подорожній лист № 18 Автомобіль КАМАЗ 4308 Водій Олександр КОЛОСЕНКО Державний номер АЄ 1234 АС Водій за станом здоров’я до керування допущений Лікар (підпис) Валентина САГАЙ Маршрут 4
Робота автомобіля
Рух пального, л
Головний механик (підпис) Василь ТАРАНЕНКО Водій (підпис) Олександр КОЛОСЕНКО Загальна вартість використаного пального – 14 244 (чотирнадцять тисяч двісті сорок чотири) грн 30 коп. Бухгалтер (підпис) Катерина ЯРОВА |
Фактичну витрату ПММ розраховують виходячи з пробігу автомобіля і даних про витрату палива, зафіксованих у подорожніх листах. Для визначення фактичної кількості ПММ, витраченої протягом зміни (рейсу) за даними вимірювальних приладів автомобіля на момент закінчення зміни (рейсу), можна використовувати таку формулу:
Витрата = Залишок у баку (газовому балоні) на початок зміни (рейсу) +
+ Заправка протягом зміни (рейсу) –
– Залишок у баку (газовому балоні) на кінець зміни (рейсу).
Нормативну витрату ПММ визначають на підставі даних подорожніх листів про фактичний пробіг транспортного засобу за зміну з огляду на установлені норми витрати ПММ.
Потім складають акти списання ПММ, наприклад, за місяць. Зручно складати такі акти в розрізі транспортних засобів. В акті зазначаються, наприклад:
До актів на списання ПММ додаються подорожні листи.
Зразок 2.
Акт на списання ПММ
АКТ Комісія у складі заступника директора Петренка В. Д., головного механіка Тараненка В. П., головного бухгалтера Кузьменка І. С. прийняла рішення про списання дизпалива в кількості 266 л. Списання здійснено в межах затверджених норм. Період експлуатації автомобіля: лютий 2025 року. Загальна вартість списаного дизпалива – 14 244 (чотирнадцять тисяч двісті сорок чотири) грн 30 коп. Пальне використано в межах господарської діяльності підприємства. Подорожні листи за лютий 2025 року до акта додаються.
|
До найбільш частих причин перевитрати ПММ належать:
Увага! Водій повинен надати керівникові підприємства письмове пояснення щодо наднормативної витрати ПММ. На підставі цього пояснення керівник повинен прийняти рішення про джерело компенсації перевитрати палива (за рахунок водіїв, інших працівників або третьої сторони, з вини якої виникла перевитрата). Це рішення фіксується в документі на списання ПММ. |
Припустимо, перевитрата палива відбулася з вини працівника і підприємство вирішило стягнути з нього вартість перевитрати (наприклад, утримавши її із зарплати). У такому разі рекомендуємо оформити документи, що підтверджують провину працівника: його пояснювальну записку, заяву про утримання цієї суми з його зарплати і наказ керівника про накладення дисциплінарного стягнення.
За загальним правилом собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг) формується з трьох складових(п. 11 НП(С)БО 16 «Витрати»):
Залежно від напряму використання автомобіля вартість ПММ, витрачених у межах установлених норм, списується з кредиту субрахунку 203 «Паливо» в дебет рахунків 15 «Капітальні інвестиції», 20 «Виробничі запаси», 23 «Виробництво», 28 «Товари», 91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут», 94 «Інші витрати операційної діяльності» тощо.
Важливий нюанс. На практиці витрати від списання пального для роботи транспортного засобу включають до складу тих самих витрат, до яких відносять і суми амортизаційних нарахувань такого транспортного засобу. Але якщо транспортний засіб задіяно для різних цілей, наприклад, для доставки товарів на склад (ТЗВ) і для перевезення товарів до покупців (збутові витрати), то, безумовно, їх слід розмежовувати та обліковувати за суттю: тобто перші включати до первісної вартості товарів, другі – до витрат на збут. Собівартість списуваних ПММ визначається одним із методів обліку вибуття запасів, передбачених п. 16 НП(С)БО 9. |
Вартість ПММ, витрачених понад установлені норми, також включається до собівартості реалізованої продукції (робіт, послуг), якщо наднормативна витрата палива не пов’язана з недоліками, псуванням, нетехнологічним використанням і порушенням правил зберігання, за рішенням уповноваженої особи (керівника) підприємства (лист Мінфіну від 05.04.2005 № 31-04220-20-17/6687).
На замітку! Як бачите, відображення в бухобліку наднормативної витрати ПММ залежить від того, була ця перевитрата обґрунтованою чи ні. Якщо запаси (ПММ) були використані в такій кількості обґрунтовано, то застосовуються ті самі рахунки обліку, що й для списання витрат ПММ у межах установлених норм. Інакше вартість виявленої перевитрати ПММ відображається за дебетом субрахунку 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей». |
Нагадаємо, що об’єкт обкладення податком на прибуток визначається шляхом коригування бухгалтерського фінрезультату до оподаткування на різниці, передбачені ПК. При цьому малодохідні підприємства – платники податку на прибуток, що мають бухгалтерський дохід від будь-якої діяльності за останній звітний рік не більше ніж 40 млн грн (а до звітного 2020 року – не більше ніж 20 млн грн), можуть відмовитися від застосування різниць із розд. ІІІ ПК (крім різниці у вигляді від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років) (пп. 134.1.1 ПК).
Зазначимо, що ПК не передбачає коригувань фінрезультату в разі списання ПММ (у т. ч. списання їх наднормативної витрати, що виникла з технічних причин). Отже, вартість списаних ПММ для цілей обкладення податком на прибуток визначається виключно за правилами бухобліку. На це звертають увагу і податківці (ІПК ДПС від 22.07.2020 № 2993/ІПК/99-00-05-05-02-06).
За загальним правилом у разі придбання ПММ підприємство – платник ПДВ отримує право на податковий кредит за наявності належним чином складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної (п. 198.1, 198.6, 201.10 ПК). При цьому формування податкового кредиту не ставиться в залежність від використання придбаних товарів і послуг в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності протягом звітного податкового періоду (п. 198.3 ПК).
Але якщо потім ПММ використовуються в неоподатковуваних операціях або в негосподарській діяльності, то податковий кредит, відображений під час їх придбання, слід відкоригувати. Для цього потрібно нарахувати компенсуючі податкові зобов’язання з ПДВ та оформити зведену податкову накладну (п. 198.5 ПК). Зробити це треба не пізніше останнього день звітного періоду, у якому паливо почало використовуватися в неоподатковуваних операціях або негосподарській діяльності. Базою оподаткування є ціна придбання палива (п. 189.1 ПК). У бухобліку нарахування компенсуючих податкових зобов’язань відноситься на витрати від нестач: Дт 949 – Кт 641/ПДВ.
Увага! На нашу думку, якщо підприємство визнало наднормативні витрати ПММ обґрунтованими, тобто вони не списані на нестачі (у Дт 947), то нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПК немає підстав. |
Водночас у разі систематичного виявлення таких «виправданих» наднормативних витрат ПММ рекомендуємо переглянути встановлені на підприємстві норми їх списання у бік збільшення.
Якщо перевитрата ПММ сталася з вини працівника, то в разі компенсації працівником таких «негосподарських» витрат додатковий об’єкт обкладення ПДВ у підприємства не виникає (ЗІР, категорія 101.01).
Якщо провину працівника в перевитраті ПММ доведено, але підприємство не стягує з нього суму перевитрати, то вартість ПММ, на думку податківців, уважатиметься додатковим благом, отриманим від роботодавця (пп. 164.2.17 ПК). Це означає, що виходячи з вартості перевитраченого палива доведеться утримати з працівника ПДФО і військовий збір. При цьому база обкладення ПДФО визначається з урахуванням натурального коефіцієнта (п. 164.5 ПК), а от для військового збору цей коефіцієнт не застосовується (див. ЗІР, категорія 126.08).