Знижки та бонуси покупцям: облік у продавця
19.07.2016 28417 1 2
Із цієї статті ви дізнаєтеся:
- як оформити надання знижок і бонусів на товар;
- як відображаються в обліку продавця бонуси, надавані покупцям;
- як в обліку продавця відображаються знижки, надані покупцям.
Види знижок і бонусів
Умови надання знижок і бонусів регламентуються:
- Законом від 03.07.95 р. № 270/96-ВР «Про рекламу» (далі – Закон № 270);
- Законом від 12.05.91 р. № 1023-XII «Про захист прав споживачів» (далі – Закон № 1023).
Що таке знижка?
Знижкою є тимчасове зменшення ціни товару для його покупців (ст. 1 Закону № 1023). Однак уживати слово «знижка» (наприклад, на ціннику, у вітрині магазину, рекламній листівці і т. п.) суб'єктам господарювання (далі – СГ) дозволяється тільки при виконанні таких умов (п. 4 ст. 15 Закону № 1023):
- знижки застосовуються до товарів, які безпосередньо реалізуються таким СГ;
- знижки застосовуються протягом певного періоду;
- нова ціна товару (зі знижкою) менша від ціни, за якою такий товар продавався до встановлення знижки.
Що таке бонус?
Бонусом є додаткова винагорода покупця або надання йому додаткової знижки до ціни товару. Бонуси можуть бути:
- разові – надаються при купівлі товару на певну суму або в певній кількості. Наприклад, у вигляді знижки на додаткову одиницю товару або отримання одиниці товару в подарунок («три за ціною двох», «при купівлі порошку на 200 грн. мило в подарунок» і т. п.);
- накопичувальні – розмір таких бонусів залежить від суми покупок. Для накопичення бонусних сум покупцю може видаватися, наприклад, купон, яким він зможе скористатися при оплаті наступних покупок (тобто оплатити частину товару грішми, а частину – купоном), або бонусна дисконтна картка. Картки випускаються продавцем товарів, який веде ідентифікований облік таких карток і накопичених на них сум.
У чому відмінність бонусної програми від знижок?
Знижки, як правило, надаються всім покупцям на весь товар або на певні групи товару протягом певного періоду.
А суттю бонусної програми найчастіше є накопичення бонусів, які згодом дозволяють вигідно здійснювати купівлю. Така програма спрямована на тривале утримання покупця та спонукання його здійснювати нові купівлі. Тобто це, по суті, частина програми лояльності для постійного покупця.
Документальне оформлення
Певних вимог до документального оформлення рекламних акцій законодавство не містить. Головна умова: при перевірці контролюючим органом не повинно виникати сумнівів у зв'язку рекламної акції з надання покупцям знижок і бонусів із господарською діяльністю підприємства. Тобто в документах, що регламентують порядок проведення таких акцій, насамперед повинна бути зазначена мета – збільшення обсягу продажів, а значить, і доходу підприємства-продавця.
Так, торговельному підприємству при проведенні акцій у вигляді надання знижок або бонусної програми рекомендуємо, зокрема, оформити такі документи:
1. Наказ керівника по підприємству про знижки чи бонусну програму або Положення про знижки чи бонусну програму (якщо такі акції проводяться на підприємстві часто, рекомендуємо розробити положення). У цих документах слід указати:
- мету проведення акції;
- умови надання знижок або бонусів. Наприклад, при купівлі якого товару надаються знижки, їх розмір, умови нарахування бонусів, порядок їх обміну на товар і т. п.;
- перелік товарів, на який будуть надаватися знижки;
- період, протягом якого надаються знижки, або період дії бонусної програми;
- способи повідомлення покупця про проведення знижок і бонусну програму;
- список осіб, відповідальних за проведення акцій.
2. Кошторис витрат на проведення рекламної акції.
3. Звіт відповідальних за проведення акції. У звіті повинні бути зазначені фактично понесені витрати (підтверджені первинними документами).
Як інформувати покупців про знижки та бонусні програми?
Про акції, що готуються, потрібно оголосити заздалегідь публічно. Наприклад, за допомогою оголошень на сайті компанії, реклами в ЗМІ, листівках, оголошеннях у вітринах магазину і т. п.
Після публічного оголошення про початок проведення розпродажу споживачам повинна бути представлена інформація про ціну товару до знижки та ціну зі знижкою, щоб покупець міг переконатися, що ціна насправді знижена (п. 6 ст. 15 Закону № 1023). Також у роздрібній торгівлі покупців інформують про знижки або суму бонусів через цінники.
Продаж за знижками (бонусами) і РРО
Реєстрація знижки (бонусу) через РРО при продажу товару залежить від умов надання такої знижки (бонусу). Так, при проведенні розрахунків через РРО сума бонусної знижки може:
- вираховуватися від загальної вартості покупки (якщо сума оплати за чеком зменшується за рахунок накопичених бонусів);
- вираховуватися від вартості окремих товарів (якщо знижка надається на окремі одиниці або групи товару в чеку).
Бухгалтерський облік
Облік знижок. Дохід від реалізації товарів відображається в бухобліку в розмірі справедливої вартості отриманих активів (п. 21 П(С)БО 15). Тобто за кредитом субрахунка 702 дохід від реалізації товарів відображається з урахуванням знижки. Собівартість проданих товарів відображається за дебетом субрахунка 902.
Облік бонусів. Дохід від реалізації товару також відображається з урахуванням бонусних знижок за кредитом субрахунка 702. При цьому, якщо бонуси разові – вартість бонусного товару відображається в обліку відразу (при його продажу) з урахуванням знижки. Якщо ж бонуси накопичувальні, тоді на момент видачі покупцю купона або бонусної картки та при накопиченні бонусів в обліку продавця нічого не відбувається, оскільки продажу товару не було. А от коли покупець скористається бонусами при купівлі товару, тоді продавець і відобразить у складі доходу вартість проданого товару з урахуванням бонусної знижки.
Витрати на виготовлення бонусних купонів і дисконтних карток відображаються в складі витрат на збут у періоді їх здійснення (п. 7, 9 П(С)БО 16).
Податковий облік
Фінансовий результат із податку на прибуток визначається за правилами бухобліку.
ПДВ. Базою оподаткування є договірна вартість товарів, але не нижче (п. 188.1 Податкового кодексу, далі – ПК):
- ціни придбання – якщо це продаж раніше придбаних товарів;
- звичайної ціни – якщо виробник продає власні товари. Нагадаємо: згідно з пп. 14.1.71 ПК звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін.
Іншими словами, якщо ціна продажу з урахуванням знижки (бонусу) менша від ціни придбання або звичайної ціни, то продавець – платник ПДВ повинен донарахувати податкові зобов'язання на різницю. Для цього потрібно виписати податкову накладну (далі – ПН) із типом причини 15 або 17 на дату продажу товару. Така податкова накладна підлягає реєстрації в ЄРПН у загальному порядку.
Нагадаємо: у випадку несвоєчасної реєстрації ПН із типом причини 15 або 17 штраф не застосовується.
Приклад 1
Продаж товару зі знижкою в межах торговельної націнки
Підприємство роздрібної торгівлі надає знижки на літнє взуття в розмірі 30 % у період із 25.07.16 р. по 25.08.16 р. Купівельна вартість акційного товару – 70 000 грн. (крім того ПДВ – 14 000 грн.), розмір торговельної націнки – 80 %. Продажна вартість товару – 126 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 21 000 грн.). За час дії акції весь акційний товар був проданий.
(грн.)
№ |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Передано товар зі складу в магазин |
Накладна-вимога на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів типової форми № М-11* |
282 |
281 |
70 000 |
2 |
Нараховано торговельну націнку |
Бухгалтерська довідка |
282 |
285 |
56 000 |
3 |
Відображено дохід від реалізації товару з урахуванням знижки |
Z-звіт РРО |
301 |
702 |
88 200 |
4 |
Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ |
Підсумкова податкова накладна |
702 |
641 |
14 700 |
5 |
Списано суму торговельної націнки |
Бухгалтерська довідка |
282 |
285 |
56 000 |
6 |
Списано собівартість реалізованого товару |
902 |
282 |
70 000 |
|
7 |
Списано на фінансовий результат: |
702 |
791 |
73 500 |
|
– собівартість реалізованих товарів |
791 |
902 |
70 000 |
||
* Затверджена наказом Мінстату від 21.06.96 р. № 193 (далі – Наказ № 193). |
Приклад 2
Продаж товарів зі знижкою за ціною, нижчою від ціни придбання
Підприємство роздрібної торгівлі здійснює сезонний розпродаж товарів зі знижкою в розмірі 40 %. Акція діє з 15.07.16 р. по 15.08.16 р. Купівельна вартість акційного товару – 90 000 грн. (крім того ПДВ – 18 000 грн.). Товар був переданий у магазин із торговельною націнкою 70 %. Тобто продажна вартість товарів до знижки становила 153 000 грн. (у т. ч. ПДВ – 25 500 грн.). Перед початком розпродажу була зроблена уцінка товару до чистої вартості реалізації – до 76 500 грн. За час дії акції весь акційний товар був проданий.
(грн.)
№ |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Оприбутковано на склад і передано в торговельний зал придбаний для продажу товар |
Типова форма № М-11 |
281 |
631 |
90 000 |
282 |
281 |
90 000 |
|||
2 |
Відображено податковий кредит із ПДВ |
Податкова накладна |
641 |
631 |
18 000 |
3 |
Нараховано торговельну націнку |
Бухгалтерська довідка |
282 |
285 |
63 000 |
4 |
Здійснено уцінку акційного товару на суму: |
Акт уцінки, наказ |
282 |
285 |
63 000 |
– перевищення первісної вартості товару над чистою вартістю реалізації |
946 |
282 |
13 500 |
||
5 |
Відображено дохід від реалізації товару зі знижкою |
Z-звіт РРО |
301 |
702 |
91 800 |
6 |
Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ |
Підсумкова податкова накладна |
702 |
641 |
15 300 |
7 |
Донараховано податкові зобов'язання з ПДВ на різницю між ціною придбання та ціною продажу товару |
Податкова накладна |
949 |
641 |
2 700 |
8 |
Відображено собівартість товару за чистою вартістю реалізації |
Бухгалтерська довідка |
902 |
282 |
76 500 |
9 |
Списано на фінансовий результат: |
702 |
791 |
76 500 |
|
– собівартість реалізованих товарів |
791 |
902 |
76 500 |
||
– витрати |
791 |
949 |
2 700 |
||
791 |
946 |
13 500 |
Приклад 3
Разові бонуси
Торговельне підприємство реалізує бонусну програму: при купівлі товару А вартістю 96 грн. (у т. ч. ПДВ – 16 грн.) товар Б можна придбати за ціною 1,20 грн. (у т. ч. ПДВ – 0,20 грн.). Купівельна вартість товару А – 66 грн. (у т. ч. ПДВ – 11 грн.) за одиницю, а товару Б – 12 грн. (у т. ч. ПДВ – 2 грн.) за одиницю.
(грн.)
№ |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Передано зі складу в магазин: |
Типова форма № М-11 |
282 |
281 |
55,00 |
– товар Б |
10,00 |
||||
2 |
Нараховано торговельну націнку |
Бухгалтерська довідка |
282 |
285 |
46,00 |
3 |
Продано покупцю товари А і Б, що брали участь у бонусній програмі |
Чек РРО |
333 |
702 |
97,20 |
4 |
Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ |
Підсумкова податкова накладна |
702 |
641 |
16,20 |
5 |
Списано суму торговельної націнки |
Бухгалтерська довідка |
282 |
285 |
46,00 |
6 |
Списано собівартість: |
902 |
282 |
55,00 |
|
– товару Б |
10,00 |
||||
7 |
Списано на фінансовий результат: |
702 |
791 |
81,00 |
|
– собівартість реалізованих товарів |
791 |
902 |
65,00 |
Приклад 4
Накопичувальні бонуси
Підприємство роздрібної торгівлі поширює серед покупців дисконтні бонусні картки. Витрати на виготовлення карток становлять 4 200 грн. (у т. ч. ПДВ – 700 грн.). За умовами бонусної програми сума в розмірі 3 % від вартості кожної покупки поповнює бонусний рахунок картки. Скористатися бонусами для оплати товару покупець зможе, коли сума бонусів на його бонусній картці становитиме 300 грн. Еквівалент: 1 бонус = 0,50 грн.
Облік операцій показано в таблиці (проведення з торговельними націнками не наводяться).
(грн.)
№ |
Зміст операції |
Первинні документи |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Оприбутковано продавцем бонусні картки |
Прибутковий ордер типової форми № М-4* |
209 |
631 |
3 500 |
2 |
Відображено податковий кредит із ПДВ |
Податкова накладна |
641 |
631 |
700 |
3 |
Оплачено картки підприємством |
Виписка банку |
631 |
311 |
4 200 |
4 |
Видано картки покупцям |
Типова форма № М-11 |
93 |
209 |
3 500 |
5 |
Реалізовано товар пред'явнику дисконтної картки |
Чек РРО |
301 |
702 |
12 000 |
6 |
Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ |
Підсумкова податкова накладна |
702 |
641 |
2 000 |
7 |
Списано собівартість реалізованого товару (сума умовна) |
Бухгалтерська довідка |
902 |
282 |
6 900 |
8 |
Реалізовано товар пред'явнику дисконтної картки з урахуванням бонусів (900 – 180**) |
Чек РРО |
301 |
702 |
720 |
9 |
Нараховано податкові зобов'язання з ПДВ |
Підсумкова податкова накладна |
702 |
641 |
120 |
10 |
Списано собівартість реалізованого товару |
Бухгалтерська довідка |
902 |
282 |
570 |
11 |
Списано на фінансовий результат: |
702 |
791 |
10 600 |
|
– собівартість реалізованих товарів |
791 |
902 |
7 470 |
||
* Затверджена Наказом № 193.
|
Висновки
1. Мета проведення акцій у вигляді знижок і бонусних програм – збільшення обсягу продажів, а значить, і доходу підприємства-продавця.
2. Дохід від продажу акційних товарів відображається в обліку продавця з урахуванням знижок.
3. При видачі покупцю купона або бонусної картки і при накопиченні бонусів в обліку продавця нічого не відображається.
Коментарі до матеріалу
Відсортовано: по часу за популярністю
Всього коментарів 1