Карантин та, як наслідок, суттєве скорочення виробництва а то й вимушене його призупинення можуть призвести до негативних наслідків для підприємства. Адже постійні витрати (на оренду, зарплату працівникам тощо) можуть бути непосильними в умовах відсутності доходу. Одним із варіантів утримання фінансової рівноваги може стати залучення інвестора. Звісно, зацікавити його вкласти гроші саме у ваше це підприємство – справа не з легких. Тож поговоримо, які документи слід підготувати та на які показники звернути особливу увагу для переконання потенційного інвестора, що така інвестиція буде для нього найбільш вигідною.
Щоб вкласти свої кошти в підприємство, інвестору може бути достатньо інформації про:
Інформацію про стан підприємства містить фінансова звітність, а про перспективи розвитку – бізнес-план.
Важливо: показники бізнес-плану зазвичай формуються на даних фінансової звітності. Щоправда, для цього також враховуються прогнозні показники продажів (з урахуванням історичної тенденції), специфіка формування воронки продажів для окремих товарів чи послуг тощо. У будь-якому разі, на першому місці завжди буде фінансова звітність та розраховані на її підставі показники.
Інвестор – це один із користувачів фінансової звітності. А тому для нього слід підготувати її повний пакет (форми № 1-4 та примітки). На які дані фінзвітності звертатиме увагу інвестор? Передусім, він хоче зрозуміти, наскільки підприємство є інвестиційно привабливим. З цією метою розглядають показники, які свідчать про стабільність компанії, її вміння продукувати прибуток та про наявність потенційних ризиків Критеріями інвестиційної привабливості є:
Для оцінки стану підприємства за тим чи іншим критерієм застосовується низка показників (коефіцієнтів). Деяким інвесторам достатньо лише пару показників, а деякі воліють оцінювати компанію в комплексі.
Розглянемо ці показники детальніше.
Для оцінки фінансового стану найчастіше використовуються такі показники:
Ліквідність підприємства – це його здатність розраховуватися за своїми фінансовими зобов’язаннями шляхом перетворення активів на гроші.
Платоспроможність визначає фінансовий стан підприємства, тобто також є одним із критеріїв оцінки його інвестиційної привабливості. Зниження рівня платоспроможності фактично свідчить про збільшення ризику банкрутства підприємства.
Для погашення своїх зобов’язань (кредитів, позик) підприємство може використовувати як кошти, так і різні види активів, які мають різну ступінь ліквідності. Тобто платоспроможність підприємства формується за рахунок двох факторів:
Зрозуміло, що найбільш ліквідними є грошові кошти на рахунку, у касі, короткострокові депозити в банку тощо. До найменш ліквідних активів належить нерухомість, земля, нематеріальні активи тощо. Що більше підприємство має високоліквідних активів, то вище його платоспроможність.
Для оцінки платоспроможності підприємства використовують такі показники:
Для оцінки фінансового стану підприємства крім перелічених вище показників використовуються ще показники ефективності використання капіталу:
Оцінюючи якість інвестицій, важливо розуміти ділову активність підприємства. Для цього зазвичай обчислюють такі коефіцієнти:
Примірний перелік показників, які характеризують фінансовий стан і економічну ефективність функціонування підприємства, та методику їх обчислення наведемо в таблиці:
№ з/п |
Назва показника |
Методика обчислення |
Економічно доцільне значення |
1 |
Коефіцієнт фінансової незалежності (забезпеченості власним капіталом) |
Власний капітал (розділ І пасиву Балансу) |
Не менше 0,5 |
2 |
Коефіцієнт фінансової стійкості |
Довгострокові+поточні зобов'язання |
0,5–1 |
3 |
Коефіцієнт інвестування |
Власний капітал+Довгострокові зобов'язання |
>1 |
4 |
Коефіцієнт маневрування |
Власні оборотні кошти* |
0,4–0,6 |
5 |
Коефіцієнт забезпеченості оборотних активів власним оборотним капіталом |
Власний оборотний капітал* |
Не менше 0,5 |
6 |
Коефіцієнт поточної ліквідності |
Оборотні активи |
1,5–2,5 |
7 |
Коефіцієнт швидкої ліквідності |
р. 1165 + р. 1160 + р. 1125 + р. 1155 + р. 1130 + р. 1190 Балансу |
>0,7–0,8 |
8 |
Коефіцієнт абсолютної ліквідності |
р. 1165 + р. 1160 Балансу |
>0,2 |
9 |
Коефіцієнт загальної ліквідності |
Оборотні активи |
>1 |
10 |
Рентабельність обороту з реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) |
Операційний прибуток-Відсотки сплачені |
>5 |
11 |
Фондовіддача активів |
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) |
>4 |
12 |
Рентабельність сукупного капіталу |
Прибуток від звичайної діяльності до оподаткування |
>10 |
13 |
Рентабельність власного капіталу |
Чистий прибуток |
>10 |
14 |
Коефіцієнт оборотності дебіторської заборгованості** |
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) |
Оцінка динаміки |
15 |
Коефіцієнт оборотності кредиторської заборгованості** |
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) |
Оцінка динаміки |
16 |
Коефіцієнт оборотності запасів** |
Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) |
Оцінка динаміки |
* Величина власних оборотних коштів (власного оборотного капіталу) визначається як різниця між оборотними активами та короткостроковими зобов’язаннями. Таке саме значення можна отримати іншим способом: Власні оборотні кошти = Власний капітал + Довгострокові зобов’язання – Необоротні активи.** У знаменнику зазвичай беруться середні дані, тобто до значення показника на початок звітного періоду додається значення на кінець періоду і результат ділиться на 2. |
Перш ніж шукати інвестора, вивчіть фінансову звітність свого підприємства та визначте основні показники, які характеризують фінансовий стан і економічну ефективність. Якщо ви володієте інформацією про фінансовий стан, чітко знаєте, з якою метою залучатимуться кошти та коли буде отримано від них економічний ефект, знайти та переконати інвестора в надійності підприємства буде набагато простіше.