Із цієї статті ви дізнаєтеся:
Якщо підприємство бажає припинити свою діяльність, у нього є два шляхи (ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу, далі – ЦК):
Оскільки нас цікавить добровільне закриття підприємства з повним припиненням діяльності, нижче ми розглядатимемо процес ліквідації підприємства за рішенням власника.
Загальний порядок ліквідації юрособи описаний у ст. 110, 111 ЦК. А для ТОВ процедура добровільної ліквідації врегульована ст. 48 Закону від 06.02.18 р. № 2275-VIII (далі – Закон № 2275).
Згідно з ч. 1 ст. 48 Закону № 2275 ТОВ припиняється в результаті передачі всього свого майна, усіх прав та обов’язків іншим господарським товариствам – правонаступникам шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення або ліквідації.
На замітку! У статуті ТОВ може бути закріплений свій порядок добровільної ліквідації товариства, проте згідно із чинним законодавством такий розділ статуту не є обов’язковим (ч. 5 ст. 11 Закону № 2275). |
Процедура закриття (добровільної ліквідації) підприємства складається з декількох кроків.
Тут відразу виникає запитання:
Згідно з нормами цивільного законодавства юрособа добровільно ліквідується за рішенням її учасників або органу юрособи, уповноваженого на це установчими документами. Таке рішення може бути прийняте, наприклад, у зв’язку із закінченням строку, на який було створено юрособу, досягненням мети, для якої вона створювалася, а також в інших випадках, передбачених установчими документами (п. 1 ч. 1 ст. 110 ЦК).
А ось у Законі № 2275 власникам ТОВ надано чіткі вказівки. Так, у ч. 2 ст. 48 Закону № 2275 сказано, що добровільне припинення ТОВ здійснюється за рішенням загальних зборів учасників ТОВ (якщо в ТОВ один власник – за рішенням цього учасника). Таке рішення має бути підтримане не менше 3/4 голосів усіх учасників ТОВ, які мають право голосу із цього питання (ч. 2 ст. 34 Закону № 2275). Рішення загальних зборів оформляється протоколом, а одноособове рішення власника – документом під назвою «рішення».
Що стосується інших організаційно-правових форм (наприклад, ПрП), то слід з’ясувати, що зазначено в установчих документах з приводу рішення про самоліквідацію. На практиці таке рішення оформляють у вигляді протоколу, якщо учасників декілька, або рішення власника, якщо учасник один.
У протоколі слід зазначити (ст. 111 ЦК; ст. 15 Закону від 15.05.03 р. № 755-IV, далі – Закон № 755):
Закриттям підприємства може займатися або група осіб (ліквідаційна комісія) або одна людина (ліквідатор). Це слід відобразити в рішенні про ліквідацію підприємства.
Чинне законодавство не забороняє учасникам юрособи самостійно визначити склад ліквідаційної комісії. Як правило, до неї включають засновників підприємства, директора та/або головного бухгалтера. Також членами комісії можуть бути юрисконсульт, аудитор та ін. Виконання функцій комісії можна покласти на орган управління юрособи, наприклад на правління.
Якщо ліквідується підприємство, у статутному капіталі якого є державна частка, у комісії має бути представник держоргану, чиє майно входить до складу СК підприємства.
На замітку! У процесі ліквідації підприємства склад комісії, її голову або ліквідатора можна поміняти. |
З моменту відкриття ліквідаційної процедури всі права керівника юрособи переходять до голови ліквідаційної комісії (ліквідатора).
Ліквідатор складає і подає до органу ДПС податкову звітність за останній звітний період до затвердження ліквідаційного балансу (ЗІР, категорія 116,07).
Ліквідатор має підписувати податкову звітність і подавати її до податкового органу за місцем реєстрації та/або за неосновним місцем обліку підприємства аж до дня внесення запису про припинення юрособи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців і громадських формувань (далі – ЄДР) (ЗІР, категорія 129,02).
Важливий нюанс! Якщо звітність подаватиметься в електронній формі, то за відсутності у ліквідатора кваліфікованого електронного підпису (далі – КЕП) його слід отримати відповідно до Закону від 05.10.17 р. № 2155-VIII. Пам’ятайте, що підписувати електронні документи чужим КЕП не можна! |
Учасники юрособи, які прийняли рішення про її припинення, зобов’язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити про це орган, що здійснює держреєстрацію (ст. 105 ЦК).
У цьому випадку можна звернутися до суб’єкта держреєстрації, наприклад держреєстратора або нотаріуса.
Згідно з ч. 10 ст. 17 Закону № 755 держреєстратору слід подати:
Якщо в процесі ліквідаційних дій мінятиметься склад ліквідаційної комісії, то про це також треба повідомити держреєстратора, подавши йому оригінал або нотаріально посвідчену копію рішення учасників юрособи/органу управління юрособи про відповідні зміни (п. 12 ст. 17 Закону № 755).
Майте на увазі! Якщо в установлений законом строк держреєстратору не будуть подані документи, обов’язкове подання яких передбачене законом для припинення юрособи, або у поданих документах будуть недостовірні відомості, голову ліквідаційної комісії можуть притягти до адміністративної відповідальності на підставі ч. 1 ст. 1666 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі від 60 до 80 НМДГ (від 1 020 до 1 360 грн). |
Подати документи можна двома способами, а саме (ст. 14 Законом № 755):
1. У паперовому вигляді. При такому способі документи приймаються за описом, примірник якого в день надходження документів видається (направляється поштою) заявникові з позначкою про прийняття. Подати документи можна:
2. В електронному вигляді. Подати в електронній формі через Кабінет електронних сервісів на сайті Мін’юсту, який діє згідно з Порядком, затвердженим наказом Мін’юсту від 23.03.16 р. № 784/5. Увага! При поданні документи необхідно завірити, використовуючи КЕП.
У разі ліквідації весь штат працівників підлягає звільненню. Тому не пізніше ніж за 2 місяці до планованої дати керівник підприємства видає наказ про скорочення штату і кожного працівника повідомляють під підпис про майбутнє скорочення. Типова форма такого повідомлення не встановлена. Формулювання може бути таким: «Попереджаємо Вас, що у зв’язку з ліквідацією підприємства (рішення загальних зборів ТОВ «Монарх» від 01.05.21 р. № 54) Ви підлягаєте звільненню 01.08.20 р. на підставі п. 1 ч. 1 ст. 40 КЗпП».
З наказом про звільнення необхідно ознайомити кожного співробітника під підпис. У день звільнення слід провести із співробітниками повний розрахунок і видати кожному копію наказу про звільнення, завірену підписами посадових осіб і печаткою (за наявності) підприємства (ст. 47 КЗпП).
При закритті підприємства слід провести суцільну інвентаризацію (п. 7 розд. I Положення, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879, далі – Положення № 879). Така інвентаризація охоплює всі види зобов’язань і всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження, зокрема предмети, що передані в оренду, на прокат або перебувають на реконструкції, у ремонті тощо незалежно від їх стану; активи і зобов’язання, які числяться на забалансових рахунках, тощо (п. 6 розд. I Положення № 879).
Результати інвентаризації відображаються в бухгалтерському та податковому обліку.
У випадках, установлених законодавством, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юрособи, яка припиняється (ч. 4 ст. 111 ЦК).
Ліквідаційна комісія письмово повідомляє про майбутню ліквідацію всіх боржників підприємства із зазначенням строків проведення ліквідаційної процедури. Якщо боржники відмовляються добровільно погашати заборгованість, комісія має право звертатися до суду з позовною заявою про стягнення заборгованості.
До закінчення строку, установленого для заяви кредиторами вимог (див. вище), а також у день отримання запиту від держреєстратора контролюючий орган передає до ЄДР (п. 11.10 Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588, далі – Порядок № 1588; п. 4 розд. IV Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.11.14 р. № 1162, далі – Порядок № 1162):
Можливо, юрособа, яка проходить процедуру ліквідації, перебуває на обліку в контролюючому органі за основним місцем та одночасно в декількох інших контролюючих органах (за неосновним місцем) або на обліку перебувають відокремлені підрозділи такої юрособи. Тоді форму № 30-ОПП складає контролюючий орган за основним місцем обліку платника податків, зважаючи на наявність/відсутність заборгованості такого платника та/або його відокремлених підрозділів зі сплати податків і зборів на відповідних територіях.
Крім того, форму № 30-ОПП та форму № 11-ЄСВ разом з додатками направляють (видають) комісії з припинення (ліквідаційній комісії, ліквідаторові) або особі, відповідальній за погашення грошових зобов’язань або податкового боргу (п. 11.11 Порядку № 1588).
Завважимо, що коли податковий орган спочатку передав дані про наявність податкового боргу, то після його погашення до ЄДР передаються дані про відсутність такої заборгованості (п. 11.10 Порядку № 1588).
Після отримання від держреєстратора відомостей з ЄДР про припинення юрособи податковий орган проводить передбачену законодавством перевірку платника податків щодо правильності нарахування та сплати податків і зборів (у т. ч. ЄСВ). Адже, згідно з пп. 78.1.7 ПК, початок процедури припинення юрособи є однією з підстав для документальної позапланової податкової перевірки. За її результатами платник податків здійснює остаточні розрахунки з бюджетом.
Зверніть увагу! Без відомостей про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП такий платник податків не вважатиметься знятим з обліку в податковому органі. Водночас, якщо податківці не подадуть форму № 30-ОПП у встановлені строки, держреєстратор має право внести запис про припинення юрособи і без неї (п. 12 ч. 1 ст. 1 Закону № 755, лист ДФС від 30.12.16 р. № 14612/М/99-99-14-03-03-14). |
Після закінчення строку заяви кредиторських вимог (див. вище) ліквідаційна комісія складає проміжний ліквідаційний баланс, який повинен містити дані про склад майна підприємства, перелік пред’явлених кредиторських вимог, а також результат їх розгляду (ч. 8 ст. 111 ЦК). Баланс затверджується учасниками юрособи.
Протягом строку, установленого комісією, кредитори ліквідовуваного підприємства мають право заявляти свої вимоги. Як було зазначено вище, цей строк не може бути менше двох і більше шести місяців (ч. 5 ст. 105 ЦК). Нагадаємо, що комісія визначає кредиторів та інформує їх про початок процедури ліквідації підприємства.
Якщо у підприємства буде недостатньо коштів для розрахунку з кредиторами, то для погашення заборгованості продаватиметься майно.
Вимоги кредиторів задовольняються в такій послідовності (ст. 112 ЦК):
На завершальних кроках ліквідаційна комісія (ліквідатор) підчищає справи, тому їй (йому) слід:
Після розрахунків із кредиторами юрособи ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс, який має бути затверджений учасниками і поданий до податкового органу за місцем реєстрації (ч. 11 ст. 111 ЦК; ЗІР, категорія 129.02).
У ліквідаційному балансі відображаються результати прийнятих рішень про стягнення боргів, розподіл активів, власного капіталу і погашення (списання) зобов’язань, які призвели до відсутності активів, власного капіталу і зобов’язань ліквідовуваного підприємства на завершальну дату складання такого балансу.
Майте на увазі! Несвоєчасна, неповна або з порушенням установленого порядку інвентаризація майна, нескладання ліквідаційного (проміжного) балансу чреваті адміністративною відповідальністю – штрафом у розмірі від 100 до 150 НМДГ (від 1 700 до 2 550 грн) для посадових осіб юрособи або інших осіб, залучених до проведення процедури припинення юрособи (ч. 3 ст. 1666 КУпАП). |
Майно підприємства, яке залишилося після задоволення вимог кредиторів, розподіляється між учасниками юрособи пропорційно до їх внесків до статутного капіталу підприємства (ч. 12 ст. 111 ЦК).
Після виконання всіх вищеперелічених дій, але не раніше закінчення строку для заяви кредиторських вимог ліквідаційна комісія (ліквідатор) подає (направляє рекомендованим листом з описом вкладення) держреєстратору такі документи (ч. 13 ст. 17 Закону № 755):
Якщо документи подає представник підприємства, тоді він пред’являє документ, що посвідчує особу, і документ, що підтверджує його повноваження (довіреність).
Держреєстратор приймає документи за описом, копія якого видається (направляється поштою) голові ліквідаційної комісії з позначкою про дату їх надходження.
На підставі поданих документів держреєстратор установлює, чи немає причин для відмови в реєстрації припинення юрособи.
Причини, з яких держреєстратор має право відмовити в держреєстрації, наведені у ст. 28 Закону № 755 (наприклад, документи подані особою, яка не мала на це повноважень). З інших причин, не зазначених у цій нормі, держреєстратору заборонено відмовляти в реєстрації.
Якщо причин для відмови немає, тоді строк розгляду поданих документів – 24 години (не рахуючи вихідні та святкові дні).
За результатами проведення реєстраційних дій держреєстратор вносить дані про припинення юрособи до ЄДР. За бажанням представника юрособи йому видається виписка з ЄДР у паперовому вигляді з підписом і печаткою держреєстратора.
Підприємство вважається закритим (що припинило свою діяльність) з дня внесення до ЄДР запису про його припинення, і з цієї миті такому підприємству заборонено (ст. 104 ЦК):
До уваги! Ми розглянули покрокові дії підприємства при здійсненні добровільної ліквідації. На практиці деякі кроки можуть виконуватися в іншому порядку або одночасно. |